WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Prismodell - Fungerar den? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9084)

jimmie 2005-07-26 21:07

Hej,

Jag har under 2 månaders tid utvecklat en affiliateprogramvara och kommer att starta ett affiliateprogram på adrix.se i slutet av augusti/början av september och jag behöver feedback på den prissättningsmodell som jag har valt.

Så här ser den ut:

Månadsavgift: 0kr / månad
Adrix ersättning: 20% av vad annonsören betalar ( ersättning för click/lead/sale X 1.25 är vad annonsör betalar)

20% = 0,25/1.25

Är detta en tillfredsställande prissättning?
Som sagt så slipper man den fasta månadsavgiften, dvs det blir ÄKTA Prestationsbaserad Marknadsföring.

För att jag som företagare ska kunna leva på detta krävs en omsättning på 100 000 i månaden. Är detta realistiskt?

Systemet är helt egenbyggt och har många roliga funktioner inbyggt, t.ex. annonsrotation, grafiska rapporter i PDF-format, rapporter i en mängd format(html, txt, excel, pdf), genererar pdf-fakturor direkt i systemet, kontrolluppgifter till skattemyndigheten generas direkt i systemet osv.

grazzy 2005-07-26 21:18

Jag tror nog att du kommer behöva lägga dig på betydligt mindre ersättning för att kunna ha såpass bra priser att du kan locka webbmasters med mycket trafik och följdaktligen annonsörer.

Men lycka till, konkurrans behövs i branschen.

naredi 2005-07-27 00:25

Konkurrens behövs och din prismodell lockar i alla fall mig.

grazzy 2005-07-27 00:51

Jag säger inte att det är en dålig prissättning, den funkar säkert, men för att få annonsörer måste man ha trafik att sälja. För att få trafik att sälja måste man erbjuda bättre priser för trafiken, eller något annat storslaget.

mellow 2005-07-27 03:30

Ja det låter som en vettig prissättning. När inte några fasta kostnader spelar in så låter det bra.

Det svåraste är nog som nämnts tidigare - att få större siter samt annonsörer att signa upp och använda sig av ditt program. Finns det inga som annonserar vill inga promota genom ditt program och vice versa. Då är det ju ett klart plus att det inte är några fasta kostnader - då kan folk som vill annonsera signa upp utan någon risk.

Ska annonsörerna själva få bestämma priset?

Jocke 2005-07-27 03:48

Varför inte sätta priset a la Lopia.

Kör typ 0kr ett tag så några hakar på och höj sedan men att enbart ta % är en bra idé.

En fråga bara! Har inte double.se också bara %?

jonny 2005-07-27 06:53

Ska du leva på 20% av 100 000 kr det vill säga 20 000 kr? Även om du räknar med 0 kostnader låter det som det blir väldigt lite pengar kvar till dig. Om du nu inte tycker att 8 000 kr i fickan är en bra lön förstås... :)

Men det låter intressant i övrigt.

grazzy 2005-07-27 11:22

jonny, det är nog inte så många som lyckas skapa ett företag som genererar en månadslön på 40,000:- första månaden, om inte pappa heter von holstein.

Studenter lever på mindre än 8000 i månaden, dessutom finns det ju ett par andra ekonomiska fördelar med ett företag.

ztream 2005-07-27 11:31

Säg att jag vill ge 30:- inkl moms i ersättning per såld vara.

Det innebär alltså att affiliaten får:

30*20%-arbetsgivaravgifterna (framgick inte vem som betalar dessa)

Detta ger 4:- till affiliaten innan skatt.

Även om jag tror att upplägget är bra för mig som annonsör tror jag inte det tilltalar de som vill tjäna pengar på mina produkter.

Max 2005-07-27 11:32

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 27 2005, 11:31
Även om jag tror att upplägget är bra för mig som annonsör tror jag inte det tilltalar de som vill tjäna pengar på mina produkter.

Jag tror räkneexpemplet är så här:
affiliate: 30kr
du betalar: 30kr + 20%

jimmie 2005-07-27 12:04

Hej,

Ska försöka svara på alla frågor.

Citat:

Jag tror nog att du kommer behöva lägga dig på betydligt mindre ersättning för att kunna ha såpass bra priser att du kan locka webbmasters med mycket trafik och följdaktligen annonsörer.
Men lycka till, konkurrans behövs i branschen.

Du har nog rätt, jag har räknat på en hel del olika scenarier men som sagt, det är alltid svårt att uppskatta de reela variablerna. Jag kommer förmodligen köra en kampanj vid start som kommer sträcka sig året ut t.ex. med låga avgifter för att få igång hela processen.

Citat:

Ska annonsörerna själva få bestämma priset?

Annonsörer bestämmer själva vad de vill betala till affiliatesen.

Citat:

Varför inte sätta priset a la Lopia.

Kör typ 0kr ett tag så några hakar på och höj sedan men att enbart ta % är en bra idé.

Kommer nog sätta en låg avgift i början för att få igång verksamheten.

Citat:

Även om jag tror att upplägget är bra för mig som annonsör tror jag inte det tilltalar de som vill tjäna pengar på mina produkter

För det första förstår jag inte varför du blandar in momsen i det hela, den får du ju ändå tillbaka så den bör du ju inte räkna in.

Säg att du betalar 30 kr exkl. moms

Detta ger med denna modell:

30 * 0.8 = 24 kr -> Går till affiliaten
30 * 0.2 = 6 kr -> Går till adrix

Därtill kommer det att dras av för arbetsgivaravgifter samt 30% inkomstskatt. Detta avdrag sker ENDAST för privatpersoner. Om affiliaten är ett företag får den ut 24kr. För en privatperson innebär det att det dras av 47,5% för att täcka upp för de lagbunda avgifter som måste betalas i samband med sysselsättning. Dessa kan man inte komma ifrån om affiliaten är en privatperson.

Men som sagt, detta är endast preliminära siffror.

Hoppas jag inte missade något nu.

MVH Jimmie

ztream 2005-07-27 12:17

Då är jag med.

Låter som ett vettigt upplägg om du nu kan gå runt utan en fast kostnad.

mellow 2005-07-27 13:54

Citat:

Kommer nog sätta en låg avgift i början för att få igång verksamheten.
Om det inte är en väldigt låg avgift så är det nog inte en så bra idé - just grejjen att det inte är någon fast avgift kan nog locka några annonsörer, speciellt då det är ett nystartat program.

Jocke 2005-07-27 14:21

Du behöver inte betala någon soscialavgift till afillen... Men då måste han ta upp det i sin deklaration.. så gör ju typ alla...

jimmie 2005-07-27 18:43

Citat:

Originally posted by Jocke@Jul 27 2005, 13:21
Du behöver inte betala någon soscialavgift till afillen... Men då måste han ta upp det i sin deklaration.. så gör ju typ alla...
Så som jag har fått hört det från skattemyndigheten ska arbetsgivaravgifter betalas. Man kan inte betala ut löner utan att betala in arbetsgivaravgifter.

Du säger att alla gör så, kan du referera till någon som driver sin verksamhet i Sverige. Så vitt jag vet så drar tradedoubler av för dessa skatter.

hubbert 2005-07-27 19:12

Rätt jimmie!
Arbetsgivaravgifter skall betalas och skatteavdrag göras av arbetsgivaren om så personen är heltid, deltid, provisionsavlönad, timanställd etc.
Med egna företagare med en giltig F-skattsedel (som du nog skall ha en kopia av) gäller annat precis som du har påpekat tidigare

ztream 2005-07-27 19:32

Citat:

Ersättning under 1 000 kronor
Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.

Citat:

Ersättning från 1 000 till 9 999 kronor
Betalar du mer i ersättning än 999 kronor men inte mer än 9 999 kronor till en privatperson behöver du inte dra skatt och betala arbetsgivaravgifter. Däremot ska du lämna kontrolluppgift på beloppet. Lämnar du flera kontrolluppgifter för samma år ska du även lämna ett sammandrag över alla kontrolluppgifter.

Den som får ersättningen ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration och får då själv stå för skatter och avgifter på beloppet.

Citat:

Ersättning på 10 000 kronor eller mer
Om du under ett år betalar ut 10 000 kronor eller mer till en privatperson som har A-skatt måste du alltid göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter. Då kan du använda en förenklad skattedeklaration.

http://www.foretagande.se/viewtopic.php?t=153

hubbert 2005-07-27 20:02

Enligt Skatteverkets egen hemsida;
Citat:

Betalar du ut ersättning för arbete till en person som har A-skattsedel är du skyldig att göra skatteavdrag, om ersättningen under året uppgår till minst 1 000 kr. Skatteavdrag görs antingen enligt tabell, med 30 % eller enligt beslut från Skatteverket. Tabell används om det är fråga om den huvudsakliga inkomsten, dvs. från den arbetsgivare eller utbetalare som betalar den högsta ersättningen under perioden. Är utbetalningen sidoinkomst för mottagaren görs skatteavdrag med 30 % av ersättningen.

Citat:

Arbetsgivaravgifter ska betalas på summan av lön och skattepliktiga förmåner om värdet tillsammans uppgår till minst 1 000 kr för mottagaren under året. Sådana inkomster är normalt förmånsgrundande för mottagaren, dvs. ligger till grund för beräkning av pension och sjukpenning.
http://skatteverket.se/infotext/arbetsgiva...tml#information

ztream 2005-07-27 20:12

Mina citat ska ju vara hämtade från SKV också men jag orkade ínte leta själv.

Daniel från foretagande.se kanske vet.

hubbert 2005-07-27 20:17

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 27 2005, 20:12
Mina citat ska ju vara hämtade från SKV också men jag orkade ínte leta själv.

Nej men det gjorde jag :D
Originalkällor är alltid bättre än andra- , tredjehandsuppgifter.

Edit:
Nu lär jag väl få äta upp det här för det finns säkert någon regel som jag inte hittade

ztream 2005-07-27 20:36

Jag har hittat felet.

Mina citat gäller när privatperson betalar ut pengar till privatperson.

jimmie 2005-07-27 21:00

Jupp, det ligger till som Hubbert säger. Jag kan också meddela att jag tänker träffa en handläggare på skatteverket nu efter semestern och gå igenom allt och bygga upp ett bra ramverk för allt som rör skatter och bokföring så att det blir bra från början.

Bengt 2005-07-27 21:49

Jimmie: det låter bra och genomtämkt det här. Att du tar Skatteverket på allvar tror jag är en fördel för alla som kommer med. Det blir bara krångel annars.
Prissättningsmodellen är bra och ska nog gå. Dock är det ju en sak med den modellen: Det kan bli många "skräpföretag" med när det är utan fast avgift. Du skulle behöva ha ganska hårda krav i ditt avtal då istället. Det skadar att företag hoppar med och sedan hoppar av efter ett par veckor. Det skadar också när företag kommer med och ger hutlöst dålig kommission, som 5 öre per klick och sådant men har sett. Sätt en gräns på en rimlig kommission, tycker jag. Tillåt inte att företagen sänker sin ersättning från ena dagen till den andra och aldrig att de sänker ersättningen utan att alla affiliates har fått meddelande om att det kommer att ske först. Så sker på ett affiliatenätverk idag, och det skadar mycket.

/Bengt

Nicklas 2005-07-27 22:33

Kul att det kommer upp nya möjligheter för annonsörer.

Se till att de betalar en deposition så att du inte blir drabbad om de inte vill betala eller kursar (höj depositonen om det gäller mycket pengar varje månad så att det täcker allt så att affiliates får ut sina pengar med)

Jag var annonsör i affiliatenetwork.se gillade deras upplägg de hade enast 20% och inga fasta avgifter.
Där fick man be någon administratör att ändra sina tariffer.

eg0master 2005-07-28 08:17

Några blandade kommentarer:

Prissättning:
Som annonsör vill jag sätta ersättningen som "hur mkt får affiliaten". Så om jag vill ge 10kr per klick blir det 10kr+25% provision till dig (blir ju 20% av slutbeloppet)+moms = 10*1.25*1.25=15.625 kr/klick (ink. moms).
Anledningen är att annars måste jag räkna en massa baklänges. Även om 80% är en ganska enkel uträkning skulle jag nog föredra att sätta affiliate priset och inte affiliate+provision.

Håller med bengt om det där med hur du ska få annonsörer att commita sig. Möjligen kan du ju kräva en minimiinbetalning i förskott, ungefär som degamla mobilabonemangen: "betala X och ring upp hela beloppet", dvs varje annonsör måste betala in en "första avgift" (eller en "månadsavgift" om de har stor omsättning under de första månaderna) som de sedan får "annonsera bort". Det borde ge mest seriösa företag och du kan själv ta en mindre risk. Är du dessutom flexibel och inte har denna nivå allt för högt så borde det inte skrämma bort ngn seriös - bara de oseriösa.

Ang. nivån av ersättning du tänker ta så vet jag inte vad tradedoubler etc tar betaqlt för sina annonstjänster och ligger du under deras nivå för en typisk annonsör så ska du köra på modellen. Men jag tycker kanske att 20% är lite högt rent objektivt om det enda jag får är några affiliates. 20% är ok om du skulle annionsera i TV osv som en vettvilling så att affiliatenätverket exponerades mycket, men så är väl inte fallet? 10% av titalbeloppet för moms är nog en nivå som jag skulle ha förväntat mig. Jag vill ju inte ge pengar till dig utan mina affiliates... men som sagt, så länge du ligger under konkurrenten när man räknar på det så är 50% också ok eftersom du blir billigast. :lol:

EDIT:
Såg att TD verkar ta 30% + diverse fasta avgifter. med den bakgrunden är ju 20% och inget annat snorbilligt och jag skulle gladeligen deponera en summa pengar om det skrämmer bort de oseriösa och ger ditt nätverk bättre rykte.

jimmie 2005-07-28 11:08

Citat:

Originally posted by eg0master@Jul 28 2005, 07:17
Några blandade kommentarer:

Prissättning:
Som annonsör vill jag sätta ersättningen som "hur mkt får affiliaten". Så om jag vill ge 10kr per klick blir det 10kr+25% provision till dig (blir ju 20% av slutbeloppet)+moms = 10*1.25*1.25=15.625 kr/klick (ink. moms).
Anledningen är att annars måste jag räkna en massa baklänges. Även om 80% är en ganska enkel uträkning skulle jag nog föredra att sätta affiliate priset och inte affiliate+provision.

Håller med bengt om det där med hur du ska få annonsörer att commita sig. Möjligen kan du ju kräva en minimiinbetalning i förskott, ungefär som degamla mobilabonemangen: "betala X och ring upp hela beloppet", dvs varje annonsör måste betala in en "första avgift" (eller en "månadsavgift" om de har stor omsättning under de första månaderna) som de sedan får "annonsera bort". Det borde ge mest seriösa företag och du kan själv ta en mindre risk. Är du dessutom flexibel och inte har denna nivå allt för högt så borde det inte skrämma bort ngn seriös - bara de oseriösa.

Ang. nivån av ersättning du tänker ta så vet jag inte vad tradedoubler etc tar betaqlt för sina annonstjänster och ligger du under deras nivå för en typisk annonsör så ska du köra på modellen. Men jag tycker kanske att 20% är lite högt rent objektivt om det enda jag får är några affiliates. 20% är ok om du skulle annionsera i TV osv som en vettvilling så att affiliatenätverket exponerades mycket, men så är väl inte fallet? 10% av titalbeloppet för moms är nog en nivå som jag skulle ha förväntat mig. Jag vill ju inte ge pengar till dig utan mina affiliates... men som sagt, så länge du ligger under konkurrenten när man räknar på det så är 50% också ok eftersom du blir billigast. :lol:

EDIT:
Såg att TD verkar ta 30% + diverse fasta avgifter. med den bakgrunden är ju 20% och inget annat snorbilligt och jag skulle gladeligen deponera en summa pengar om det skrämmer bort de oseriösa och ger ditt nätverk bättre rykte.

Svar på prissättning:
Systemet är byggt så att priset du sätter är det som affiliaten får, sedan när fakturan skapas så läggs det till en post på fakturan som motsvarar adrix ersättning. Dvs om du vill ge 10kr per klick lägger du in 10kr som ersättning. Sedan läggs det till 2.5 kronor på fakturan som är adrix ersättning. Sedan tillkommer också momsen men den dras ju ändå av så den räknar jag inte in.

Förslaget om en slags månadsdeposition är bra, frågan är ju bara storleken på denna. Man vill ju som sagt inte skrämma bort annonsörer p.g.a. en för stor deposition. Man skulle kunna ha en miniminivå och sedan basera depositionen på en procentsats av föregående månads faktura.

Jo, jag är medveten om att td tar 30% + en massa övriga avgifter som inte är några småsummor så jag tycker att jag borde kunna attrahera annonsörer.

eg0master 2005-07-28 12:59

Ang. månadsdeposition:
jag tänker högt:
Vissa events är ju mer troliga än andra. Klick är mer troligt än sale osv. Impressions (om nu ngn skulle ebtala för det) är ju ännu mer troligt.
Låt oss säga att man i genomsnitt får 5% klick/impression och sedan 5% sale/klick.
Låt oss sedan även säga att depositionen skall täcka affiliate kostnader (inte din provision för lite risk får du ta själv...) under en månad så är det bara att skapa en formel för deposition:

DEP = AVG_IMP*AFF_IMP + AVG_IMP*AVG_CTR*AFF_CLK + AVG_IMP*AVG_CTR*AVG_SALE*AFF_SALE

Så var det klart :-)

Ett alternativ är ju att sno "kontantkortsmodellen" med en twist...
Annonsören får själv ange depositionsstorlek. Samtidigt tillåter du att man överskrider depositionen X antal gånger. Bra kunder = stort X, nya kunder = litet X. Sedan skickar du en faktura som vanligt på allt som hänt. Kunder som får "för mycket" trafik kommer stängas av temporärt i väntan på betalning (om du vill). hur som helst slipper du själv sätta nivån.

En annan grej som slog mig när jag tänkte på detta. Jag har ju aldrig varit annonsör själv, men en funktion som vore nice (för mig) är om man som annonsör kunde ha en budget. DVS att jag vill bara betala för t.ex. 100 klick per dag. Detta kräver ju att de som använder mina annonser inte själva lägger in ngn kod (som t.ex. man kan göra med TD) utan använder en ad-rotator från dig. Detta i kombination med att man kan få reda på om det finns någon annons att visa.
Exempel: Företaget A annonserar med en budget. Jag driver sajten S med bara en enda annons i min rotator från A. Om As budget är slut så vill jag visa min sida utan reklam, därför frågar jag adrix (eller vad det hette) om det finns en annons att visa i min rotator eller inte.

Bengt 2005-07-28 23:20

Citat:

Originally posted by eg0master@Jul 28 2005, 12:59
Kunder som får "för mycket" trafik kommer stängas av temporärt i väntan på betalning (om du vill).
Jag instämmer i det mesta du skriver, men inte just det där. Det är mycket besvärande för den som publicerar annonsen, om annonsören plötsligt stängs av en tid. Inget bra system. Något bättre system för att tvinga dem att betala borde finnas.

/Bengt

eg0master 2005-07-28 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av Bengt
Citat:

Ursprungligen postat av eg0master
Kunder som får "för mycket" trafik kommer stängas av temporärt i väntan på betalning (om du vill).

Jag instämmer i det mesta du skriver, men inte just det där. Det är mycket besvärande för den som publicerar annonsen, om annonsören plötsligt stängs av en tid. Inget bra system. Något bättre system för att tvinga dem att betala borde finnas.

/Bengt

Som jag skrev i slutet skulle en sådan lösning kräva att man kan kontrollera om annonsen är aktiv eller inte. Det har ju både sina för- och nackdelar.
nackdelen är att jag måste kolla. Fördelen är att jag aldrig visar annonser för bolag som sköter sin ekonomi dåligt och därmed riskerar att konka så jag inte får någon ersättning.

PKaze 2005-07-28 23:47

Citat:

Originally posted by jimmie@Jul 28 2005, 11:08
Jo, jag är medveten om att td tar 30% + en massa övriga avgifter som inte är några småsummor så jag tycker att jag borde kunna attrahera annonsörer.
Hur mycket tar double.se, som väl egentligen blir en större konkurrent till dig än Tradedoubler? Jag har fått uppfattningen att det är bra mkt billigare att annonsera på double än på tradedoubler.

Det där med en daglig/månatlig annonsbudget (á la Google) låter riktigt intressant, frågan är bara hur man ska lösa det gentemot affiliatesen. Löser du den biten tror jag du kommer få många kunder, se bara på hur populärt adwords är. Det är ju en viss osäkerhet för annonsörerna idag eftersom de inte vet hur mkt de kommer att annonsera för.

En annan sak jag som webmaster tycker är bättre med double än TD är att det med TD tenderar att ta väldigt lång tid innan man blir godkänd som affiliate. På double blir man oftast (säkerligen med flera undantag dock) godkänd direkt man ansöker till ett program. Det är bra att slippa vänta flera dagar (eller veckor faktiskt) innan man får besked om man blir godkänd. Nu beror väl det här till stor del på hur aktiva annonsörerna är på att godkänna nya affiliates, men på double verkar det finnas ett alternativ att alla godkänns på en gång.

Det där med att företag stängs av låter inte bra, ha det som en absolut sista utväg. Det är mycket irriterande om många affiliates måste ändra i annonskoden titt som tätt för att redigera bort annonser som stängts av. Fast det är väl å andra sidan bättre än att visa annonser som man inte kommer att få betalt för.

/Peter

jimmie 2005-07-29 12:02

Citat:

Originally posted by PKaze@Jul 28 2005, 22:47
Hur mycket tar double.se, som väl egentligen blir en större konkurrent till dig än Tradedoubler? Jag har fått uppfattningen att det är bra mkt billigare att annonsera på double än på tradedoubler.

Det där med en daglig/månatlig annonsbudget (á la Google) låter riktigt intressant, frågan är bara hur man ska lösa det gentemot affiliatesen. Löser du den biten tror jag du kommer få många kunder, se bara på hur populärt adwords är. Det är ju en viss osäkerhet för annonsörerna idag eftersom de inte vet hur mkt de kommer att annonsera för.

En annan sak jag som webmaster tycker är bättre med double än TD är att det med TD tenderar att ta väldigt lång tid innan man blir godkänd som affiliate. På double blir man oftast (säkerligen med flera undantag dock) godkänd direkt man ansöker till ett program. Det är bra att slippa vänta flera dagar (eller veckor faktiskt) innan man får besked om man blir godkänd. Nu beror väl det här till stor del på hur aktiva annonsörerna är på att godkänna nya affiliates, men på double verkar det finnas ett alternativ att alla godkänns på en gång.

Det där med att företag stängs av låter inte bra, ha det som en absolut sista utväg. Det är mycket irriterande om många affiliates måste ändra i annonskoden titt som tätt för att redigera bort annonser som stängts av. Fast det är väl å andra sidan bättre än att visa annonser som man inte kommer att få betalt för.

/Peter

Vad double tar är jag osäker på. Jag har läst lite olika trådar här på WN och det verkar variera.

Kan dock säga att jag satsar på att utveckla systemet kontinuerligt, jag har många ideér på användbara funktioner som kommer implementeras under hösten och målet är att inom 12 månader kunna driva detta som min fulla sysselsättning.

Jag återkommer vid 3 tiden med ytterliggare svar, är på Ericsson för tillfället och tjänar min brödföda.

ztream 2005-07-29 12:07

Double tar 495/månad och 38% i transaktionsavgift.

jimmie 2005-07-31 11:24

Angående "adsense-versionen" så blir det ett senare kapitell, jag har haft funderingar på att bygga något sådant. Under våren kan det tänkas att jag utökar adrix verksamhet med en sådan tjänst.

Angående godkännande av affiliates kommer jag att ge annonsörerna möjlighet att överlåta godkännandet till oss.

robertsson 2005-07-31 11:26

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 29 2005, 12:07
Double tar 495/månad och 38% i transaktionsavgift.

Prissättningen är individuell... Jag har betalat både mer och mindre.

robertsson 2005-10-12 22:27

Citat:

Originally posted by jimmie@Jul 26 2005, 21:07
Hej,
Jag har under 2 månaders tid utvecklat en affiliateprogramvara och kommer att starta ett affiliateprogram på adrix.se i slutet av augusti/början av september

2006? :)

Bengt 2005-10-12 22:57

Citat:

Originally posted by robertsson@Oct 12 2005, 22:27
Det tar alltid längre tid än man tror att få något klart, så det är ju inte så förvånande. De sista 10 procenten av det planerade är halva jobbet.

jimmie 2005-10-12 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bengt
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson

Det tar alltid längre tid än man tror att få något klart, så det är ju inte så förvånande. De sista 10 procenten av det planerade är halva jobbet.

:) Har utvecklat färdigt programvaran, ligger i sista testfasen. Server är beställd och faktiskt uppe och rullar(adrix.se). Installation av mjukvaran kommer att ske på fredag nästa vecka. Sedan räknar jag med ungefär en vecka för att säkerställa funktionaliteten på servern.

Edit:
Några screenshots för den som är intresserad

http://www.adrix.se/screen1.gif
http://www.adrix.se/screen2.gif
http://www.adrix.se/screen3.gif

Gustav 2005-10-13 02:34

Det där låter verkligen mycket intressant. Om du tänker ta 20 % så låter det väldigt billigt. Jag är själv intresserad av att annonsera, så egentligen borde jag inte uppmuntra dig till att ta ut större avgifter. :rolleyes: Om folk uppskattar din tjänst och allt fungerar så kan du ju alltid höja procenten om ett år eller så. Alternativt så inför du en liten fast månadskostnad. Ska man slå sig in på en ny marknad så måste man hålla låga priser. Ju större marknadsandelar du tar desto högre avgifter kan du ta ut. Men en sån självklarhet kanske bara är onödig att påpeka på den här typen av forum :)

Conth 2005-10-13 14:13

Det låter mycket intressant och du kan räkna med att vi kommer att testa detta, antagligen både som annonsör och publicist.
Som annonsör skulle vi uppskatta "adsense" modellen mycket där vi kan lägga en maxbudget...

Lycka till - ska bli spännande att följa hur det går. =)

crona 2006-02-13 19:28

BUMP

Gammal tråd men undrar ändå.. Vad händer med Adrix? Har projektet avstannat?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson