![]() |
De flesta som vill ha feedback på sina projekt skiter ju ändå fullständigt i det som sägs och kör ändå på på den linje de hade tänkt sig från början. Tänkte därför göra lite tvärt om och fråga innan jag börjar koda nånting.
Jag ska göra om kassan i min webbshop. I dagsläget har jag vanlig kundvagn i en frame längst ner, med knappar "visa kundvagn" och "gå till kassan". Går man till kassan får man upp en sida där man dels ser det man beställer, dels ett formulär där man fyller i namn, adress, och betalsätt, allting på en gång. Fördelen med detta system är att man redan från början ser vilka betalsätt som finns tillgängliga och ingenting i processen döljs, utan allt syns direkt. Problemet som det ser ut just nu är att beroende på vilket betalsätt som väljs så slussas man igenom en eller flera sidor för att exempelvis öppna paynovaplånboken eller liknande. När jag nu även skall införa e-faktura så vill jag inte ha ytterligare ett specialfall i min kod så jag hade tänkt att rensa upp det hela. Hade tänkt mig ett system som likt sj.se längst upp visar var i processen man är. Följande steg kan tänkas ingå: 1) Visa kundvagnen och bekräfta att rätt varor är valda 2) Fyll i namn 3) Välj betalsätt 4) Genomför betalning (ex. ladda ner e-faktura eller öppna paynova) 5) Bekräftelse (Ett steg med att välja leveranssätt skulle också kunna tänkas ingå, men det är inte aktuellt i mitt fall) I dagsläget har jag alltså slått ihop steg 1-3. Vinner jag något på att dela upp det hela i flera steg? Kan något av stegen ovan uteslutas? Behövs steg 1 över huvud taget? Skall något mer steg läggas till? Meningen är ju naturligtvis att det ska gå så lätt som möjligt att handla och så många besökare som möjligt ska ta sig igenom processen. Kan ju tillägga att jag inte har för avsikt att skapa konton åt kunderna så att de kan logga in till nästa gång, anser inte att jag har nånting att tjäna på det. Tankar och funderingar på detta mottages tacksamt. Är det vettigt över huvud taget att dela in det i olika steg enligt sj.se-modellen? |
Kolla hur netonnet.se's kassa är gjord, det är i mitt tycke en av de enklaste och bästa i sverige.
Jag har personligen väldigt svårt för "många"-steg-varianten a'la sj.se, särskilt när servrarna är sega som smör som sjs ofta är. Varför visa kundvagnen? Den kan väl kunden kolla på själv innan han tryck på "gå till kassan"? Gör istället såhär; 1) Kunden handlar, lägger saker i sin kundvagn, lämna möjligheter för att visa, editera och ta bort från den via shoppen. 2) Kunden klickar på "till kassan/checkout". 3) Be kunden logga in och ha även på _samma_ sida möjligheter att fylla sina användaruppgifter för att skapa en användare. 4) Visa bekräftelse där man väljer ev. fraktsätt (ej i ditt fall då), betalningssätt och så vidare. Om du prompt måste ha med massa happytalk om vad ett visakort osv är så använd popups för att att inte "förvirra" kunden med massa text. 5) Kunden klickar "köp" -> profit! |
Något jag kan bli irriterad på i vissa shoppar är att man är tvungen att näst intill betala innan man får välja och får reda på fraktkostnader/exp.kostnader odyl. Se till att kunden kan se detta i god tid, ev i ditt sammanslagna 1-3 steg du nämnde. Har du flera frakt/betalalternativ med extra kostnader så bör du rada upp dessa under kundvagnen så att man lätt ser hur man kan påverka slutsumman mha de olika alternativen.
|
Ja, ett bra alternativ är att på sidan där man väljer betalningssätt (och fraktsätt) automatiskt uppdatera slutsumman samt ha en visning av vad det är man köper (bekräftelse) innan man trycker på "ok".
Dvs typ: ---- ; olika val ; mera val ---- ; slutresltat av ditt köp ; orderrader... ; ... ; slutsumma --- {bekräfta-köp-knapp} |
Det ni säger låter vettigt, håller med om att det är väldigt viktigt att visa vad den slutliga kostnaden blir redan tidigt i pricessen. Sammantaget så låter det ni säger lite som det jag hade tänkt mig. Ska fundera ett par dar till, så kanske jag lägger upp nåt efter helgen som går att testa lite på. Kom gärna med fler idéer under tiden.
|
För det första så tror jag på enkelhet med all nödvändig information pedagogiskt placerad under vägen till den magiska "Skicka-order-knappen".
Jag tror att man kan jämföra ett fysiskt köp i en vanlig butik med ett nätköp så tillvida att när man har lagt sina prylar i kundkorgen/vagnen i den fysiska butiken, knatar man glatt till kassan och stegar försiktigt fram, där bestämmer man sig hur man vill betala. I steg två går man fram till kassörskan (där man fyller i namn och adress) och får sitt köp godkänt (trycker på "Skicka-knappen") Max tre steg anser jag och naturligtvis tycker jag själv att jag har den bästa lösningen på Lastbryggan :) // Mats |
Måste hålla med dig grazzy om att NetOnNet's kassa är mycket lättanvänd och logisk. Kollade även lite på Lastbryggan och där var det ju inga oklarheter heller. Har dock en smidigare lösning: Att inte ta ut nån avgift för frakt alls! Så, då var det problemet löst :)
Det lutar för tillfället åt en 3-stegsprocess: Jag slår ihop steg 1-3 precis som tidigare. Nästa steg ser olika ut beroende på betalsätt, och sista steget är en bekräftelse. Håller även med om att det ska vara så lite onödig text som möjligt, alla vet ju t.ex. vad VISA eller en faktura är, men frågan är vet alla vad Netpay är? Känner därför att jag måste ha viss text, men så kort som möjligt. Har gjort några bilder som visar ungefär på hur det kan komma att se ut, och detta vill jag ha lite feedback på. Behöver jag förresten ha med nån länk till Adobe vid e-fakturalänken? (Är rädd för att du grazzy kommer att bli besviken, vet nämligen sedan tidigare att du är allergisk mot pdf-fakturor.) Bilderna: lindahlsurmakeri.se/temp/1.gif lindahlsurmakeri.se/temp/2.gif lindahlsurmakeri.se/temp/3.gif |
Baltiz:
Det man blir irriterad på i andra kassor har du eliminerat; nämnligen - man ser direkt fraktkostnad, man slipper registrera sig som användare, du har rejält kortat ned stegen från kundvagn till bekräftelse. utmärkt! Jag ska gå efter din modell till min kommande webbshop |
Ojdå, tackar. Det har hela tiden varit mitt mål att eliminera det du nämner, bra att du tycker att jag lyckats.
|
Baltiz, ang. efakturor har jag nog ändrat lite uppfattning sedan sist, kör numera med adobe som external istället för internal i browsern ==> avsevärt bättre. Dessutom har jag insett fler av fördelarna med pdf-fakturor över vanliga brev-fakturor sedan jag börjat köra eget företag själv :-)
Jag tycker defintivit du skall ha en länk till adobe och kanske även en "html-variant" faktiskt. Alla vill inte / har inte reader. Om jag inte hade haft möjligheten att köra reader external hade jag blivit irriterad över att bara kunna se min faktura som pdf i browsern. Ang netonnets kassa så kan jag nog säga att det har lagts mer timmar på den än vad det görs på många webbshoppar :). De är säkert uppe i över 500 vid det här laget :) |
Tur att du ändrat uppfattning grazzy :P
Jo, jag har lagt till en länk till reader nu, men den syns inte i de bilder jag lagt upp. Kan hålla med om att en html-variant nog behövs som komplement. Frågan är om jag då behöver göra en riktig html-faktura som går att skriva ut, eller om det räcker att bara skriva ut uppgifter om bg/pg-konton och belopp. Om man väljer det senare kan man ju antingen skriva ut det i samband med länken till e-fakturan, eller så kan man ju maila det till kunden. Eller kanske båda två? Edit: bilderna är uppdaterade. |
Vad var så bra med NetOnNet's kassa? Där måste man ju tydligt registrera sig som kund, och ser inte ev. fraktkostnad innan heller?!...
Då var Lastbryggan bättre, den är mycket lik den vi har till våra butiker idag. Skillnaden är att hos oss så registreras kunden automatiskt vid köp, och KAN (om de själva vill) logga in nästa gång de vill handla och kan då få egen beställningsstatistik, samt slipper fylla i sina kunduppgifter igen. - Men inte så att man blir "stoppad" av att "DU MÅSTE REGGA DIG", samt inte ser frakt/betalkostnaden. 2 beställningssteg räcker: Steg 1. Ändra beställningen gällande antal artiklar m.m, eller ta bort. Samt välja frakt+betalsätt. Steg 2. Ange kunduppgifter/logga in + köpvillkoren. -> Köp klart! (Steg 3. Visa beställningsbekräftelse + skicka e-mail som verifierar all information om beställingen. Om nu detta ska räknas som ett eget steg.) |
Citat:
Citat:
Registrerar sig kunden fån han/hon ett lösenord i orderbekräftelsen som man kan logga in med ihop med mejladressen nästa gång. Citat:
// Mats |
Jag håller med Starweb om att sista sidan/bilden inte riktigt är ett steg? Utan det är mer en 2 stegs process, därför tycker jag det känns lite fel när det står "Fortsätt" på sida 2. När man egentligen ”Skickar Beställningen” när man klickar på den knappen?
|
Detta var ett bra ämne gav mig ett par ideer till kommande webbshoper och alla tycker jag har bra ideer. Däremot det bästa ut av alla ideer är helt klart att vissa vad frakten och allt kommer kosta. Att ha en html faktura tycker jag är ett måste om man ska köra e-faktura för som sagt det finns VÄLIGT många som inte kör adobe reader fortfarande idag.
HTML fakturan ska kunnas skriva ut däremot kanske man inte behöver ha en jätte snygg designad faktura men att det ska vara specat kostnader osv. och info om vart man kan betala in. |
hallå?, MOMS! momsen redovisas ju inte, Procentsats på momsen samt vad den totala momsen blir. jag skulle inte handla i en webshop där inte detta syns TYDLIGT.
// Johan H |
http://www.tzoom.se/tempshop
jag byggde ihop en kundvagn lite snabbt. Det kanske man kan använda. Man ser bra och tydligt vad man har ch vad det kostar... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson