WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vems ansvar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9394)

perree 2005-08-16 18:53

Om jag som kund lägger upp en mp3 låt på en webbhotell, trots att de har medlemsvillkoren "Kund ansvarar själv för utrymmet....osv".

Är det jag som kund som bär ansvaret för filen eller webbhotellet.

Ifall skivbolag/APB ska stämma någon för det, vem är det som blir stämd, kunden eller webbhotellsansvarige??

Jag vill få ett riktigt svar , vad som gäller ENLIGT LAG. Inte massa åsikter som ni inte är säkra på :) Tack!

patrikweb 2005-08-16 19:31

Webbhotellet lär klara sig undan, dock kan dom säkert få en del problem.

Sedan APB är inte en myndighet utan leker maffia och även borde behandlas innom uppgörelse som görs innom maffian.

Om APB kommer är det bara slänga ut dom, även med våld om det behövs då det blir olaga intrång eller inbrott om dom försöker tränga sig på själva.

perree 2005-08-16 19:49

Tack för svar. Trodde APB var nån sorts myndighet.... Men vad för problem kan webbhotellet få, vet du något om det? Får de en varning först att ta bort filerna?

Axentus 2005-08-16 19:59

Ser man till vad som hände med Bahnhof så kan det ju gå illa, inte roligt att ha hel bunte med poliser och annat folk hos helt "oväntat" en dag, sedan vet man ju inte hur det går, om det var personal som var inblandade eller ej, dock så löper webbhotellet en risk som de inte kan komma ifrån. Framtiden kommer att utvisa vad som händelsen hos Bahnhof medför.

patrikweb 2005-08-16 20:24

Bahnhof var dåligt exempel, då det var en av dom största ftp siterna i Sverige som finns som satt på Gbit direkt och sedan var en anställd som hade den.

Om dom märker filen själva lär dom ta bort den och ge dig en varning, i värsta fall stänga av dig. Men om du bara lagrar en fil lär det inte hända något, kanske någon kontaktar webbhotellet om att du har filen.

Om du skulle lagra massa filer så kanske webbhotellet hamnar i en utredning eller få lite besök eller kontakt.

perree 2005-08-16 20:34

Om vi säger att webbhotellet har 1000 användare och 10 av de har lagrat 1 mp3 fil var. Filen de lagt där är inte synligt alltså de har inte lagt ut det på någon hemsida utan har de förvarat där bara.

Axentus 2005-08-16 20:58

Hade en kund som lagt upp en fil med som han inte hade upphovsrätt till, 2 dagar tog det tills en jurist ringde. Eftersom filen låg på vår server så var det vi som bar ansvaret enligt honom, vet inte om det är så men han hade den åsikten ganska klar. Vore väldigt intressant att höra någon annan som kan detta ämne bättre...

Det är ingen på Bahnhof som medgivat att det var någon anställds server, det är väl bara ryckten?

digiArt 2005-08-16 21:11

Den ursprungliga frågeställningen tycker jag att:

som användare - helt otroligt att man ens funderar över något sådant. Att lägga upp upphovsrättskyddat material är mot allt sunt förnuft. Oavsett om det är mp3, pdf eller annan elektronisk publicering.

som hotelleverantör - intressant, ansvarsfrågan är viktig om någon idiotisk användare skulle få för sig att lägga upp material utan tillstånd

Vad gäller ansvarsfrågan:

Vem är det egentligen som tillgängliggör det upphovsrättskyddade materialet, det måste vara den formuleringen i lagen som ska utredas. Kan ansvaret avtalas över på kunden? I mitt tycke (observera, spekulation) är det lika lite hotelleverantören som är ansvarig som det företag som tillhandahåller linan till hotellet. Hotelleverantören tillgängliggör filen lika lite som de som levererar linan till hotellet. Det är i grund och botten kunden som är orsak till att materialet finns tillgängliggjort och därmed bör ansvaret ligga på denne.

Självklart kan man samtidigt tycka att hotellet har ansvar för att i möjligaste mån övervaka vad som faktiskt finns på deras servrar (ungefär som lagen om elektroniska anslagstavlor).

Svår fråga...

Axentus 2005-08-16 21:28

Juristen jag talade med motiverade det med att det var vi som gjorde det möjligt att dela ut filen i fråga och att vi hade svårt att inte falla på det, jag tycker det låter märkligt.

perree 2005-08-16 21:36

Men om webbhotellet har 100 000 användare med miljontals filer är det inte så lätt att söka igenom dessa filer, måste man väl få en varning först som webbhotellsansvarig innan man blir stämd på något ?

patrikweb 2005-08-16 21:44

Är inte så svårt lista alla *.mp3 filer etc, men som seriöst webbhotell så ska man inte rota i kundens saker så länge man inte får någon anmällan eller något kontaktar en om det.

Citat:

Originally posted by Axentus@Aug 16 2005, 21:28
Juristen jag talade med motiverade det med att det var vi som gjorde det möjligt att dela ut filen i fråga och att vi hade svårt att inte falla på det, jag tycker det låter märkligt.

Isåfall borde det vara skivbolaget som släppt låten eller spelet in den som är ansvarig lika väl för är dom som gjort en sak som kan spridas. Eller ISP som levererar kapacitet, eller elbolaget som ger servern el eller helt enkelt tillverkaren av servern som är ansvarig etc etc etc.

Eller helt enkelt den som laddar hem filen, om inte den har gjort det så kan dom inte säga att det verkligen är det dom tror det är.

Vad jurister säger när det gäller IT frågor kan man torka sig i r*ven mer eller mindre med faktiskt.

Sedan lär ingen bli dömd för att någon laddar upp en mp3 låt, webbhotellet skulle radera filen och kontakta ägaren av konton.

jonny 2005-08-16 22:09

Bland våra kunder finns många som producerar musik själva och lägger upp mp3or, vilket är helt lagligt. Däremot är det helt omöjligt att veta om kunden har rätt att sprida musiken eller inte. De vanligaste låtarna kan man givevis känna igen, men säg att vi har 100 kunder som laddar upp ett par låtar var per månad. Det finns inte en chans att vi ska kunna lyssna igenom flera hundra mp3or, om vi inte anställer ett par personer bara för det. Det är således orimligt att kräva detta av ett webbhotell.

Å andra sidan är det kunden som till syvende och sist får stå för eventuella skadestånd.

Axentus 2005-08-16 22:46

Visst är det, därför blev jag mycket förvånad över hans argument, och det är ju inget man kan ta på förrän man ser vad ett liknade fall skulle få för dom i rätten.

Det finns ingen möjlighet att ha kontoll på alla filer, vi har ju även bilder, där är det nog ännu vanligare att det kopieras.

Westman 2005-08-16 23:33

Om du tillhandahåller ett forum (forumhost) där en upphovsrättsskyddad fill finns kanske det skulle kunna innebära ett ansvar.
Som webbhotellsägare har du oftast ett avtal med kunderna att de är ansvariga för allt material de har på sina webbar och att de förbinder sig att följa svenska lag. Det gör att det finns minst en ansvarig för det materialet vilket gör att webbhotellet inte bör kunna hållas ansvariga. Däremot om webbhotellet blir uppmärksammat på problemet och inte gör något åt det, ja då kan det ju faktiskt vara fråga om medhjälp.

perree 2005-08-17 04:15

Så alltså är Enligt lag den ansvarige...?

koala 2005-08-17 07:39

Ring några olika jurister och fråga, och meddela resultatet.

Westman 2005-08-17 08:06

Citat:

Originally posted by perree@Aug 17 2005, 04:15
Så alltså är Enligt lag den ansvarige...?
Lagen säger att det är den som delar ut (tillgängliggör) som är ansvarig och där är ju problemet, är det webbhotellet eller kunden som delar ut? Vad jag vet så har detta inte prövats i domstol så innan dess blir det iallafall bara mer eller mindre kvalificerade gissningar. Se Koalas svar, då kanske du kan du den mest kvalificerade gissningen.

Storen 2005-08-17 08:22

Jag gissar att webbhotellet inte har med saken att göra såvida den olagliga handlingen inte är uppenbar.

Jämför detta med att köpa tomma cd-skivor där många bränner av musikskivor, spel, program etc.. Inte kan man ställa tillverkaren som ansvarig?

Webbhotell / serverplats är en tjänst som hyres ut till folk som har behov av detta. Likna det vid bostadsföretagen som hyr ut lägenheter, eller kontorlandskap där kontor uthyres. Så länge den olagliga verksamheten sker "under ytan" så kan ingen annan än den uppenbara aktören ställas till svar...

Axentus 2005-08-17 09:29

Ja, man kan ju inte ha något ansvar så länge man inte vet om det, men skulle man vara uppmärksammad på att det sker och inte vidtar åtgärder så är man skyldig till medhjälp.

Storen 2005-08-17 10:16

Citat:

Originally posted by Axentus@Aug 17 2005, 08:29
Ja, man kan ju inte ha något ansvar så länge man inte vet om det, men skulle man vara uppmärksammad på att det sker och inte vidtar åtgärder så är man skyldig till medhjälp.

Japp, eller åtminstone underlåtenhet...

perree 2005-08-17 10:25

Alltså är personen som lägger upp det ansvarig så länge Webbhotellet vidtar åtgärder ifall de varnas för filerna som finns där. Då kan ingen stämma webbhotellet direkt utan förvarning ? Som banhof ?

Storen 2005-08-17 11:40

Exactly...

perree 2005-08-17 12:47

Men banhof fick ingen förvarning ju hehe

patrikweb 2005-08-17 13:09

Bahnhof hade en av dom största ftp siterna på 1Gbit, och det var en anställd. Inte precis en Mp3 låt det handlade om.

Dock var det inte i grunden målet var utan för leta efter vissa "mp3 och filmer" men var rent skitsnack från APB sida utan endast för lyckas få kronefogden att göra rassia för att dom lägligt skulle kunnat kolla servern där.

Dock tycker jag det borde ogiltigetförklaras pga APB bröt massa punkter där genom "lägga ut falska" bevis som inte ens fanns.

jonny 2005-08-17 13:16

Den diskussionen hör väl inte riktigt hemma här. Sverige tillämpar fri prövning av bevis - vilket innebär att bevis kan användas även om lagen överträtts för att samla bevisen.

I bahnhofs fall bör man ha varit medveten om denna server.

patrikweb 2005-08-17 13:33

Tycker delvis det passar diskuteras här, då det är stor skildnad på ett webbhotell eller om det var som Bahnhof fall.

Sedan behöver dom inte alls vara metvetna om servern, nästan alla ISP har en fet ftp site någon stans.

På ett ställe det det finns massa servrar, folk utvecklar, testar olika applikationer ingen tänker på vad det är som körs på dom.

Sneaky 2005-08-26 00:25

Perree, din fråga utgår väl från din bubblissida som du hostar på egen server...
Jag skulle inte kalla det webbhotell. Du har iof 14000 medlemar.
Men du borde veta att många av dem har olagligt material på din hemmaserver.

Jag tror iaf att du ligger värre till än ett riktigt webbhotell om saken skulle prövas i rätten.

Jag kanske hade fel om att det var din bubblissida som du hade i baktanke men iaf...

Aleborg 2005-08-27 17:30

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 17 2005, 13:16
I bahnhofs fall bör man ha varit medveten om denna server.

Oja, dom var medvetna, in till sista man och jag kan lova dig att dom var aktiva också.

Webbhotellet har inget ansvar för vad kunderna lägger upp så länge dom inte är medvetna om det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson