WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Community/dating sajt till salu? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8597)

Istrijan 2005-06-22 14:48

Nån som har en community/dating sajt till salu? Ska vara av typen lunarstorm, spraydate, tastycat etc, etc. Har du nåt så PMa mig. Behöver utöka med 2 sajter.

kullervo 2005-06-23 01:26

Ska man tolka det som att du är intresserad av prisklassen xx.xxx:- till xx.xxx.xxx:-?

Istrijan 2005-06-23 16:27

Citat:

Originally posted by kullervo@Jun 23 2005, 01:26
Ska man tolka det som att du är intresserad av prisklassen xx.xxx:- till xx.xxx.xxx:-?
Ska egentligen tolkas som prisklassen xxx kr till xxx.xxx kr.
De tre jag nämnde var mer för att visa funktionen och området, och är nog communities vi alla mer eller mindre känner till. Är sajten redan etablerad är det inget minus direkt.

Visst, en redig kopia av lunar eller spraydate i det intervallet är klart intressant ;) Helst ska det gå att anpassa skriptet/designen till andra språk med, då det är där vi idag har bäst fäste. För att inte säga allt för mycket...

dee 2005-06-23 18:59

jag är också intresserad av ett sådant script. PMa mig om ni vill sälja något.

Thomas 2005-06-24 00:30

Är också intresserad av dejting-siter.

Budget 10-150k sek.

Målgruppen 18+

Thomas

Istrijan 2005-07-10 17:08

Citat:

Originally posted by Istrijan@Jun 22 2005, 14:48
Nån som har en community/dating sajt till salu? Ska vara av typen lunarstorm, spraydate, tastycat etc, etc. Har du nåt så PMa mig. Behöver utöka med 2 sajter.
Söker fortfarande om nån har nåt. Helst 10.000+ medlemmar.

koala 2005-07-10 20:29

Gäller detta endast kompletta communities med etablerad sida etc? Annars har jag programmerat lite liknande saker och skulle kunna lägga ner lite tid på att vidareutveckla så att det blir kod till en dejting-site. PM:a vid intresse.

Nicklas 2005-07-10 21:00

har du något community liggandes så är jag intresserad.

Mvh Nicklas

Andreas Bard 2005-07-11 17:51

Hej!

Har också intresse av community script/sajt.

Andreas

Netikett 2005-07-12 04:03

Vad är ett community värt? Är det medlemsantalet som räknas? Hur räknar man annars?
Vad skulle mitt community vara värt?

Istrijan 2005-07-12 10:09

Citat:

Originally posted by Killen@Jul 12 2005, 04:03
Vad är ett community värt? Är det medlemsantalet som räknas? Hur räknar man annars?
Vad skulle mitt community vara värt?

Kollar antal aktiva medlemmar, design, skript och hur länge den funnits. PMa länk om du vill sälja.

Dune2k 2005-07-12 13:09

Någon som kan säga vad en sida som den här skulle vara värd ca?

http://www.vackrast.se

Netikett 2005-07-13 00:24

Får man lov att posta länkar här?

Ingo 2005-07-13 21:23

Citat:

Originally posted by Dune2k@Jul 12 2005, 13:09
Någon som kan säga vad en sida som den här skulle vara värd ca?

http://www.vackrast.se

Ja denna frågan har du ställt tidigare och svaren finns att hitta här:

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...l=vackrast&s=wn

grazzy 2005-07-13 21:51

Det kanske har förändrats den senaste veckan? Jag läste mitt eget klarsynta svar och bedömer värdet till 100:-.

Gimbo 2005-07-13 23:12

har bade ett community och ett avancerat dating system som jag skulle kunna tanka salja koden till, PMa mig for att se live exemplar pa dessa system obs PMa mig inte om ni inte har en budget pa mer an 50k

nicce 2005-07-13 23:19

Det finns 2 sätt att värdera internetsajter (egentliga inga)

1. Intäkter (Reklam/Medlemsavgifter)
En tumregel här är att värderingen är ca 1 års intäkter + (antal timmar för utvecklingskostnad / 5).
En sajt som drar in 10.000 kr / månad och som har tagit ungefär 500 timmar att utveckla kan således säljas för ungefär 150.000 kr

2. Aktiva medlemmar
För communitys brukar det ligga på ungefär 1,50 kr / medlem

Med ovanstående beräkningar borde Lunarstorm vara värt c:a 15-20 miljoner kronor, vilket nog inte är så fel.

Självklart spelar Varumärke mm in och värdet skiljer självklart åt mellan olika värderingsmän.

OBS!
Detta är ett sätt att värdera en sajt på.
Dvs inte företaget bakom sajten!

Helix 2005-07-14 14:43

Citat:

Originally posted by Gimbo@Jul 13 2005, 23:12
har bade ett community och ett avancerat dating system som jag skulle kunna tanka salja koden till, PMa mig for att se live exemplar pa dessa system obs PMa mig inte om ni inte har en budget pa mer an 50k
Måste bara fråga och vill ju inte skicka PM. Menar du att koden du har vill du ha 50k för eller skulle det vara 5k? Har tittat runt lite och även avancerade dating-system ligger låååångt under 50k.

Gimbo 2005-07-14 18:32

nej menar 50k, vi behover inte diskutera priset i denna trad, nar man prissatter en mjukvara sa tittar man pa flera faktorer sa vi behover inte ga in i detaljer. har du hittat ett program som ar gjord pa andra sidan varlden dar arbetskraften ar billig, eller om du har hittat ett system gjord av ett geek som inte har nagot battre for sig an att forstora programeringsmarknaden sa grattis, kop det programmet.

Helix 2005-07-14 21:16

Nja, vill einte diskutera priset gentemot funktioner mm. Trodde kanske att du hade fått in en nolla fel och då skulle jag kunna tänkamig köpa ett sådant system av svensk företag istället för ett utländskt, man skall helst stödja de svenska företaget ju. Men visst, för det priset så är det inte intressant längre.

Crotalus 2005-07-18 22:16

Citat:

1. Intäkter (Reklam/Medlemsavgifter)
En tumregel här är att värderingen är ca 1 års intäkter + (antal timmar för utvecklingskostnad / 5).
En sajt som drar in 10.000 kr / månad och som har tagit ungefär 500 timmar att utveckla kan således säljas för ungefär 150.000 kr

Så det extra värdet för utvecklingskostnaden räknas till 12 kr / timme? :)

Citat:

b]2. Aktiva medlemmar

För communitys brukar det ligga på ungefär 1,50 kr / medlem

Med ovanstående beräkningar borde Lunarstorm vara värt c:a 15-20 miljoner kronor, vilket nog inte är så fel.
[/b]
Utan att förolämpa dig skulle jag vilja påstå att det är så fel man kan komma. Lunarstorm omsatte förra året över 50 miljoner kronor med en nettovinst på runt 8 miljoner. Lägg därtill att de är marknadsledande och man hamnar på en värdering kring 120-150 miljoner kr (p/s-tal ~ 3, p/e-tal ~ 20 känns absolut inte tilltaget i det här fallet).

Men som sagt, det viktigaste i värderingen av en sajt är väl hur framtida vinster/marknaden ser ut, så det är helt olika från fall till fall.

hnn 2005-07-18 22:34

Citat:

Originally posted by Crotalus@Jul 18 2005, 22:16
Citat:

Utan att förolämpa dig skulle jag vilja påstå att det är så fel man kan komma. Lunarstorm omsatte förra året över 50 miljoner kronor med en nettovinst på runt 8 miljoner. Lägg därtill att de är marknadsledande och man hamnar på en värdering kring 120-150 miljoner kr (p/s-tal ~ 3, p/e-tal ~ 20 känns absolut inte tilltaget i det här fallet).

Är du riktigt dum eller leker du?

LunarWorks har INTE enbart LunarStorm som intäckts källa.
LunarWorks är stora i europa och i asien (Speciellt Kina).
Så hans värdering om just LunarStorm kan mycket väl stämma.
Du tror väl inte på allvar att dom har 30 pers som sitter och kodar skit på LunarStorm under arbetstid? möjligtvis 3-4 st.

ztream 2005-07-18 23:06

Hur kan en värderingskalkyl bara täcka intäktssidan?

Är det kanske därför det gick så bra för Framfabs aktie på det glada 90-talet :)

Charlie 2005-07-19 02:38

Citat:

Är du riktigt dum eller leker du?
LunarWorks har INTE enbart LunarStorm som intäckts källa.
LunarWorks är stora i europa och i asien (Speciellt Kina).
Så hans värdering om just LunarStorm kan mycket väl stämma.
Du tror väl inte på allvar att dom har 30 pers som sitter och kodar skit på LunarStorm under arbetstid? möjligtvis 3-4 st.

Har du några exempel på denna marknad?
Tänk på att det krävs fler än 3-4 anställda för att driva en verksamhet som Lunarstorm. Dit kommer det även designers, PR, ekonomi, säljare, support, ledning med mera. Antalet områden är såklart variabelt beorende på grad av outsourcing.

Jag har aldrig hört talas om att LunarWorks skulle ha några som helst kopplingar till exempelvis Kina. Nog att jag känner till att de planerar att bredda sitt Lunarstorm-koncept till bland annat Storbritannien.

Syftar du möjligtvis på något slags samarbete de bedriver?

ztream 2005-07-19 10:31

För alla ni som sökte datingportal kan jag tipsa om att love.se är till salu på blocket nu.

http://www.blocket.se/view/5559547.htm

nicce 2005-07-19 13:32

Som jag skrev tidigare är det Lunarstorm som jag räknade på i exemplet.

Inte LUNARWORKS AB (publ) som säker är värderat till över 100 mkr. Men precis som tidigare skriver är det inte det min modell visar.

Jag skriver det igen för de som tydligen inte fattar:

1. Det finns egentligen inga sätt att värdera en sajt. Det jag skrev va en tumregel för hur värderingsmän kan göra.
2. Självklart spelar Varumärke mm in och värdet skiljer självklart åt mellan olika värderingsmän.

Enbart varumärket lunarstorm är säkert värt >10 mkr, men det ägs av LunarWorks och behöver nödvändigtvis inte ingå i en överlåtelse.
Dessutom är det bolaget (inte siten) som äger alla avtal, matriel mm. I LunarWorks fall även LunarMobil.

Man måste skilja på bolag och website, det är två helt olika saker!!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson