WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   FS DATA (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=928)

jonas30 2003-12-11 03:08

Skulle vilja veta lite om ngn har erfarenheter kring fsdata?

Både positiva o negativa sådana.

Varför är dom bra/dåliga?
Till vad lämpar sig dom? Stora sajter/små sajter?

o s v os v......

/Jonas

Thomas 2003-12-11 10:29

Citat:

Originally posted by jonas30@Dec 11 2003, 01:08
Skulle vilja veta lite om ngn har erfarenheter kring fsdata?
En sökning på "fsdata" men tiden Alla datum, ger en hel del träffar, vet med mej att jag tidigare kommenterat fsdata's tjänster.

WN

foks 2003-12-11 12:10

Min erfarenhet är att de mer eller mindre systematiskt skickar ut felaktiga fakturor och drar ut på tiden vid uppsägning, allt för att hindra kunden från att byta webbhotell. Redan från början är de inte särskilt billiga heller.

Mer information hittar du på CINT

Andreas 2003-12-11 12:20

Erinrar mig att jag hörde något om en stor diskkrash de hade för några år sedan, var strul med backupen i den vevan. Dock är detta något jag har läst på ett annat webmasterforum, har själv ej varit kund hos FS-Data.

Andreas

Tobbe 2003-12-11 12:26

Nja det där vill jag gärna dementera... jag/vi har kört ett flertal projekt på fsdata och ang fakturorna så kan jag säga att ekonomiavdelningen förmodligen är den schysstaste som finns. Har heller aldrig haft problem med uppsägning trots att vi kört cirka 5 konton där sedan 1999.

125 spänn i månaden är inte direkt dyrt med tanke på att du får precis allt du behöver & många extra-features du inte får på andra webhotell. Man får det man betalar för, gå gärna till era 10kr/mån webhotell och försök driva en seriös tjänst & lycka till.

Jag kan inte göra annat än att rekommendera FS-Data till 100% (vilket som WN påstår också framgår av 1000 andra trådar). Söker ni aldrig på ett ämne innan ni postar?

Tobbe 2003-12-11 12:29

Citat:

Originally posted by Andreas@Dec 11 2003, 10:20
Erinrar mig att jag hörde något om en stor diskkrash de hade för några år sedan, var strul med backupen i den vevan. Dock är detta något jag har läst på ett annat webmasterforum, har själv ej varit kund hos FS-Data.

Andreas

Jodå, fsd har haft en stor crash där all data gick förlorad. Inte så värst trevlig situation...

Man lär sig dock av sina misstag & de håller grymt bra backup numera. Vi har vid ett flertal tillfällen efterfrågat äldre filer och de har kunnat plocka fram dem med en marginal på ~20 minuter från tiden vi specifierade i ett par av fallen, det kallar jag service.

jonas30 2003-12-11 13:30

Som jag resonerar så betalar jag hellre 125/månad än 12 kr/mån när jag vet att jag får en bra service och support.

/Jonas

Thomas 2003-12-11 20:38

Citat:

Originally posted by foks@Dec 11 2003, 10:10
... mer eller mindre systematiskt skickar ut felaktiga fakturor och drar ut på tiden vid uppsägning ... början är de inte särskilt billiga heller.
Detta har jag varit ute för tyvärr ... vi är inte överens än ...

WN

naredi 2003-12-26 14:55

Ska precis byta från Xlate com hyr in sig på fsd.
Tyckte helt enkelt det var för dyrt för mig, fick hyra in mig på min kompis server istället med samma förutsättningar och för bara 300 kr/år.

Fsd har strul ibland (som alla andra) och en bra support. Så länge man ringer på dagtid innan kl. 17 och inte när de har lunch. Blir det strul på helger är man alltså fast.

Däremot tycker jag att deras startavgift är lite väl hög med tanke på att man ändå binder upp sig i ett år. Tre månaders uppsägninstid är väl också lite mycket (med tanke på priset), men det får man väl ta.

Slutgiltigt vill jag säga att FSD är bra så länge du har pengar, men är du en fattig student (som jag) ska du nog välja något billigare. Dock ej 1kr/mån hotellen.

kristian 2004-11-11 21:20

Citat:

Min erfarenhet är att de mer eller mindre systematiskt skickar ut felaktiga fakturor och drar ut på tiden vid uppsägning, allt för att hindra kunden från att byta webbhotell. Redan från början är de inte särskilt billiga heller.
Har också varit ute för detta.

Nicklas 2004-11-11 21:31

Citat:

Originally posted by kristian@Nov 11 2004, 22:20
Citat:

Jag har oxså varit med om det.
fick faktiskt en faktura häromdagen från dom och det är ett par år sedan jag var kund där.
Jag rekomenderar inte dom.

kristian 2004-11-30 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av grr
Citat:

Ursprungligen postat av kristian
Citat:

fick faktiskt en faktura häromdagen från dom och det är ett par år sedan jag var kund där.

Precis samma de kör med mig, BLUFF FÖRETAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

orreborre 2004-11-30 22:04

I helgen "dog" vår server, runt 18:45 på lördagen. Vi ringde, mailade och faxade alla nummer/adresser vi hittade på fsd's sida, men inget svar alls. Inte föränn när vi ringde dom på måndag morgon fick vi tag i dem och dom kunde göra en omstart av vår server och vi var självklart riktigt förbannade.

Vi förklarade för dem att det kan ju inte vara rimligt att det itne ska gå att få tag i dem för en omstart på en helg, men dom menade något i stil med "Det är klart att man inte kan förvänta sig att vi ska svara på helgerna.".

Jag skulle verkligen inte rekommendera fsd efter detta som inträffat.

DanneG 2004-12-21 23:10

Citat:

Citat:

Originally posted by -grr@Nov 11 2004, 22:31
Citat:

Citat:

En till som upplevt samma fenomen här! :angry:

jonny 2004-12-23 01:15

Den uppfattning jag har fått om FS-Data är att de fungerar förhållandevis dåligt. Webhotellen som kostar mellan 20-200 kr/mån leverar i princip samma tjänster.

Jag har pratat med väldigt många som varit mycket missnöjda med FS-Data; de flesta är sådana som blivit kunder på mitt eget webbhotell, så det kanske inte är så representativt och jag skulle bli mycket förvånad om något webbhotell hade 100% nöjda kunder.

Våren '99 jobbade jag som utvecklare på en webbyrå som samarbetade med FS-Data och den support de hade på den tiden hade ingen vidare koll på hur saker och ting fungerade.

anders.n 2004-12-23 12:01

Jag antar att de flesta problem FSD har är på deras "vanliga" webbhotell. Vi har en dedikerad server hos dem, och den har inte haft något problem med nätet än (som jag märkt ;) och supporten där har varit snabb och trevlig. Iofs har vi inte haft behov av så mycket support, men när vi behövt den har det gått bra.. (två tillfällen, inga standardsaker, inte deras fel.. :)

Thomas 2005-02-21 18:48

Citat:

Originally posted by anders.n@Dec 23 2004, 12:01
Vi har en dedikerad server hos dem, och den har inte haft något problem med nätet än (som jag märkt ;)
Det kommer när du säger upp kontot och sedan sporadiskt forstätter få fakturor närmaste åren efter.

Thomas

Alex 2005-02-21 19:27

Skaffa en vänn som är jurist ifall så blir fallet.
Det gjorde jag när jag hade b-one.

Men det verkar inte seriöst FSdata. Otrevlig support.

bompaholm 2005-02-21 20:08

Kolla igenom det här

http://www.webmasternetwork.se/f7t6297.html

insu 2005-03-17 00:38

Citat:

Ursprungligen postat av DanneG
Citat:

Originally posted by -kristian@Nov 30 2004, 21:30
Citat:

Citat:

Citat:

Samma här... :ph34r:

Starweb 2005-03-17 01:22

Citat:

Ursprungligen postat av insu
Citat:

Originally posted by -DanneG@Dec 22 2004, 00:10
Citat:

Originally posted by -kristian@Nov 30 2004, 21:30
Citat:

Citat:

Citat:

Samma här... :ph34r:

Samma... :angry:

Johan H 2005-03-17 02:18

Går det sämre för FS data eller? Varför har ett så pass seriöst företag börjar skicka bluff-fakturor?

foks 2005-03-17 11:11

Vad jag vet har de kört med bluffakturor i åratal, det tillhör deras affärsidé och jag antar att de måste ha det för att bekosta sin marknadsföring. Jag har även hört rykten om att deras ekonomi är ganska bristfällig, ett antal betalningsanmärkningar och så.

Roger Å 2005-06-14 13:22

Läser era inlägg och fnissar lite för mig själv...
Jag har också fått felaktiga fakturor, deras faktureringssystem är kanske inte det bästa.
Men deras webbhotell håller mycket hög klass!
Jag har anlitat dom sedan 1998, har aldrig haft problem med dom.
Supporten är super, och när det gäller avancerade lösningar är dom helt outstanding!
Man kan göra allt!

Man får vad man betalar för!

THL 2005-06-14 13:38

Jag har anlitat FS Data sedan de startade (tror jag var kund 212 eller nåt.

Här är min historia:

Början:
Kanonbra! Supersupport, allt var klockrent!

Mitten:
Dom växte för fort (min gissning) och hann inte med att sköta befintliga kunder och servrar.
De betalade inte ut provisionen till mig på massor med kunder som jag lagt upp konton till. Jag skickade dem på Inkasso.
Strax efter anställde de en kille som skulle ha hand om åf-kåren, de betalade och allt löste sig.

2 år tillbaka och nutid:
Fungerar perfekt, svarar i telefon, betalar provis osv.

Deras admin WAFF är i mitt tycke helt oslagbart för slutkunden (dvs jag slipper sitta och lägga till nya epostadresser m.m.)

Jag kan varmt rekommendera dem! Klockrena servrar!

Som sagt, jag tror de växte för fort och klarade inte av det.

/Thomas THL

Edit: Glömde tillägg att jag också har fått vad ni kallar "bluff" fakturor.
Men som föregående talare sa, deras faktureringssystem var kass men nu var det ett tag sedan.
Återigen tror jag att det beror på växtverk!

MAT 2005-07-01 16:05

Har en massa historier om FSdata men jag orkar inte bry mig om dem längre.
De vet min inställning till dem.....och jag vet deras...

Men att de skulle vara seriösa.....knappast!

tobbe303 2005-07-01 16:21

Jag har haft ett antal konton hos FS-Data för diverse projekt, jag måste säga att om man tänkt köra en server med lite mer krav på kapacitet och stabilitet så är ju inte 10kr/mån-hotellen ett alternativ och jag tycker de skötte sig galant med den biten (driften och stabiliteten).

Så, även om jag tycker den biten var bra så fick jag en eller två extra fakturor som jag inte borde fått efter att jag avslutat ett av kontona. Lite märkligt, för det där har man ju hört om i flera år - man tycker att de borde tagit åt sig av kritiken.

Men summa summarum - ett av de bästa webbhotell jag använt mig av, förutom den där lilla petitessen på slutet. :)

tydal 2005-07-01 17:27

Jag har varit kund hos FS Data sedan 2000 då jag skaffade webbhotellskonto. Förra sommaren utökade jag med en dedikerad server. De gånger jag har behövt kontakta supporten har det inte varit några problem. Faktum är att de till och med använder min hemsida som hjälpmedel, så de vet vem "tydal" är.

Jag har dock vid ett tillfälle fått en faktura som var dubbelt så hög som normalt, men eftersom den var specad mailade jag dem bara och sa att "det här har jag inte beställt" om de saker jag inte kände igen, och så drog de av de sakerna så det blev ordinarie belopp och flyttade fram förfallodagen en månad. Inget tjafs.

eleven 2005-09-13 11:26

Kände att jag också ville bidra till denna tråden. Som THL skrev tidigare:
Citat:

Som sagt, jag tror de växte för fort och klarade inte av det.
Det känns som det var sant för mig också, jag har varit kund hos dem sedan 1997 och var kanonnöjd i början. Supporten var fenomenal, jag kunde föreslå nya funktioner som de sedan implementerade.

Något/några år senare började det gå neråt, supporten svarade aldrig, man fick aldrig tag på dem via telefon, fakturor från 1-2 år tidigare kom helt plötsligt. Det håller jag med om, det är jäkligt dåligt. Har det gått 1 år och det är företaget själv som slarvat / haft dåliga rutiner / haft dåligt system så bör de vara "snällare" mot kunden anser jag.

Sedan något år tillbaka nu så har jag varit 100% nöjd igen och jag har nu flyttat tillbaka alla mina domäner till dem igen. Det enda som jag inte gillar nu, men som är helt utanför deras ansvar kan tyckas, är att deras lina går ner och är nere i upp till 18 h utan att man kan få svar, men det händer max 1 gång per 4 månader (för mig). De gångerna på senaste året har dock varit deras leverantör som haft problem och kan därmed inte belasta dem.

De har dessutom nu utökat sina öppettider till nedanstående:
Citat:

Vår support har kvälls- och helgöppet från och med 5:e september.

Våra nya öppettider är:
Må-To 8:00-22:00, Fr 8:00-17:00, Lö-Sö 10:00-15:00

Faktura-hanteringen verkar ha blivit bättre också så från mig får de med beröm godkänt nuförtiden!

jonny 2005-09-14 21:26

Man kan ju tycka vad man vill, men ligger man så pass högt prismässigt som FS-Data gör bör man kanske ha redundant anslutning.

eleven 2005-09-14 21:32

Citat:

Originally posted by jonny@Sep 14 2005, 21:26
Man kan ju tycka vad man vill, men ligger man så pass högt prismässigt som FS-Data gör bör man kanske ha redundant anslutning.

Det måste jag hålla med om och här även påpekat flera gånger. Jag tror dock att deras "redundanta lösning" är från samma ISP vilket inte ger så mycket redundans. De har ju ganska mycket kunder också så det borde löna sig..

Gustaf 2005-10-22 12:39

hehe, en av våra kunder fick en bluffaktura från fsd alldeles nyligen, kan inte ha varit mer är 4-5 mån sedan. Dessutom vägrade de säga upp abbonemanget per telefon, man måste skicka BREV för att säga upp kontot, och dom drog ut på tiden också.

Isak 2005-10-22 13:07

Vi har varit kund hos fsdata sen 99.

Teknik: Bra i början, en mycket svag mellanperiod och bra igen de sista två åren.

Ekonomi: Deras fakturahantering är det värsta man kan tänka sig. På alla dessa år tror jag inte jag har fått en enda korrekt faktura. Det är faktiskt sant. Det är som om en slumpgenerator genererar dem och man får lägga ned väldigt mycket tid på detta.

Support: Mycket bra de senaste åren.

Björn 2005-10-22 13:14

Citat:

Originally posted by techtigo@Oct 22 2005, 12:39
hehe, en av våra kunder fick en bluffaktura från fsd alldeles nyligen, kan inte ha varit mer är 4-5 mån sedan. Dessutom vägrade de säga upp abbonemanget per telefon, man måste skicka BREV för att säga upp kontot, och dom drog ut på tiden också.
Är inte det med brev något av ett standardförfarande?

hogge 2005-11-12 22:11

Jag har haft FS Data sedan 1996 eller 1997 (minns inte exakt). I början var de jättebra. Bra support och hög kvalité. Jag lade flera domäner hos dom eftersom jag var nöjd. Men tyvärr. Det tog slut vid 2001 ungefär. Dålig kvalité med sidor som regelbundet var borta ur etern. Framförallt under kväll & natt. Jag hade otroliga problem med deras fakturor. De felfakturerade och vägrade ta diskussionen. Samt flera andra jobbiga faktorer.

2003 tröttnade jag totalt och började jag se mig om efter alternativ, men p.g.a. olika anledningar dröjde det ytterligare ett tag innan jag bytte.
Nu använder jag B-One till alla mina sidor och är extremt nöjd. FS Data tog 125:-/mån + moms. B-one tar 12:- (för det minsta utrymmet, vilket räcker till vissa av mina sidor.

Ytterligare en faktor som gjorde att jag helst skulle vilja besöka FS Data med ett baseball-trä är det extrema krångel som uppstod då jag sade upp mina hotell. De krånglade på alla tänkbara sätt och efterfakturerade i all evighet.. Till slut orkade jag inte strula med dom mer utan bara betalade. Det var värt en hel del att bara bli kvitt skiten. Aldrig mer!!

Wojt 2005-11-13 03:38

hogge, du byter från ett skithotell till ett annat, vad är vitsen med det? :P

Gustaf 2005-11-13 09:46

Björn: fast det gick inte att faxa heller om jag inte missminner mig, iaf sa supporten det. Fax brukar ju annars fungera iaf, sedan är det lite olika mellan hotellen om dom tillåter uppsägning genom kontrollpanelen, men jag tycker att det defenitivt är dålig stil att kräva fysisk komunikation, distansavtal gäller ju, finns tom en lag om det:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson