WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Blocket kräver stängning av Allaannonser (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8587)

Ingo 2005-06-21 22:16

"Schibsted-ägda annonssajten Blocket stämmer Allaannonser.se.
Blocket vill att Stockholms tingsrätt stänger ned Allaannonser omgående. Uppstickaren Allaannonser har skapat en sökmotor som söker av radannonsmarknaden på Nätet och länkar vidare till andra annonssajter. Blocket, jätten på radannonsmarknaden, gillar inte tilltaget och har hotat med stämning under hela våren."

Från Allaannonser kan man nu läsa följande meddela om att de för tillfället inte längre länkar till Blocket med följande motivering: "O.B.S. För tillfället försöker Blocket.se att hindra oss från att länka våra användare vidare till Blockets annonser. P g a detta har vi inget annat val än att stänga av Blocket från AllaAnnonser.se. Vi hoppas att ni har överseende med detta. Vi har satt in alla våra resurser för att lösa detta problem!"

Läs mer på: Resume
Allaannonser hittar du här: Allaannonser.se

Jonas 2005-06-21 22:39

Detta är väl ingen direkt nyhet?

Denna såpan har varit igång hela våren...

dee 2005-06-21 23:06

kan vara intressant att se hur det utvecklas..

Helix 2005-06-21 23:07

Tycker att AllaAnnonser inte gör något fel. De gör exakt som Google.

Å andra sidan så gör inte Blocket något fel heller. Tycker i detta fall att AllaAnnonsers röda text på sidan är löjlig. Vill inte Blocket bli indexerad, så vill de inte. Synd bara att AllaAnnonser inte kan respektera detta.

nicclas 2005-06-21 23:59

Citat:

Tycker att AllaAnnonser inte gör något fel. De gör exakt som Google.
Nja, det tycker inte jag. Jag tycker att Google är ok i och med att de inte presenterar köp/säljannonser separat. Metro-marknad (och därmed Allaannonser.se) är ett steg för långt, tycker jag. Blocket.se tillåter uttryckligen Google att indexera deras annonser (via deras robots.txt), medans Allaannonser uppenbarligen numera spärras från att läsa Blockets annonser (enligt den "röda texten" på Allaannonser.se). Vill inte Blocket.se vara med på Allaannonser.se bör de inte tvingas att visa sina annonser där - jag håller med Terabyte på den punkten.

Nu väntar vi bara på att Allaannonser.se stämmer Flestannoneser.se eller hur ;-)

Alex 2005-06-22 01:58

Jag hejar på AllaAnnonser.
De är starka och står på sig.
Jag hade nog lagt ner det på en gång. Jag är för feg.

grazzy 2005-06-22 02:45

flestannonser vill fight to the last breath!

robertsson 2005-06-22 15:16

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 22 2005, 02:45
flestannonser vill fight to the last breath

Hur många stämningar har du fått in?

Tobbe 2005-06-22 15:42

Citat:

Vad har du nu hittat på grazzy :D

Tomas B 2005-06-22 15:49

Citat:

O.B.S. Av tekniska orsaker kan vi för närvarande inte presentera annonsutbudet på www.blocket.se. Vi arbetar med alla tillgängliga resurser på att lösa problemet så fort som möjligt och ber om ert överseende.
Och det har inget som helst med ovanstående att göra? :huh:

/ Tomas

Spindel 2005-06-22 16:24

Löjligt av AllaAnnonser.se, vill inte Blocket vara med så ska de inte behöva vara det! Om ni tycker att det är som Google så borde ju Blocket kunna välja att inte bli indexerade som man kan på Google ;)

patrikweb 2005-06-22 18:51

Allt är så J*vla fånigt, blocket ser detta som en stor PR kupp bara antagligen och för skapa rubriker. Menar hur svårt är det för blocket att blockera att Allaannonser inte kan komma åt deras servrar.

Är nästan som folk som försöker stämma google för deras sida ligger med där.

aikon 2005-06-22 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Vad har du nu hittat på grazzy

LOL!

Stäm oss online - direkt!

haha

PKaze 2005-06-22 21:26

Citat:

Ha ha! Way to go, grazzy! :)

Ingo 2005-06-22 22:42

Mer i ämnet finns att läsa här: Realtid.se

grazzy 2005-06-22 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe
Citat:

Jag hade riktigt tråkigt en dag och ville göra ett koncept som visade hur fånigt enkelt det är att göra en sida som AllaAnnonser.se. Det är ju inte direkt som att deras grej är särskilt orginell eller avancerad ;)

(De får för mycket hype i min mening helt enkelt, blocket borde ju bara blocka alla deras ipn eller mata dem med fake-annonser eller liknande).

Anders Larsson 2005-06-23 01:13

Citat:

Citat:

Originally posted by -Tobbe@Jun 22 2005, 15:42
Citat:

Jag hade riktigt tråkigt en dag och ville göra ett koncept som visade hur fånigt enkelt det är att göra en sida som AllaAnnonser.se. Det är ju inte direkt som att deras grej är särskilt orginell eller avancerad ;)

(De får för mycket hype i min mening helt enkelt, blocket borde ju bara blocka alla deras ipn eller mata dem med fake-annonser eller liknande).

Kanske en ny idé, istället för SETI@HOME kör vi BLOCKER_RIP@HOME. De kan inte blockera oss alla, för då blir det ingen kvar som kan läsa deras annonser.

Jag bjuder på ideen :D

Tobbe 2005-06-23 08:40

Det som förvånar mig är att AllaAnnonser lyckas sälja in det till Metro Marknad? Vansinne..

nifer 2005-06-23 10:09

Om Allaannonser förlorar i rätten, kanske följande händer:

1. En butik hör av sig till mig och vil vara med.
2. Butiken blir sur och stämmer mig..

Överdrivet, men t.ex annonsguiden hade tillstånd att indexera blocket...

//Jonas @ Prisjakt

grazzy 2005-06-23 10:30

Mja nifer.. grejen är att AllaAnnonser vägrar ta bort Blockets annonser. När någon kontaktar mig (nyhetsportalen.se) och har synpunkter på hur jag använder deras nyhetsdata så brukar jag i första läget förklara vad det är jag gör och varför jag gör det.

I de flesta fall räcker det. I något fall har har jag fått förändra lite, te.x. svt.se gillade inte att jag visade ingresser, men det är ju bara att anpassa sig efter deras önskemål, siten är ju trots allt beroende av andras innehåll. Om AllaAnnonser inte hade varit giriga idioter så hade de med tagit bort Blockets annonser när de bad dem om det.

FredrikMH 2005-06-26 01:20

Inslag från svt:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...=37267&a=409520

grazzy 2005-06-26 12:06

Vilket okritiskt och bra inslag av svt....

Nicklas 2005-06-30 19:52

jag hittade en sida som skriver om aa:s metoder.
stämmer dessa så är det inte så konstigt om blocket tar till stämning.

http://members.fortunecity.com/pangpang/

grazzy 2005-06-30 20:10

Cloaking och doorways är väl en sak, det är ju upp till google att reda ut. Däremot det faktum att AA ignorerar Blockets robots.txt och troligen även använder proxies för att komma åt blockets annonser är i så fall värre.

Det är lite synd att det är blocket som är målsägare, det hade varit roligare om någon annonsmarknad som faktiskt var bra (och inte ägdes av schitsted) låg bakom ;)

jake 2005-07-02 14:31

en artikel kring ämnet.

http://members.fortunecity.com/pangpang/

jimmie 2005-07-05 13:07

Citat:

Överdrivet, men t.ex annonsguiden hade tillstånd att indexera blocket...

Om nu annonsguiden har fått tillstånd så blir det en konkurrensfråga, blocket.se är ledande inom köp och sälj i Sverige. Är man ledande på ett område får man inte stänga ut vissa aktörer hur som helst och ge tillstånd till andra och på så sätt ge de en konkurrensfördel.

kers 2005-07-05 14:19

Citat:

Hahaha, grazzy - jag tror jag älskar dig :)

FredrikMH 2005-07-05 14:43

Citat:

Originally posted by jimmie@Jul 5 2005, 13:07
Om nu annonsguiden har fått tillstånd så blir det en konkurrensfråga, blocket.se är ledande inom köp och sälj i Sverige. Är man ledande på ett område får man inte stänga ut vissa aktörer hur som helst och ge tillstånd till andra och på så sätt ge de en konkurrensfördel.
Men nu använder de inte samma teknik så i detta fallet är det inte rellevant. Att AA tagit annonstexten för att publicera för Google bryter mot upphovsrättslagen och jag ser inga tveksamheter till detta oavsett vad konkurenslagen säger. AA's sätt att aggera är fel så jag tror inte de vinner. Vinner AA så har jag en del nya projekt att starta upp där Aftonbladet blir målet. tänk er en Kopia utan reklam :)

dannelito 2005-07-12 16:28

Idag dök det upp en artikel om Flestannonser.se på Dagens Media :D

http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...?version=50912

crona 2005-07-12 19:35

Så nu har din site blivit uppmärksammad i media också grazzy :) Ganska skoj!

grazzy 2005-07-12 20:54

Flestannonser.se är numera till största delen ägd av Dan (som nämns i artikeln) och det är även han som har skrivit de nuvarande texterna och gjort designen. Utan honom tror jag inte att det hade blivit sådan här uppståndelse. (PHP och import-script är fortfarande mestadels de grejer jag gjorde på en kväll för en månad sedan).

Webfinanser.com har även skrivit en kort artikel (http://www.webfinanser.com/site/artikel.asp?pmid=545016) och realtid.se hade en poll där vi ingick som alternativ - och vann i populäritet över Metro Marknad :-)

Edit: postade av misstag en url till nyhetsportalen istället för webfinanser.com, yrkesskada antar jag :~

ztream 2005-07-12 21:19

Om någon är intresserad av att göra en "metro" så är vi öppna för förslag :lol:

/Dan

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson