![]() |
Läste i en norrländsk lokaltidning om att det ska finnas en ny lag från och med 1 januari 2005 som förbjuder kiosker och butiker av olika slag att ta extra betalt vid kortköp, även små sådana. Lagen har sin grund i EU någonstanns...
Vad jag undrar är om någon som är rapp skulle kunna plocka fram SFS-nr eller hänvisning i form av lagnamn och paragraf då jag själv är ganska kass på att söka i rixlex. Vore kul att kunna åberopa nästa gång man handlar med kort och handlarna ska ha en femma extra. Mvh Kristofer |
Av vad jag har förstått så är det snarare ett avtal mellan banken och butiken som förbjuder dem att ta ut en avgift, så jag tror inte det går att hitta ngt i SFS. Det du kan göra är att anmäla butiken till banken. :)
Edit: Läste lite mer om ämnet och det är EU tillsammans med konkurrensverket, Visa och storbankerna som tillsammans verkar kommit överens om denna regeländring, så då bör det nog gå att hitta i SFS kanske.. |
Det gäller endast vissa kortutgivare. VISA har lyckats tvinga bankerna att se till att butikerna ej tar betalt för att ta emot visa-kort. Däremot är det okej att ta avgift för vissa andra kort, beroende på om inlösenavtalet tillåter det eller ej.
Det sjuka i Sverige är att det har blivit praxis att man kan betala överallt med kort, oavsett köpsumma. Med ordet "sjuka" avser jag att vissa människor gör småköp av ett äpple eller en kvällstidning med kort - där avgifterna överstiger köpsumman. Problemet blir också när folk köper saker via nätet, och sedan returnerar dem. Då måste ni sätta tillbaka pengarna och råkar ut för en kortavgift till. Det vill säga att folk utnyttjar sin lagstadgade ångerrätt och ni får betala dubbla kortavgifter för ett köp som inte blev av. Jag skulle inte vilja ha ett parkeringsföretag, och få folk som betalar 2 kronor via kort. ;) I många inlösenavtal står det att du skall acceptera kort precis som du accepterar andra betalningsmedel inklusive kontanta. Det skall inte kosta mer än dem. Däremot finns det andra sätt att gå runt detta, t.ex har vissa lågpristaxiföretag i Göteborg gjort så att de istället har 10 kronor högre startavgift om du skall betala med kort. De frågar alltså först om betalningssätt, sen startar de taxametern på tillämplig taxa. De har en för kontant, en för kort. Ett annat sätt är att höja alla priser. Eller att se det som en service, och garanterade pengar. När någon betalar med kort så åker du på en avgift, javisst - men å andra sidan vet du att varorna är betalda och att pengarna kommer in. |
Eller som på en del andra ställen: Vi tar inte emot kortbetalningar på under 100:-
|
Har letat i rixlex utan större framgång.. vore kul att både läsa lagen och även kunna hänvisa till den. =/
|
100 kronor är mer ett symboliskt satt värde. Jag vet en taxiförare som vägrade ta kort om resan skulle kosta mindre än 100 kronor, man får vara lite flexibel.
Kortavgifterna (för den som tar emot kort) varierar också kraftigt. Vet att det fortfarande finns en del taxibolag kvar som kör med slippar, och de betalar upp till 15 kronor i fast avgift + 5-6% på köpsumman. Jag är fullt medveten om att vi inte kommer få gratis inlösen, men jag är beredd att betala en viss procent men inte hur mycket som helst. I inlösenavgiften ingår ju faktiskt tryggheten att pengarna kommer in direkt på kontot. Jämför med om att alla skulle betala kontant är det en rånrisk för en butik, och sen åker du på avgifter för dagskassa när du sätter in det på banken. |
Det är intressant att de inte jämför det med avgifterna för dagskassa - vad de nu kan ligga på.
På en av de lokala pizzeriorna tar de ut en kortavgift som de aldrig slår in i kassan - jag har tyvärr svårt att tro att de redovisar denna kortavgift. Jag har betalat två kronor parkeringsavgift med American Express bara för att det gick och för att jag inte tycker om parkeringsavgifter... |
Vad jag hört om den lagen så är det folk som blandat ihop lagen om att banker inte får ta ut högre avgift inom EU än vad man gör nationellt,
det har folk fått till att man inte får ta avgift på kort. Såvitt jag vet så är det fortfarande tillåtet att ta extra vid betalning med kort om man känner för det... |
Citat:
När Paypal eller liknande kommer med automatisk utbetalning till bankkonto (som fungerar) så blir ingen gladare än jag. :D |
Det där att banker inte får ta ut mer för internationella betalningar är rätt sjukt då de har betydligt högre kostnader vid utlandsbetalningar än vid inrikes.
Hmm, är det alltså tillåtet för handlare att lägga på en extraavgift på folk som betalar med kort? |
Var ute i en skärgårdshandel förrut, frågade om de tog visa electron. Japp, om jag handlar för över 100kr. Efter ett tag kom han på att han visst kunde ta betalt om han la på lite extra i avgift. Tycker det är helt lugnt att betala en sån liten avgift.
Menar, är ju typ bara 3 kr eller något sånt? |
Citat:
Övriga kortleverantörer vet jag inte hur det står till med. |
Kort är jättebra - om de används vid rätt tillfällen. Rätt tillfälle är inte när man köper en kvällstidning eller ett äpple.
Men avgifterna är för höga, förr var iofs avgifterna högre men då var det manuell hantering av insända slippar. Numera har avgifterna sänkts lite, men det handlar fortfarande om för höga avgifter. Butikerna får betala för en terminal, telefonlinje, samtalskostnader, elförbrukning etc utöver inlösenavgifterna. |
Tycker fortfarande företagen borde stå för kostnaden vid kortköp, som också de flesta gör.
Vill man ha kunder får man se till att erbjuda betalningssätt så alla kan handla, oavsett om dom har kontanter eller inte :-) En affär som inte tar VISA handlar inte jag i, enbart för jag hatar kontanter o tycker det är d rygt o hitta bankomater :) |
Citat:
Företag står ALDRIG för kostnader det gör ALLTID kunden. |
Ska vara samma som kontantbetalning. Inte fan betalar en tilläggssumma för att jag använder vågen när jag ska väga äpplet. Inte betalar jag en extrasumma för kassasystemet och dess uppdateringar och säkra valutaskåp. Men ändå är det nått som ska köpas in och underhållas av företaget. Allt sånt är redan tänkt på när prissättningen av produkterna gjordes. Kontokort är inget nytt påfund. Dessutom finns det enorma besparingar att göra om man kan dra ner på den fysiska säkerhet som behövs för att transportera all valuta hit och dit. Besparingar som gynnar framförallt..... De affärer som säljer pryttlar. Det är DOM som ska kunna gadda ihop sig mot kortjättarna och ställa krav ELLER helt enkelt vägra deras kort tills villkoren blir bättre, inte vi konsumenter. Vi betalar ju TROTS ALLT årliga avgifter på korten samt att de banker som korten tillhör får ränta på pengarna vi har hos dom.
|
Citat:
Kunden står alltid för alla kostnader i en butik... Kort är en kostnad som butiken betalar till banken, precis som att ett skåp kostar vid inköp. Kort är ett inköp vid varje transaktion, därmed hamnar även denna kostnad på kunden, antingen synlig direkt, eller som påslag vid varje transaktion. Men jag håller med dig, den kostnaden borde inte finnas iom vi som bankkunder betalar årsavgift på korten. Dessutom lånar vi ut vårat kapital till banker till oftast 0% ränta. Detta kapital kan bankerna sedan låna vidare till högre ränta än 0% och det är där som deras vinster kommer in. Vi kan alltså utöka ditt resonemang till: borde inte bankkunder ta ut alla sina pengar från banken och börja betala kontant igen, då är banken överflödig iom att vi inte får ngn ränta på pengarna. |
Personligen tycker jag att kort ska användas till allt, och att man inte ska behöva ha pengar på sig öht.
Sen om det kostar några kronor extra så tycker jag det är butiken som ska ta den smällen för att minska rånkostnaden. |
OJ OJ OJ vilken gammal tråd. Men grävas upp ifrån avgrunden där den hör hemma ska den.
Är det någon som har kommit någon vart med den här saken eller har fått ny information sen tråden senast blev uppdaterad? Vilket är 2år sen. moha. Eller kanske kan ge lite vägledning till vem man ska kontakta för att få problemet löst en gång för alla. Är så fast besluten att sätta punkt för den här oändliga diskussionen som går runt i allas munnar varje gång man betalar en kortavgift. Är så sjukt sugen att gå in med lagboken till närmsta kiosk och köpa ett äpple utan att betala avgiften. Nå? :) |
Ring din bank så lär de kunna svara på frågan :)
När jag kollade med Nordea senast var det inte tillåtet med kortavgift på VISA. |
Jag använder endast kort, det är år 2007 och tycker att kontanter borde vara antik värde på istället.
Men finns en del ställen som inte går använda kortet på samt det blir en del pengar per år alla fall på extra kortavgifter. Kontanter är bara ett problem som även skadar andra, tänk er en lång kö i en butik där alla som handlar med pengar före. Vi har dom personerna som vill betala med tusen enkronor sedan med dom som tar minst en halvminut att få upp sina jävla pengar. |
Jag handlar inte på ställen som vägrar ta kort, inte ens på nätet. Förutom att jag tycker det är en given tjänst att erbjuda sina kunder år 2007, så borde även butikerna förstå värdet i minskad penninghantering. Dagskassan tar inte lika lång tid att räkna, för att inte säga att man slipper ta sig till banken (eller facket i väggen) och lämna in den; för att nämna två. Fördelarna blir många för både kund och handlare.
Känner även igen att alla kort förutom VISA kan erläggas med en avgift, detta för att VISA ordnat det för sig på annat vis. Minns inte vad hur och varför just VISA, men så läste jag om det hela för något år sedan eller tre. (Tiden innan jag lärt mig acceptera denna sablarns kortavgift så forskade jag lite om det). |
Citat:
Pengar kan strula lite men ett kort kan strula hur länge som helst. Jag har ofta funderat på hur långa luncher folk skulle behöva om alla betalade lunchen med kort. Sist så anser jag att det är lite dubbelmoral att anse sig ha rätt att köpa ett äpple på kort där handlaren får minus i intäkt med motiveringen att risken för denne att bli rånad minskar. Det kanske är mer lönsamt att bli rånad av kriminella än att sälja äpplen till hederliga kunder? |
Citat:
Folk som glömt koden... Kan inte nå bankens dator nu, måste kolla leg och skriva papper... Ojdå, pengarna var visst slut på det kontot... Va? Kan korten verkligen gå ut...? Hur vänder man kortet i den här terminalen...? Kortet är visst avmagnetiserat idag... Jag ska bara prova att dra kortet i läsaren fem gånger till, det kanske går... Inte för att jag tycker illa om korten, det är ett smidigt betalningssätt. Men vissa personer skulle inte få ha kort! EDIT: Det mesta var visst redan sagt... :) |
Visst finns det folk som inte kan hantera kort, det är även ett problem.
Dock brukar det inte vara så mycket tekniska problem med kortköp, visst råkar man ut för att det är nere men inte så ofta. Dom kanske skulle införa en seghetsavgift på kortköpen, extra avgift på 5:- per 10 sekunder det tar. |
Citat:
Hur man än försöker undvika de små tobaksaffärerna som tar en timme på sig att skriva ut sitt 10 cm långa kvitto, + 3 kr - inte för att det är bryfaktor, så kommer man alltid till dom tillslut. Som sagt det är år 2007 och frågan "Tar ni kort?" borde förbjudas. |
Jag har mailat alla dom stora bankerna i sverige nu och frågat exakt samma frågor ang. kortbetalning och dess avgifter. Får se vad dom ger för svar, och kommer dela med mig här i så fall. I fall det är någon annan som är sjukt irriterad på att bara höra "rykten" på vad som stämmer.
|
Kort fungerar jättebra om:
- det inte åskar eller har åskat - om det inte är lönefredag - om det inte är dagarna innan jul - om det inte är skärtorsdag osv. osv. Cash is king! Så enkelt är det. |
Citat:
|
Ehhh...
Citat:
|
Praktiskt sett är det inget som hindrar att man tar ut en kortavgift.
Ett annat sätt att strukturera det är att man får rabatt om man betalar kontant, vilket ju egentligen innebär samma sak. |
Citat:
Opålitilig skit säger jag! :D |
haha den jag har på företaget säger samma sak .. kopplade ur skiten när jag skulle testa den och nu vägrar jag använda den för det blir mer pinsamt och tarlång tid /onödig tid när man ska ringa och slå in alla siffror osv för den fuingerar ju fan aldrig när den ska
|
Citat:
Är riktigt på krigsstigen just nu och går loss på alla butiker som tar ut kortavgift för mitt VISA-kort. Man har ett par 1000-kr i kortavgift att ta igen nu. |
Citat:
Om du är på krigsstigen hoppas jag att du iallafall är konsekvent, hehe.. |
Det är skillnad på lagbrott som att gå mot röd gubbe, och det är knappast ett brott som man kan dömas till fängelse för, och ett avtalsbrott.
Den enklaste konsekvensen av ett avtalsbrott är att ens motpart säger upp avtalet, de jobbiga konsekvenserna är en stämning i tingsrätten - beroende på vad som står i avtalet, såklart. |
Citat:
Tror mitt nästa mail får gå till en hobby-jurist som får svara på dessa frågor. |
Med risk för att väcka en gammal tråd :)
En plastpåse kostar 0,50 - 1,50 kronor beroende på inköpsställe. Är ni medvetna om hur mycket pengar mataffärerna tjänar på dessa? :) |
Citat:
Eller så skippar man påsen helt och hållet och kör med mormors gamla tyg påse. Fungerar perfa, kostar inte ett öre (förutom inköpet). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson