WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   smssidan.se, ny aktör inom gratis sms (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8887)

Jon A 2005-07-14 01:24

www.smslandet.se - orginalet och funnits sen maj 2004

ny aktör för dagen: www.smssidan.se

Tycker ni något känns igen? Copy/texter etc...

Vad säger mannen bakom sajten, joel "programmer"? Samtidigt, vad hände med mobajl.se? Liten värld.

Jon A 2005-07-14 01:30

Intressant att ni mailar gamla mobajl.se-medlemmar om smssidan.se.

"din kompis crille vill tipsa"

Jag har ingen kompis som heter crille.

Mattias 2005-07-14 02:32

Citat:

Originally posted by Jon A@Jul 14 2005, 01:30

Det var ju väldigt synd att du inte hade en kompis som heter crille.
Men att skylla direkt på dem är ju mer synd. (utan att lägga upp ett enda bevis)

Joel 2005-07-14 04:11

Mobajl har jag enbart gjort på uppdrag åt ägaren och vi har verkligen inte mailat några mobajlmedlemmar om smssidan eller dess tjänster.

Har du några privata frågor är du välkommen att pm'a eller skicka e-post!

Mvh, Joel

hagklint 2005-07-14 04:26

Fick också ett mail från smssidan.se med namnet Crille ;)

Mattias 2005-07-14 07:02

Låter som om någon försöker norpa åt sig poäng :)

grazzy 2005-07-14 14:17

Gamla bittra minnen väcks till liv Joel.. om det nu skall kopieras så kan det juh skötas snyggare än att man gör det av andra wn-medlemmar..

Alex 2005-07-14 15:17

Jag fick med mail från "Crille" har ingen kompis som heter Crille.
Min bror fick från "Olle" han känner ingen Olle heller..

Jon A 2005-07-14 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Mattias
Citat:

Ursprungligen postat av Jon A

Men att skylla direkt på dem är ju mer synd. (utan att lägga upp ett enda bevis)

owned

Joel 2005-07-14 16:25

Är ni möjligtvis medlemmar på MVGplus.com? Som medlem där accepeterar ni avtalet där företag som samarbetar med MVGplus får skicka ut erbjudanden och reklam till MVGplus's medlemmar. (detta går givetvis att bocka ur om ni loggar in och klickar på Inställningar)

Mailet som gått ut till utvalda MVGplus's medlemmar skall (vad jag vet) innehålla information om att det kommer just som en rekommendation från MVGplus samt hur man gör för att gå ut ur deras mailutskick.

Jag (precis som de flesta här på forumet) är strängt emot spampost i all form. Vilket vi även är mycket noga med att poängtera till våra medlemmar när de sprider sina rekryteringslänkar. Än en gång så vill jag påpeka, att inga medlemmar på Mobajl har kontaktas eller kommer att kontaktas av Smssidan, om det inte är era kompisar som skickar ett tips från Smssidan. Vilket enligt statistik skickats ut c:a ~10 000 tips redan.

Jag ber om ursäkt om jag trampat någon på foten eller någon anser sig ha ensamrätt till något material eller idé. Eventuell befogad kritik angående texter eller annat som någon anser vara kopierat tas gärna emot per PM eller e-post så ändrar vi på det omgående!

Mvh, Joel

Jon A 2005-07-14 16:47

Hehe, det är ju rätt uppenbart att någon "crille" eller "olle" inte existerar. Dessutom stod det inte hur man säger upp prenumerationen. Inte heller har jag påstått att jag har ensamrätt på något material, bara konstaterade vad du hade gjort (kopierat all text osv).

Sen är det ju roligare att snacka här än över PM, då du aldrig svarar på PM/epost.

Joel 2005-07-14 16:51

Citat:

Originally posted by Jon A@Jul 14 2005, 15:47
Hehe, det är ju rätt uppenbart att någon "crille" eller "olle" inte existerar. Dessutom stod det inte hur man säger upp prenumerationen. Inte heller har jag påstått att jag har ensamrätt på något material, bara konstaterade vad du hade gjort (kopierat all text osv).

Sen är det ju roligare att snacka här än över PM, då du aldrig svarar på PM/epost.

Du får gärna antyda att vi skulle ha hittat på namn och skickat ut till slumpmässiga e-postadresser. Vilket i alla fall inte är sant.

Om vi kopierat någon text rakt av så säg gärna till så ska vi se till att den blir ändrad.
Som sagt, befogad kritik tar jag gärna åt mig, men när du eller någon annan tar saker ur luften eller ger falska anklagningar så resulterar det bara i ett leende på läpparna för min del.

PM och E-post besvaras sålänge det skickas rätt([email protected]) eller Joel, rätt å slätt, här på WN.

/Joel

Jon A 2005-07-14 16:55

LOL

du får en jättestor OWNED du också.

grazzy 2005-07-14 17:26

Joel, i mitt fall rörde det sig bara om en bakgrundsbild. Fast det är ju ändå så pinsamt uppenbart varifrån den kommer när jag vet att killen som har gjort min design gjort skiten själv och du i form av en annan medlem här på wn sen ett par dagar använder den på din sida (knappar.nu tror jag det var).

En bakgrundsbild kan jag köpa faktiskt, man är lat och orkar inte fixa eget. Sure thing. Att rippa en hel siteide och sen klippa-klistra-texterna är väl mindre köpbart. Sen vad Jon A säger får stå för honom. Jag påpekade bara att det inte var första gången. Det tycker jag att medlemmarna på WN har rätt att veta.

Joel 2005-07-14 18:12

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 14 2005, 16:26
Joel, i mitt fall rörde det sig bara om en bakgrundsbild. Fast det är ju ändå så pinsamt uppenbart varifrån den kommer när jag vet att killen som har gjort min design gjort skiten själv och du i form av en annan medlem här på wn sen ett par dagar använder den på din sida (knappar.nu tror jag det var).

En bakgrundsbild kan jag köpa faktiskt, man är lat och orkar inte fixa eget. Sure thing. Att rippa en hel siteide och sen klippa-klistra-texterna är väl mindre köpbart. Sen vad Jon A säger får stå för honom. Jag påpekade bara att det inte var första gången. Det tycker jag att medlemmarna på WN har rätt att veta.

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt grazzy, jag precis som många andra tar nog inspiration och ibland är det svårt att sätta gränsen för vad som är just inspiration och stöld. Kommer jag på mig själv att gå över gränsen eller om någon säger till mig (i detta fall du) så ändrar jag givetvis på det som är fel. Än en gång, så ber jag om ursäkt för det.

Jag tycker inte att vi har rippat hela smslandet eller ens delar av det, att sedan många texter (såsom avtal eller faq-frågor) blir lika eller i något fall identiska går säkert att undvika men eftersom det är snarlika funktioner så blir det nog i många fall för lika. Eftersom sajten är väldigt ny kommer vi säkerligen ha bearbetat alla texter och bilder inom närmsta tiden för att det inte skall direkt förknippas med någon konkurrerande sida.

Angående Jon A så finner jag inte honom såpass seriös, med de inlägg som han skriver, för att jag ska ta en seriös diskussion. Även om jag gärna tar en öppen disskusion med såväl dig(som jag tycker bra om) som honom, men ibland kan det nog undvikas med ett privatmess.

Jag står givetvis för vad jag gör samt tar konsekvenserna där efter. Anser någon att jag eller vi gjort fel i något avseende så rättar jag mig därefter.

Mvh, Joel

Alex 2005-07-15 13:03

http://www.plastikfantastik.net/index.asp

Rippoff.

FredrikMH 2005-07-15 13:15

Vad är sannolikheten att en FAQ blir identisk eller näst intill identisk utan att man har så lite fantasi eller skrivsvårigheter att man måste titta på en annan FAQ inom samma branch? Dessutom spelar det ingen roll, bara en dålig ursäkt att påstå att en faq blir lätt identisk inom samma branch. Låter alldeles utmärkt ändra texten. Man vill inte ens bli förknippad med en sida i samma branch.

Joel 2005-07-15 23:59

Dålig fantasi möjligtvis, men skrivsvårigheter håller jag inte med om :)
Talade med Petter på Smslandet igår på telefon och dom är nöjd med de ändringar som gjorts (och fler ska det bli!)

Så jag ber framförallt Jon om ursäkt och hoppas ingen mer tagit illa vid!

/Joel

Mattias 2005-07-16 04:24

Citat:

Citat:

Originally posted by -Mattias@Jul 14 2005, 02:32
Citat:

owned

Vad pratar du om?
Skulle du ha ägt efter att folk postast efter det vi skrivit?

Du kan väl ändå inte säga så, när du och enbart du skrivit att du fått ett mail och att det "måste" vara joel.
Sedan efter mitt inlägg skriver andra medlemmar om att dem fått uppleva liknande.
dvs. du fortfarande postat samma bevis och andra egna saker i efterhand.

Edit: Och i eftertanke så tror jag nog det där var ett inlägg som tillhör wn's "onödiga inlägg lista" (dvs owned..)

Alex 2005-07-16 13:16

Ingen som vill kommentera länken jag hittade?
http://www.plastikfantastik.net/index.asp

Jon A 2005-07-16 13:57

Detta känns lite uttjatat nu, vi redde ut det mesta över telefon häromdagen.

Zn4rK: Loggan är utbytt

Mattias: Jag tänkte på mailen som gick ut, "crille", "olle"... och din första kommentar.

Jon A 2005-07-16 13:57

Citat:

Originally posted by Joel@Jul 15 2005, 23:59
Så jag ber framförallt Jon om ursäkt och hoppas ingen mer tagit illa vid!
Lugnt :)

Alex 2005-07-16 16:00

Citat:

Originally posted by Jon A@Jul 16 2005, 13:57
Detta känns lite uttjatat nu, vi redde ut det mesta över telefon häromdagen.
Zn4rK: Loggan är utbytt
Mattias: Jag tänkte på mailen som gick ut, crille, olle... och din första kommentar.

Okej, men det var den inte igår serrö ;)

Jeje, du vet hur det såg ut, ingen större skada skedd.

crona 2005-07-29 16:38

Så idag kom ytterligare ett mail från smssidan med någon Mats som tipsar.. Känner ingen mats..

Mats 2005-07-29 19:28

Citat:

Så idag kom ytterligare ett mail från smssidan med någon Mats som tipsar.. Känner ingen mats..
Skyll inte på mig, jag har aldrig varit inne där :lol:

// Mats

Decibel 2005-07-29 19:36

Citat:

Originally posted by Mats@Jul 29 2005, 19:28
Citat:

Skyll inte på mig, jag har aldrig varit inne där :lol:

// Mats

Var någon som ringde och frågade efter mig igår också som hette Mats, och gissa vem jag ringde upp :P

Du är utsatt du Mats ;)

grazzy 2005-07-29 19:57

Kanske vore dags med ett svartalistan/cint för webbsiter, med register över webbplatsens namn, ägare med komplett adressinfo samt omdömen ur spam och annat missbruk-väg.

Helix 2005-07-31 07:19

Klart ni har hittat på namn och skickat reklam. Jag känner ingen "Robban", "Robert", "Roberto" och ändå får jag spam från er. Två stycken!

ArreliuS 2005-07-31 09:48

Börjar bli trött på smssidan nu. Både jag och min flickvän får kopiöst många email och det börjar bli smått tröttsamt nu. Att min tjej får dem kan jag förstå då hon reggat sig överallt men jag? Ett email till så drar jag inte från att skicka in en anmälan om spam. :angry:

Yellowberry 2005-07-31 16:37

Kan vi inte alla rippa dessa sidorna? Det ni gör är väl att med TD hjälp får pengar för att betala för era sms. Mellanskillnaden tar ni ut i vinst. Jag kan rippa sidan imorgon och så kan vi ha en sida var? Jag tar gärna ider av andra sidor som antaglien har tagit sin ide från någon osv.

Helix 2005-07-31 17:46

Väl inget emot att man stjäl ideér - det gör ju alla mer elle rmindre. Men spammet är ju en helt annan fråga. Vill jag ha reklam från just den sidan så anmälren jag mig till den och ingen annan. Att skicka ut falska mail med rubriker "Din kompis bla bla bla..." får mig att må illa. Jag har skickat in en anmälan till konsumentverket. Tar bara någon minute på deras sida.

Mojito 2005-08-02 12:01

Citat:

Originally posted by Terabyte@Jul 31 2005, 17:46
Väl inget emot att man stjäl ideér - det gör ju alla mer elle rmindre. Men spammet är ju en helt annan fråga. Vill jag ha reklam från just den sidan så anmälren jag mig till den och ingen annan. Att skicka ut falska mail med rubriker "Din kompis bla bla bla..." får mig att må illa. Jag har skickat in en anmälan till konsumentverket. Tar bara någon minute på deras sida.
vad sa konsumentverket då?

Och jag kan ju bara säga at smssidan är en enda stor Bullshit i denna röra,
dom gjorde reklam på aspsidan.se med och då kom en kille på dom om deras logga, där av efter så bara försvann dom där ifrån. Och jag hoppas verkligen att dom får det svårt för all spam dom har skickat ut och sedan går ut med en löng om det...

gisses säger jag och vilken amatör..

Det man ser på att dom ljuger och pratar skit är att se hur dom skriver, jag kan ta upp många exempel direkt på deras texter men det hadde jag inte tänkt gör för sånt tar lite tid att göra också...

men ni som har fått deras spam kan man bara tycka synd om, men jag var smart nog att spärra deras mail ifrån min mailkonto, så
NO SPAM HERE...

lycka till alla nu och hoppas att det tar ett slut för dessa rippare/spammare

Helix 2005-08-02 12:11

Ja, vad säger konsumentverket? Jo, de tar emot en elektronisk anmälan och sedan tar byråkratin fart. Resultat = kanske, men det går inte på en dag. Jag kan tänka mig att KV får in ett antal hundra olika anmälningar om dagen mot olika aktörer på marknaden och så tror jag inte att en anmälan gör någon nytta utan fler måste anmäla.

Joel 2005-08-02 12:17

Citat:

Originally posted by Mojito@Aug 2 2005, 11:01

vad sa konsumentverket då?

Och jag kan ju bara säga at smssidan är en enda stor Bullshit i denna röra,
dom gjorde reklam på aspsidan.se med och då kom en kille på dom om deras logga, där av efter så bara försvann dom där ifrån. Och jag hoppas verkligen att dom får det svårt för all spam dom har skickat ut och sedan går ut med en löng om det...

gisses säger jag och vilken amatör..

Det man ser på att dom ljuger och pratar skit är att se hur dom skriver, jag kan ta upp många exempel direkt på deras texter men det hadde jag inte tänkt gör för sånt tar lite tid att göra också...

men ni som har fått deras spam kan man bara tycka synd om, men jag var smart nog att spärra deras mail ifrån min mailkonto, så
NO SPAM HERE...

lycka till alla nu och hoppas att det tar ett slut för dessa rippare/spammare

Aspsidan, phpportalen och många fler öppna forum har just "kategorier" där man får "visa upp sin sida" och folk får kommentera den, det kallar jag inte "felaktig reklam", även om det inte är just det ordet du använder, så känns det som om du tycker det. Loggon är utbytt och designen är inte ripp-off någon annans.

Vi har inte skickat ut några falska mail, men precis som någon sa så kan en sådan här funktion lätt missbrukas. Om någon anser sig ha tagit emot mail som klassas som SPAM från oss, ska dom givetvis gå till KO och göra en anmälan. Även om det är en viktig funktion så funderar vi starkt på att disabla/ta bort den från sidan, då det verkar ställa till mer problem än nytta.

Jag tycker sättet du skriver på är 10 ggr värre än någon av våra texter på sidan, så på den punkten tänker jag inte försvara ens.

Yohan 2005-08-02 14:54

Citat:

Originally posted by Joel@Aug 2 2005, 12:17
Vi har inte skickat ut några falska mail, men precis som någon sa så kan en sådan här funktion lätt missbrukas. Om någon anser sig ha tagit emot mail som klassas som SPAM från oss, ska dom givetvis gå till KO och göra en anmälan. Även om det är en viktig funktion så funderar vi starkt på att disabla/ta bort den från sidan, då det verkar ställa till mer problem än nytta.
Även jag har fått mail om den sidan från någon Emma som jag inte ens känner. Frågade dom två Emmorna jag känner och ingen av dom hade skickat något från smssidan. Då är min fråga till dig. Kan man få ta del av din logg som visar ip på den personen som skickade mailet om jag vidarbefodrar mailet till dig?

Westman 2005-08-02 16:40

Jag har varit förskonad men nu har jag fått från en Elin och skickat en fråga till smssidan vem Elin är. Får jag inget svar så blir det anmälan. Det här luktar unket.

Eazt 2005-08-03 10:01

Såg nu att jag hade fått ett mail till min hotmail för typ en vecka sen där "marcus" ville tipsa om smssidan.se.

Kontaktade de två Marcus jag känner, men det var ingen av dem... Så man kan ju undra vilken Marcus som helt plötsligt vill tipsa en person han inte ens känner om en smssite?

Joel 2005-08-03 14:12

Citat:

Även jag har fått mail om den sidan från någon Emma som jag inte ens känner. Frågade dom två Emmorna jag känner och ingen av dom hade skickat något från smssidan. Då är min fråga till dig. Kan man få ta del av din logg som visar ip på den personen som skickade mailet om jag vidarbefodrar mailet till dig?
Ip-adresser loggar vi inte på våra användare, däremot har ju varje reffererid en e-postadress/profil knuten till den. Men som du förstår skulle vi med all säkerhet bryta mot PUL(personuppgiftslagen) om vi gav ut denna. Skicka gärna en kopia på ditt mail så kan vi ta kontakt med personen ifråga.

Citat:

Jag har varit förskonad men nu har jag fått från en Elin och skickat en fråga till smssidan vem Elin är. Får jag inget svar så blir det anmälan. Det här luktar unket.
Det samma gäller dig, skicka en kopia på ditt mail. Vi kan inte ge ut uppgifter om våra användare, vilket kanske är rätt självklart.

Citat:

Såg nu att jag hade fått ett mail till min hotmail för typ en vecka sen där "marcus" ville tipsa om smssidan.se.

Kontaktade de två Marcus jag känner, men det var ingen av dem... Så man kan ju undra vilken Marcus som helt plötsligt vill tipsa en person han inte ens känner om en smssite?

Våra medlemmar har från starten skickat ut nästan 100 000 tips till personer (de förhoppningsvis känner) men även några har tydligen missbrukat denna funktion. Vi har numera valt att disabla/stänga av tipsa-funktionen tills vidare. Får ni något mail från och med idag så ber jag er kontakta mig genast.

Jag ber om ursäkt för ev. problem detta skapat er och om någon har en annan lösning än att ta bort funktionen så får ni gärna föreslå den :)

Mvh, Joel

minimunk 2005-08-28 14:26

Jasså så ni har nu tagit bort funktionen? Detta bevisar bara att det omöjligen är någon lite fjortis som har för lite att göra som skickar spam från er site, eftersom jag nyligen fått ett till (!) reklam mail från er, där någon vid namn Erik tipsar. Jag har kontaktat de erik som jag känner och ingen visste enns vilken sida det var.

Busted?

Yoghurt 2005-08-28 15:48

Funktionen är aktiverad på SMSSidan igen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson