![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
Eftersom jag är så pass ny i detta forum så kan jag inte posta ngt under feedback, så jag testar att slänga in frågan här istället.
Vi skulle behöva få lite hjälp med val av färg på våran nya logga. Vi har vart lite inne på den orange, men även den rosa. Dock så kanske rosa är lite för vågad att använda sig av. Sen så funderar vi på att lägga in en funktion där man kan byta bakgrundsfärg på hemsidan, och då så kan man ju även byta färg på loggan |
Välkommen till forumet om jag inte har sagt det förut. ;)
Det beror ju på vilken färg du ska ha för övrigt. Men det skulle helt klart vara tuft om man kunde välja färg..... eller kanske man får välja kön och ålder och få olika färg p.g.a. det. Edit: Men om man bortser från färgen så är loggan snygg, tycker jag. |
#7 i mina ögon, kanske #3 om ni fixar en bra design med de färgerna. Som tredjealternativ säger jag #2.
Mina siffror är räknade från vänster till höger.. |
Lundmark:
Färgen på siten vet vi inte riktigt ännu, utan den kommer att sättas så att den passar med loggan. Troligen så blir det en vit bkgrund, och sedan så blir siten uppdelat i block där varje block har en liknande färg den på loggan, kanske något mer klar färg en loggan. Tobbe: 3:an är som sagt en av mina favoriter oxå, men den kan kännas aningen vågad enl han som har gjort loggan. 3:an tycker jag påminner om is, där av så kan den ju oxå kännas aningen kall, men det kan ju lätt ändras med andra färger på siten. Tack för era synpunkter, fler önskas |
Jag skulle säga nummer 4. Jag har oranga byxor på mig, och är därmed jävig. Men kill me backwards, det är en schyst färg! :)
|
Citat:
4an eller 7an är också bra, den ena är ju mer saturerad än den andra så jag skulle valt den av dessa som passar bäst in i den tilltänkta designen. |
Nummer 8 eller 9 till den målgruppen, 8 blev min personliga favorit.
Thomas |
Ja där ser ni det är inte lätt att välja, alla tycker olika.....
t.o.m han som har gjort loggan har svårt att välja. =)) |
Det är lite av problemet när man gör 12 st varianter på samma tema... varför kan man ju undra? hade det inte varit bättre om han som gjorde den hade tagit ett beslut på 3-4 varianter.. känns lite löjligt med så många faktiskt..
|
Flera loggor att välja på dessto bättre blir ju slut resultatet, sen så är det ju ett delikat problem vi har.
Men jag är glad att han gjorde flera eftersom det ger oss ännu större möjlighet att "träffa rätt" |
Använd allihop!
Låt användaren som registrerar sig (för jag antar att det kommer finnas en sådan funktion) bestämma färgpalett. paletten påverkar ju även övriga färger som knyts till loggan såklart... För anonyma användare kan du ju slumpa färgvalet varje gång (eller använda din favorit eller den som flest reggade användare valt). |
4an! Skön färg och ser bra ut.
|
Jag tycker alla fungerar, men gillar mest fyran. Den är lite mer färgglad.
|
Mitt val faller på 8:an - eller möjligtvis 4:an - om övriga färger anpassas på ett snyggt sätt.
|
Jag gillade 5 och 8
Att slumpa fram fäger känns inge bra dock. Jag vill i alla fall ha samma färg när jag går in på en sida. Man ska få den färg man förväntar sig ifall man återkommer ofta. Byts färger hela tiden blir det bara jobbigt. För folk som loggar in kan man ju ha färgteman att välja såklart. |
Konstigt att ingen väljer #2 tycker jag, den andas så mycket Disney man kan tänka sig, och även om ni inte har något att göra med dem, så tycker jag absolut det är värt att ta tillvara på möjligheten att få själva Disneykänslan över er produkt! Vad gäller rent praktiskt borde #2 och #5 vara lättast att säkerställa i en grafisk profil eftersom de innehåller relativt klara färger, de övriga alternativen ställer helt andra krav på tryck/utskrifter och kommer med stor säkerhet skifta betydligt i färg beroende olika skrivare / skärmar osv. Mitt förslag är att ni använder #2 som logotyp, och sedan som nämnts tidigare, ger möjlighet att byta färg på logotypen på sidan och/eller använder olika färg på logotypen på olika avdelningar..
|
#5 eller #8 tycker jag.. Gillar de färgerna..
Hade varit fräckt om du ordnat så att när besökaren väljer tema även får loggans färger anpassade efter temat som tidigare nämnts.. |
4,8 eller 9 röstar jag på!
|
4 och 8 ser bäst ut.
|
Traditionellt förknippas vissa färger med vissa verksamheter.
Industri är blått, kosmetika är rött, (porr är rosa) osv. Jag vet inte om dessa synsätt fortfarande är så viktiga, men betänk det innan du bestämmer dig. Titta på vilka färger andra i samma bransch använder, och vilka branscher som använder den färg du helst vill ha. Peters inlägg om disney-likhet är en viktig punkt. kan du dra nytta av någon redan känd faktor i din marknadsföring är det ett klart plus. Det där med att låta besökaren välja tror jag inte alls är bra. Du tappar identitet på det. Loggan är ditt varumärke, den skall inte folk få fibbla med. Tvärtom är det en fördel att vara konsekvent när det gäller sin framtoning. Målet med marknadsföring är bland annat att bli igenkänd. Ett praktexempel är Posten. De har kört sin gula färg så hårt och så länge att idag kan man få folk att tänka på Posten genom att måla vad som helst gult. En bil, cyckel, skottkärra, gris eller vad som helst, är det bara rätt gula färg kommer folk att tänka på Posten. Då har man lyckats, dit når du inte genom att låta besökarna själva bestämma vilken färg som skall representera ditt företag. |
En färg vi har vart inne på är rött, eftersom rött är det första ögat uppfattar när du tittar på ngt.
Men 2:an låter kanske inte helt fel, som sagt det är lite disney över den och det är ju verkligen bonus. Tackar igen för alla era synpunkter och svar. |
Citat:
|
Det blev den blåa tillslut....
Utnyttjar Disney lite tänkte vi =)) Om ni vill så kan ni kolla in och säga vad ni tycker... Tips och tankar tack. http://www.barnsidan.com/sagoborgen/ |
Loggan är ju fin men passar inte riktigt ihop med all skugga som du har på bilder och text.
|
Har funderat på det med, ska se om man kanske ska köra en tunn svart ram runt istället. och på böckern uppe till höger så har man en röd ram istället.
|
Loggan är snarlik www.sagofabriken.se
Både till första färg och utseende. Men som jag läste nyss så kanske Sagofabriken går i kk, de hade tydligen problem med att betala sina räkningar. Det som är lite underligt är att båda företagen har exsakt samma affärsidé. Jag påstår ingenting, men en bojkott mot det förstnämda företaget verkar vara format, se här: http://www.webmasternetwork.se/f9t9509.html |
Loggan är tyvärr en kopia av Sagofabrikens. Liksom hela sidan. Sagofabriken(Dec 2002) Sagoborgen(Dec 2004)
Sagofabriken är inte i kk och är inte heller på väg dit. Vad gällande Double, är alla fakturor dit betalda och man kan fråga sig om det är ok att "bojkotta" med bara en sidas åsikt som grund. Sagofabriken har lett marknaden för skräddarsydda sagoböcker sen 2002 och kommer fortsätta att växa och utvecklas. |
Citat:
|
Sagofabriken, jag vet inte varför du anser att våran logga och site är en kopia av eran?
|
Citat:
Men det är nog som Lundmark skrev att, man bör nog ta hänsyn till ålder. Lite mer glada färger till yngre etc. Sedan tycker jag personligen inte att man skall kunna ändra färg på loggan. Den är lite "Helig" den skall ju bearbetas in så att säga. dock är det ett pluss om den är snygg i s/v. Med tanke på ifall den skall synas i monocroma miljöer. Men personlig favorit är # 8 |
Citat:
|
loggan eller siten?
Tycker att loggan endast reflekterar över vårt företags namn. |
Sagofabriken.se tar det personligt iaf! Showdown i sagoland.
|
Citat:
|
Nja, lika är dom väl men sagoborgen vinner då man faktiskt kopplar namnet med loggan bättre ;)
|
Citat:
Men nu ska ju fakturorna vara betalda enligt sagofabriken (dock visas det inte än på double.se), så då kan man ju köra på igen om man vill. (Forum är effektivt ibland, eller så är det en tillfällighet, men annonserna har legat obetalda sedan 1 aug.) |
Citat:
/S |
Loggan är ju definitivt ingen kopia. kanske har den ena inspirerats av den andra och de har ju samma affärsidé, men jag tror faktiskt inte att en stämning för plagiat skulle komma någonstans i det här fallet...
Lägg er energi på att utveckla affärsidén istället för att försöka svartmåla den andre. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson