![]() |
Man mår ju sjukt dåligt av att arbeta i denna hetta. Någon som har tips på var man kan få tag i luftkonditionering för en rimlig summa? Behöver bara kyla ett litet rum.
Hur har ni löst det? Eller ni kanske skippar jobbet över sommaren ;) |
Finns AC från ungefär 2500:- på elgiganten, rusta, jula, onoff och liknande.
Satt själv i samma sits för ett par veckor sedan. Problemet är att företaget ligger i en lokal med bara takfönster så jag måste ha en tvådelad kylanläggning med kylningsdelen utomhus. Sen måste den klara typ 80-90 m2. Det blev ganska dyrt så jag köpte två fläktar istället som jag bär med mig hela tiden. :) |
Själv ska jag åka och sälja mat till otacksamma kunder i 27-gradig hetta :P Hörs om några timmar ;)
|
Citat:
|
En avfuktare tar bara bort regnskosfeeling va? Värmen kvarstår men det klibbiga försvinner?
|
Jag kör avfuktare (p.g.a dåliga lungor) och det blir inte svalare, bara lite enklare luft att andas, vad jag märker. Någon direkt klibbminskning vetefan om jag märker av :)
Just nu står avfuktaren i hallen med varsin bordsfläkt på varje sida, det är lagomt svalkande, men man blir så förkyld av skiten. |
Blir nog en AC ändå... har klättrat lite på väggarna (ganska lätt när man fastnar utan problem) och kommit fram till att jag arbetar bättre med AC vilket kommer betala av sig i slutändan.
|
Det jag är orolig över är ljudnivån på billiga AC. Samt hur man ska göra med utblåsslangen på ett snyggt sätt utan att släppa in bullret utanför fönstret (Roslagstulls rondell).
|
http://www.rusta.se/product.asp?product_id...tName=/seek.asp < 50dB
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6...&dept_id=SE-416 < Okänt http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP....EMIAIR%20PAC903 < 54dB Är 50dB mycket? Har svårt att tänka mig något som låter så mycket, men och andra sidan har jag ofta head-set på mig som dämpar ljudet bra så jag kommer nog inte lida av någon högljud maskin som väsnas. Har redan en gammal fälkt i ryggen som väsnas duktigt :) |
50 dB är mycket, om det är ett irriterande ljud. Hur irriterande ett ljud är beror nämligen bland annat på frekvens, rytm, personliga förhållanden, och ljudstyrka.
Här finns lite jämförelser med vanliga ljudkällor: http://www.lhh.org/noise/decibel.htm 50 dB motsvarar alltså ljudnivån i ett stort kontor = outhärdligt att vistas i för audiofober som mig. |
Får väl be om en demonstration vilket de antaligen inte ger mig men köper nog ändå.
|
Jag gör kanske samma sak på tisdag... hörde att det ska bli 35(?) grader här i Stockholm då...
Men här är lite allmänna tips som man kan tänka på såhär på sommaren: 0. Skaffe en dator med låg effektförbrukning. 1. Skaffa en TFT-skärm med låg effektförbrukning (< 35 W). 2. Sänk ljusstyrkan en aning för att ytterligare sänka effekten. Släck alla glödlampor. 3. Köp solfilm och sätt på alla fönster som blir belysta av solen (finns genomskinlig film som blockerar infrarött ljus (värmestrålning) med 25%). 4. Dra för gardiner. 5. Vinkla persiennerna så att solljuset träffar den vinkelrätt. 6. Stäng fönstren på dagen, öppna på natten. 7. Spendera dagarna i mataffärens frysdisk. |
Köpte förra sommaren en AC på OnOff för ca 3000 kr för att ha i lägenheten hemma. Har dock problem med värmeslangen som är för grov för mina vädringsluckor i fönstrena. Förutom det problemet så lever den ju om en del, är ju inget man vill ha igång i sovrummet när man ska sova. Mycket av ljudet går ut med värmen i utblåset men långt ifrån allt ljud. Jag tror vi har hört det förr, men "man får vad man betalar för".
|
Jag har en relativt dyr portabel AC (~10 000:-) som skulle vara tystast på marknaden, är väl ganska komfortabelt. Man vänjer sig lite vid ljudet, men jag tycker ändå kyleffekten är begränsad och den verkar ha en tendens att orsaka förkylningssymptom :( Egentligen tror jag inte jag blivit så mkt effektivare efter den investeringen. Ljudet och att man är orolig för att bli förkyld har samma negativa effekt som värmen ;)
Nä, riktig luftkonditionering borde vara standard i alla bostäder/kontor i Sverige tycker man! |
Vad hade du för kyleffekt på din? Min skulle klara av rum upp till 50 kvm med persienner nerdragna, har dock inte provat detta så mycket men jag antar att den då går nästan konstant. Att man lätt blir förkyld beror på att man ofta ställer in en för låg temperatur...
|
Min lägenhet är nog ett extremfall. Högst upp och sol rakt in från 12 tills den går ner. Utan konditionering så ligger temperaturen på 30+, med full effekt hela tiden så får jag ner den i ca 27. Känns ju betydligt svalare om man sitter framför utblåset iofs ;)
Den ska klara runt 25kvm tror jag. Men arbetsrummet är bara ca 10 kvm, dock är jag dålig med att stänga dörren. Persienner finns dock. |
Citat:
|
Citat:
|
Nu har ni gjort mig osäker... Borde gjort ett impusköp istället för att fråga här. Jag vägrar svettas :D
|
Alt så tar med familjen på en tur till en badstrand eller ut till stugan några dagar och glömmer det här med att jobba... vilket jag själv kommer att göra så länge värmen håller i sig som den gör nu..
/ Tomas |
Någon som har köpt kylning inför den här säsongens värme och kan rekommendera någon som fungerar bra?
|
Citat:
Jag va o tittade på den och den är helt värdelös. Rusta har en kunglig mojäng för 3000kr, tyst och ger bra kyla, har dock bara sett den i butiken och provkörde lite där men den såg helt ok ut. Sen finns såklart andra dyrare lösningar också. Just nu, vid 23.00 på kvällen har jag 31.2 grader inomhus med 2 fönster + balkongdörren öppen, jag är fruktansvärt sugen på en såndär mojäng jag med :) |
Citat:
Kan inte du köpa en och testa Decibel? :) |
Jag köpte en halvdan variant förra sommaren. Den låter rätt mycket. Emellanåt måste jag stänga av den när jag ska prata i telefon.
Tro inte på butikernas egna skyltar. OnOff, Elgiganten med flera verkar inte förstå skillnaden på 20 m2 och 20 m3. Tillverkarna anger kubikmeter. |
Citat:
Skulle vara ganska intressant att se var man behöver lägga sig prismässigt/effektmässigt för att få en vettig. |
Tips: Bo ett år utomlands i nåt varmt land, och kom sen hem och jobba i Sverige i 30-gradig svalka. :)
|
Jag köpte aldrig förra sommaren men denna sommaren visste jag vad som väntade mig så det blev rusta redan i början av juni och köpte en Fasett AC för 3000kr. Finns en som kyler lite bättre för 1000kr mer men äter bra mycket mer ström. Den är gjord för 12-20 m2 och jag har ca 12. Jag får ner temperaturen till 24 som bästt när den blåser ut 17 grader. Men framför allt så tar den bort ca 3l vatten från luften på 8 timmar om det är en klibbig dag och det uppskattar jag nog mest av allt.
Tyvärr låter den enormt mycket men man vänjer sig rätt snabbt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag har en Panasonic 24CKE som kyler ca 80kvm.. drar max 3kw.
Kyler ner hela huset på någon timme... Såååå skönt! Har 20,3 grader inne nu :) |
Asch, ni har ju fel allihop. Min första semesterdag är idag och jag är tillbaka på jobbet den 4 september. Det är en trevligare lösning! :)
|
|
Citat:
Hittar ingen spec tyvärr. |
Själv har jag kontorsfönstren mot syd och så kör man persiener en liten bordsfläkt och vatten.
Sen att man blir yr i huvudet och inte får något gjort det är en annan sak. Man har iaf försökt. =) |
Vår hyresvärd har försökt laga ventilationen i snart två månader. En förmiddagdag för två veckor sedan fungerade den och gav kyla - resten av dagarna har den antingen stått stilla eller knappt rört runt luften. Enda trösten är att de lider lika mycket som vi då de sitter 10 meter längre bort i samma hus.
|
Citat:
|
Jag kan rekommendera att ta kallt vatten i ansiktet. Det hjälper inte länge, men det är uppfriskande och skönt. :D
|
Vi hade 40 grader på vårt ena kontor idag.
Jag blev lite ledsen :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson