![]() |
Eftersom vi har en hyfsat bra kontroll här på wn och bra moderatorer så ser jag den enda anledningen att vi inte tillåter länkar i signaturer osv beror på folk kommer utnyttja det för pr till sina sajter.
Men nu kan man ju bara modda lite i forumscriptet och använda rel="nofollow" på alla länkarna så kommer google ej gå på dem. Bra va? ;D |
Citat:
Skit i nofollow, och gör tex. att länkar som läggs till blir ett anrop till ett javascript som skriver ut länkarna istället. Då slipper man att sökmotorer följer länkarna, och eftersom 99% av alla har javascript aktiverat i sin webbläsare så blir det ju inget problem. Har själv så på alla mina länkar där jag inte vill att sökmotorerna ska följa dem. och tycker det funkar bra. |
Typ lite enklare med rel="nofollow" i länken bara.
|
Citat:
Bara en tanke... men du har helt rätt enklaste metoden är som du säger. Men vem har sagt att man alltid ska gå den enklaste vägen för att komma längst... :P |
Du behöver ju inte sätta det på alla länkar ;D bara dem i signaturer och posts.
Du bestämer ju hur de ska skrivas ut i forumskoden ;D |
Jag tycker det är rätt skönt utan länkar. Det räcker med att vissa redan nu har:
------------- Evelina Brun Stock AB Stock International Communications "Vi serverar din stock". |
Tycker det är riktigt jobbigt bara att man inte kan klicka på signaturer osv.
|
Om ni kan hitta ett sätt att låta länkar vara klickbara utan att de ger pr så tycker jag det är mycket bra!
Jag saknar idag att många länkar inte är klickbara, det är omständigt med "markera länk, kopiera den, öppna nytt bowser-fönster, klipp in länk, tryck enter" |
<p onClick="window.location='http://www.tjitjing.com';">www.tjitjing.com</p>
eller... vet inte om googlebot följer denna eller inte www.tjitjing.com något liknande, utifall att rel="nofollow", av någon anledning, inte skulle fungera? :) |
Förstår inte varför WN - när alla andra forum gör det - inte tillåter klickbara länkar. Att det bidrar med PR är bara ett löjligt argument.
|
Citat:
|
... och jag undrar hur många trådar och gånger denna fråga diskuterats!
|
|
Att det har diskuterats tidigare visar ju bara att en hel del tycker att regeln bör tas bort.
|
tycker med det bör tas bort... ok att det ger lite gratis till de som gör det, men vad spelar det för roll eg? är forumet till för användarna eller inte?
|
|
Citat:
|
Snälla, använd inte onclick om det ska ändras bara. Då kan man inte öppna i ny flik med mittenmusknappen.
|
Och använd inte heller href='#' då den scrollar längst upp på sidan.
|
Citat:
Och ett tips till alla som har länkar i stil med: Kod:
<a href="javascript:p('/popups/sida.html')">Länk</a> Kod:
<a href="popups/sida.html" onlick="p('/popups/sida.html'); return false">Länk</a> Men för de som gillar att öppna länkar i nytt fönster med mittenknapplick etc. fungerar fortfarande urlen i href, istället för att man behöver få upp en blank sida. Dessutom fungerar länken även för de som råkar vara utan javascript. För majoriteten av användarna blir alltså resultatet exakt det samma som förut, och för många blir resultatet bättre och mer användarvänligt. Om man i funktionen p (javascript) lägger till "return false;" precis i slutet så blir det ännu snyggare länkar: Kod:
<a href="popups/sida.html" onlick="return p('/popups/sida.html')">Länk</a> EDIT: Glömde nämna att man kan korta ner koden genom att göra så här: Kod:
<a href="popups/sida.html" onlick="return p(this.href)">Länk</a> |
Kan man inte fixa så att typ när man först har 30 inlägg eller något så kan man ha en klickbar länk i sin signatur? När man har 100 kan man ha två eller något.
Man undviker då spammarna och folk blir uppmanade att skriva mer. Vet inte, bara en ide jag hade. Det här med att det inte ska vara en länk pga av PR tycker jag är lite väl. Alla trådar har ju PR 0 så vet inte ens om du ger så värst mycket. NamePros.com forum har alla trådar PR 1 och man kan klickbara länkar i sin signatur från sin första post men det kanske är en ytterlighet. |
60 000 inlägg, 2 länkar i varje signatur = 120 000 helt onödiga länkar som förvillar sökmotorerna och hindar WN från att alltid har fräscht content i sökmotorerna.
Thomas |
J-W, med den logiken skulle jag ju få ha minst 10 länkar..
|
Citat:
Man skulle kanske fixa (ni som är bra på PHP) att bara de senaste 200 trådarna eller något hade en klickbar länk och resten inte. Men det är ju ingen big deal, som det är är också bra. |
Citat:
|
Citat:
Thomas |
Ja, google, msn, yahoo de flesta har börjat använda det så.
Tror inte du behöver oroa dig. |
Citat:
Stilrent och prydligt utan länkar, IPB-kod, smilies'ar och bilder i signaturerna! Ang nofollow taggen så tror jag inte så mycket på den ide'n, bra men omöjliget att genomföra. 20 år försent som så många andra ide'er på internet just nu. Thomas |
Folk skriver sina domännamn redan nu. Med lite css får du länkarna att se ut som vanligtext iaf, men med den stora fördelen att vi kan klicka på skiten.
Länkar är inget dåligt, det underlättaratt vi bara kan trycka på dem istället för att behöva copy och pastea osv. Nu när det finns skydd mot PR loss och det kommer se precis likadant ut fast det underlättar för användarna, varför vara emot det? |
Omöjlighet? Alla stora sökmotorer osv har ju gått med på den.
|
Citat:
Att man inte får länka på WN har inget med Pagerank-läckage att göra, PR är inte och har aldrig varit motiveringen. Motiveringen är en helt annan. Thomas |
Vem snackar om IPB-kod, smilies'ar och bilder i signaturerna!
Varför ens motarbeta detta, vad skulle hända om vi införde nofollow på länkar i signaturerna? Att folk enklare kan kolla vad folk har för sajter? |
Vad är motiveringen då?
|
Om du skulle vara för att folk skulle sitta spamma osv och kvaliten på inläggen skulle sjunka, sätt så att bara folk över några hundra inlägg får ha url då?
|
Tobias, fördelen med internet är att om du inte gillar Thomas sätt att sköta forumet, så kan du starta ett nytt.
Med länkar i signaturerna, på avatarsen och på vartannat ord i texten... nej vänta, det finns redan.. webmasterworld.com!! |
Citat:
1. Informationen finns i inlägget. 2. Hålla vissa typer av medlemmar borta från WN. 3. Sökmotorerna och reklam-robotarna att navigera enklare. Inga länkar i signaturen hjälper att 1. Det ser snyggt ut. 2. Hålla vissa typer av medlemmar borta från WN. 3. Sökmotorerna och reklam-robotarna att navigera enklare. 4. Fokus hamnar på inläggen. 5. Medlemmens info finns där den bör vara = i profilen. Ut över ovanstående kan jag inte komma på en enda nackdel med att ha det som det är nu. Thomas |
Man kan ju försöka hålla det under kontroll iaf, max en länk per signatur eller nåt.
Om nu inte detta har varit en PR fråga varför har alla suttit och gjort länkar med mellanslag och skit så länge. Bara för ni kollar på andra forum som missbrukar detta så kan man ju faktiskt försöka. Finns ju sätt att reglera det. |
Okej, varför inte lägga till en www knapp isf brevid PM och E-posta då?
Så man enkelt kan gå till personenswebsida? Inga länkar i signaturen hjälper att 1. Det ser snyggt ut. (CSS) 2. Hålla vissa typer av medlemmar borta från WN. (Begränsa det) 3. Sökmotorerna och reklam-robotarna att navigera enklare. (Nofollow) 4. Fokus hamnar på inläggen. (?) 5. Medlemmens info finns där den bör vara = i profilen. (du har ju även din domän i signaturen) |
Tja inte är det ofta jag håller med honom men i det här fallet får jag väl säga att jag tycker som Grazzy ;)
Och snälla Tobias sluta spamma... |
Citat:
Vi har ju nu så att medlemmar som hängt på WN och postat över 100 inlägg kan länka i inläggen. Det verkar funka helt okey. Citat:
Thomas |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson