WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Äntligen klar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8820)

festiz 2005-07-08 11:27

Ja, min egna site, man bör ju ha någon form av innehålls om pryder ens domän. Jag har kämpat i 2½ år för att få fram något väl fungerande och stilrent nog att jag kan låta det representera mig. Nu är dock den stora frågan, vad tycker ni professionella webbmasters? Ge mig massor med feedback!

Adressen är: www.festiz.com

Tomas B 2005-07-08 11:42

Om den ska representera dig som person och du dessutom hållit på i 2½ år så får jag intrycket av att du är opersonlig och fyrkantig.
Ta det på rätt sätt nu, men jag personligen tycker att den saknar personlighet. Kanske skulle du försöka få till meyerna på ett snyggare sätt till att börja med.

Ialla fall, lycka till med siten och behöver du någon hjälp så finns det många mycket duktiga personer på detta forum.

/ Tomas

nomicon 2005-07-08 11:44

Citat:

Originally posted by festiz@Jul 8 2005, 11:27
Ja, min egna site, man bör ju ha någon form av innehålls om pryder ens domän. Jag har kämpat i 2½ år för att få fram något väl fungerande och stilrent nog att jag kan låta det representera mig. Nu är dock den stora frågan, vad tycker ni professionella webbmasters? Ge mig massor med feedback

Jag gillar inte att man inte kan markera texten på förstasidan på ett korrekt vis.. :(

Jag har den vanan att jag alltid markerar den mening jag läser...

-Martin

Kihlbom 2005-07-08 13:23

Jag kommer inte in..

zoran 2005-07-08 13:33

Citat:

Originally posted by festiz@Jul 8 2005, 11:27
Ja, min egna site, man bör ju ha någon form av innehålls om pryder ens domän. Jag har kämpat i 2½ år för att få fram något väl fungerande och stilrent nog att jag kan låta det representera mig. Nu är dock den stora frågan, vad tycker ni professionella webbmasters? Ge mig massor med feedback!

Vill bara påpeka något som aldrig kan sägas nog. Marginaljustering är för tryck. Vänsterjustering är för skärm. Upprepa en halv miljon gånger.
Marginaljusteringen stör bara läsrytmen.

Texten är gles och för stor. Den måste vara rena mardrömmen om man kör på låga 1024x768.

/Zoran

jpa 2005-07-08 13:41

Jag tycker att det är irriterande att man kommer direkt till en .pdf-fil när man trycker på CV. Man borde få se en sida där det är en länk till .pdf-filen, där det tydligt står att det är en .pdf-fil. Jobbigt att surfa när Acrobat Reader laddas.

festiz 2005-07-08 15:25

@ Thomas B:
Anledningen till att den tagit tid är att jag har haft många andra projekt på gång och bara nyttjat nån timme i månaden åt den. Att jag är fyrkantig kan väl förstås till viss del, men då sidan både ska presentera mig som karriärsmänniska och serverdriften så blir det väl kanske lätt så, tanken är att artikelsystemet ska bindas ihop med mitt nya bildgalleri som är på väg. Förhoppningsvis ger det lite mer levande ytor på sidan.

Hur kan jag förbättra menyerna tycker du? Vad är det som de saknar? Är de svåra att hitta? För plottriga? Förstår man inte att det är länkar? Menar du att man ska märka mer att när man hovrar så händer det något(bakgrunden trycks in)?

@nomicon:
Jag har inga problem att markera texten, vad menar du med "korrekt vis"? Jag använder ioförsig firefox på GNU/Linux, ska testa på windowsburken strax.

@Kihlblom:
Försök igen, adressen är: www.festiz.com

@zoran:
Marginaljustering borta, Teckenstorlek sänkt - Tillräckligt? Jag sitter på 1024 faktiskt, och upplever det inte som ett problem. ioförsig en 14" laptopskärm....

@jpa:
Ordnat. Men vem använder egentligen Acrobat Reader? Konqueror eller XPDF är mycket snabbare :P Nu ska jag bara leta reda på nån söt GPL:ad ikon som symboliserar PDF-fil och passar in i sammanhanget.

Kihlbom 2005-07-08 22:11

Jag tycker sidan är okej men innehållet är ju helt uruselt.. Om du skriver något kul och intressant kan jag kanske tänka mig att besöka den igen.

FredrikMH 2005-07-09 02:38

Citat:

Originally posted by festiz@Jul 8 2005, 15:25
@nomicon:
Jag har inga problem att markera texten, vad menar du med "korrekt vis"? Jag använder ioförsig firefox på GNU/Linux, ska testa på windowsburken strax.

Prova med IE och markera hela texten på första sidan etc :P

Jonas 2005-07-09 03:36

Citat:

Originally posted by festiz@Jul 8 2005, 15:25
@jpa:
Ordnat. Men vem använder egentligen Acrobat Reader? Konqueror eller XPDF är mycket snabbare Nu ska jag bara leta reda på nån söt GPL:ad ikon som symboliserar PDF-fil och passar in i sammanhanget.

Sedan när finns Konqueror eller XPDF till Windows??? ;)

Skapa en HTML version o en PDF version. Det är väl nästan enkel...
Sedan så verkar ditt stylesheet inte laddas alltid...

Bild (215Kb)

hubbert 2005-07-09 12:58

En pdf-fil som öppnas i samma fönster, gör om.
Hm antingen är jag eller min dator för varm när man öppnar pdf-filen och klickar på bakåtknappen för att ta sig tillbaka till sidan, är allt borta och en vanlig textsida visas. För varm för att förklara bättre...

hagklint 2005-07-09 18:10

Har inget speciellt att säga förutom att det blir intressant att se ditt nya bildgalleri. ;)

eg0master 2005-07-09 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av festiz
@nomicon:

Prova med IE och markera hela texten på första sidan etc :P

Dessutom är texten i IE typ dubbelt så stor som i FF (båda på WinXP) så i IE är sidan helt horribel...

Ett annat tips är att du gör om din CV. Iaf om du hade tänkt dig ett datajobb...

Som arbetsgivare:
- Skiter jag i vilken grundskola du gick i.
- Skiter jag i alla jobb som inte är relevanta så om du inte söker jobb som hemsidesnickrare åt en städfirma är det ointressant. Räcker gott att nämna att du haft andra ströjobb under din utbildning.
- Skiter jag i var du gjorde din PRAO
- Vill jag se konkreta exempel på projekt du genomfört och vilka tekniker du använde där.
- Skiter i dina betyg i språk. De ser jag i dina betyg. I CVn vill jag bara se vilka språk du kan flytande, bra, och hjälpligt.
- Finner jag dina personliga kommentarer kring vilka tekniker du använt irriterande. Omfattningen framgår av konkreta exempel enligt ovan och i början vill jag bara se en sammanfattning av vad du kan, typ: "PHP, XHTML, SQL, CSS, JS, C++, BASH"

Andra arbetsgivare kanske tycker annorlunda, men en alternativ syn kanske kan hjälpa... En ansökan med din CV (även om du var kvalificerad nog) skulle jag kasta omedelbart.

Björn 2005-07-10 02:15

Angående att skriva cv (vilket jag gjort till lite av en konstform :).. så kan jag rekommendera följande.. i första hand, poängtera vad du kan tillföra... få fram vad som gör att du passar bättre än nån annan... det finns alltid personer med bättre kvalifikationer, men det hindrar inte dig från att landa jobbet... det är som att sälja saker.. man måste sälja konceptet... det räcker inte med att bara stapla fakta.. vem är du? varför i hela friden skulle vi kolla mer på dig? Jag menar inte att man ska skriva ett kåseri om dit liv, men man måste utmärka sig, annars är det kört från början.. bara klassettor från handels klarar sig med rena fakta.

vill ni ha mer tips om hur man skriver bra cv så får jag hänvisa till mitt kommande projekt kring just detta, (som inte ens är påbörjat ännu)... : )

Tomas B 2005-07-10 10:58

Citat:

Hur kan jag förbättra menyerna tycker du? Vad är det som de saknar? Är de svåra att hitta? För plottriga? Förstår man inte att det är länkar? Menar du att man ska märka mer att när man hovrar så händer det något(bakgrunden trycks in)?
Vem säger att du måste ha menyer på första sidan? Om det är en personligsida så varför inte skriva lite enkelt om dig och din sida med textlänkar till olika delar av sidan. På det här viset så får du läsaren mer involverad i texten och på så vis så blir det även mer personligt. Men om du ska ha menyer så försöka att inte göra dem så tråkig utan antingen byt plats på dem eller gör om dem totalt.

Sedan angående "nyheter", ta bort den bruna bakgrunden den förstör hela sidan som den är nu.

Nu vet jag inte om det var CV'n som vi skulle disskutera men jag håller med Ego här, kanske det inte gäller alla arbetsgivare men det är åt rätt håll.. Har själv aldrig skrivit ett CV eller sökt ett jobb men om jag skulle ta in en "datanörd" så tror jag att jag skulle kolla på tidigare referenser och inte så mycket på betyg. Folk som vi har plockat in i projekten är nästan enbart på rekommendationer och tidigare referenser och jag har ingen aning om deras tidigare grundskola och ev utbildningar.

/ Tomas

koala 2005-07-10 23:01

Det som jag tyckte var lite imponerande var att du översatt i princip varenda grej på sidan till engelska istället för, som många gör, att bara översätta startsidan till engelska.

eg0master 2005-07-10 23:42

Citat:

Originally posted by koala@Jul 10 2005, 23:01
Det som jag tyckte var lite imponerande var att du översatt i princip varenda grej på sidan till engelska istället för, som många gör, att bara översätta startsidan till engelska.
Jo, det är imponerande... borde kanske dock lagt lite tid på att göra språkbytet snyggare... testa att klicka några gånger på svenska/engelska växlande utan att byta sida...
Kod:

http://www.festiz.com/?sida=news&t=6&lang=sv_SE&lang=en_EN&lang=sv_SE&lang=en_EN&lang=sv_SE&lang=en_EN&lang=sv_SE&lang=en_EN&lang=sv_SE&lang=en_EN
Det är inte snyggt någonstans... :P

koala 2005-07-11 01:18

Det är sant eg0master... samma fel finns på buzz.bazooka.se när man klickar på astronauten, och fanns på min hemsida pga att webhotellet använde en märklig version av PHP (buggen uppstod inte på min egen server). Jag misstänker att det kan vara precis samma bugg i detta fall också. PHP-versionen är möjligen inte 4.2.2?

eg0master 2005-07-11 08:23

Citat:

Originally posted by koala@Jul 11 2005, 01:18
Det är sant eg0master... samma fel finns på buzz.bazooka.se när man klickar på astronauten, och fanns på min hemsida pga att webhotellet använde en märklig version av PHP (buggen uppstod inte på min egen server). Jag misstänker att det kan vara precis samma bugg i detta fall också. PHP-versionen är möjligen inte 4.2.2?
Exakt, hur gör du för att felet skall uppstå?
Om man bygger upp länken själv lär man ju knappast få problemet...

koala 2005-07-11 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av eg0master
Citat:

Ursprungligen postat av koala

Exakt, hur gör du för att felet skall uppstå?
Om man bygger upp länken själv lär man ju knappast få problemet...

När jag fick problemet byggde jag inte upp varje länk själv, utan jag gjorde något liknande:

Kod:

echo '<a href="'.QueryString::set('csf',$visual_style).'" title="'.$skinTitle.'">';
Detta för att jag tyckte det var bekvämt att låta en klass hålla kolla på alla QueryString-variabler som skulle följa med i varje länk.

En bit av klassen (som jag naturligtvis också gjort):
Kod:

class QueryString
{
        function set ($var, $val='') {
 global $goodversion; // true, om PHP-version > 4.3.0
 $str = '?'.$_SERVER['QUERY_STRING'];
 if (is_array($var)) {
        if (isset($val)) {
  // möjligen notis
        }       
        foreach ($var as $k => $v) {
  if (!isset($_GET[$k])) {
          $str.='&'.$k.'='.$v;
  } else {
          if ($goodversion) {
  $str = preg_replace("/($k=)[^&]*/", "\${1}".$v, $str);
          } else {
  $str = preg_replace("/$k=[^&]*/", "", $str);
  $str .= '&'.$k.'='.$v;
          }
  }
        }       
 } else {
        if (is_numeric($val)) {
  $val=(string)$val;
        }
        if (empty($_SERVER['QUERY_STRING'])) {
  $str .= $var.'='.$val;
        } elseif (!isset($_GET[$var])) {
  $str .= '&'.$var.'='.$val;
        } else { 
  if ($goodversion) {
          $str = preg_replace("/($var=)[^&]*/", "\${1}".$val, $str);
  } else {
          $str = preg_replace("/(&|&amp;)$var=[^&]*/", "", $str);
          $str .= '&'.$var.'='.$val;
  } 
        }       
 }       
 return str_replace('&', '&amp;', $str);
        }
// ... fortsättning, fler funktioner som inte används särskilt ofta

Jag använde den här klassen på min hemsida, och det underlättar en pytteliten aning om man har många dynamiska variabler som t ex en lista som ska kunna sorteras efter flera olika regler. Men egentligen är det så sällan detta inträffar att man lika gärna kan skriva ut varje länk manuellt.

eg0master 2005-07-11 17:17

Fett OT:
Jesus christ koala... jag får ont i huvudet...
Det där platsar ju nästan på dailyWTF... ;)
varför en klass med en massa reguljära uttryck för att parsa QS (som ju redan är gjort i $_GET variabeln) när jag antar att det du *egentligen* vill göra är:
Kod:

/* Inte 100% korrekt PHP utan snarare PHP liknande Pseudokod */
$my_params;
get_param($name, $default)
{
 if (isset($_POST[$name])) my_params[$name] = $_POST[$name];
 else if (isset($_GET[$name])) my_params[$name] = $_GET[$name];
 else my_params[$name] = $default;
}

set_param($name, $value)
{
 $my_params[$name] = $value;
}

get_qs()
{
 $qs = "?";
 /* typ FOR EACH mp IN $my_params DO (orkar inte checka syntax för att loopa arrayer i PHP)*/
 {
  $qs .= sprintf("%s=%s&", url_encode(mp.key), urlencode(mp.value));
 }
 return $qs
}

Visst, det funkar ju inte för arrayer (som man får då man t.ex. har checkboxar med samma namn i sina formulär), men poängen är som sagt att det kanske är lite överkurs att själv parsa QS när den redan finns parsad i $_GET. Dessutom kan man ju om man vill använda $_GET och sätta värden i den istället för att använda $my_params så får man ju även med saker som man inte kikar på på sidan...

koala 2005-07-11 19:44

Jag vet att det är lite overkill... var länge sen jag gjorde den där klassen. Använder den inte till några nya sidor jag gör direkt... ;)

EDIT: Men å andra sidan borde jag nästan börja använda den igen. Det finns faktiskt en poäng i att skriva så krånglig kod som möjligt, och gärna utan kommentarer. (Halvt på skämt naturligtvis... jämför http://nerdherd.com/hoaxes/legends/ancient...upInterview.php
Den här är också kul: http://idiot-dog.com/humor/unix-hoax.html )

festiz 2005-07-12 12:22

@Kihlbom:
Jag förstår att innehållet är tråkigt, det ska ju representera mig som en blog och med CV och mina tidigare projekt lär den bli smått intressantare med tiden. Innehåll är påväg!

@FredrikMH & Nomicon:
Fattar nu vad ni menar med att markera text, det är lite underligt att IE gör så. Vet faktiskt inte hur jag ska lösa problemet, som ligger i att de två kolumnerna ligger i en div som är kortare än den längre av dem.
Stylesheetbuggen är nu ordnad. Det var en onödig och ologisk ifsats.. :) ibland jobbar man när det är föör varmt.

@Jonas & hubbert:
Jag vet att PDF är jobbigt l windows, men det är åtgärdat med en mellansida som talar om att det är ett pdfdokument. Dock öppnas den fortfarande i samma fönster, eftersom man ska ha en valmöjlighet att öppna den separat eller inte. Detta står även i texten på sidan.

@eg0master:
Storleken på typsnittet beror på vad du har inställt i din webbläsare. Sidan är anpassad för IE med "mellan" med andra ord, standardinställningar. Du har förmodligen större eller störst inställt i din webbläsare.

@Koala & eg0master:
Tack för berömmet angånde språköversättningen.
Jag vet att bytet inte är det snyggaste och jag ska ordna det, förmodligen med små flaggor på knappar och POST-metoden. Just nu är den såhär simpel:
<a href='?{$_SERVER["QUERY_STRING"]}&amp;lang={$lang_inv}' title='{$beskrivning}'>{$namn}</a>
Jag tänker i alla fall inte använda nån klass för att fixa ett språkbyte, eftersom den kommer köras varenda gång som en sida laddas just nu. Så POST-metoden är nog att föredra. Då kan man bara få en instans av en variabel.

@Ni som klagar på mitt CV:
Tack för all konstruktiv kritik, ska genast omarbeta det. Å förresten, den byggs faktiskt från en htmlsida som min PDF-klass parsar igenom :) Så att visa den som HTML är inga problem. En fråga bara, är det BARA innehållet som gör att ni vill kasta CV't? Eller är det även layouten på den?

eg0master 2005-07-12 14:32

Citat:

@eg0master:
Storleken på typsnittet beror på vad du har inställt i din webbläsare. Sidan är anpassad för IE med "mellan" med andra ord, standardinställningar. Du har förmodligen större eller störst inställt i din webbläsare.

Du har antagligen rätt. Nu när jag kikar på sajten från en annan burk ser dte ju rätt ut. Använder knappt IE (mer än för weboutlook) på den burk där jag upptäckte "felet". Ska kolla nästa gång jag kommer åt den burken om den verkligen har textstorleken ändrad. Kan för mitt liv inte förstå när jag skulle ha ändrat det, men...
Citat:

@Koala & eg0master:
Tack för berömmet angånde språköversättningen.
Jag vet att bytet inte är det snyggaste och jag ska ordna det, förmodligen med små flaggor på knappar och POST-metoden. Just nu är den såhär simpel:
<a href='?{$_SERVER["QUERY_STRING"]}&amp;lang={$lang_inv}' title='{$beskrivning}'>{$namn}</a>
Jag tänker i alla fall inte använda nån klass för att fixa ett språkbyte, eftersom den kommer köras varenda gång som en sida laddas just nu. Så POST-metoden är nog att föredra. Då kan man bara få en instans av en variabel.

ja hela världen är det ju inte. Det "fula" syns ju bara när man byter språk fram & tillbaka en massa gånger och det funkar ju i praktiken (tills URL-strängen blir för lång). POST är nog att föredra kanske.
Citat:

@Ni som klagar på mitt CV:
Tack för all konstruktiv kritik, ska genast omarbeta det. Å förresten, den byggs faktiskt från en htmlsida som min PDF-klass parsar igenom :) Så att visa den som HTML är inga problem. En fråga bara, är det BARA innehållet som gör att ni vill kasta CV't? Eller är det även layouten på den?

Så länge texten är lättläst skulle jag påstå att layouten nästan är skit samma. Börjar det dyka upp en massa figurer i marginalen och konstiga färger skulle jag nog tveka... och är det 8p text skulle jag nog inte orka läsa heller. Det viktigaste är att det i början finns en sammanfattning av vad du kan och sedan skulle jag nog föredra omvänd kronologisk ordning. Om nu grundskolan ska stå med så lägg den sist. Det som står först skall vara det du vill trycka på och det som är mest relevant för det jobb du söker. Om inte det första jag läser verkar antyda relevanta kunskaper så blir det papperskorgen och möjligen ett "tack för visat intresse" mail.

En helt ny grej jag retade mig på nu är datumformatet (08-07-2005 och inte 2005-07-08) när sajten är på svenska... och på Engelska hade jag väntat mig 08/07/2005...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson