WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Adsense-statistiken uppdaterad (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8897)

b_andersson 2005-07-14 20:09

Statistik-sidorna för adsense har fått en kraftig uppfräschning. Vad tycker ni bättre/sämre?

Personligen så tycker jag det blev betydligt bättre!

Edit: Länk till nyhetssidan för adsense.

//Björn

Bengt 2005-07-14 20:37

Jag ser ingen skillnad på min AdSense-inloggning. Kanske är för tidigt? Jag har svenska, har du engelska, Björn?

/Bengt

b_andersson 2005-07-14 20:51

Citat:

Originally posted by Bengt@Jul 14 2005, 19:37
Jag ser ingen skillnad på min AdSense-inloggning. Kanske är för tidigt? Jag har svenska, har du engelska, Björn?
/Bengt

Jag har på Svenska, fick först acceptera ett nytt avtal och sen såg jag härligheten ;)

Det nya med avtalet var lite smått angående ads i RSS-strömmar och villkor för CPM ads.

//Björn

gabriel 2005-07-14 21:16

Min adsense plugin till firefox har krånglat hela dagen...kanske har nått att göra med avtalet, försökte logga in som vanligt men får inget avtal...
Jag kanske råkat trycka nej automatiskt för jag ser inte heller nått nytt...

b_andersson 2005-07-14 21:29

Skumt, jag har haft det nya interfacet ett par timmar nu.

Här finns dom nya tilläggen i avtalet förklarade för dom som inte orkar läsa igenom allt innan man ska godkänna det.

//Björn

gabriel 2005-07-14 22:26

Citat:

Originally posted by b_andersson@Jul 14 2005, 21:29
Skumt, jag har haft det nya interfacet ett par timmar nu.
http://www.webmasterworld.com/forum89/7880.htm finns dom nya tilläggen i avtalet förklarade för dom som inte orkar läsa igenom allt innan man ska godkänna det.
//Björn

Attans...nu kom det här med så då funkar inte adsense extension till firefox...
Men men får se om jag hittar nått kul i nya gränssnittet istället...

Davve 2005-07-14 23:16

Jag tyckte om det nya gränsnittet. Tydligt vid inloggningen hur dagen har gått, tyckte det vart bra.

Bengt 2005-07-15 00:10

Jo, nu har jag kommit in i det nya jag också - var tydligen lite fördröjning när man varit inne strax före förändringen.

Det ser bra ut. Bara förbättringar - och det bästa är att det fortfarande går att få fram statistiken så som den såg ut tidigare, där man känner igen sig...... det är ju inte alla som gör så när de uppdaterar.

/Bengt

Robert 2005-07-15 09:16

Jag saknar min SysSense... hoppas kodaren fixar till den snart.. :/

ArreliuS 2005-07-15 09:38

Gillar denna utformningen bättre än förra. Den förra kändes så omständig.

Maccke 2005-07-16 14:33

Inte så stor skillnad.. lite bättre blev det, gillar "dagen bästa" t. ex.
Men synd att firefox plugin inte fungerar längre.. mkt synd :(

grazzy 2005-07-16 16:15

Ang firefox pluginen så lär väl nån fixa det eller göra en ny. Det är inte så svårt att göra dylika plugins..

Joel 2005-07-16 17:30

Citat:

Originally posted by Robert@Jul 15 2005, 08:16
SysSense 1.2.11
Posted by Mike Singer @ 9:43 PM EST
This version will fix the problems caused by the Google AdSense website upgrade.

http://www.singerscreations.com/

Robert 2005-07-16 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av Joel
Citat:

Ursprungligen postat av Robert

SysSense 1.2.11
Posted by Mike Singer @ 9:43 PM EST
This version will fix the problems caused by the Google AdSense website upgrade.

http://www.singerscreations.com/

Jupp, jag såg just det. Finemang!

mindgem 2005-07-17 22:58

Det nya face-lyftet ser ut som skit. Jag vill direkt se månadens dag för dag info och inte först få väljaren för att sedan klicka på knappen. Det var skit, men vad som var helt åt helvete är Adsense "devalveringssystem". Med start den 1:a juli blev min inkomst devalverad ett par hundra gånger, som svar fick jag veta att när systemet ser att de klickningar som kommer från mina sidor inte eller oftast inte leder till affärer för annonsören och därför får jag en mycket mindre bit av kakan. Från att jag hade runt $1400USD/dag har jag nu runt $4USD/dag. Det är jävligt mycket mindre och jag vet att Adsense tar lika mycket betalt från annonsörena eftersom jag har ju själv en adword kampanj och det är omöjligt att se vilka klick som leder till business för mig som annonsör. Det hela är ett riktigt fult knep från Google Inc att blåsa oss på en massa kosing!

Jag hade Google som idol innan för de har en massa mycket balla grejer, men nu ser jag dem som riktiga grisar som alla andra. Så fort man börjar tjäna lite pengar kommer tiggarna.

Någon annan som har får en otrolig inkomstminskning?

robertsson 2005-07-17 23:37

1400 USD/dag? Inte dåligt...

Första gången jag hör talas om att någons inkomst minskas p.g.a. låg andel avslut men det låter inte annat än rimligt. Om du levererar massa värdelösa klick förstår jag att annonsören inte vill betala.

grazzy 2005-07-17 23:44

Mindgem, eller så får du se det som att din trafik suger och inte generar verkliga sales?
Det finns ingen som köper skräptrafik, varför skulle google göra det? Om nu din trafik är bra och google betalar så dåligt så finns det säkert andra som kan tänkas köpa din trafik. Särskilt med den typen av volymer ...

Alltid trist när man tappar pengar, 1400 till 4 låter riktigt ruggigt dock.

Joel 2005-07-18 02:09

Citat:

Originally posted by mindgem@Jul 17 2005, 21:58
Det nya face-lyftet ser ut som skit. Jag vill direkt se månadens dag för dag info och inte först få väljaren för att sedan klicka på knappen. Det var skit, men vad som var helt åt helvete är Adsense "devalveringssystem". Med start den 1:a juli blev min inkomst devalverad ett par hundra gånger, som svar fick jag veta att när systemet ser att de klickningar som kommer från mina sidor inte eller oftast inte leder till affärer för annonsören och därför får jag en mycket mindre bit av kakan. Från att jag hade runt $1400USD/dag har jag nu runt $4USD/dag. Det är jävligt mycket mindre och jag vet att Adsense tar lika mycket betalt från annonsörena eftersom jag har ju själv en adword kampanj och det är omöjligt att se vilka klick som leder till business för mig som annonsör. Det hela är ett riktigt fult knep från Google Inc att blåsa oss på en massa kosing!

Jag hade Google som idol innan för de har en massa mycket balla grejer, men nu ser jag dem som riktiga grisar som alla andra. Så fort man börjar tjäna lite pengar kommer tiggarna.

Någon annan som har får en otrolig inkomstminskning?

Smart pricing kallas det för och är inte mer än rättvist. Bra trafik=dyrt, skit trafik=billigt.

Som annonsör(adwords) kan du använda dig av en kod
för att se hur många % som generar avslut, så nej - det är inget påhitt.

/Joel

pitbull 2005-07-18 02:50

1400 US $ per dag, det blir runt en mille i svenska pengar per kvartal!

Maccke 2005-07-18 11:03

1400 usd per dag i adsenseintäkter låter riktigt nice :)

robertsson 2005-07-18 11:50

Mindgem, se det från ett annat håll, det du tjänar, är det någon annan som betalar.
Ingen betalar miljoner per kvartal för några värdelösa klick, så var inte sur på budbäraren (google) för att "din hemsida suger" :)

Tomas B 2005-07-18 18:59

Nu vet jag inte vad du får betalt per klick men din trafik
måste vara ganska så hög oavsett hur mycket/lite det är.

Adsense är lång ifrån det bästa sättet att dra in pengar på så om du kan ta vara
på trafiken till din sida på rätt sätt så ska det inte vara några problem att
omsätta minst lika mycket som förr på kort tid.

Om du har $1.400 per dag från adsense på din sida och det nu har gått ner till $4 så
se det från ett annat håll.

Precis som Grazzy sa: "Om nu din trafik är bra och google betalar så dåligt så finns
det säkert andra som kan tänkas köpa din trafik". Alt så finns det andra betydligt bättre
sätt att förvalta trafiken på än Adsense.

Tror du är ganska insatt i din trafik och googles system så att inte gardera dig eller ta
vara på trafiken på ett smartare sätt när du troligtvis vet att sånt här händer är lite
klantigt och inte speciellt smart. Speciellt då du omsätter miljoner på några månader.
Lägg inte alla äggen i samma korg utan se till att du alltid har alternativa inkomst källor.

Så istället för att kalla dem för grisar som blåser dig på pengar så försök att sätta
dig in i Googles sits för en stund och fundera över vad de vill få ut av adwords/adsense.

/ Tomas

mindgem 2005-07-18 19:01

Joel.

Som sagt. Jag har själv en adword kampanj och trafiken jag får genererar ingen försäljning eftersom jag inte säljer någonting. Jag är bara intresserad av att öka trafiken och intresset för sidorna. Hur menar du att "de" inte betalar för skräptrafik när du inte vet om de säljer tjänster eller produkter eller intetdera? Det kan du omöjligt veta.

Smart pricing är ett sätt att minska publicistens bit av kakan, adsense tar fortfarande precis lika mycket betalt från annonsören.
---------------------------

Robertsson.

Det är inte samma annons som jag visar utan många tusen olika. Jag har en mycket hög trafik och är rankad nr 1 på de största sökmotorer så det går inte att säga att en annonsör betalar miljoner. Dessutom så kanske du inte är insatt i hur Adsense fungerar med dagskvota, prisenheter osv. Du som annonsör kan bestämma ganska exakt hur mycket du lägger ut för din kampanj.

En annan sak, sluta att använda "hemsida" för att beskriva en webbplats av den här kalibern. Om innehållet "suger" på sidorna har inte mycket att göra med inkomsten för reklamen. Du får lika mycket betalt om användaren är blind eller inte när han klickar på annonsen.

Tomas B.

Jag vet inte hur mycket jag får betalt per klick och det går inte att ta reda på heller. Men inkomsten varierar stort från annons till annons eftersom jag inte säljer fast utrymme på sidorna.

Jag är med i flera andra annonsbolag men hittintills så har jag bara kört med Adsense pga den goda inkomsten, men nu blir det väl dags att börja rota igenom lita andra avtal. Har du några företag i huvet får du gärna skriva ner dem.

Tomas B 2005-07-18 19:29

För det första så måste du börja med att sätta dig in i IM..

Om du omsatte $1.400 per dag och inte vet hur du nu ska göra så ta hjälp utifrån. Jag är helt oförstående till varför du inte har trackat dina clicks så att du vet vad de ger samt vilka som levererar eller testat andra möjligheter istället för adsense?

Här är några AdSense competitors:

AffiliateSensor
Affiliate Power Ads
CBProsense ads
AffiliateText
Proogle
Adhearus
InfoGrabber
BidClix
Findit-Quick
clixGalore

edit "trafiken jag får genererar ingen försäljning eftersom jag inte säljer någonting."
Du säljer adsense annonser/annonsering..

/ Tomas

Jon A 2005-07-18 19:48

Citat:

Originally posted by Maccke@Jul 18 2005, 11:03
1400 usd per dag i adsenseintäkter låter riktigt nice :)
Inte om man har $1450 i utgifter i samma veva

pitbull 2005-07-19 01:02

För mina små "fjutt-sidor" så har allt faktiskt blivit bättre. Från 2 US $ i snitt per dag till nästan 4 US $ i snitt per dag. Så gott som 100% improvement m.a.o. :D

/S

Joel 2005-07-19 02:42

Citat:

Originally posted by pitbull@Jul 19 2005, 00:02
För mina små "fjutt-sidor" så har allt faktiskt blivit bättre. Från 2 US $ i snitt per dag till nästan 4 US $ i snitt per dag. Så gott som 100% improvement m.a.o. :D

/S

Som man brukar säga om 50-öringar; det är en början på en miljon ;)

mindgem 2005-07-19 17:49

Citat:

Originally posted by Tomas B@Jul 18 2005, 19:29
edit "trafiken jag får genererar ingen försäljning eftersom jag inte säljer någonting."
Du säljer adsense annonser/annonsering..

/ Tomas

Va?

Jawn 2005-07-19 18:02

Förstår mig inte på adsense hehe innan när jag hade 70 click om dagen så tjäna jag 30$ om dagen nu när jag har över 400 click om dagen tjänar jag under 30$ om dagen.
Dags o prova något nytt kanske...

mindgem 2005-07-20 10:35

Jawn.

Det är deras nya system som ger publicisten mycket mindre bit av kakan. Jag gissar att de hade mycket hög provision i början för att skaffa kunder. Nu har de väl ett par miljoner så nu börjar de snåla.

ztream 2005-07-20 10:37

Que?

Hela tråden handlar om att hur man får betalt mindre för kass kvalitet på besökare, Inget annat.

Jag tjänar t ex inte mindre, snarare mer.

robertsson 2005-07-20 11:09

Citat:

Originally posted by mindgem@Jul 18 2005, 19:01
Robertsson.
Det är inte samma annons som jag visar utan många tusen olika. Jag har en mycket hög trafik och är rankad nr 1 på de största sökmotorer så det går inte att säga att en annonsör betalar miljoner. Dessutom så kanske du inte är insatt i hur Adsense fungerar med dagskvota, prisenheter osv. Du som annonsör kan bestämma ganska exakt hur mycket du lägger ut för din kampanj.
En annan sak, sluta att använda hemsida för att beskriva en webbplats av den här kalibern. Om innehållet suger på sidorna har inte mycket att göra med inkomsten för reklamen. Du får lika mycket betalt om användaren är blind eller inte när han klickar på annonsen.

Jag omsätter totalt ca 200.000 kr på Google/DAG (AdWords + AdSense) (Egna företaget + anställning) så jag skulle vilja påstå att jag har "någorlunda bra koll" på hur systemen fungerar och vad man betalar för vad.

Däremot skulle jag vilja påstå att DU inte har någon koll baserat på dina uttalanden som t.ex. "Jag hade Google som idol innan för de har en massa mycket balla grejer, men nu ser jag dem som riktiga grisar som alla andra. Så fort man börjar tjäna lite pengar kommer tiggarna.".

Dina inkomster kommer inte från Google utan från annonsörerna som annonserar på Google. Om annonsörerna inte uppnår önskat resultat så skär dom i budgeten. Det är samma sak som jag gör. Jag har en budget uppsatt att varje lead på min hemsida i ett specifikt land får kosta i genomsnitt 0.61€. Om jag går över budget måste jag strypa pengaflödet eller ta bort sökord. Har dina inkomster rasat så är det annonsörer som har dragit sig ut för att annonseringen inte gett önskar resultat.

Att skylla på Google är som att klaga på Tradedoubler för att en annonsör X dragit ner provisionen från 100 till 10 kr.

Jawn 2005-07-20 11:51

Citat:

Originally posted by mindgem@Jul 20 2005, 10:35
Jawn.

Det är deras nya system som ger publicisten mycket mindre bit av kakan. Jag gissar att de hade mycket hög provision i början för att skaffa kunder. Nu har de väl ett par miljoner så nu börjar de snåla.

Trisst :/ så igentligen var det bara ett fult knep hehe visst man kan tjäna riktigt bra på google adsense men det bror helt på vad din hemsida är inriktad på i guess.

grazzy 2005-07-20 11:56

Jawn, 400 klick mot 30 usd låter lite lågt kanske, men fortfarande 7,5 cent per klick dvs runt 50 öre i svenska pengar. Jämför det mot klick via tex tradedoubler där jag inte tror nån annonsör betalar mer än 30-40 (utan premium då) i vanliga fall.

Du kan kanske tjäna mera på andra program eller på sales, men i grund och botten betalar google bra per klick.

robertsson 2005-07-20 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Jawn
Citat:

Ursprungligen postat av mindgem
Jawn.

Trisst :/ så igentligen var det bara ett fult knep hehe visst man kan tjäna riktigt bra på google adsense men det bror helt på vad din hemsida är inriktad på i guess.

Finns det någon som helst belägg bakom detta uttalande eller är det en vild gissning? Jag har varken hört eller märkt att Google har minskat provisionen. Om så vore fallet borde detta ha skapat mycket stor uppmärksamhet.

Jawn 2005-07-20 13:00

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 20 2005, 11:56
Jawn, 400 klick mot 30 usd låter lite lågt kanske, men fortfarande 7,5 cent per klick dvs runt 50 öre i svenska pengar. Jämför det mot klick via tex tradedoubler där jag inte tror nån annonsör betalar mer än 30-40 (utan premium då) i vanliga fall.

Du kan kanske tjäna mera på andra program eller på sales, men i grund och botten betalar google bra per klick.

Nä visst det är ju igentligen helt okej men tyckte den kändes kasst o tjäna samma summa som jag gjorde när jag hade 6-7000 besökare om dagen jämfört med nu när det är över 16000 närmare 17000 besökare om dagen.
Visst jag kanske har varit lite dum också hehe jag har tackat nej till massvis av personer som har velat annosera på sidan men det var mestadels för att jag trodde google inkomsten skulle öka vilket den inte har gjort.

Tomas B 2005-07-20 13:30

Alla som är någolunda insatta och som har arbetat med Adwords/Adsense under en
tid borde ha fått det vid det här laget men då jag inte har sett några inlägg om det
bla här på WN så kommer nedan en fri kortfattad "översättning" om
vad som komma skall..

I början av veckan skickade Google ut ett viktigt meddelande bla angående
Adwords ändringar som kommer att komma om några veckor.

Bla så kommer den idag minimum begränsningen gällande
0.5% CTR att försvinna.

Det som också kommer att försvinna är att sökorden inte längre
kommer att ligga som "Normal" - "In Trial" - "On Hold" eller "Disabled".
Istället så kommer de endast att bli Active eller Inactive och google kommer
att tala om för dig hur mycket du måste komma upp i för att bli active igen.

Det här betyder flera saker:

1. Risken att förlora dina "disabled keywords" för alltid
kommer att försvinna och istället så kommer minimum
bid priset att gå upp.

2. 0.5% gränsen kommer att försvinna och du kan ligga
på 0.1% om du är villig att betala tillräckligt.

3. Fem cents minimum kommer också att försvinna, nu kommer
du att kunna betala så lite som 1 cent OM du har hög CTR.

4. Det finns nischer där du inte kan komma under 0.5% minimum
för att kunderna anses som unika "high value customers".

Hur det här drabbar dig beror på Google's sk "minimum threshold formula".
De säger inte hur det fungerar och det är flera olika aspekter som de kan
titta på och det är bara att sitta snällt och se på vad som händer..

Själv kommer jag att hålla speciellt en koll på alla kampanjer som ligger
på 5 cents för att se hur de påverkas.. Det här sätter Google i en position
att sakta höja minimum bids utan att egentligen tala om vad de håller på med.

Sen hur det kommer att slå ut på alla som använder tex Adsense ska
bli intressant att följa..

/ Tomas

mindgem 2005-07-21 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Robertsson.
En annan sak, sluta att använda hemsida för att beskriva en webbplats av den här kalibern. Om innehållet suger på sidorna har inte mycket att göra med inkomsten för reklamen. Du får lika mycket betalt om användaren är blind eller inte när han klickar på annonsen.

Jag omsätter totalt ca 200.000 kr på Google/DAG (AdWords + AdSense) (Egna företaget + anställning) så jag skulle vilja påstå att jag har "någorlunda bra koll" på hur systemen fungerar och vad man betalar för vad.

Däremot skulle jag vilja påstå att DU inte har någon koll baserat på dina uttalanden som t.ex. "Jag hade Google som idol innan för de har en massa mycket balla grejer, men nu ser jag dem som riktiga grisar som alla andra. Så fort man börjar tjäna lite pengar kommer tiggarna.".

Dina inkomster kommer inte från Google utan från annonsörerna som annonserar på Google. Om annonsörerna inte uppnår önskat resultat så skär dom i budgeten. Det är samma sak som jag gör. Jag har en budget uppsatt att varje lead på min hemsida i ett specifikt land får kosta i genomsnitt 0.61€. Om jag går över budget måste jag strypa pengaflödet eller ta bort sökord. Har dina inkomster rasat så är det annonsörer som har dragit sig ut för att annonseringen inte gett önskar resultat.

Att skylla på Google är som att klaga på Tradedoubler för att en annonsör X dragit ner provisionen från 100 till 10 kr.

Vad mummlar du om? Jag får betalt per klick och inte per sale, registration eller någonting annat. Du som annonsör kan inte kapa din budget för endast en utvald sida, du kan bara minska budgeten generellt med Adwords.

Min inkomst kommer ifrån Google för fan. Har du just vaknat eller? Tror du Google gör det här för att de tycker att det är en rolig hobby? Annonsören betalar ett belopp till Google för att visa sina annonser, publicisten får en viss procent av det varje gång någon klickar på annonsen på dennes sida. Google tar den större biten själv. Precis som det ska vara, inga konstigheter. Om du som annonsör trackar klicken från MIN sida kan du endast blockera mina sidor från att visa din annons, du kan inte ringa och gråta till Google att just JAG inte ska få så mycket betalt som alla andra. Jeeez, för en kille som har en annonsomsättning på 73 miljoner om året har du inte mycket "koll" på någonting.

Sen är det lite lustigt att en mångmiljonär och nästan miljadär skulle sitta och skriva poster i ett webmaster forum. Jag hade legat på plajan eller något istället.

mindgem 2005-07-21 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Originally posted by -Jawn@Jul 20 2005, 11:51
Citat:

Jawn.

Finns det någon som helst belägg bakom detta uttalande eller är det en vild gissning? Jag har varken hört eller märkt att Google har minskat provisionen. Om så vore fallet borde detta ha skapat mycket stor uppmärksamhet.

Robertson.

Nu får du börja läsa texten innan du postar. Börjar bli frustrerad på din ignorans.

grazzy 2005-07-21 12:05

Jawn, totalt ot, men ett par tips, läs den här tråden, följ tipsen om bilderna, lägg till en linkunit under menyn och skapa en rubrik i stil med "Annonser" eller om du är lite modig "Länkar". Se till att den följer den grafiska profilen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson