![]() |
Hur sätter jag olika rättigheter på databaser och DB-användare? Jag vill göra allt med SQL-satser så långt det går.
Jag har användare A som ska komma åt databas A men inte databas B, för den ska bara användare B komma åt. Men däremot har vi användare C som ska komma åt alla databaser. Med andra ord, Så ska man bara kunna redigera i sin egen databas. Hur gör man detta? |
|
Citat:
grant all privileges on databasB.* to userB@localhost identified by 'passwordB'; grant all privileges on *.* to userC@localhost identified by 'passwordC'; flush privileges; -Martin |
Jag använder aldrig grant. Istället ändrar jag manuelt i databasen "mysql". Möjligt att grant är mycket smidigare på stora mysql-servrar, men har man bara ett 20-tal användare så får man en bra överblick om man kör ett snyggt GUI och ändrar i "mysql" manuelt. Glöm inte FLUSH PRIVILEGES bara.
|
Citat:
-Martin |
Och nästa gång kommer han att fråga igen när man lär ut som du gör martin..
|
Citat:
Edit: Just det ja. Han frågade efter SQL-kommandona. Dom är INSERT, UPDATE och DELETE =) |
Citat:
/Zoran |
Citat:
Ahaa okej, tack det visste jag inte. Men akta så inte Grazzy slår ned på dig för att du hjälpte mig ;) -Martin |
Jag spoonfeedar bara kunder .. :-)
|
Inte riktigt svar på din fråga men har du provat mysqlcc ? Busenkelt att administrera användare och allt annat i din mysql DB.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson