WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Payit Faktura Service? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9268)

mellow 2005-08-09 23:19

Fick idag två mail från Payit där de letade efter kontaktperson på företaget. Antar att de kommer ringa upp mig inom kort.

Någon som har någon erfarenhet av dessa? De verkar relativt nya på marknaden.

ztream 2005-08-09 23:33

Samma företag som ligger bakom Paysafe.se

Payit har spammat mig också. Det är enda erfarenheten jag har av dem hitills.

mellow 2005-08-09 23:36

Jag misstänkte att några fler hade fått "spam" av dom idag. Att de har så dålig koll att de skickar exakt samma mail till samma e-mailadress två gånger gör ju direkt så man drar öronen åt sig.

Lindahl 2005-08-10 15:23

Fick också ett mail. Om jag har fattat det hela rätt så kostar det 2895:- (plus moms?) i engångsbelopp samt 13,49 kr+ 2,5% per transaktion (upp till 1500:-). Om det nu stämmer så är det ju faktiskt billigare än många av de kortsbetalningslösningar som finns idag. Måste finnas nån hake nånstans...

dunken 2005-08-10 15:30

jag fick ett mail igår kväll men jag vet dock inget om dom.
Är det någon som mailat tillbaka ?

ztream 2005-08-10 15:40

Jag har mailat och frågat.

Min största undran är om de tar risken eller inte. Gör de inte det så tycker jag Kreditor är mycket bättre med sina 2,95% och 14.50:- eftersom de står för hela risken.

Lindahl 2005-08-10 15:48

Från deras hemsida:
Citat:

Vad händer om kunden inte betalar sin faktura i tid?
All efterhantering sköts av Payit. Efter att köpet genomförts tar Payit allt ansvar för fakturan och e-butiken får betalt oavsett om kunden kan betala eller inte. En kund som inte betalar sin faktura får inte handla genom Payit Faktura Service förrän det att den gamla fakturan är betald.

nifer 2005-08-10 16:06

Jag har kollat lite och tycker att tjänsten är helt värdelös eftersom den saknar automatik.
Jag vill att kunden skall kunna få fakturan direkt. Att behöva gå in i deras admingränsnitt för att manuellt skicka fakturor känns väldigt dåligt.

//Jonas

Mats 2005-08-10 16:47

Fick också samma mejl igår kväll vi 22-tiden, såg personligt skickat ut av någon Frida.
Det märkliga är att dom har använt min personliga mejladress och den finns inte på hemsidan alls, vore roligt att veta vart dom hittat den.

Skall bli kul att se om det blir någon som hör nåt mer från dom.

// Mats

kulmungi 2005-08-10 17:31

Måste väl lägga mig i skaran av folk som fick mail av dem.
Det bästa av allt, är att jag driver en webbsida för gratis annonsering. Så vart skulle jag
behöva fakturera någon. För jag har då i dagsläget inte en enda plan på att ta hand om
betalningarna mellan annonsörena(för stort arbeta, och för stor kostnad i allmänhet att lägga tid på det).

Kan väl tillägga att jag varken vet något om dem(endast sett någon reklam om de tidigare i år, eller så kanske det bara var uppvisning av designen) eller har svarat på deras mail.

Starweb 2005-08-10 19:03

Citat:

Originally posted by ztream@Aug 10 2005, 14:40
Min största undran är om de tar risken eller inte. Gör de inte det så tycker jag Kreditor är mycket bättre med sina 2,95% och 14.50:- eftersom de står för hela risken.
Kreditor har dessutom inte heller någon startkostnad...

Ejerhed 2005-08-11 01:07

Jag har kört med Kreditor ett par månader nu och det har fungerat super! Man ökar omsättningen och slipper kreditrisken. Trevligt folk som driver företaget också.

dunken 2005-08-11 08:43

Citat:

Originally posted by pereje@Aug 11 2005, 01:07
Jag har kört med Kreditor ett par månader nu och det har fungerat super! Man ökar omsättningen och slipper kreditrisken. Trevligt folk som driver företaget också.
Tar dom hela risken om de personerna inte betalar ?

Alexandra 2005-08-11 10:40

Jobbar med Paycontrol på Acme så är självklart partisk men rätt insatt i frågan. Det skiljer en hel del i de erbjudanden som Payit, Kreditor och Acme (Paycontrol) har och skulle rekommendera att kolla upp exakt vad som gäller innan man hoppar på något.

Har jag förstått saken rätt så kollar Payit bara betalningsanmärkningar medan Paycontrol dessutom kontrollerar med folkbokföringsregistret/bolagsregistret och skatteskulder, därav en bättre kontroll. Lite osäker på hur Kreditor gör.

Några frågor man bör ställa sig;
- Max kreditbelopp/faktura? - Fungerar det för både företag och privatpersoner? - Hur snabbt sker utbetalningen? - Ingår det övriga tjänster och har man behov av dem? - Hur stor är risken egentligen och hur mycket är man beredd att betala för att undvika den? - Vad blir totalkostnaden per år (beroende på antal transaktioner och fakturabelopp)? - Hur flexibel är tjänsten, utvecklingsplaner? - Hur sker återrapportering? - Vad vet man om företaget? - Avtal, uppsägningstid etc.? - Teknisk support? - Installering? – Etc.

Jag hoppas att det kan vara till hjälp om ni funderar på en faktureringslösning.

MVH,

Alexandra
Acme Associates

Starweb 2005-08-11 11:18

Citat:

Originally posted by dunken@Aug 11 2005, 07:43
Ja

Citat:

Har jag förstått saken rätt så kollar Payit bara betalningsanmärkningar medan Paycontrol dessutom kontrollerar med folkbokföringsregistret/bolagsregistret och skatteskulder, därav en bättre kontroll. Lite osäker på hur Kreditor gör.
Kreditor gör också både och.

Maxbelopp hos Kreditor är dock mellan 2500-3500kr beroende på bransch m.m. De har den gränsen just pga att de tar hela risken även om slutkunden inte betalar. Detta gäller dock endast för privatpersoner idagsläget, ej företag. Det går dock att använda tjänsten även med företag, men samma regler gäller inte som för privatpersoner (ännu).

ACME har samma förutsättningar för både privatpersoner & företag, men tar tyvärr inte samma risk. De har därmed (såvitt jag vet) inget maxbelopp heller, vilket kan vara en fördel eller tom. ett måste i somliga branscher.

Båda företagen (ACME+Kreditor) är dock seriösa och anstränger sig för att erbjuda en bra tjänst. Det beror snarare på vilka omständigheter som råder, och vilken målgrupp/prisgrupp man vänder sig till huruvida man bör välja Kreditor eller ACME.

NPI 2005-08-11 11:38

Hej!
Fick tipset av en kund att läsa denna intressanta tråd.

Ska reda ut lite frågor som många verkar ha så ingen går undrande ifrån denna tråd.

Payit är relativt nya på denna marknad, vi har funnits på marknaden sedan maj men dock bara testkört vårt system mot en antal butiker i början. Strax innan sommaren startade vi till 100% och körde mot även andra butiker.
När en butik använder sig av Payit Faktura Service görs en kreditupplysning mot kunden, Payit kontrollerar så att personnumret ej har någon obetald skuld. Payit kontrollerar även så att uppgifterna kunden skrivit in stämmer med folkbokföringsadressen. Detta för att kunna erbjuda maximal kontroll av kunden.

Payit tar kreditrisken för e-butiken, det gör att e-butiken ej behöver vara orolig för att inte få sina pengar. Idag ligger maxbeloppet på 1500 SEK exkl moms, men det är alltid förhandlingsbart beroende på vilken bransch e-butiken jobbar inom.

Payit's system fungerar så att fakturor kan redigeras efteråt, något som exempelvis Acme inte har i dagsläget. Dock kommer Payit längre fram även erbjuda den tjänst Acme har idag vilket gör att kunden får precis som han vill. Men undersökningar har visat att e-butiken hellre vill kunna administrera sin faktura innan den skrivs ut.

Tycker denna tråd mest börjar bli en mängd småreklam, och så är väl inte meningen att detta forum skall fungera? Angående Byron's subjektiva inlägg, är det korrekt enligt detta forums regler. Att en anställd på ett Acme skriver i de senaste trådarna att de har den bästa lösningen och ingen är bättre än dem. Det gör i alla fall att jag reagerar lite inombords.

Vi vill inte starta något krig mellan dessa aktörer på marknaden. Konkurrens gynnar marknaden, det är därför vi i dagsläget är billigast på marknaden. Kanske kommer det en ny aktör med ännu lägre priser, jag tror att e-butikerna bara tycker det är bra.

Har ni frågor angående vår tjänst så hör av er till oss, vi försöker alltid vara trevliga att prata med. Ni finner kontaktinformation på http://www.payit.se

Bästa hälsningar

Tobias Holmgren
Payit Faktura Service

http://www.payit.se

Alexandra 2005-08-11 11:52

Absolut inte meningen att göra reklam, endast ge exemplel på relevanta frågor man bör fundera över.

Vill dock klargöra 2 saker om Paycontrol;
- Kreditgräns 10 000:-/faktura , dispens kan ges.
- Man kan få Paycontrol antingen med och utan belåning. Med belåning kan man komplettera med betalningsgaranti och därmed få bort risken.

MVN,

Alexandra
Acme

Ejerhed 2005-08-11 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av dunken
Citat:

Ursprungligen postat av pereje

Japp Kreditor tar hela risken.

Jag valde länge mellan Acme och Kreditor och är idag väldigt nöjd över mitt val. Kreditor är lite dyrare, men när jag kollar hur många av mina kunder som fått påminnelse känns det väldigt skönt att jag inte behöver oroa mig över detta. Jag är nästan säker på att om man drar av de kostnader Kreditor får för att ta över kreditrisken blir den totala procentavgiften jag betalar lägre än t.ex. Acmes.

Fördelen jag ser med Acme är att man får pengarna inom 24 timmar, men de kan man som sagt behöva betala tillbaka om de inte lyckas driva in skulden.

Har man dåligt med likvider och behöver pengar snabbt, välj Acme. Har man tid att vänta ett par veckor rekommenderar jag Kreditor.

Kihlbom 2005-08-14 18:25

Jag har varit i lite kontakt med Kreditor och är väldigt nöjd med kontakten. Dock måste man läsa avtalet kanska väl eftersom det är mycket ordbajseri som jag brukar säga. Det känns som att kreditors avtal mer är till för att förvirra kunden än att komma överens.

En fråga om Payit, När för butiksägaren betalt?

Storen 2005-08-15 09:21

Citat:

Originally posted by Kihlbom@Aug 14 2005, 17:25
Jag har varit i lite kontakt med Kreditor och är väldigt nöjd med kontakten. Dock måste man läsa avtalet kanska väl eftersom det är mycket ordbajseri som jag brukar säga. Det känns som att kreditors avtal mer är till för att förvirra kunden än att komma överens.
En fråga om Payit, När för butiksägaren betalt?

Enligt deras webbsida - inom 24 timmar.. Efter genomläst avtal jag fått skickat till mig - Måndag två veckor efter fakturadatum..

Krediten jag "lyckades" komma upp till var 2000sek...

ZN 2005-08-15 10:37

Citat:

Originally posted by pereje@Aug 11 2005, 11:53
Kreditor är lite dyrare, men när jag kollar hur många av mina kunder som fått påminnelse känns det väldigt skönt att jag inte behöver oroa mig över detta. Jag är nästan säker på att om man drar av de kostnader Kreditor får för att ta över kreditrisken blir den totala procentavgiften jag betalar lägre än t.ex. Acmes.
Påminnelser ja, men det betyder ju inget, hur många det igentligen är som inte betalat när det gått till kronofogden är det intressanta. Har använt Acmes lösning ett tag nu och det har nog inte hänt en enda gång, men en del påminnelser har nog gått ut. I kostnadskalkylen så måste man ju räkna med hur många gånger man förväntar sig att det ska hända för att det ska vara värt att betala extra för att få dom att ta hela risken. Om en kreditupplysning görs på varenda kund först och endast de utan anmärkningar blir godkända så är ju risken väldigt liten.

Sebastian.Siemiatkowski 2005-08-17 11:54

Citat:

QUOTE (pereje @ Aug 11 2005, 11:53)
Kreditor är lite dyrare, men när jag kollar hur många av mina kunder som fått påminnelse känns det väldigt skönt att jag inte behöver oroa mig över detta. Jag är nästan säker på att om man drar av de kostnader Kreditor får för att ta över kreditrisken blir den totala procentavgiften jag betalar lägre än t.ex. Acmes.

Påminnelser ja, men det betyder ju inget, hur många det igentligen är som inte betalat när det gått till kronofogden är det intressanta. Har använt Acmes lösning ett tag nu och det har nog inte hänt en enda gång, men en del påminnelser har nog gått ut. I kostnadskalkylen så måste man ju räkna med hur många gånger man förväntar sig att det ska hända för att det ska vara värt att betala extra för att få dom att ta hela risken. Om en kreditupplysning görs på varenda kund först och endast de utan anmärkningar blir godkända så är ju risken väldigt liten

Tänkte bara ge en liten kommentar på detta.

Det som är viktigt att se till är inte hur många som inte betalar utan HUR mycket de inte betalar.

Jag kan säga att vi har kunder som haft så stora kreditförluster att det är en förlust affär för vår del. Ofta är konsumentbetendet sådant att när en människa vet med sig att de kommar hamna hos kronofogden så går de in och handlar på nätet. De handlar då för så mycket som bara är möjligt. (Läs även inlägg i DN av Varberg Finans).

Det innebär att i en butik som normalt har snittordrar på 500 kr kommer kreditförlusterna ligga på det maxbelopp som krediten är på. I vårt fall 2500 kr.

Att låta ens leverantör ta risken är egentligen som en försäkring. Försäkringsbolag tjänar pengar givetvis det är sant. MEN när olyckan väl är framme då är det väldigt skönt att man inte drabbas själv. Om en konkurrent erbjuder köp mot 10 000 kr och ni sedan åker på en sådan smäll misstänker jag att det skulle vara förödande för många av forumets läsare.

Nyligen drabbades våra kunder av bedrägerier och då handlade det om ännu större belopp. Kort sagt det är en avvägningsfråga, vissa har försäkring andra kör utan. Anledningen att vi valt att köra med är snarare en fråga om ansvar gentemot våra kunder. Jag tycker att kortbolagen bör ta ansvar för alla kortbedrägerier på samma sätt anser jag att vi bör ta ansvar gentemot våra kunder.

Slutligen skulle jag vilja göra er uppmärksamma på något som inte diskuteras här tidigare och det är själva köpeprocessen. Det finns få kortbolag idag som kör via HTTP posting, tekniken är extremt enkel att knäcka, det är ju bara vanliga formulär.

När vi diskuterar olika PSP er här är det många som skyr mer omfattande integreringar och det har jag full förståelse för. Men HTTP posting är inte en trygg teknik varken för butiken, PSPen eller konsumenten. En krypterad lösning bör vara standard.

Förövrigt omfamnar jag konkurrens och framförallt har Payit, Acme och Kreditor lyckats med en sak, nämligen fått e-butiker i landet att få upp ögonen för fakturabetalning och det tycker jag är väldigt positivt, framförallt för konsumenterna i landet som möter en tryggare och enklare betalningsmetod, vilket i förlängningen bör leda till mer omsättning för samtliga av forumets näringsidkande besökare.

Storen 2005-08-17 12:34

Citat:

Originally posted by Sebastian.Siemiatkowski@Aug 17 2005, 10:54
Slutligen skulle jag vilja göra er uppmärksamma på något som inte diskuteras här tidigare och det är själva köpeprocessen. Det finns få kortbolag idag som kör via HTTP posting, tekniken är extremt enkel att knäcka, det är ju bara vanliga formulär.
När vi diskuterar olika PSP er här är det många som skyr mer omfattande integreringar och det har jag full förståelse för. Men HTTP posting är inte en trygg teknik varken för butiken, PSPen eller konsumenten. En krypterad lösning bör vara standard...

Bra inlägg men jag har aldrig hört talas om någon som inte kör krypterat...(?)

Sebastian.Siemiatkowski 2005-08-17 13:08

Citat:

Bra inlägg men jag har aldrig hört talas om någon som inte kör krypterat...(?)
Min mening var inte att tala illa om ngn specifik konkurrent utan att uppmärksamma värdet av att utvärdera den teknik som PSP n faktiskt använder. HTTP posting öppnar ju upp för alterering av vilken information som faktiskt skickas till PSPn.

Emil_P 2005-08-30 18:11

Citat:

Originally posted by ztream@Aug 9 2005, 23:33
Samma företag som ligger bakom Paysafe.se

Payit har spammat mig också. Det är enda erfarenheten jag har av dem hitills.

Jag fick också detta spam men störde mig inte så mycket av det. Däremot så störde jag mig mer på det spam jag fick idag där dom i princip skickat minst ett mail (i vissa fall många, många fler) till samtliga e-postadresser jag äger, och som ni vet så äger jag en del. Detta mail innehöll reklam om deras tjänst Böter.se.

Gonte 2005-09-01 16:57

intressant att http://www.boter.se nu ger följande meddelande:
Citat:

Webbplatsen stängd i enlighet med §8.1 samt §8.6 i Aleborg Solutions webbhotellsavtal.
Vi ber alla drabbade om ursäkt för det inträffade, Vi på Aleborg tar starkt avstånd till spam.

Mv
Aleborg Solutions

Storen 2005-09-02 06:53

Ja, stackars Frida börjar nu be sina eventuella kunder att skriva avtalen läste jag nånstans .. ;)

.."men jag vill bara sälja ju"

mellow 2005-11-16 22:57

Tänkte väcka upp denna tråd igen...

Jag jämför olika ställen som köper fakturor och det som lockar med PayIt är att de bara har en startkostnad och ingen årlig fast kostnad. Kostnader per faktura och procent verkar vara ungefär snarlik mellan bolagen (ACMEs PayControl, Kreditors Fakturera Mig, PayIt).

Är det någon som har ungefärliga prisuppgifter på ACMEs PayControl? Har de en årlig kostnad som Kreditor?

magz 2005-11-17 11:56

Hej Mellow,
Jag arbetar för Acme Associates som tillhandahåller PayControl.
Priserna för PayControl ligger idagens läge på:

PayControl belåning:
Årsavgift 0 kr ( Gäller tom 31 december)
Belåningskostanden: 1,5%
Kreditupplysning: 5 Kr

PayControl fakturaköp:
Årsavgift 0 kr ( Gäller tom 31 december)
Fakturaköpskostnad: 2,5%
Fakturakostnad: 0kr

Vid både belåning samt fakturaköp så har du pengarna inom 24 timmar.

Om det är något mer du undrar kan du PMa mig

//Martin

Konst 2006-01-11 19:20

"E-betalningsbolag anmält för bedrägeri
Polisen i Östergötland har inlett en förundersökning mot e-betalningsbolaget Paysafe.se. Bolagets kunder kommer inte längre åt sina pengar. " - DN.se

Paysafe står bakom Payit.

Båda sidorna är nere i väntan på utredning.

Artikeln i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=1

och Computer Sweden:
http://computersweden.idg.se/Article..._CS397.dbp.asp

end 2006-01-12 12:01

Stor varning för dessa. Jag har också blivit lurad av dem, dock inte som kund utan på ett jobb jag gjorde åt dem men fick aldrig betalt. Skulle bygga en oscommerce modulen för deras fakturalösning och när jobbet var klart efter ungefär 40h så hörde jag aldrig av Tobias Holmgren (npi i denna tråd) mer. Kul... och eftersom att inget direkt kontrakt upprättats så fanns det inte mycket att göra, vad jag kunde se.

Så, stor varning för dessa skojare.

Megashop.se 2006-01-12 16:20

Ni som använder dessa tjänster, tar ni ut en fakturaavgift av kunder och i så fall hur mycket.

Ska snart köra igång kreditors lösning.

MoonWolf 2006-01-19 13:34

verkar som att både tjänsterna Paysafe och Payit har kommit tillbaka.

Så här står det på Paysafe.se under rubriken skriverier.

Hej!

Vi beklagar de skriverier om oss den senaste tiden. Det har skrivits mycket olika saker och mycket saknar riktigt fakta.

Det vi vill säga med detta är att allt är utagerat. Dessa problem som inträffat har skett på grund av den massiva ökningen av kunder vi haft. Vi har helt enkelt inte kunnat nå upp till den standard vi skall hålla. Dock är det nu åtgärdat och vi hoppas våra nöjda användare fortsätter använda oss.

Bästa hälsningar

Support - PaySafe

Undrar hur det gick med utredningen igentligen :P

Byron 2006-02-07 08:59

Acme, Paycontrol tar också hela risken om man vill.

//Byron

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson