WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Inkomst? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9269)

j0han 2005-08-10 00:02

Vet inte om ni vill svara på frågan.

Men hur mycket pengar gör ni på era hemsidor i dagsläget? (I grova svängar)

1000 kr / år, mer eller mindre?
Hur många besökare / månad då isf?
Vilka metoder använder ni av?

skulle vara intressant att veta.

kullervo 2005-08-10 00:14

Visst vore det intressant att veta men det är en känslig fråga för många. Jag vill då inte publicera mina intäckter på en PR5-sajt.

Föresten. Mer eller mindre än 1000:- per år? WN är en sajt för i första hand professionella webbmeckare. 1000:- per dag vore lämpligare att fråga om. Svaret på den frågan blir: Mindre än 1000:- per dag med 40.000 unika besökare per månad.

Marcus 2005-08-10 00:16

Mer än 1000 kr / år gör nog de flesta kommersiella webmasters här. Det är min uppskattning iaf :)

Visst är det en intressant fråga men som sagt känsligt. Det är förmodligen enklare att titta på årsredovisningen för de aktiebolagen som representeras här och sedan bilda sig en uppfattning utifrån webbsajten/verksamheten ungefär vilken storleksordning i antalet besökare de kan tänkas ha. För enskilda firmor (privatpersoner) kan du titta på deklarerad årsinkomst på plats hos SKM.

grazzy 2005-08-10 01:18

En site med ett dokument + adsense + länkar från tex sunet kan göra 1k på ett år utan problem. Det kräver dock lite jobb och det finns betydligt roligare sätt att tjäna pengar på.

0.80:- / klick .. 5% ctr => 25000 besökare krävs. Ca 70 om dagen.

Fredrik 2005-08-10 23:02

hmm i grund och botten tjänar vi väl inte pengarna på hemsidan....men den är ju verktyget.....Isåfall ca 50.000 besökare i månaden....12 miljoner kr!(omsättning) vinst e en annan femma som jag inte går in på :)

mvh
Fredrik

digiArt 2005-08-10 23:07

Citat:

Originally posted by Marcus@Aug 10 2005, 00:16
För enskilda firmor (privatpersoner) kan du titta på deklarerad årsinkomst på plats hos SKM.
Funkar inte lika enkelt tyvärr som för AB eftersom det är endast vinst som redovisas i deklaration.

Omsättning är väl egentligen intressantare än vinst? Siffror kan man trixa med...

Per 2005-08-11 07:38

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus
För enskilda firmor (privatpersoner) kan du titta på deklarerad årsinkomst på plats hos SKM.

Funkar inte lika enkelt tyvärr som för AB eftersom det är endast vinst som redovisas i deklaration.
Omsättning är väl egentligen intressantare än vinst? Siffror kan man trixa med...

Det är ju bara att ta fram årsredovisningen, där finns dessutom betydligt mer information än du får om enskilda firmor/handelsbolag.

digiArt 2005-08-11 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av Per
Citat:

Originally posted by -digiArt@Aug 10 2005, 23:07
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus

Det är ju bara att ta fram årsredovisningen, där finns dessutom betydligt mer information än du får om enskilda firmor/handelsbolag.

Hrrm, var jag otydligt? ;) Du sa precis det jag sa, fast på ett annat sätt. Jag åsyftade att EF redovisar i deklaration och där syns endast vinst B)

Storen 2005-08-11 10:58

Citat:

Ja, men du överlever väl knappast på omsättningen?.. ;)

Fredrik 2005-08-11 11:20

Eller så ser man till att få in alla sina egna kostnader i firman ;) då överlever man på omsättning :) btw..ingår inte löner i omsättning?

hubbert 2005-08-11 11:24

En liten stillsam fundering. Vare sig årsomsättning, deklarerad inkomst ger svar på frågan som j0han ställde.
Citat:

Har man sedan HB, eller KB går det inte att få fram några vettiga siffror överhuvudtaget.

digiArt 2005-08-11 13:02

Citat:

Originally posted by Fredrik@Aug 11 2005, 11:20
Eller så ser man till att få in alla sina egna kostnader i firman ;) då överlever man på omsättning :) btw..ingår inte löner i omsättning?
Omsättning = fakturor ut

Storen 2005-08-11 13:17

Citat:

Originally posted by hubbert@Aug 11 2005, 10:24
En liten stillsam fundering. Vare sig årsomsättning, deklarerad inkomst ger svar på frågan som j0han ställde.
Citat:

Har man sedan HB, eller KB går det inte att få fram några vettiga siffror överhuvudtaget.

Ok...
Citat:

Hmm... En tolkningsfråga ju mer man tänker på det.

Har J0han fått svar tror du? ;)

hubbert 2005-08-11 13:46

Citat:

Originally posted by Storen@Aug 11 2005, 13:17
Har J0han fått svar tror du? ;)
Nej, men jag har en aning om att han kommer tillbaka i någon annan tråd som den här till exempel <_<

Edit:
Om man skall vara lite elak så är turordningen så här i den här frågeställningen:
- Hur mycket pengar tjänar ni på era hemsidor?
- Hur gör man för att tjäna som mest med adsense?
- Jag har köpt ett domännamn, kan någon hjälpa mig att få en ide vad jag skall göra med det?
- Någon som vill byta länkar med mig, gärna PR 5 eller högre? (Har inte fått någon PR än)
- Hur gör jag för att komma högst i sökmotorerna, snabbt och utan att anstränga mig?
- Jag har lite problem med koden kan någon hjälpa mig gratis, det är bara en databas, webbshop och lite annat?
- Någon som vill köpa ett domännamn med innehåll? (Statistik finns inte)

j0han 2005-08-11 18:03

Jag kunde tänka mig vilka svar jag skulle få, men några intressanta svar har ja fått iaf :)

Och hubbert.
- En enkel fråga.
- Man skaffar så mycket infromation om ens besökare och använder reklamen därefter?
(en gissning av mig)
- Idee har ja redan
- Länkjakt ska jag ut på senare, men inte med sånna frågor.
- Sökmotorsomtimering finns det några bra sidor jag kan läsa på för att förstå mer.
- Databaser, PHP kan jag tillräckligt för min sida.
- Jag hade inte tänkt sälja mitt domännamn, och statistik finns.

;)

PKaze 2005-08-11 18:59

Citat:

Originally posted by Fredrik@Aug 11 2005, 11:20
btw..ingår inte löner i omsättning?

Omsättning är summan av alla inkomsterna (grovt). Men däremot kan faktiskt en vinst på noll kronor dölja en hög lön om du har AB eftersom din lön som du tar ut ut bolaget blir en kostnad som därmed minskar vinsten. Men din personliga vinst ökar ju eftersom du får lön. Blev bökigt, hoppas ni förstår vad jag menar. :)

hubbert 2005-08-11 20:43

Citat:

Originally posted by j0han@Aug 11 2005, 18:03
Jag kunde tänka mig vilka svar jag skulle få, men några intressanta svar har ja fått iaf :)

Och hubbert.
- En enkel fråga.
- Man skaffar så mycket infromation om ens besökare och använder reklamen därefter?
(en gissning av mig)
- Idee har ja redan
- Länkjakt ska jag ut på senare, men inte med sånna frågor.
- Sökmotorsomtimering finns det några bra sidor jag kan läsa på för att förstå mer.
- Databaser, PHP kan jag tillräckligt för min sida.
- Jag hade inte tänkt sälja mitt domännamn, och statistik finns.

;)

...ok då.
Lite optimeringstipssidor TjörnDesign
och Ove två medlemmar här på forumet som har rätt bra koll på det där.

Eftersom du inte uppfattade sarkasmen i mitt tidigare inlägg så får jag väl välkomna dig till forumet istället :D

j0han 2005-08-12 08:37

hubbert: jodå. Jag uppfattade den. Men du uppfattade inte min blink längst ner (iofs inte så konstigt med den smileyn) B)

Och tack ska du ha, för länkarna och välkommnandet. (stava?) :)

Sneaky 2005-08-14 22:05

Jag kan vara schysst och säga att jag tjänade 2500kr mer den dag min sida var med i aftonbladet. =D

Synd bara att sidan kraschade på eftermiddagen...

Vad jag normalt tjänar per dag vill jag inte säga däremot.

mindgem 2005-08-17 10:16

http://www.mindgem.nu/unsorted/dunno.gif

mindgem 2005-08-17 10:18

Citat:

Originally posted by Sneaky@Aug 14 2005, 22:05
Jag kan vara schysst och säga att jag tjänade 2500kr mer den dag min sida var med i aftonbladet. =D

Vad hade du gjort då? Vad är din sida, vad är länken till aftonbladets visning? Verkar intressant.

wiggin 2005-08-17 16:05

mindgem:oj oj oj, det var inte dåligt :rolleyes:

Får man ställa några frågor? :D Hur många hemsidor är det baserat på, en eller flera? Ungefär hur många besökare har du? Hur mycket lägger du själv ner på egen marknadsföring?

mindgem 2005-08-17 17:00

Citat:

Originally posted by wiggin@Aug 17 2005, 16:05
mindgem:oj oj oj, det var inte dåligt :rolleyes:

Får man ställa några frågor? :D Hur många hemsidor är det baserat på, en eller flera? Ungefär hur många besökare har du? Hur mycket lägger du själv ner på egen marknadsföring?

Jag är principfast och kallar inte kommersiella sidor för "hemsidor" utan för webbplatser.

Det är flera sidor det handlar om men mer vill jag inte säga, på det ena eller andra sättet så blir det alltid något sämre för mig om jag säger hur jag gör. Jag kan säga att jag har kodat och klippt och klistrat sidor på ett något mer professionellt sätt sedan 2000 och jag lägger mycket tid på marknadsföring, det är ett av mina största intressen så om jag får blåsa i mitt eget horn så säger jag att jag hade inte nått dessa siffror utan den kunskapen.

ps. "hemsida" finns med i lexikon och översättningsprogram, men inte "webbplats". Löjligt.

Sneaky 2005-08-17 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av mindgem
Citat:

Ursprungligen postat av Sneaky

Vad hade du gjort då? Vad är din sida, vad är länken till aftonbladets visning? Verkar intressant.

smygbilder.se

Var med på förstasidan både på papper och internet.
Min adress syntes jättebra på pappersversionen. En helsida...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...676645,00.html

mindgem 2005-08-18 08:46

Citat:

Min adress syntes jättebra på pappersversionen. En helsida...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...676645,00.html

Jävlar! Det var bra publicitet. Hur många hits fick du den dagen? När jag var med på Foxnews.com med en miniartikel på kanske 4 rader så fick jag över en miljon hits. Sidan kollapsade också eftersom jag låg på ett riktigt skräphotell.

Sneaky 2005-08-19 11:54

Citat:

Originally posted by mindgem@Aug 18 2005, 08:46
Citat:

Min adress syntes jättebra på pappersversionen. En helsida...http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...676645,00.html

Jävlar! Det var bra publicitet. Hur många hits fick du den dagen? När jag var med på Foxnews.com med en miniartikel på kanske 4 rader så fick jag över en miljon hits. Sidan kollapsade också eftersom jag låg på ett riktigt skräphotell.

Inte riktigt lika många som kände för lite snusk...

Sidan lades ner efter ca 3500 besökare.

Sidan kraschade väl inte direkt men bandbredden tog slut. Har ju bara bilder på sidan och det slukar en hel del.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson