![]() |
Har tänkt köpa boken PHP 5 programmering. I samma veva har jag tänkt köpa fler böcker som kan hjälpa mig som webmaster. Finns det någon mer bok jag ska köpa, kanske en SEO-bok eller liknande? Som sagt, tips mottages gärna.
Böckerna ska helst vara på svenska också, men engelska går i värsta fall bra om boken är såpass läsvärd. |
Det finns ju tusen andra. Varför just den? Leta vidare! :)
Jag rekommenderar dig att inte köpa den där boken. För det första är det vissa delar han "glömmer" nämna. För det andra förklarar han på ett ganska torftigt sätt och enligt rykten ska han bara ha bytt ut ett par meningar från sin förra bok, om PHP 4. Ang. tips om andra böcker: Vad vill du lära dig? PHP och SEO, uppenbarligen, men vad mer? |
http://www.adlibris.se/shop/product....MXJ2UAW1J15PJ5
Helt klart den bästa bok jag läst. Är ingen bok som lär dig PHP, snarare saker runt om + diverse tekniker. Notera att du bör även ha bra koll på PHP innan du läser denna. |
PHP, SEO, MySQL (fast det lär man väl sig en del om i PHP-bok?), marknadsföring, hmm... vad mer... Något med journalistik eller liknande, hur man skriver bra texter på internet.
I princip vill jag ha böcker som gör en till en bättre webmaster, så som layout-tips, marknadsförings-tips osv. Edit: Tobias Bergius, vilken PHP-bok rekommenderar du? Vill ha en PHP-bok där jag, efter att ha läst boken, ska kunna göra nyhets-system, medlemssystem, forum osv. Funderar lite på att köpa en PHP-bok och MySQL-bok, är det nyttigt eller räcker det med PHP-bok? |
Spindel: Jag har bara läst den där boken, så jag kan tyvärr inte rekommendera någon. :)
Ang. bra texter på internet kanske du kan hitta något i den där "säljande texter"-tråden. |
Det är alltid svårt med databöcker, vilken nivå dom ligger på. Men vill du ha en svensk PHP5 och MySql så kan ske du skulle läsa. PHP 5 och MySql handboken du kan få köpa den av mig för en hundring + frakt. PM mig.... jag tyckte den var sådär.
Annars kanske Säljande Hemsidor av Stefan Ekberg, den var väll bra men, jag tycker Stefan alltid överdirver lite för mycket för min samak. Men du kan få köpa mitt ex. för 200 kr + frakt. Detta blev ju värre än blocket. :) |
Citat:
|
MySQL i en PHP bok :/ Näääe
En bok om MySQL och en om PHP sedan en tredje om SEO. Den MySQL du lär dig i PHP boken är oftast enkel MySQL, skall du gå in på mer avancerat så rekommenderas en separat bok om just MySQL. Och varför just en svensk? Svenska böcker är oftast outdated om dom är översatta. |
Jag har nyss lärt mig ganska mycket om php4 via vår egen lilla kunskaps bank bibilioteket, varför inte börja där.
|
Citat:
PHP, MySQL och SEO (speciellt här) är väldokumenterat på respektive sida.. Känns nästan som att om man läser igenom hela forumet "Sökmotorpositionering" så kan man starta upp ett SEO företag själv. |
Visst kan det vara bra att läsa på internet eftersom det är "gratis" men jag själv föredrar att läsa böcker eftersom det känns lite mer avslappnat och lättare när det rör sig om längre texter.
Har inte några böcker som rör webb direkt, innehar MySQL-handboken på svenska och den har hjälpt mig en hel del. Kanske en bok av intresse? |
Som ArreliuS säger är det mycket mer avslappnat och oftast lär man sig lättare med en bok än att läsa på internet.
En bok kan du ta med dig och läsa i soffan, sedan när du förstår vad boken menar kan du gå och testa själv vid datorn. Läser man via internet brukar man oftast testa först även om man inte riktigt förstår. |
Citat:
Men det är klart, det är ju en smaksak. |
Jag har aldrig läst en bok om sånnt här, kikade in på amazon.com nu och vissa verkar faktiskt lite roliga.
länk |
Det finns tyvärr nästan inga svenska böcker om IM som håller måttet, de flesta är antingen ouppdaterade,rent ut sagt dåliga och ofta felaktiga.
Vad är det exakt ni letar efter, är det hur man startar ett företag online, hur man utvecklar företaget, adwords, adsense, JV's, SEO, annonsering/promo? Det är en djungel så hör av er med mer specifik info så ska jag peka ut några som enligt mitt tycke är värd att satsa på. Köper info för över 50.000skr varje år så jag tror jag kan hjlpa dig med det du vill ha.. / Tomas |
Citat:
Kort sagt, hur man gör en bra webbsida, hur man blir en bra webmaster. |
Ang Marknadsförings böcker så utgår jag från att det är annonsering av din site på internet du undrar över och då är det ingen bok jag rekommenderar utan en membership service av Jonathan Mizel har: "Online Marketing Letter".. Packat med mycket bra råd och den här killen vet verkligen vad han pratar om och du kommer garanterat att lära dig massor av nya saker samt att du kan läsa om olika tester o annat..
Ang hur man skriver bra texter på internet så hänvisar jag till "hur man skriver säljande" tråden.. Ang SEO så rekommenderar jag ingen bok utan vänd dig till någon som redan kan dvs seriösa seo företag. Ang PHP och MySQL så har jag ingen aning då jag har andra som sköter det här åt mig idag.. / Tomas |
Har kollat lite nu och tänker köpa dessa böckernaNågon mer jag bör passa på att köpa i samma veva?
|
några av de bättre jag läst de senaste halvåret ... tyvärr buggar sidan lite just nu, men ni förstår nog ändå :)
http://www.hoglind.org/blog/boktraden.php edit: om ni är intresserade att lära er om marknadsföring, och inte studerat det på universitet eller liknande, så kan jag rekommendera bibeln på området: http://www.bokus.com/b/0131469185.html?pt=...t=search_result En bra, tjock, tung, svårtentad, rackare... det är det första man ska läsa på området om man ska läsa något, och läsa den väl. |
Citat:
|
Citat:
Mitt första PHP projekt var ett online-kundregister som jag och min säljare använder. Boken tog mig hela vägen dit. (Iofs så kan jag en del SQL och Basic programering sen tidigare, men tror inte det gjorde så stor skillnad. Det hade gått ändå). |
Citat:
Ofta billigt att gå med och du får nästan obegränsat med hjälp från personer som håller på med det dagligen och har så gjort under en lång tid så de vet vad som fungerar idag samt vad som alltid fungerat. Samtidigt som du får ta del av insider information som du aldrig kommer att hitta i några böcker samt att du genast får svar på dina specifika frågor.. Men som alltid så är det skönare att läsa en bok men kolla även upp andra medier. / Tomas |
Kotler är den mest hypeade "marknadsföringsgurun" i vår tid.
I princip allt han säger är common sense som man inte behöver köpa en bok för att förstå. Visst, det kan vara nyttigt att få grundläggande principer förklarade och uppritade för sig, men personligen sammanfattade jag hans bok på 2-3 A4-sidor inför min marknadsföringstenta. Dessutom uttalar han sig väldigt trångsynt om internet och e-handel i en av sina böcker vilket gjorde att jag tappade all respekt för honom. Detta är dock bara mina personliga åsikter :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson