WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Antagen på sökmotoroptimeringskurs (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8892)

Maccke 2005-07-14 12:48

Blev antagen på en kurs som heter "Webbdesign för sökoptimering", 5p. Kursen går på distans och är knuten till BTH (Blekinge Tekniska Högskola).
Jäkla ballt asså. Ska blir spännande å se vad dem lär ut. Nog inga blackhat metoder, hehe..

Någon mer som ska gå?

Lindahl 2005-07-14 13:08

Kanske kan vara trevligt. Efteranmälde mig nu iaf, 5p distans låter inte så blodigt precis. Har haft planer en längre tid på att läsa lite distanskurser.

Robert 2005-07-14 13:10

Är nog svårt att underhålla ett sånt ämne på ett korrekt sätt. Många ämnen ligger flera år efter sin tid vad gäller innehåll, kursmaterial etc, så vi får hoppas att de updaterar både lärare och kursinnehåll med jämna mellanrum. :)

Fast iofs distans...låter ju ok att testa iaf, det är ju gratis... =)

Maccke 2005-07-14 13:30

Ja, tycker ni ska efteranmäla Er grabbar. Det löser sej, som Timbuktu säger. Det är verkligen inget lätt ämne att hålla kurser i. Gäller att läraren håller på lite själv på fritiden och verkligen är intresserad. Sedan kan man ju fråga sig hur kurslitteraturen ser ut? Kanske mest kompendium och "learning by doing"?

grazzy 2005-07-14 14:22

Kurser i praktiska datorämnen brukar vara rätt eftersatta tyvärr. Det är nog säkert en bra introduktion om man nu orkar plugga :)

Det är säkert bra CSN-poäng också om man är sån :-)

Spindel 2005-07-14 17:09

Är den öppen för alla eller bara för de som går på BTH?

Björn 2005-07-14 18:23

ska kolla in den helt klart
eller, fan, det slutar väl med att man måste åka dit ett patr ggr med.. o det pallar jag ej.

ArreliuS 2005-07-15 10:03

Tack för tipset :) Har iåf blivit antagen till två andra kurser men denna verkade riktigt intressant. Siktade på webbprogrammering i Kalmar men där kom man inte med =7

Max 2005-07-15 10:21

Tack för tipset, verkar intressant.

Emil Svensson 2005-07-15 22:27

Känns onödigt.. Sökmotoroptimering är ju så simpelt.

Maccke 2005-07-15 22:49

jag har ju nästan 200p så var rätt lätt å komma med :D
börjar dock ställa mig frågan hur bra den är, hur mkt man lär sig? men det kommer väl märkas. vore kul om dem som tänker gå kursen hör av sig i alla fall :)

Jon A 2005-07-15 22:51

Jag gissar att den är rätt kass

hnn 2005-07-15 23:10

Citat:

Originally posted by Jon A@Jul 15 2005, 22:51
Positiva klubben här eller?

Jag väntar med spänning, Maccke.
Funderar på o söka den nästa år ifall du kommer med lite information om kursen lite löpande.

Maccke 2005-07-15 23:22

absolut. jag rapporterar i denna tråden lite om kursen! Inga av dem hemliga black hat metoden som lärs ut dock :D

Jon A 2005-07-15 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av hnn
Citat:

Ursprungligen postat av Jon A

Positiva klubben här eller?

Jag väntar med spänning, Maccke.
Funderar på o söka den nästa år ifall du kommer med lite information om kursen lite löpande.

Jag är nog mest positiv av alla här på wn, men jag tror fortfarande kursen är kass. :)

Jon A 2005-07-15 23:27

** 300 inlägg **

mellow 2005-07-16 12:43

Haha jag sökte den också nu, såhär i efterhand. Jag tror inte det är någon större risk att jag blir antagen - den är säkert redan full. Har inte så höga förväntningar - men om man skulle bli antagen så får man se. Man förlorar ju knappast något på att läsa kursen. Jag har väl en 150-160 poäng - kanske borde skicka in det eller BTH... :)

Max 2005-07-16 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
jag har ju nästan 200p så var rätt lätt å komma med

Citat:

Ursprungligen postat av mellow
Jag har väl en 150-160 poäng - kanske borde skicka in det eller BTH...

Varför tror ni att det spelar någon roll för antagningen hur mycket poäng ni redan har?

hubbert 2005-07-16 16:45

Om det är fler sökanden än antal platser görs ett urval.
Förutom den allmänna behörigheten tas också hänsyn till:
Tidigare akademiska poäng eller högskoleprov (arbetslivserfarenhet, om det nu är kvar) - gymnasiebetyget.

Kan vara något mer kommer inte på det just nu

Max 2005-07-16 17:25

Jag menar bara att för de kurser där akademiska poäng räknas brukar det ju finnas ett tak vilket brukar vara på nivån 40-80p alt examensnivåer.

Man blir ju inte automatiskt antagen för att man har mest poäng. Vet inte hur det är med bth och just denna kurs dock, men det kanske maccke eller mellow har koll på. (antar att infon även finns någonstans på bth's hemsida.

Jag sökte nämligen kursen själv, dock på efterintagning.

mellow 2005-08-25 00:29

Nå, vilka ska läsa denna kurs nu? :)
Jag kom in på min efteranmälan - undra om kursen ens blir full?

(jag tror jag hade 151 poäng eller något i den stilen när jag ansökte)

Maccke 2005-08-25 05:34

en hel del wn entusiaster som är antagna nu då

FredrikMH 2005-08-25 05:50

Om inte kursen är något så slutar det väl kanske med att ni lär läraren istället :) Alltid lika skoj att inse att man lagt ner massa tid och inte lärt sig något mer än att lära ut.

mellow 2005-08-25 12:44

Japp antar att det blir ett helt gäng härifrån! ;)
Hoppas att de har någon form av forum som används under kursen, så kanske man kan lära sig något av varandra iaf.

Maccke 2005-08-26 05:04

Citat:

Originally posted by mellow@Aug 25 2005, 12:44
Japp antar att det blir ett helt gäng härifrån! ;)
Hoppas att de har någon form av forum som används under kursen, så kanske man kan lära sig något av varandra iaf.

jupp de vore trevligt.. men det har dem säkert!

Maccke 2005-08-26 05:05

Är det någon som ska till uppropet? (i Karlskrona är det väl?)

hubbert 2005-08-26 08:19

Hm, Ronneby skulle det väl vara. Men om man läser kursanvisningarna verkar det endast vara en onlineintroduktion och inte på plats som den skriftliga informationen säger.
"Kursen kommer starta med en online-introduktion via marratech den 31 augusti klockan 17.15 i rum Alfa - ADSL. "
Får väl slå en signal dit och kolla.

mellow 2005-08-26 11:59

Citat:

Introduktionsträffen" i Marratech kräver en bra uppkoppling (ADSL) men vi beömmer att fler på detta sätt har möjlighet att deltaga jämfört med en träff på plats i Ronneby. Vi kommer banda detta tillfälle för att eventuellt kunna återutsända det vid ett annat tillfälle.
Dessvärre är jag fullt upptagen med att närvara vid Jönköping Filmfestivals invigning precis när denna är så det blir till att skicka ett mail för att registrera sig.

Lindahl 2005-08-26 13:33

Kan ju meddela att jag också blev antagen.

Maccke 2005-08-26 14:21

nice, blir ett bra gäng detta.

Lindahl 2005-09-11 10:47

Nån som vet om Våge-boken finns som e-bok? Den andra boken finns ju....

mediadream 2005-09-18 22:16

Citat:

Originally posted by Lindahl@Sep 11 2005, 10:47
Nån som vet om Våge-boken finns som e-bok? Den andra boken finns ju....
Söker också efter dessa två böcker på e-book. PM a gärna mer information om vart man kan hitta dessa eböcker.

Spindel 2005-09-22 17:07

Hur går det? Lär ni er nått? ;)

Jon A 2005-09-23 03:48

Kom ihåg att fylla meta-taggarna med keywords

Jim_Westergren 2005-09-23 22:02

Citat:

Originally posted by Jon A@Sep 23 2005, 04:48
Kom ihåg att fylla meta-taggarna med keywords

:)

Men ärligt. Skulle vara intressant att veta vad som lärs ut. Gissar att Googles guidelines finns med på läroplanen :)

mellow 2005-09-23 23:17

Kursen riktar inte in sig på att hamna högst i sökmotorerna med hjälp av white/black-hat-metoder utan mer hur man i grunden bygger en vettig site från grunden med sökmotorerna i baktanken. Dvs. en site som är korrekt uppbyggd som sökmotorerna kan spidra på ett korrekt sätt. Verkar även vara en del från användarperspektivet, dvs. hur användarna använder sökmotorerna.

Verkar ganska vettigt uppbyggt med en del skrivuppgifter (planera site/målgrupp etc.) och man ska så småningom skriva en "sökmotordagbok" varje vecka där man för anteckningar på hur sin site utvecklar sig över tiden.

Det har bara varit en onlineföreläsning ännu men det ovan är hur jag uppfattat att det ska fungera. Olika kunskapsnivåer på kursdeltagarna - men även de som är lite mer insatta kan nog lära sig en del.

I mitt tycke ska det iaf. bli intressant att starta en ny site (blir nog en till inofficiellt) och verkligen få ner hur det utvecklar sig på papper för att sedan kunna gå tillbaka och se om man kunde gjort något bättre och hur lång tid det egentligen tar för att få en vettig placering.

// Michael

grazzy 2005-09-23 23:17

Man får väl hoppas att de lär ut standarder istället för att optimera för en specifik sökmotor. Det vore inte särskilt långsiktigt.

Jim_Westergren 2005-09-23 23:24

Citat:

Originally posted by mellow@Sep 24 2005, 00:17
Kursen riktar inte in sig på att hamna högst i sökmotorerna med hjälp av white/black-hat-metoder utan mer hur man i grunden bygger en vettig site från grunden med sökmotorerna i baktanken. Dvs. en site som är korrekt uppbyggd som sökmotorerna kan spidra på ett korrekt sätt. Verkar även vara en del från användarperspektivet, dvs. hur användarna använder sökmotorerna.
Verkar ganska vettigt uppbyggt med en del skrivuppgifter (planera site/målgrupp etc.) och man ska så småningom skriva en sökmotordagbok varje vecka där man för anteckningar på hur sin site utvecklar sig över tiden.
Det har bara varit en onlineföreläsning ännu men det ovan är hur jag uppfattat att det ska fungera. Olika kunskapsnivåer på kursdeltagarna - men även de som är lite mer insatta kan nog lära sig en del.
I mitt tycke ska det iaf. bli intressant att starta en ny site (blir nog en till inofficiellt) och verkligen få ner hur det utvecklar sig på papper för att sedan kunna gå tillbaka och se om man kunde gjort något bättre och hur lång tid det egentligen tar för att få en vettig placering.
// Michael

Verkar faktiskt intressant.

Tack för info.

noseel 2006-08-21 05:12

Drar upp denna gamla tråd.
Ni som gick kursen, var det något värt att läsa?
Finns lediga platser i år igen om någon skulle vara intresserad.

HeavyHaze 2006-08-26 17:36

Jag gick distanskursen på BTH förra hösten och tycker den var ganska bra. Dock kändes det hela lite oorganiserat och en del av inlämningsuppgifterna var väl inte så givande, men i det stora hela är jag klart nöjd med kursen. Mycket grundläggande info om hur man bygger strukturerade sajter. Saknade dock info om de stora drakarnas "hemliga tricks bakom kuliserna.."

Under kursens gång skulle man som kursdeltagare sätta igång en ny sajt och jobba med den under kursens gång. Jag satte igång ordsprak.se och fick snabbt massor av besökare. idag har jag ca 30000 besökare i månaden utan att lyfta ett enda finger. Borde väl satsa lite till och tjäna lite pengar på den ;-)

Kursen som sagt, den var bra. Kan någon tipsa om fler kurser och vidareutbildning, gärna på distans, så blir jag jätteglad!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson