![]() |
Håller på och upphandlar en mailservice åt en kund, kikar på olika lösningar i form av köpa konton "bulk" hos webbhotell, köpa egen server, hyra egen osv.
Vad jag håller på och kikar på är de senare alternativen. Förutom kostnad för själva server +hyra etc måste vi köpa mjukvara. Har kollat på Mdeamon men den verkar orimligt dyr. Någon som känner till en bra lösning för detta, kanske open-source? Vi vill kunna erbjuda POP, webmail, antivirus, anti-spam och givetvis en smidig administration. Räknar med att i slutändan landa på cirka 1000 konton. Har ni någon egen tjänst eller produkt som skulle passa oss, skicka gärna ett PM. |
Windows eller Unix?
|
Windows: svenska Helsingborgsteamet ==> hmailserver
|
Unix är helst att föredra både prestanda och prismässigt kan jag tänka.
|
Ta en titt på www.hmailserver.com , en helt gratis mailserver med många trevliga plugin.
Finns inbyggt webgränssnitt och det är även enkelt att lägga till egna konton då alla mailkonton sparas i en MySQL-databas. |
Är du inne på windowsbaserat? Jag har en vän som jobbar på ett mindre webbhotell som är mycket nöjda med MDeamon. Vi kör själva IMail från IpSwitch som fungerar helt ok.
Se bara till att hålla dig borta från MailMax orsakade extremt mycket problem innan vi bytte ut den. Annars verkar qmail med vpopmail vara ett populärt alternativ under linux, helt gratis också. Väldigt många som förordrar denna lösning. |
Vad hade du för otäckheter med MailMax, körde också det ett tag, men är väl av samma åsikt som dig.
|
Skulle nog sattsa på Linux/Unix lösning, räkna med kostnaden och Windows och problem som kan uppstå. Även licenskostnaderna stiger massor.
Prova köra Qmail och lagra det emot mysql. Kolla på www.qmailrocks.org för information hur du sätter upp det på olika distar/OS. MDeamon fungerar annars bra förutom kostnaden och att det körs på Windows. |
Vad för problem med windows? Har kört mailserver idag på windows utan några konstigheter i ett par år. Vad är det för kostnader för windows du tänker på, så dyrt är det ju inte.
|
MDeamon skulle jag håll mig borta från, vi hade mycket konstiga problem när vi körde den.
Prestandan var inte heller något vidare när det börjde bli lite konton på den. |
Citat:
Sedan driften av Windows, ständiga uppdateringar, krav på brandvägg etc. Sedan tiden för downtime för restart. Sedan när det blir många användara, riktigt många användare skulle jag inte vågat köra det alls på Windows. För mig är det helt otänkbart betala massa tusen för att verkligen få problem som gäller säkerhet, stabilitet, maskar, virus. Och kräver massa omstarter när man kan få något helt gratis som verkligen fungerar och är stabilt samtidigt man ofta kan få mycket gratis hjälp på forum etc på GPL saker då många använder det. |
Citat:
Mot slutet blev det fel på vissa konton, vilket innebar att om någon skickade mail till ett visst konto så stoppades hela mailkön upp. Vilka konton detta gällde fick man gissa sig till. Det var väldigt mycket som strulade väldigt ofta. Droppen var när jag rapporterade den sista buggen till SmartMax och fick veta att de skulle se om de kunde göra en fix om ett halvår - ett år när deras utvecklare var klara med den andra produkten de förnärvarande jobbade på. Kändes inte alls som en seriös leverantör. |
Citat:
|
Samma problem som vi hade, kände precis som ni att backupen och viljan att förbättra deras produkt var obefintlig.
|
hmailserver är väl ett utmärkt exempel?
Brandvägg, det bör du nog köra även om du kör linux/unix, ständiga uppdateringar, ja det är sant, men så betungade är det inte, och en omstart tar 2-3 minuter, detta kanske man behöver göra var 2-3 månad. Även linux behöver ju uppdateras och är knappast fritt från hotet om mask/virus och intrångsförsök. Vi lider in av några stabilitetsproblem på våra Windowsservrar, måste säga att Windows 2003 fungerat mycket bra vad gäller stabilit, viktigt är ju att även hårdvaran är "rätt" sammansatt. |
Jag håller med Axentus. Vet man vad man sysslar med så är det inga problem att köra windowsservrar. Att man måste ha brandvägg är dessutom en myt. Jag har kört en W2K-server hemma (BBB) utan brandvägg i över två år. Jag har aldrig haft några problem med vare sig virus eller annat otyg. Visst, är man så klantig att man har fildelning och klienten för nätverk aktiverad på kortet som har en publik ipadress så får man problem.
|
Just BBB blockerar just 445,139 etc för alla sina kunder, så brandväggen finns redan fast dom står för den.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Tack gossar, jag har fått ganska bra input på detta nu :).
Är inte helt hundra än på vad det blir, även om HMAIL för Windows verkar väldigt bra. Men skulle ändock känna mig tryggare med en Linuxmaskin. Får se vart det bär av. |
Det finns ett par fria mailservrar utvecklade i .NET också - men de jag har sett har inte kännts seriösa.
Har för övrigt blivit rekommenderad Merak som är en svensk windowsbaserad mailserver. |
Skulle inte vilja köra några fria mail servrar utvecklade i .NET faktiskt, alla fall inte med flera tusen konton.
Merak vad jag vet är inte precis gratis, men finns en del mail servrar till Win som inte är gratis. Googla lite så hittar man en del. Dock nackdelen med Windows är att det kan bli svårt migrera och anpassa det efter behov. I Linux/Unix brukar man lätt kunna migrera mellan olika mail servrar eller flytta eller bygga cluster lösningar eller små haxa egna program. |
PatrikWeb:
Vad har du för erfarenheter av mailserverar byggda på .net, vad har du för erfarenheter av .net ö h t? Varför skulle det vara svårare att migrera och anpassa just för att det är windows, det beror ju på hur programvaran är utvecklad och har inte något med windows att göra i sig. |
Citat:
|
Jo visst är det så, beror ju på olika lösningar.
|
Jag tycker man ska satsa på hMailServer....... :)
Är kanske (har inte kollat..) den enda mailservern där användarna själva får rösta fram vilka features som ska implementeras. Tror det är en bra sak. Jag tycker det är relativt sett få problem som rapporteras i forumet också (om man bortser från nybörjarmissar som att öppna brandväggen, sätta upp korrekta MX records och se till att ens ISP inte blockerar trafiken). Min objektivitet kan ifrågasättas... :) |
kör själv ett par installationer av hmailserver... den är faktist jädrigt bra... inte haft några problem med den alls.
|
Trevligt att höra...
Är lite ovant att höra svenskar som kör den. Eller.. i forumet pratar ju alla engelska, så lite svårt att veta vem som är svensk :) |
Jag vill slå ett slag för postfix, mycket trevlig smtpserver. Enkel att confa (inte sendmail ;), stabil och snabb. :>
Sen är ju spamasassin för antispam och amavis för antivirus. Perfekt lösning ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson