![]() |
Någon som vet något sätt att få en någorlunda bra placering på Google utan att behöva betala dyr annonsering?
Måste allt handla om att satsa pengar och har man tur går det bra. Finns det inget hederligt sätt, att bara man jobbar lite så kan man få en liten hacka av mödan till slut. |
Jodå, givetvis finns det. Det finns 1000-tals tillvägagångssätt ute på internet om du Googlar.
De "vanliga" kommer man rätt långt på, dvs: 1. Optimera titel + meta-taggar för varje sida till dina sökord. 2. Ha en enkel katalogstruktur som inte leder ner till underkatalog efter underkatalog. 3. Lägg upp länk till ditt domännamn på de stora/mer seriösa länksiterna och associera namnet med dina sökord. 4. Ha bra titlar på dina huvudrubriker, länkar, filnamn etc Osv... Finns MÅNGA fler sätt än de ovan, och med lite jobb kommer du mao. ganska långt. |
1. Skapa bra innehåll.
2. Presentera innehållet på ett seo-vänligt sätt. 3. Få folk att länka till dig. 4. Skapa mer bra innehåll och få fler att länka till dig. |
Det hederliga sättet är väl att leta upp alla relevanta länkkataloger och submitta sig där.. göra länkbyten och så vidare.
Oavsett vad alla [idioter] på ww, dp etc säger så måste ett länkbyte betyda något för Google. Lagom är såklart bäst. Det finns säkert många smarta sätt, men som ztream säger så är det snygg design, bra innehåll och bra tjänster som räknas i slutändan. Skulle du själv länka till din sida? Bli inte nöjd förrens du kan svara ja på den frågan. |
Har tittat lite på länkkataloger och dom flesta handlar om djur, idrott och olika kändisar. Jag kanske tittar på fel ställen. Har funderat också på att lägga in mig på dmoz men jag vet inte hur mycket det kan ge.
Har ni några tips på andra kataloger som är bra? Hur många besökare fick ni när ni lade upp er på t.ex dmoz? Vad tror ni om att starta ett googlevänligt forum? Mitt forum jag har nu suger när det gäller google och jag funderar på att börja på nytt. Hade en jäkla tur men hittade ett googlevänligt forum här: http://www.free-forums.org/ För ett ämne att bygga något på så skulle jag nog behöva göra lite tester och forskning. Mina första tankar är att bygga något baserat på populär sökningar eller bygga något på vad jag själv är intresserad av. Fast gör jag något som jag själv är intresserad av, finns det inte många sökningar. Vad händer om man tar något alla gillar t.ex humor, dating, sex m.m så blir det mycket konkurrans och där får man väl vänta bra länge och ha en vansinnigt bra sida. Okej var är jag nu? Misstänker att många känner igen sig här ;) Har gjort lite funderingar kring att läsa utländska artiklar om t.ex forskning m.m och sedan skriva lite om dom på Svenska. Vad tror ni om detta? Har man ett forum om detta så får man också respons om vad folk tycker är intressant. Om jag nu hittar något att skriva om så måste det väl vara något som man kan hitta reklam för. Om jag skriver om t.ex nanoforskning så hittar man inte mycket reklam som har med nano att göra. Visst jag kan skicka ut ringsignalsreklam på forumet med det blir ju inte snyggt precis och ger troligen inte mycket klick. Är nyfiken på åsikter kring detta. |
Ditt tankesätt är helt fel ur ett långsiktigt perspektiv.
Jobba med det du brinner för och har ett genuint intresse i. Gör du tvärtom kommer det i de flesta fall leda till att du inte kommer orka lägga ner allt jobb som det krävs för att lyckas med en sida på nätet, vilket leder till få intäkter och ett tråkigt jobb som inte intresserar dig. |
Det svåra är då att få intresserade besökare. Jag kan ju inte bara ignorera vad folk vill ha och köra mitt eget race. Läste en artikel om att många gör felet att starta något utan att göra en grundlig undersökning innan. Vad finns det för potensial. Därför är jag lite rädd att sätta igång med något som tar alla mina resurser bara för att få reda på efter 10 år att om jag gjort något annat så hade det blivit mycket bättre.
Några som har tänkt på det där är nog de som kör pricerunner eller prisjakt.nu. Istället för att göra något man brinner för så starta man något som det finns behov av och sedan göra det till ett roligt arbete. Generellt är väl att hitta något som är jobbigt och göra det lättare. |
Andla.... det finns jävligt många internetanvändare, jag vet inte vad du har för intressen, men det finns säkert något du kan göra som intresserar andra.
Jag gjorde alpinresor.se för att jag lackade ur på att alla researrangörers webbsidor var så jävla kassa och för att sökresultaten var helt nerspammade med skräp. Efter ett par kvällars hackande insåg jag att det kanske kunde bli mer än bara en webbsida för mig själv. Efter 30 dagar och 4000 besök utan någon större marknadsföring insåg jag att det fanns en marknad för den här typen av sida. Badresor.se och Alpinresor.se står idag för ca 25% av min totala inkomst på adsense. Faktum är att även nyhetsportalen.se är helt byggd från konceptet att det skall vara kul att göra något, att man ser en nisch där det inte finns en aktör som tar tillvara på tillfällen. Gör du en sida om poker har du 100 miljoner potentiella besökare. Gör du en sida om svampar på svenska har du 100,000. Hur många välgjorda pokerwebbsidor finns det jämfört med välgjorda svenska siter om svampar? 1000:1? 10000:1? Det är här intressebiten kommer in, för att kunna göra en bra site om svampar måste du brinna för det. Gillar du bilar? Det finns ett par forum om bilar här i sverige, men är något bra? Det känns som att de flesta är för bilmeckare. Finns det någon sida där man kan jämföra bilmodeller med olika parametrar? Lägg upp alla annonser från blocket.se om bilar, lägg upp nyheter från nyhetsportalen.se med en sökning på bilmodeller, skriv egna nyheter eller kåserier. Åk ut och provkör bilar hos bilhandlare (gratis!). Instant site. Tänk inte så mycket på vad alla dessa jobbiga internet marknadsföringsmänniskor skriver utan hitta din grej och kör hårt! |
Tack för inspirationen grazzy :)
Speciellt det där med svampar för dom är jävlig goda. Carl-Johan, smörsopp, kantareller m.m stekta i lite smör och peppar. Jag gick in på overture och kollade på sökningar på svampar och där bortsätt från svamp i tarmen och på fötterna så var det ca 10 sökningar på smörsopp per månad sedan kantarell låg på 280 vilket inte är så konstigt för det är en populär svamp (hittas lättast i butiken ;) ). Däremot kunde jag se att det är mycket bredare sökning när det gäller resor. Tror fortfarande att jag måste nå den stora massan konsumenter om det ska gå. Det är lite trist att jag inte har något intresse för poker eller sådant typ av spel överhuvudtaget, inte heller hjälpte det av mina försök med adwords där jag spelade bort några tusen trots att jag läste massor så att jag inte skulle göra det, annars hade jag nog kunnat specialicera mig där på något och sedan bredda ut mig bland konkurrenterna med sökordsbrainstormning. |
Jag säger som de andra som skrivit...
Är det inte allt för hård konkurrens på dina sökord så räcker det med ett fåtal länkar, en sida med lite optimering så som titel, rubrik och väldigt bra innehåll. Väldigt bra innehåll skulle jag säga är det viktigaste, har man det löser sig det med länkar och besökare av sig själv. Men man bör ju ha en humm om hur sökmotorerna funkar också, så att de kan läsa sidan och så.. Men materialet är viktigast, så det är viktigt att du kan mycket och är intresserad om att skriva om det. |
Att göra en site som drar in 1000 usd / månad är betydligt svårare än att göra 10 som drar in 100 / månad. 280 sökningar, det är 280 potentiella besökare på en enda svampsort. Hur många svampar finns det?
5% ctr, 20 cent / klick, 50 svampsporter, 200 besökare per svamp ==> 100 usd / månaden. Med tanke på att det troligen rör sig om engångsarbete att skriva (om) infon om svamparna så snackar vi på tre-fyra år att du potentiellt drar in 4800 usd på jobb du gör på en vecka. Men sure, om du tror att du kan komma på ett koncept ingen annan har gjort där du tjänar 2000 i månaden, så klart du skall satsa på det. |
Jag älskar att bli igångtriggad och ni lyckas bra med det :)
Låt oss säga att jag spinner vidare på det där med svamp och som Rasmus säger så ska jag ha viktig och intressant information och att man ska kunna ämnet bra. Detta leder in på frågan hur sjutton man hittar allt material. Enkelt kanske om man är expert på svampar men har man bara enklare kunskap hur sjutton gör man då. Jag kan iof göra som så att jag besöker olika svampsajter och läser några artiklar och skriver ner vad jag kommer ihåg till ett eget innehåll. Jag vet inte hur många som gör så och jag vet att man inte bara kan sno text rakt av, men skriver man ner det man lärt sig med egna ord så måste det väl gå att skapa något eget av det. Hur mycket använder ni av det ni hittar på webben till att skapa något eget. Vet inte hur strikt det är med att hämnta information så där. |
Hittade den här sidan:
www.svampguiden.com Dom har ju hur mycket information som helst. Tveksam till om det går att konkurrera med dom :) Fast jag skulle kunna iof skapa ett forum som bara handla om t.ex kantareller men då blir det nog definitivt svårt att hitta besökare. Hur skulle ni göra i en sådan här situation. Sedan som jag undrade högre upp så skulle jag vilja veta vad ni fått för erfarenheter av dom länkkataloger ni gått med i. Har hört att det kan ta lång tid innan man får sin länk accepterad på t.ex dmoz. |
I din situation hade jag gjort sökningar på Google, MSN och Yahoo efter de vanligaste svampsorterna, ligger svampguiden 1:a på alla olika sorterna, om den gör det så kan det vara svårt att komma före den. Drömläget skulle vara om det var olika sidor som ligger 1:a på alla de olika sökningarna.
Vad du sen får göra är att göra en lista med de sökorden du tycker är viktigast, plocka t.ex. ut sverigen 50 vanligaste svampsorter, läs, skriv, läs, skriv, läs skiv.. Läg inte upp sidan förrens allt är klart, det är väldigt viktigt! När en besökare kommer ska den se att ALLT den behöver veta finns på din sida och då ska komma ihåg adressen eller eventuellt lägga den i sina favoriter. Jag vet inte vad DMOZ säger om nationella sidor, men det finns andra kataloger som t.ex. katalogen.sunet.se som du ska regga sidan i direkt när du lagt upp den. Om du efter sökningen tycker att svampguiden blir för jobbig att konkurrera med, så kanske du kan engelska och kan göra en internationell site istället? Det där du skrev och funderade på att skriva om andras info o.s.v. var inte för lat, då blir din sida precis som alla andras och det finns ingen anledning för besökarna att välja din istället för de andras. Så gör något unikt.. Du ska inte följa webbtrenden inom ditt område, du ska leda den! |
Jävligt bra info Rasmus. :)
Är sugen på att prova på 'battle of the fungus'. Jag kan ju skapa ett enkelt forum i början för att se hur det utvecklas. Fast jag får förstås gå ut på webben och plocka några svampar innan ;) |
Citat:
|
Vad du satsar på lägger jag mig inte i, det är up till dig.
Vad du än satsar på så: Registrera dig på DMOZ/ODP. Var säker på att du registrerar dig i rätt kategori (regionalt lättast att komma med i). Bry dig inte om antalet besökare därifrin, inte viktigt. Fokus för den registreringen är Google. Samma sak med SUNET. Läs Brett Tabke's "Successful Site in 12 Months with Google Alone". Följ det så kommer du att komma långt med vad du än väljer. Innan så läs vår sökmotorskola och gå igenom vårt forum på seologik för att få lite mer insikt i vad det handlar om. Lycka till |
Jag tror på att erbjuda nåt mer än bert tabkke "jag kan inte koda"'s "innehållssidor", nämligen en tjänst. En funktion för att hitta goda recept med vissa svampar, kanske hur man kan kombinera svamp och vin, mat etc.
Vilken webbutvecklare som helst (IM-are, indier etc) kan producera 1 sida med "content" om dagen, nästan vilken webbutvecklare som helst kan producera en vettig webbtjänst med lite funktionalitet som ger besökaren 10x så mycket tillbaka som en statisk text. Edit: ännu bättre, låt folk med gps-sändare plotta vart de har hittat svamp.. gud vilken kul funktion det vore, tänk er en databas med gps-positioner till bra svampställen över ett par år.. |
Varför inte kombinera med google maps? "Skriv ut en karta med svampställen i din kommun" Lysande!
|
För att google maps i sverige suger? ;)
|
Nu vet jag inte hur insatta i svampplockande ni är - men i min värld, om man hittar ett svampställe så nog håller man det för sig själv.
Däremot håller jag med om att lite tjänster förbättrar en sida kraftigt, t.ex. vad olika svamper kan användas till - kanske nån funktion som visar vilken svamp det är säsong för just nu osv. |
Ingen som noterat att svampidén var en rent teoretisk idé från grazzy?
Jag tror inte du måste låsa dig just på svampbranschen om du inte tycker att den är intressant eller har potential :) |
Citat:
(Det värsta är väl att nu kanske det blir hundra små webmasters som försöker realisera detta.) /Bengt |
Jag har faktiskt startat en sida som säljer artiklar om svampar för att möta den ökade efterfrågan.
Precis som under guldrushen på 1800-talet var det inte guldgrävarna som blev rika utan de som sålde verktyg och förnödenheter till dem. Samma sak gäller inom svampbranschen på internet (tror jag). |
Citat:
|
Jag hoppas de som säljer content om svampar blir rikast :ph34r:
|
Hehe, vaddå teoretisk ide, _jag_ vill bygga en svampsite nu :)
|
Citat:
Eller vänta; leasa är bättre... |
Svampar är på modet... hur gick det med svampsiten? :)
|
Klart du ska ha ett forum, men tänk på att forum ofta har väldigt låg clickrate.
Det är bra om du skriver information om dina svampar själv. Köp en svamp-bok, prenumerera på nån svamptidning, plocka svamp själv, låt folk bli medlemmar och skriva om sina egna svamp-erfarenheter, och ladda upp bilder på konstiga svampar, för att få hjälp att identifiera den. Svamp är ett relativt begränsat ämne, men jag tror nog att du kan lyckas. En jättebra grej vore ju om du hade bilder på så många svampar som möjligt, så att man faktiskt kan se hur dom ser ut. Lycka till! Och kom ihåg, gör detta för att du älskar svamp, inte för att tjäna pengar. Brinner du tillräckligt mycket, så kommer pengarna av sig själv. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson