WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Loopia Webbhotell anmäls till konkurrensverket (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8915)

nomicon 2005-07-15 19:41

Loopia Webbhotell anmäls till konkurrensverket

Under Torsdagen och Fredagen drog Loopia AB igång ytterligare kampanjer om deras billiga domännamn och webbhotell.
Nu verkar branschen ha tröttnat och information från flera håll inkommer att anmälningarna till konkurrensverket börjat ramla in.
Citat:

Loopias metoder är på flertalet sätt inte bra för branschen och deras agerande gör det svårare för oss andra att kunna verka på marknaden.
Säger en av anmälarna som vill vara anonym.

grazzy 2005-07-15 19:45

Intressant, citerar du en artikel eller dig själv? ;)

nomicon 2005-07-15 19:48

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 15 2005, 19:45
Intressant, citerar du en artikel eller dig själv?

Jag har själv inte gjort någon anmälan utan har bara sett på WN och hört av kollegor att de agerat, vilka jag också citerat. Tyckte det kunde vara av värde att detta fick en skild tråd ifrån Loopias nyhet om kampanjen.

-Martin

jeroman 2005-07-15 19:51

Loopia ägs numera av Active 24 som är en stor aktör på marknaden.

nomicon 2005-07-15 19:51

Citat:

Originally posted by jeroman@Jul 15 2005, 19:51

...Ja...?

-Martin

jeroman 2005-07-15 19:53

Citat:

Ursprungligen postat av nomicon
Citat:

Ursprungligen postat av jeroman

...Ja...?

-Martin

Det betyder mycket för ditt påstående om en anmälan och dess förutsättningar
att behandlas.

Decibel 2005-07-15 19:55

Citat:

Citat:

Originally posted by -nomicon@Jul 15 2005, 19:51
Citat:

...Ja...?

-Martin

att behandlas.

KKV tar dagligen upp anmälningar mot företag som är hundratal gånger större än Active 24, så det gör varken till eller från.
Snarare är det nog så att Active 24 tillhör en av dom mindre företagen som ens blitt anmälda, se www.kkv.se för mer information och historik på anmälningar.

Se mer på tidigare anmälningar här, bl.a Telia, Tele2 och andra giganter finns där.
http://www.kkv.se/diariet/resultat.asp?nav=3

(Nej, jag är inte heller den som citeras i första inlägget ;) )

Dessutom är det Loopia AB som är den som är anmäld, inte Active 24 såsom bolag.

nomicon 2005-07-15 19:56

Citat:

Citat:

Originally posted by -nomicon@Jul 15 2005, 19:51
Citat:

...Ja...?
-Martin

att behandlas.

Ah jo självklart gör det det. Ifall det hade gällt ett företag som knappt var känt på marknaden så hade nog inte anmälningarna betytt något. Men nu är det troligtvis sveriges största aktör som har dessa priser, och jag hoppas att rätt åtgärder vidtas.
Lite för tidigt att uttala sig nu, vi får hålla ögon och öron öppna och se vad som händer med det hela.

-Martin

Alex 2005-07-15 20:18

Löjligt.

nomicon 2005-07-15 20:21

Citat:

Originally posted by Zn4rK@Jul 15 2005, 20:18
Löjligt.

Vad är löjligt?

-Martin

Björn 2005-07-15 20:34

Tycker med det är löjligt... varför ska de inte få sätta de priser de vill under kampanjer? de väljer ju att ta betalt för andra saker, exempelvis bara kostnaden för databaser som man måste köpa till som extratjänst, gör ju deras priser högre än många andra rakt av, även med dessa priser..

Jag kan förstå att man gnäller om de hade sänkt sina ordinarie priser, men som det ser ut nu, att det är en kampanj, så är det typ 0% möjlighet att sätta dit dem för det.

Fri konkurrens is a bitsch : )

patrikweb 2005-07-15 20:52

Deras priser låg under inköppriset på .SE innan deras sommar kampanj.

Aleborg 2005-07-15 21:09

Citat:

Originally posted by Björn@Jul 15 2005, 20:34
Tycker med det är löjligt... varför ska de inte få sätta de priser de vill under kampanjer? de väljer ju att ta betalt för andra saker, exempelvis bara kostnaden för databaser som man måste köpa till som extratjänst, gör ju deras priser högre än många andra rakt av, även med dessa priser..

Jag kan förstå att man gnäller om de hade sänkt sina ordinarie priser, men som det ser ut nu, att det är en kampanj, så är det typ 0% möjlighet att sätta dit dem för det.

Fri konkurrens is a bitsch : )

Det är just det som det handlar om, det är ingen konkurrens när dom lägger sig under inköpspris eftersom det är ingen annan som har råd att följa efter och då "dödar" man marknaden vilket i slutändan kommer att leda till en försämring för slutkunden.
Även deras sommarkampanj är "ful", dom har satt 10 000 domännamn för 99:-, det är fler domännamn än vad de flesta andra ombud säljer på flera år, därför anser jag personligen att även den borde tas upp hos KKV, den står även nämnd i vår anmälan.

Alex 2005-07-15 21:40

Visst. Alla andra webbhotell klarar sig inte nu när loopia har så "bra" priser.
Men om man ser det så, så kanske man skall tänka på alla andra sidor, som har samma inriktning. Tex, lunarstorm och något annat litet community. Marknaden blir mättad som någon sa. Varför skall folk gå till det lilla communityt när lunarstorm är stort?
Jag tycker det är upp till var och en att sätta vilka priser de själva vill.
Därför anser jag att det är löjligt, att de skall behöva bli anmälda för att de har valt ut ett smart, men dyrt press-knep.

/ Alexander.

Aleborg 2005-07-15 21:48

Citat:

Originally posted by Zn4rK@Jul 15 2005, 21:40
Men om man ser det så, så kanske man skall tänka på alla andra sidor, som har samma inriktning. Tex, lunarstorm och något annat litet community. Marknaden blir mättad som någon sa. Varför skall folk gå till det lilla communityt när lunarstorm är stort?
Därför anser jag att det är löjligt, att de skall behöva bli anmälda för att de har valt ut ett smart, men dyrt press-knep.

/ Alexander.

Ok, då får bara ICA, OnOff och H&M finnas kvar på marknaden, inga andra affärer med samma inriktning.
Hoppas att du är medveten om att det skulle bli dyrt för dig i slutändan när dom ser att "aha, nu har vi klassat ut alla, då höjer vi priserna".
KKV finns av en viss orsak, just för att förhindra sådanna här saker, det är olagligt helt enkelt.
När vi ändå är igång kan vi ju ta bort alla internet och telefonoperatörer, bara Telia får finnas till, det finns ju ingen anledning till att nån annan ska få finnas på marknaden. Det finns orsaker till att telia stup i kvarten har hamnat i blåsväder i just konkurrensfrågor.
Som marknadsledande får man inte utnyttja sin ställning för att sänka alla andra bolag för då finns det ingen fri konkurrens längre.

marnaq 2005-07-15 21:51

Är det bara domänerna det handlar om eller går anmälningen även på hotellverksamheten?

Westman 2005-07-15 21:52

Håller med Zn4rK till viss del. Loopia får väl sätta vilka priser de vill då de är helt privatägda. Vill de ägna sig åt prisdumpning så låt dem göra det. Med tanke på hur webbhotell kan bedrivas, och bedrivs, så är det ingen risk att Loopia kommer i monopolställning. Webhotell går det fyrtio på dussinet.

Aleborg 2005-07-15 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av marnaq
Är det bara domänerna det handlar om eller går anmälningen även på hotellverksamheten?

Domäner enbart.
Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Håller med Zn4rK till viss del. Loopia får väl sätta vilka priser de vill då de är helt privatägda. Vill de ägna sig åt prisdumpning så låt dem göra det. Med tanke på hur webbhotell kan bedrivas, och bedrivs, så är det ingen risk att Loopia kommer i monopolställning. Webhotell går det fyrtio på dussinet.

Problemet är att lagen inte anser det. Risken är att många seriösa webbhotell går omkull eftersom dom förlorar kunder mm.

grazzy 2005-07-15 22:05

Aleborg, vilket svenskt webbhotell har ett bättre admin-gränssnitt än Loopia? Av dem jag har provat, nameisp, ports (länge sen förvisso) och spray är det ingen som kommer i närheten.

Spray låg bra till men efter att Lycos tog över deras interface med rosa och förklaringar så att en förståndshandikappad kan köpa domäner där så tappade de rätt mycket iom att jag inte kan göra nånting utan att klicka 3-4 gånger.

Nu frågar jag dig Aleborg, har ni ett interface som erbjuder samma funktionalitet som Loopia och kan du tänka dig att sälja se-domäner till Loopias förra pris, dvs 160 eller 150 eller vad det var för att kunna plocka in webbhotellskunder?

Det finns många branscher där vissa grejer säljs under inköpspris för att promota tillbehör och liknande; några exempel är spel-konsoler, skrivare och så vidare.

Jag utnyttjar enbart Loopia för att köpa domäner och det gör mig minst sagt upprörd när inskränkta typer som du försöker hindra mig från att köpa billiga domäner. Jag förstår mycket väl att du tycker det är jobbigt att jobba i uppförsbacke mot ett stort företag och allt, men i brist på ekonomiska möjligheter får du väl erbjuda bättre tjänster i form av support, tjänster och service. När Loopia växer tappar de oundvikligen fokus, vilket du borde kunna jobba med isof. Det finns många olika nischer som jag ser det inom branschen, för luttrade proffs som de flesta här på wn som vill kunna göra saker snabbt till nybörjare som måste ha hjälp med varje steg.

Att försöka hoppa på Loopia via konkurrensverket är bara fegt. Aleborg är definitivt på min lista över företag som jag inte tänker göra affärer eller rekommendera i första taget numera.

Westman 2005-07-15 22:09

Kanske, kanske inte. Lever man på små kunder (mängden) så förstår jag att man kan bli irriterad. Större kunder flyttar ju inte på samma premisser.

festiz 2005-07-15 22:15

En fråga som på sätt å vis tillhör denna diskussion, om nu loopia erbjuder domäner "för billigt", kan man inte köpa domäner av loopia åt sina kunder och peka om till sina egna DNS:er.. eller är det olagligt?

Robert 2005-07-15 22:16

Man kan väl inte anmäla någon som agerar på samma vilkor på samma marknad? Loopia har väl inga fördelar gentemot andra aktörer så att de kan hålla de priser de gör. Vilka företag som helst får väl konkurera med lägre priser, är det inte så det speciellt fungerar i webbranchen där folk tar ut hutlöst LÅGA priser för att utföra ett arbete?

Alex 2005-07-15 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av Aleborg
Citat:

Ursprungligen postat av Zn4rK
/ Alexander.

Ok, då får bara ICA, OnOff och H&M finnas kvar på marknaden, inga andra affärer med samma inriktning.
Hoppas att du är medveten om att det skulle bli dyrt för dig i slutändan när dom ser att "aha, nu har vi klassat ut alla, då höjer vi priserna".
KKV finns av en viss orsak, just för att förhindra sådanna här saker, det är olagligt helt enkelt.
När vi ändå är igång kan vi ju ta bort alla internet och telefonoperatörer, bara Telia får finnas till, det finns ju ingen anledning till att nån annan ska få finnas på marknaden. Det finns orsaker till att telia stup i kvarten har hamnat i blåsväder i just konkurrensfrågor.
Som marknadsledande får man inte utnyttja sin ställning för att sänka alla andra bolag för då finns det ingen fri konkurrens längre.

Nu handlar det om en kampanj. Kan ni klara er i 13 dagar?

uvixo 2005-07-15 22:25

Hehe, Loopia är ju helt suveräna och kommer förbli så.
Att ni anmäler dom tycker jag är löljigt. Dom har hittat ett vinnade koncept som gynnar oss andvändare.
Kan även tilläga att Loopia har anmälts tidigare, dock utan resultat. Så jag undrar.. vad talar för att det skulle gå igenom nu?

FORZA LOOPIA! ;)

Citat:

Att försöka hoppa på Loopia via konkurrensverket är bara fegt. Aleborg är definitivt på min lista över företag som jag inte tänker göra affärer eller rekommendera i första taget numera.
Instämmer till 100 %

Nicklas 2005-07-15 22:25

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 15 2005, 21:05

Tycker som dej Grazzy!
Jag hoppas verkligen inte att loopia blir tvingade att höja domänpriserna.

Hjalmar 2005-07-15 22:29

Jag tycker också att det är rimligt att Loopia får sänka sina domän priser för att locka kunder. Det pågår väl liknade saker i andra brancher.

Det kanske är något som vi som inte är så insatta i branchen missar. Är inte det ända Loopia gör att sänka priser istället för att lägga pengar på reklam? Måste man vara ett stort företag för att ha möjlighet till detta?

Har dock för mig att det är olagligt i Frankrike att sälja saker under inköpspris (jag kan ha fel).

marnaq 2005-07-15 22:44

Det är olagligt i Sverige också. Prisdumpning kallas det för.

Robert 2005-07-15 23:03

Citat:

Originally posted by marnaq@Jul 15 2005, 22:44
Fast här är det inte frågan om en inköpt produkt som ska säljas vidare, utan en pletora av små tjänster ihopsatta till ett paket (+ arbetstid). Blir svårt att säga att något ligger under eller över "inköpspris"

jonny 2005-07-15 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Ursprungligen postat av marnaq

Fast här är det inte frågan om en inköpt produkt som ska säljas vidare, utan en pletora av små tjänster ihopsatta till ett paket (+ arbetstid). Blir svårt att säga att något ligger under eller över "inköpspris"

Nej inte alls. Nic-se tar 160 kr + moms för en SE-domän - det är Loopias inköpspris och det är det priset som gäller samtliga ombud. Det går alltså inte att registrera en se-domän utan att betala 160 kr. Förutom avgiften till Nic-SE har Loopia kostnader - med ett automatiskt system är de förmodligen små, men det är fortfarande kostnader för att hantera registrering och fakturering. Loopia har under en längre tid dumpat priserna på SE-domäner.

Och nej, andra aktörer kan inte registrera sina domännamn via Loopia - det tillåter inte Loopia utan har avtalat bort detta.

Loopia har dessutom tidigare marknadsfört sig som Sveriges billigaste webbhotell trots att vi, och säkert flera andra, erbjöd samma tjänster till ett lägre pris. Det här var dock innan Loopia utnämnt sig själva till Sveriges största webbhotell.

Ett interntrelaterat exempel på prisdumpning är Internet Explorer. I och med att Microsoft gav bort Internet Explorer gratis försvann möjligheten för konkurrenterna att ta betalt för sina webbläsare.

På samma sätt kostar det pengar att erbjuda registrering under SE. Om alla registrerade sina domäner via Loopia och något hände med Loopia (ett strömavbrott i Västerås exempelvis) skulle det i princip inte gå att registrera SE-domäner förrän Loopias system kom igång.

grazzy 2005-07-15 23:34

Citat:

Ett interntrelaterat exempel på prisdumpning är Internet Explorer. I och med att Microsoft gav bort Internet Explorer gratis försvann möjligheten för konkurrenterna att ta betalt för sina webbläsare.
Ett dåligt exempel. Är du emot Linux också då? De dumpar ju priserna och förstör hela marknaden för Microsoft.

Jag kan köpa att det loopia gör är prisdumpning och kanske är olagligt, men som konsument klagar jag inte. Dessutom är det knappast världens svåraste procedur att få igång ett webbhotell som kan kränga lite domäner. Om det hade gällt stål eller timmer kan kanske konkurrensverket ingripa.

Men domännamn, jag tror ni får ha grövre anklagelser än så :)

jonny 2005-07-15 23:40

Nej, jag är inte emot Linux.

Det är rätt lätt att sälja bilar också; det innebär inte att det är tillåtet för Bilia att sälja Volvo 40% billigare än övriga volvohandlare; för att "stjäla" kunder från dem.

Som konsument klagar du inte för att du får något nästan gratis; om du däremot tvingas betala 10 ggr så mycket på sikt för att monopolisten sätter sina priser som de vill tror jag att du skulle klaga.

Nicklas 2005-07-15 23:57

hur många webbhotell idag har inte "registera en domän för 1 kr"
Varför gnälla på loopia då?

grazzy 2005-07-15 23:58

jonny, det är skillnad på att sälja saker billigt och på att dumpa priserna, dvs utnyttja sin position som marknadsledande/stor/elak.

Om loopia börjar ta 10x priserna och alla andra har gått i konken så ser jag bara det som en utmärkt affärsmöjlighet för mig själv..

patrikweb 2005-07-16 00:08

Fick precis "spam" från Loopia. Läste i slutet av texten:

Du har fått detta e-postbrev eftersom du har registrerat ett domännamn genom
oss och/eller använder vår tjänst LoopiaDNS. Om du inte vill få liknande
information från oss, svara då bara på det här e-postbrevet med ämnesraden
"TA BORT".

Så anledningen till att dom ger bort sin LoopiaDNS gratis konto gör att dom får spama med reklam.

Yohan 2005-07-16 01:07

patrikweb du har fan aldrig några positiva inlägg. Var får du all skit ifrån? Läs avtalen innan du kommer med anklagelser!

När det gäller Loppias affärsmetoder så tycker jag personligen inte det handlar om pirsdumping över huvudtaget utan bara ett jävligt bra sätt att ragga kunder på. Sänka priserna under nivån på konkurenterna är väl vad vi alla strävar efter? Kan man skapa produkter till bättre kvalité som Loopias DNS-panel är mot andras vad jag provat och att men sen kan göra det till ett lägre pris är väl guld värt för en konsument! Tror du verkligen ICA stämmer Lidl och Netto eller Beijer stämmer Rusta eller Cheapy hela dagarna för att dom kan sälja billigare varor eller tjänster? Skulle inte tror det. Istället försöker dom hitta vägar att själva bli biligare. Det är den underbara världen med fri företagsamhet :)

Bara mina 2 cent!

jonny 2005-07-16 01:09

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 15 2005, 23:58
jonny, det är skillnad på att sälja saker billigt och på att dumpa priserna, dvs utnyttja sin position som marknadsledande/stor/elak.

Fast nu är det så att Loopia är marknadsledande på registrering av SE-domäner.
Se http://www.nic.se/ombud/ombud_statistik_tillvaxt.shtml

Loopia har registrerat 7 335 se-domäner de senaste 90 dagarna och koncernen har registrerat 8 861 domäner. Det är mer än dubbelt så många som B-one som ligger tvåa på listan.

Och genom att Loopias ORDINARIE PRIS ÄR LÄGRE än inköpspriset har Loopia dumpat priserna och utnyttjar därmed sin ställning som marknadsledande för att hålla konkurrenterna "på mattan".

jonny 2005-07-16 01:16

Citat:

Originally posted by Yohan@Jul 16 2005, 01:07
Tror du verkligen ICA stämmer Lidl och Netto eller Beijer stämmer Rusta eller Cheapy hela dagarna för att dom kan sälja billigare varor eller tjänster?

Nej, för Ica och Lidl erbjuder inte samma varor/tjänster. Jag är övertygad om att ingen av nämnda kedjor långsiktigt säljer varor med förlust; nu är jag inte insatt i den branschen, men jag är av uppfattningen att det finns en liten marginal även på lockvarorna. Lidl säljer möjlk och Ica säljer mjölk, men Ica köper svenskproducerad mjölk från Arla och Lidl importerar sin mjölk. Om Lidl sålde Arlas mjölk för tre kr per liter så skulle det möjligen vara jämförbart.

HenrikAI 2005-07-16 02:02

Citat:

Originally posted by Aleborg@Jul 15 2005, 21:48
Att det är olagligt vet vi inte ännu. Enligt den lilla juridik jag läst så är ett grundläggande krav för att prisdumpning ska vara olaglig att vederbörande har en dominerande ställning på marknaden. Statistik från nic.se visar förvisso att Loopia är klart störst, men man har mindre än en tredjedel av se-domänmarknaden de senaste 90 dagarna.

Låter förresten konstigt att man inte får sänka priserna om man är störst. I och för sig inte så märkligt då att folk klagar på att t.ex. Telia har så höga priser..

Edit: Tog bort några meningar (trött!).

Joel 2005-07-16 02:17

Citat:

Låter förresten konstigt att man inte får sänka priserna om man är störst.
Ett ord: Sverige.
Det är så typiskt..

abrakadabrafem 2005-07-16 03:38

Om Loopia skrapat ihop sina pengar och sin erfarenhet skall de få sata allt hur de vill, det är inte mer än rätt. Alla företag drömmer väl om att bli ledande på marknaden. Antar att anmälarna hellre skulle se en kartell.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson