WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Slutligen div-taggar ersätter tables (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9116)

Peter_Holm 2005-07-28 22:18

Hallå där...

Om man har en box gjord med div. Hur ska man då göra med css-texten i den boxen. Att sätta text-marginaler på själva div:ens css verkar inte fungera,

skall man köra <p class......>?

Peter

koala 2005-07-28 22:30

använd padding på diven

koala 2005-07-28 23:55

Så här alltså: (men använd hellre extern stilmall såklart)
Kod:

<div style="padding: 20px;">
<p>Text</p>
</div>

Peter_Holm 2005-07-29 07:30

Citat:

Originally posted by koala@Jul 28 2005, 23:55
Så här alltså: (men använd hellre extern stilmall såklart)
Kod:

<div style="padding: 20px;">
<p>Text</p>
</div>

Ja man kan ha padding på "box-div:en" men det är väl bättre att sätta en class på

med padding osv. istället eftersom jag i detta fall formaterar boxen med olika attribut.

zoran 2005-07-29 08:59

Citat:

Originally posted by Peter_Holm@Jul 29 2005, 07:30
Ja man kan ha padding på "box-div:en" men det är väl bättre att sätta en class på

med padding osv. istället eftersom jag i detta fall formaterar boxen med olika attribut.

Nej eftersom div-taggen kommer använda sig av egen "default"-padding iallafall. Jag förstår inte vad det är som hindrar dig att du formaterar boxen med olika attribut.

koala 2005-07-29 10:24

Om du absolut vill formatera p-taggarna i diven kan du göra så här i css-filen:

Kod:

div.hej p {
  margin: 10 px;
}

Och sedan göra så här:
Kod:

<div class="hej">
<p>Text</p>
</div>

Blir mindre jobb än att för varje p välja en klass.

Robert 2005-07-29 11:29

I min tankekvärld är det alltid den omgivande containern som bestämmer marginalerna (dvs paddingen) för innehållet i densamma. Däremot så kan man ibland behöva style'a ett undantag på innehållet, exempelvis en negativ marginal etc...

Petta; att du redan har satt vissa atribut på div'en utesluter inte att du sätter ännu flera ;). Du kan både sätta stylear, classer samt en stylead id samt att taggen i sig är definerad att ha en viss style på en och samma gång. Sätten du sätter style'arna på samt i vissa fall vilken ordning du lägger på dom på div'en avgör vilket utseende som får högre prioritet (om du får en konflikt mellan de olika style'arna)

Peter_Holm 2005-07-31 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av zoran
Citat:

Ursprungligen postat av Peter_Holm

Nej eftersom div-taggen kommer använda sig av egen "default"-padding iallafall. Jag förstår inte vad det är som hindrar dig att du formaterar boxen med olika attribut.

Jag använder DW2004 och när jag pysslade med textformateringen i samma veva som själva boxen så flyttades "lagret" (div positionen) på skärmen, detta är säkert en bugg i DW så det lättaste är väl att handknacka den delen.

jimmie 2005-07-31 13:00

Ett problem om man sätter padding direkt på diven och inte en container i diven är att det blir olika utseenden i firefox och internet explorer. Det spelar förstås ingen roll om man inte behöver pixelprecision men det är något att tänka på om man inte lyckas få det att se likadant ut.

Oxygen 2005-07-31 13:04

Citat:

Originally posted by jimmie@Jul 31 2005, 13:00
Ett problem om man sätter padding direkt på diven och inte en container i diven är att det blir olika utseenden i firefox och internet explorer. Det spelar förstås ingen roll om man inte behöver pixelprecision men det är något att tänka på om man inte lyckas få det att se likadant ut.
Jag är inte helt säker men finns det inte IE-fixar som gör att IE behandlar padding, margin, borders etc. precis som Firefox?

Lindahl 2005-07-31 13:05

jimmie: Det löser sig i IE om man anger doctype till strict.

Venice 2005-08-11 23:23

Om man har en DIV, och i den en bild som har float: left;, då hamnar den delvis utanför DIV:en om den inte finns något annat (tex: text) som fyller ut på höjden. Hur tvingar man Diven att anpassa sig i höjdled så bilden inte hamnar utanför (som en tabellcell)?

Peter_Holm 2005-08-12 08:22

Citat:

Originally posted by Venice@Aug 11 2005, 23:23
Om man har en DIV, och i den en bild som har float: left;, då hamnar den delvis utanför DIV:en om den inte finns något annat (tex: text) som fyller ut på höjden. Hur tvingar man Diven att anpassa sig i höjdled så bilden inte hamnar utanför (som en tabellcell)?
Jaså är det så? Jag har gjort en div med bild i utan problem i vare sig IE eller Firefox. Kanske

position: absolute;

kan hjälpa?

Venice 2005-08-12 12:33

Det hjälpte inte, då hamnade Div-aggarna ovanpå varandra.

Så här ser Min div ut:
<div style="padding: 3px; clear: both;">

vilket ger resultatet enl. bif. bild (observera att div:en loopas ut):
http://disneyfilmsidan.se/upload/DFS001.gif

Robert 2005-08-12 13:14

Testa att sätta width (ex width:100%; ) på den container som inte kan "behålla innehållet" så att säga.

Venice 2005-08-12 14:02

Det fungerar inte, istället blir det så att den fortsätter utanför den Div som alla dessa Div:ar ligger i (den som skapar den blå ramen), och fortsätter till den stöter emot tabellens cellkant som allt ligger i.

http://disneyfilmsidan.se/upload/DFS002.gif

<div class="bg-tb-lista" style="padding: 3px; clear: both; width: 100%;">
[img]ley/award/1_1.gif[/img]
Howard Ashman och Alan Menken har vunnit Academy Award's Oscar för bästa sång (Beauty and the Beast).
</div>

<div class="bg-tb-lista2" style="padding: 3px; clear: both; width: 100%;">
Alan Menken har vunnit Academy Award's Oscar för bästa originalmusik.
</div>

...

Lindahl 2005-08-12 14:29

Aha, du har råkat ut för "box model"-problemet. Standarden är i vissa situationer lite "felaktigt" konstruerad, som här. I ditt fall kommer den blå rutan att bli 100%+margin+padding (eller nåt likanande). W3 har en del dokumentation om hur man definierar width och sånt, kolla tex http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/box.html. En googlesökning på "box model" borde ge en hel del information.

Susanne 2005-08-12 15:30

Angående Box-Model-problemet så är det väl inte standarden som är problemet utan Internet Explorer som inte följer standarden (som vanligt).

Lindahl 2005-08-12 15:46

Jovisst är det så, men jag menade snarare att IE's tolkning är lite mer logisk, även om den bryter mot standarden. Går för övrigt få IE att följa standarden korrekt om man bara anger en doctype.

Robert 2005-08-12 18:46

Citat:

Originally posted by Venice@Aug 12 2005, 14:02
Det fungerar inte, istället blir det så att den fortsätter utanför den Div som alla dessa Div:ar ligger i (den som skapar den blå ramen), och fortsätter till den stöter emot tabellens cellkant som allt ligger i.

<div class="bg-tb-lista" style="padding: 3px; clear: both; width: 100%;">
Howard Ashman och Alan Menken har vunnit Academy Award's Oscar för bästa sång (Beauty and the Beast).
</div>

<div class="bg-tb-lista2" style="padding: 3px; clear: both; width: 100%;">
Alan Menken har vunnit Academy Award's Oscar för bästa originalmusik.
</div>

...

Testa att sätta width även på dess containerns container... etc etc...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson