![]() |
Steg 1.
Registrera en domän, använd gärna "indisk stavning" dvs flera nyckelord på varandra och utan något som helst sammanhang. Lysande exempel: BestNiceHotels.Com. Steg 2. Anmäl din sida till valfri domän-nasar-tjänst. Med fördel tysk. (Ach ja). Steg 3. Signa upp på något av alla dessa omdiskuterade autosurfprogram, betala 100 usd, få 40,000 automatgenerade besökare som är i princip omöjligt att spåra. AKA typeins. Steg 4. Blås valfri godtrogen domänköpare. Steg 5. Räkna din (skattefria) inkomst. Steg 6. (optional). Skratta gott medans du räknar kommision på domänförsäljningen som gick genom ditt system. Obs: jag ber om ursäkt om detta är välkända faktum för er "veteraner" i domänhandelsvängen, men alla kan ju helt enkelt inte vara lika up2date som ni. |
Pengarna är väll inte skattefria eller? det borde vara 30% skat på vinsten!
|
Du e kanske sugen på Allt-OM-COOLA-nu-DOMÄNER.NU".
Till salu för endast 5000 kr. Mkt bra resell domän. Du kan säkert få ut det 5 dubbla för den om du säljer den vidare. Skicka PM vid intresse.. |
Godtrogna domänköpare är tyvärr sällsynta numera. Bättre var det på 1990-talet.
|
Citat:
vad hittar man billiga av dessa autosuft program ?? =) |
Citat:
en nasare är inte ett nytt namn på en astronaut utan på en person som säljer vad som helst utan urskiljning (typ).. |
ok tack hehe =)
|
Citat:
|
Citat:
|
All domains depicted in this text are purely fictonal. Any coindence to any real domain is coincidental.
www.bestnicehotels.com Creation Date: 26-Jun-2005 Expiration Date: 26-Jun-2006 http://www.alexa.com/data/details/traffic_...ehotels.com#top Fler besökare än på WN. Hoppas domänen får en nöjd och glad köpare. Edit: dumma wn, sluta göra länkar av allt jag skriver. |
Men det kostar att få tex 50k besökare per månad (ex 100 dollar)
Om jag placerar sedan ut den på sedo, är det rekommenderat att nån köper den då ?? |
Citat:
Webmaster Network är inte ett tillhåll för oseriösa svin som sysslar med bedrägeri. Om du vill ha tips om sådana aktiviteter bör du nog söka dig till andra forum. |
Citat:
Jag undrade bara om det så enkelt att sälja sådana domäner som man mixtrar med =) |
Well, det är ju inte så jävla svårt att se med hjälp av Alexa & om man är lite funtad i huvet och vet vad en domän kan vara värd med branding & SEO. BestNiceHotels i detta fallet är en skitdomän som någon aldrig skulle få för sig att skriva in (såvida den inte är fruktansvärt brandad / välkänd, men det är den inte :))
Vill du försöka sälja en sån domän så lycka till & kom inte tillbaka till WN igen ;) |
Citat:
Vi har en hel avdelning som jobbar med detta. Användare som manipulerar trafik bli avstängda och domänen tas givetvis bort från vårt system. Jag tror snarare att Grazzy är kritiskt inställd till domänhandel i allmänhet. Det är en åsikt jag beklagar men respekterar. Många människor är kritiskt inställda till handel med abstrakta ting, som aktier till exempel. Detta beror ofta på att folk inte förstår hur en abstrakt sak kan ha ett större värde. Alternativt kan ogillandet bottna i att man inte får tag i bra adresser till sina webbprojekt. Det kan förstås vara irriterande. Men en tvångsåterlämning av värdefulla domännamn á la Soviet tror jag inte att många längtar efter heller. Drar man det här vidare blir det en ideolodisk fråga. Ska vi respektera äganderätten och låta marknaden avgöra fördelningen? Eller ska vi kanske starta ännu en ny myndighet som kontrollerar domäninnehav? EDIT: stavfel |
Förr så brukade man tjära och fjädra "rattle snakeoil"-säljare i vilda västern.
Varför? - För att de själva visste om att produkten de sålde var värdelös. De utnyttjar och bedrar folk som inte har möjlighet eller chans att kolla upp att produkten är falsk. Som Tobbe säger så är det enkelt att konstatera att det är något lurt med en domän via tillgängliga verktyg, te.x. whois och alexa. - Domänen är bara ett par månader gammal. - Den har flera tusen dagliga besökare till en sida med ett till syntes helt värdelöst innehåll. Jag förstår inte vad ideologi har med detta att göra, det är en ren samvetsfråga. |
Intressant inlägg.
Här är ännu en historia om hur man kan blir rik på domäner: http://www.dnjournal.com/columns/cover070405.htm |
Varför kan man fortfarande lägga bud på bestnicehotels.com om nu Sedo har en hel avdelning som granskar objekten? :)
|
Kul artikel Sedo, det är roligt när det går bra för folk.
Den här tråden handlar om bedrägerier, inte om legitim domänhandel eller seriös webbutveckling. |
Om någon försöker sälja en domän och man blir misstänkt hur kan man kolla upp hur gammal domänen är och samt ägaren osv ??
|
Citat:
Kolla i WhoIs vem som äger den. |
Citat:
ok tack men hur kollar jag whois =) |
Beror på vad det är för TLD, .SE kan du kolla på www.nic.se de övriga kan man kolla på de flesta hemsidor med lite självaktning ;) testa och googla på whois, brukar själv använda www.allwhois.com men har börjat bli väldigt mycket skräp på sista tiden.
|
har man skalaccess på en ordentligt konfigurerad unix är det bara att köra "whois domain.tld"
|
ok tack =)
|
Citat:
Hittar ni fler fakers är ni högst välkomna att skicka dem till [email protected] Dessa tips kommer att bli belönade. Hur kan detta ske? Vi fungerar som ungefär blocket/ebay, nämligen att användare själva lägger upp sina domän till salu. Det händer att stöldgods / trasiga varor bjuds ut över blocket. Som vi ser händer det också att domäner med manipulerad traffik bjuds ut till salu. Detta är att beklaga och inget som vi ställer oss bakom. Vi anstränger oss för att motverka detta med: - kontroll innan domänen ställs ut till försäljning - kontroller av siter med extrem traffik. - kontroll av köpare och säljare innan ett köp går igenom Vi har närmare två miljoner domäner till salu. Därför händer det tyvärr ibland att domäner med manipulerad traffik får ligga uppe ett tag. Vår affärsidee kan endast överleva om vi erbjuder ett forum för legitim domänhandel. Webmasters vill givetvis vara säkra på att den domän de betalar för kommer att generera intäkter. Därför ligger det i allas intresse att domäner dom har manipulerats plockas bort snabbt. Återigen, tipsa om ni ser sidor med misstänksam traffik. |
Får jag med en belöning nu då?
|
Du har PM B)
|
vad ligger dem där belöningarna på? :P
kanske ska börja jobba som fejk-trafik-domän-jägare på sedo...? |
Du kan ju börja med att granska skummisarna här inne som tror att dom ska blir rika på sina fejkade statistiker och diverse gammal skåpmat med givemeyordollarstome.se domäner :lol: :lol:
|
hihi bra plan
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson