WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   MySQL-rättigheter (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9150)

festiz 2005-08-01 17:25

Hur sätter jag olika rättigheter på databaser och DB-användare? Jag vill göra allt med SQL-satser så långt det går.
Jag har användare A som ska komma åt databas A men inte databas B, för den ska bara användare B komma åt. Men däremot har vi användare C som ska komma åt alla databaser. Med andra ord, Så ska man bara kunna redigera i sin egen databas. Hur gör man detta?

grazzy 2005-08-01 17:41

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/grant.html

nomicon 2005-08-01 19:20

Citat:

Originally posted by festiz@Aug 1 2005, 17:25
Hur sätter jag olika rättigheter på databaser och DB-användare? Jag vill göra allt med SQL-satser så långt det går.
Jag har användare A som ska komma åt databas A men inte databas B, för den ska bara användare B komma åt. Men däremot har vi användare C som ska komma åt alla databaser. Med andra ord, Så ska man bara kunna redigera i sin egen databas. Hur gör man detta?

grant all privileges on databasA.* to userA@localhost identified by 'passwordA';
grant all privileges on databasB.* to userB@localhost identified by 'passwordB';
grant all privileges on *.* to userC@localhost identified by 'passwordC';
flush privileges;

-Martin

kullervo 2005-08-01 20:26

Jag använder aldrig grant. Istället ändrar jag manuelt i databasen "mysql". Möjligt att grant är mycket smidigare på stora mysql-servrar, men har man bara ett 20-tal användare så får man en bra överblick om man kör ett snyggt GUI och ändrar i "mysql" manuelt. Glöm inte FLUSH PRIVILEGES bara.

nomicon 2005-08-01 20:48

Citat:

Originally posted by kullervo@Aug 1 2005, 20:26
Jag använder aldrig grant. Istället ändrar jag manuelt i databasen mysql. Möjligt att grant är mycket smidigare på stora mysql-servrar, men har man bara ett 20-tal användare så får man en bra överblick om man kör ett snyggt GUI och ändrar i mysql manuelt. Glöm inte FLUSH PRIVILEGES bara.

Fast nu frågade han efter SQL kommandona, inte något tjusigt GUI där man inte lär sig någe SQL :)

-Martin

grazzy 2005-08-01 22:37

Och nästa gång kommer han att fråga igen när man lär ut som du gör martin..

kullervo 2005-08-01 23:34

Citat:

Ursprungligen postat av nomicon
Citat:

Ursprungligen postat av kullervo
Jag använder aldrig grant. Istället ändrar jag manuelt i databasen mysql. Möjligt att grant är mycket smidigare på stora mysql-servrar, men har man bara ett 20-tal användare så får man en bra överblick om man kör ett snyggt GUI och ändrar i mysql manuelt. Glöm inte FLUSH PRIVILEGES bara.

Fast nu frågade han efter SQL kommandona, inte något tjusigt GUI där man inte lär sig någe SQL :)

-Martin

Jag menade bara att databasen "mysql" är väldigt enkel, pedagogisk och lättövergriplig. Om man tycker om att dubbelklicka eller skriva SQL har inte med saken att göra.

Edit: Just det ja. Han frågade efter SQL-kommandona. Dom är INSERT, UPDATE och DELETE =)

zoran 2005-08-02 10:41

Citat:

Originally posted by nomicon@Aug 1 2005, 19:20
grant all privileges on databasA.* to userA@localhost identified by 'passwordA';
grant all privileges on databasB.* to userB@localhost identified by 'passwordB';
grant all privileges on *.* to userC@localhost identified by 'passwordC';
flush privileges;

-Martin

Du behöver inte "flush privileges" när du använder grant. Endast ifall du använder "insert" för att skapa användare eller "update" för att ändra lösenord.

/Zoran

nomicon 2005-08-02 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av zoran
Citat:

Ursprungligen postat av nomicon
grant all privileges on databasA.* to userA@localhost identified by passwordA;
grant all privileges on databasB.* to userB@localhost identified by passwordB;
grant all privileges on *.* to userC@localhost identified by passwordC;
flush privileges;
-Martin

Du behöver inte flush privileges när du använder grant. Endast ifall du använder insert för att skapa användare eller update för att ändra lösenord.
/Zoran

Ahaa okej, tack det visste jag inte. Men akta så inte Grazzy slår ned på dig för att du hjälpte mig ;)

-Martin

grazzy 2005-08-02 12:20

Jag spoonfeedar bara kunder .. :-)

Roos 2005-10-22 00:43

Inte riktigt svar på din fråga men har du provat mysqlcc ? Busenkelt att administrera användare och allt annat i din mysql DB.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson