![]() |
Hejsan!
Jag undrar vad man ska göra med trilskande kunder som inte betalar sina fakturor och kunder som försöker smita iväg.. Det är så att jag har levererat ett e-handelssystem baserat på osCommerce åt en klient och nu betalar inte klienten fakturan trots upprepade påminnelser. Jag har möjlighet att stänga deras webbplats, kan jag göra det? Åt samma klient har jag även uppdaterat en annan webbplats med bl.a. ny funktionalitet, denna webbplats kan jag även stänga. Sen har jag ett knivigt problem med en annan klient som håller på att dra sig ur ett webbprojekt trots att de formellt har bundit sig till köpet. Klienten ska gå över från sin nuvarande webbleverantör till mig, deras nuvarande leverantör sitter på en databas som jag ska importera till den nya webbplatsen, dock vill inte den nuvarande leverantören släppa databasen, utan försöker låsa fast klienten hos dem (efter utsagor från klienten själv), dessutom har de upprepade gånger lovat att skicka specifikationskrav för den nya webbplatsen åt mig flera gånger, vilket de inte har gjort. Det slutgiltiga priset ska sedan räknas efter de krav de ställer på webbplatsen. Jag har redan hunnit jobba en hel del på webbprojektet, (inget material levererat ännu dock) och en utomstående person ska ta hand om en databasimporten och har allting förberett för detta. Jag underrättade klienten i god tid per e-post att de binder sig till köpeavtal med oss om de vill gå vidare, vilket de gjorde och skrev till svar: "Det är givetvis så att vi förstår att vi binder oss till att genomföra en affär med er - detta förutsätter givetvis att grundläggande kravet att befintlig kund & produktdatabas går att importera." Vad har de för skyldigheter mot mitt företag och jag för skyldighet mot dem? Vad kan jag göra nu, de vill inte svara på e-post längre ens? Någon som har bra tips på vad man kan göra med problematiska fall som dessa? Dessutom blir det knappast lättare av att min webbyrå är registrerad i Finland, skulle jag tro. :( |
Hej Jari (?)
Klart du kan stänga ner den första kundens konton såvida du har all åtkomst och ingen ytterligare part är inblandad. Vad gäller den kunden som sitter fast hos en annan leverantör blir det knivigare. Har du läst avtalet som kunden tecknade hos föregående? Bindningstid?... I vilket fall som helst så tycker jag inte att du skall "straffa" denna kund då han uppenbarligen ingår avtal alldeles för lätt... Släpp det och kräv endast en symbolisk summa av honom. |
Jag håller med Storen.
|
Att "straffa kunder" ses nog inte som så särskilt seriöst och kan nog till och med vara olagligt.
Gå den korrekta vägen via kronofogden (om det nu går via Finland). Annars är jag rädd att du får se det som en dyrköpt läxa av att inte leverera till nya kunder innan betalning är inmatad. |
Citat:
|
Tack så mycket för svaren! :)
Den första klienten har egentligen inga andra parter inblandade i sin webbplats, förutom kortbetalningssystem från Pay&Read. Men vad jag kan förstå så spelar inte det någon roll i det här avseendet. Jag ska be klienten att delge avtalet med mig så får jag se vad som står angående bindningstid m.m. mot nuvarande leverantör. Det är som sagt knepigare med just den klienten som vill backa ur. Jag har redan lovat 450 € åt den utomstående programmeraren (en bekant till mig) som ska importera databasen. Åt klienten skulle jag fakturera 850 € för själva db-importen, vilket de var nöjda med. Nu blir naturligtvis min polare besviken då även han har fått jobba helt gratis och inte får någonting för detta. + att jag själv som sagt har jobbat en hel del med projektet, motsvarande ~1.000 € med en normal timlön iaf. Med vänliga hälsningar, Peter ;-) |
Citat:
|
Att stänga siten och slänga upp nån index-sida som säger att de är snåla jävlar brukar inte vara populärt eller seriöst. Det kan slå tillbaka mot dig.
|
"Tillfälligt stängd" brukar fungera. Eller "Sidan är inte tillgänglig för tillfället".
|
Tack för tipsen :)
Har e-postat klienten som inte vill betala och meddelande att jag stänger webbplatsen med omedelbar verkan om betalningen inte har kommit in på kontot inom en vecka ;) Jag börjar med att stoppa dem från att komma in i administrations-delen, då lär jag väl få någon form av respons av dem ganska snabbt, hoppas jag. |
Finns det några skrivna avtal ö h t? Det låter inte så.
Om du hostar webbplatsen bör det inte vara något problem att stänga den om den inte är betald. Detta bör dock vara avtalat för att du ska ha ditt helt på det torra. Om webbplatsen ligger hos tredje part (ett webbhotell förmodligen) bör det kunna vara fråga om olaga dataintrång, sabotage eller liknande om du stänger ner webbplatsen. Har du skickat inkassokrav? Har kunderna bestridit fakturorna? Har du ansökt om betalningsföreläggande? |
Citat:
|
Några avtal som är underskrivna finns inte.
Ett webbhotell hostar webbplatserna så det blir väl bäst att gå via dem isf då. Något inkassokrav är inte skickat åt kunden, osäker på hur jag ska gå tillväga med det då mitt företag är registrerat i Finland. Jag får ta en diskussion med min bokförare för att se vad han säger. Iaf så har jag rätten på min sida, webbplatserna måste gå att stängas på ett eller annat sätt då de använder upphosvrättsskyddat material utan lov. Sen blir det ju angingen knepigt då själva koden är licenserad under GPL, den kan jag ju inte kräva att webbhotellet tar bort. :blink: |
jag skulle aldrig stänga ner webplatsen. Det är för stora risker med det. Möjligen kan du ladda upp en gammal backup och hänvisa till att du tagit tillbaka det du levererat och återställt deras gamla system eftersom de inte betalat, men det är tveksamt om det skulle hålla juridiskt så jag skulle inte göra det utan inblandning av advokat.
Den rätta vägen att gå är via påminnelse, inkasso, betalningsföreläggande. Ett inkasso bolag är alltid bra att ha avtal med. Det lär sig många i början... Intrum som vi använder har "särskild indrivning" som för en förhållande vis billig penning gör en hel del jobb som att skriva brev till styrelsen osv så att alla bolagets ägare och ledning blir medvetna om att bolaget potentiellt missköts. När vi anlitade Intrum som mest i slutet av 90-talet var vårt bolag det enda som fick betalt av ett bolag som senare konkade... Ett alternativ till inkassoföretag är att anlita en advokat som skriver ett brev till dem. brev på advokatpapper kan få många att mjukna. Fast att hota med skadestånd för brutet avtal kan vara lite hårt innan du gått igenom hela inkassosvängen. Och ang. din underleverantör/kompis. Om ni inte avtalat om att underleverantören inte skall få betalt förrän du fått betalt från slutkunden så skall du betala honom. Han skall inte lida för at du inte skrivit ett avtal som skyddar dig ordentligt. Sedan har han kanske förståelse för din situation om han är din kompis, men han har rätten på sin sida. |
Jag skulle i och för sig rekommendera dig att inte göra något alls utan bara påminna dem om att de inte hara betalat. Sedan väntar du på en eventuell betalning, och inkommer den inte så gör du inte några affärer med dem i framtiden. Det är för lite pengar att bråka om helt enkelt. Jag har själv gått miste om x kr där 1000 < x < 25000 pga dåliga projekt utan giltiga avtal. Men det är bara att lära sig läxan och sedan glömma den kunden.
|
Citat:
|
Citat:
|
Du kan skicka egna inkassokrav och du bör kunna ansöka om betalningsföreläggande utan problem. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande men du ska ha skickat inkassokrav först för att följa god sed. Jag tycker inte det bör vara några problem inblandade bara för att bolaget är registrerat i Finland.
Vad gäller inkasso så rekommenderar jag att du lär dig processen och sköter det själv. Min erfarenhet av inkassobolag är att de bara krånglar till saker och ting och måste handledas på ett eller annat sätt. |
Tack Jonny, jag ska titta närmare på inkassokrav och betalningsföreläggande för att se hur jag ska gå till väga.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson