WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur skriver man "säljande"? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8586)

ArreliuS 2005-06-21 20:16

Jag har skummat runt lite på forumet och funnit en hel del bra tips som jag haft nytta av när jag gjort olika webbrelaterade saker. Nu har jag kommit till en punkt då jag är i stort behov av tips och trix. En del säger att jag har skrivandet i blodet och så men jag har själv märkt att jag aldrig får till något speciellt "säljande" text till mina olika sidor. Jag inser att detta är något som man inte lär sig över en natt eller något som man kanske aldrig kan bli riktigt bra på men jag har inte direkt någon budget att anlita någon copywriter som gör jobbet åt mig.

Så jag undrar kort och gott vad jag bör tänka på när jag skriver. Min verksamhet går ut på att erbjuda hemsidor och enklare webbprogrammeringslösningar för privatpersoner och mindre företag. Vill kunden kika på en massa bilder från andra projekt eller vill kunden läsa om hur själva processen fungerar osv?

Tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet.

Cheers,

logicfive 2005-06-21 20:18

Jag är också intresserad av detta. Om någon har tips på bra böcker som berör ämnet så tipsa gärna.

Alex 2005-06-21 20:58

Skaffa referenser. Få "stora" personer att skriva om det.

Sedan smörar man på =)

Tomas B 2005-06-21 21:11

Roligt att det är fler som är intresserade och förstår vikten av
bra copywriting/copywriters.

Jag har själv skrivit en hel del annonser till tidningar, DR, sitecopy sedan 1997 och har lärt mig från de riktigt "stora" samt gjort om ett stort antal siter från olika branscher så har ni några frågor så är det bara att höra av er så kan vi utbyta lite ideer och erfarenheter..

Just förmågan att skriva annonser och/eller säljbrev tycker jag är den absolut bästa kunskapen du kan skaffa dig.
Om du behärskar den här förmågan så behöver du aldrig mer bekymra dig över pengar. Förmågan att skriva så att du
verkligen "levererar" är något unikt och något som är mycket eftertraktat. OM du kan göra det, jag menar verkligen göra det
så kan du bokstavligen skriva din egen check varje vecka..

Från min personliga synpunkt så finns det inte en enda webb designer i Sverige som vet vad han/hon gör.
(ok några då...)
De vet inget om att skriva en säljande sida eller om att få en sida att sälja. Vad de vet är hur man bygger en "professionell hemsida"
som ska imponera på andra.. Eller så vet han hur du kan få din sida högt uppe på google dvs han vet hur du ska få en massa "Hits"
eller "How Idiots Track Success" .. ofta så hör man folk som säger ungefär: "wow, jag fick 100.000 hits förra veckan till siten" etc etc..

MEN när man frågar efter hur många sälj han hade från siten eller vad han omsatte förra veckan så får man allt som oftast till svar att "det kan vi inte avslöja"

- Ok..men låg det över 10k, 20k, 50k? etc etc.

"njae, det kan vi inte säga ......"

Vem vill avslöja att de fick 100.000 hits och 4 st 20.00krs orderar???

Det besökaren letar efter när de går till site är information som är lätt att förstå och ta till sig. De letar efter en lösning på deras problem. De letar inte efter fina banners, snygg design eller liknande.. eller information om vad ni är bra på och alla priser ni har vunnit osv..
man kan inte bygga en bra site innan man är en bra copywriter..

Citat:

Så jag undrar kort och gott vad jag bör tänka på när jag skriver
Det här är en mycket stor fråga men mycket mycket kortfattat så ska du lösa kundens behov genom att hjälpa kunden ta ett enkelt beslut.
PM:a mig så kan vi gå igenom mer senare..

Citat:

Om någon har tips på bra böcker som berör ämnet så tipsa gärna
PM:a mig så ska jag guida er till några måste böcker ang copywriting samt andra atällen som du kan leta på. Jag köpte mrf och copy material/information för över 50.000skr förra året så jag vet vad som är värt att gräva sig in i..

Hör gärna av er så kanske jag kan ge er lite tips och ge er lite av mina erfarenheter.

/ Tomas

Jim_Westergren 2005-06-21 21:30

Jag är också intresserad av detta. Visa gärna för oss andra också och inte bara PMs, tack.

ArreliuS 2005-06-21 21:31

Tack Tomas B, skickade nyss ett PM. Kom på en sak medans jag skrev den som jag även skriver här.

Eftersom jag precis kommit igång med verksamheten på en "seriös" nivå så saknar jag referenser att visa för potentiella kunder. Kan det då vara en god idé att erbjuda ett antal kunder ett bättre pris i syfte att få referenser?

Tomas B 2005-06-22 08:56

Citat:

Eftersom jag precis kommit igång med verksamheten på en "seriös" nivå så saknar jag referenser att visa för potentiella kunder. Kan det då vara en god idé att erbjuda ett antal kunder ett bättre pris i syfte att få referenser?
Nej. Du ska aldrig erbjuda ett lägre pris och du ska aldrig gå ut med att du är ny på det här till kunderna av flera olika skäl..

Om du gör ett bra jobb åt en kund och kunden är nöjd så är det inga problem att fråga om du får använda han som referens. Sänker du priset och talar om för kunden att du är ny så sänker du även ditt marknadsvärde mot kunden och det är lättare för kunden att backa samt att du sätter kunden på en högre nivå än dig själv. Om du är osäker så erbjud istället en bra garanti, sänk inte ditt marknadsvärde..

/ Tomas

Storen 2005-06-22 09:08

Det var några här som vill köpa böcker för att lära sig skriva säljande..

Mitt tips är bara:

Redaktionen Stefan Ekberg ABRedaktionen Stefan Ekberg AB

Suverän marknadsförare som jobbat åt ett flertal större bolag (bl.a som författare åt Vänner&Fiender på Kanal5 ).

Köp hans böcker, prenumerera på hans nyhetsbrev, ta del av infon.. Har du tid så lär du dig sälja!

*Detta inlägg är ingen reklam utan bara tips från en nöjd kund*

ArreliuS 2005-06-22 09:57

Citat:

Originally posted by Tomas B@Jun 22 2005, 08:56
Nej. Du ska aldrig erbjuda ett lägre pris och du ska aldrig gå ut med att du är ny på det här till kunderna av flera olika skäl..
Om du gör ett bra jobb åt en kund och kunden är nöjd så är det inga problem att fråga om du får använda han som referens. Sänker du priset och talar om för kunden att du är ny så sänker du även ditt marknadsvärde mot kunden och det är lättare för kunden att backa samt att du sätter kunden på en högre nivå än dig själv. Om du är osäker så erbjud istället en bra garanti, sänk inte ditt marknadsvärde..
/ Tomas

Okej, men att vara ny menar jag inte med att vara ny i det jag gör utan att verksamheten precis startat. Med andra ord så är det negativt att nämna det?

Storen 2005-06-22 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av ArreliuS
Citat:

Ursprungligen postat av Tomas B
Nej. Du ska aldrig erbjuda ett lägre pris och du ska aldrig gå ut med att du är ny på det här till kunderna av flera olika skäl..
Om du gör ett bra jobb åt en kund och kunden är nöjd så är det inga problem att fråga om du får använda han som referens. Sänker du priset och talar om för kunden att du är ny så sänker du även ditt marknadsvärde mot kunden och det är lättare för kunden att backa samt att du sätter kunden på en högre nivå än dig själv. Om du är osäker så erbjud istället en bra garanti, sänk inte ditt marknadsvärde..
/ Tomas

Okej, men att vara ny menar jag inte med att vara ny i det jag gör utan att verksamheten precis startat. Med andra ord så är det negativt att nämna det?

Ja absolut!
Kunden anlitar förmodligen dig för att du skall vara experten på det han har behov av.. Han vill ha ett bra jobb utfört och bryr sig inte om du är ny eller "gammal". Dock kan han se det som negativt av anledningen att du framstår som osäker...och att han tar en risk...

Tomas B 2005-06-22 10:49

Citat:

Visa gärna för oss andra också och inte bara PMs, tack
Ok... jag tar upp det lite kortfattat här också..

Ang Redaktionen's material så har jag läst nästan allt och jag vet inte riktigt vad jag ska säga .. varken bra eller dåligt.. inget som kommer att gå till historien som något man går tillbaka till.. eller som man minns så där speciellt men kan vara en bra start...

Om ni letar efter det bästa som man kan få tag på så är de allra flesta från tidigt 1900 tal och skrivna av de verkligen stora som tex Claude C Hopkins, Robert Collier, Maxwell Sackheim Gary Bencivenga, Dan Rosenthal, Joe E. Kennedy, Pat Garrard, Steve Brown, Drew Kaplan, Joe Karbo, Ben Suarez, Joe Sugarman, Gene Schwartz mfl..

Inte många som vet vilka dessa är eller hur?

Hmmm, (tänker de flesta)... Tomas!! ... Vad f_n ska jag läsa böcker av gamla tomtar från forntiden ... vi lever ju på 2000 talet!!!

1) Helt enkelt för att det är de bästa böckerna och informationen som någonsin är skrivna om copywriting och är ett måste om man vill komma in i en dåres, ursäkta en copywriters tankegångar.. Så läs allt ni kan komma över från dessa personer inkl deras annonser och övrig promo material..

De är en guldgruva för alla som vill lära sig den här ädla konsten..och för alla som verklgen vill lära sig från de bästa...OCH för de som liksom jag inte tror att man blir bra på något förrän man har läst bra material dvs det bästa man någonsin kan komma över i den här branschen..Det är precis som att lära sig ett nytt programeringsspråk.. det krävs att man verklgen går in i det med en vilja som kan försätta berg och en beslutsamhet som endast ett fåtal kan behärska..

2) Du blir inte en bra copywriter från att läsa böcker, det enda sättet att bli en bra copywriter är att skriva bra copywriting och just därför måste du leta upp de gamla klassikerna, jag talar om tex DR, säljbrev och tidnings annonser:

- som sålde slut på alla Rolls Royce i en delstat i Usa.. efter ett utskick
- the famous "coat of arms" annonserna som drog in 4 miljoner dollar igen o igen under 30 år..
- full side annonser som kostade 2mkr men som drog in över 20mkr under en månad..

OCH Du måste absolut läsa dessa annons klassiker:

- "Do You Make These Mistakes In English?"
- "What Everybody Should Know About This Stock And Bond Business"
- "The Nancy L. Halbert Heraldry Letter"
- "How To Burn Off Body Fat, Hour-By-Hour"
- "At 60 Miles An Hour The Loudest Noise In This Rolls Royce Is The Ticking Of The Electric Clock"
- "Why Men Crack"
- "How To Collect From Social Security At Any Age"
- "The Admiral Byrd Transpolar Expedition Letter"
- "The Lazy Man's Way To Riches"

Wow... ovan har du det bästa som någonsin har skrivits... och som har dragit in millioner med dollars under 30 år. klassiker som används än idag och som SÄLJER - LEVERERAR - DÖDAR och gör så att alla som läser dras in till att beställa.

1. Leta reda på dessa böcker och annonser, sätt dig bekvämt och skriv ut dem på papper flera gånger efter din egen handstil..
2. Gå tillbaka och läs böckerna en gång till och gör anteckningar.. allt du kan hitta som är bra till senare..
3. Bygg upp din egen swipe file med bra headlines, avslut, bilannonser, sitecopy altt du kan komma över läs läs läs. skriv skriv skriv..

För att sammanfatta vad du har gjort så här långt:

1. du ska ha läst alla böcker och material ovan..
2. kopierat alla annonser och dm brev ovan.
3. du ska ha läst dessa böcker och gjort hundratals med anteckningar
4. läst och kopierat headlines till din egen "swipe file"

Sa jag att det var lätt!!

Det här är bara början...

Anledningen till att du ska skriva bra annonser från bra exempel är att efter ett tag så kommer du att själv komma in i rätt tankegång, du kommer att få en mental insikt och en helt ny syn på hur BRA annonser ar uppbygda... Det här fungerar jämt..

OCH det här gäller oavsett om du ska skriva DM utskick, säljbrev, telefon script, tv reklam eller vad det nu är...

Det du ska göra nu är att ta alla desa anteckningar och material och börja skriva egna annonser med dessa som en mall eller inspirationskälla.
Läs allt du kan hitta om produkten du ska skriva om ta fram fakta samt fördelar om produkten. Gå igenom ditt material och plocka ut bitar från dina anteckningar..

Ditt mål är att få det ungefär så här:

1. skriv något som drar in besökaren i texten dvs en stark headline
2. tala om varför det är intressant
3. tala om för dem varför de ska tro på vad du säger
4. bevisa att det är sant.
5. beskriv alla fördelar.
6. tala om hur de kan beställa.
7. tala om för dem att göra det nu.

Kolla stavning mm samt läs upp annonsen högt för dig själv så att det flyter på från början till slut...

Gå tillbaka och skriv om det som inte passar.. tänk på att det ska vara enkelt för kunden att förstå och att inte minst läsa..

Ok, det här gör dig inte på långa vägar en bra copywriter men är en bra start om du verkligen gör ovanstående.
Jag vet att de allra flesta varken har energin eller viljan att gå hela vägen utan tror att det räcker med att läsa en medioker bok men tro mig du måste också göra det .. det kallas för att få erfarenhet och ska du samla på dig erfarenhet och kunskap så gör det från de bästa copywriters som finns..

Det finns en snledning till att Gary Halbert, Brian Keith Voiles mfl tar trettiofemtusen (35.000) DOLLARS och mer för ett säljbrev!
Det är så otroligt få som är bra på det här så om du sätter dig in i det här under en lång tid så har du alla kunskaper till att få vilka pengar du vill när som helst genom att skriva............................................ ...... ett brev..........................................som. ................................SÄLJER!!

Är det värt att betala någon hundra tusen för ett bra säljbrev?

- Nej, säger det flesta som inte vet innebörden av vad det klan innebära för verksamheten

- Ja, säger några som tror de är insatta..

- Absolut!! säger ALLA som har upplevt resultaten av ett SÄLJANDE BREV.

Några tankar på vägen bara..

Lycka till!

/ Tomas

P.S. jag ber om ursäkt för ev felstavningar .... fasen ibland går det så fort att skriva om det man verkligen är intresserad av så man vet inte hur fort man ska få ner det på papper..

P.P.S Använd alltid "P.S" i dina säljbrev..

P.P.P.S Ok... jag ska göra det lätt för er, glöm allt jag har sagt ovan, läs inte dessa böcker och annonser.. kolla på tv eller spela spel istället eller varför inte ta med tjejen på middag och låt mig gör jobbet. Kontakta mig skriver jag ett säljbrev eller skickar er till någon som inte är fullbokad .. Men var bered på att det kommer att kosta....

Micke04 2005-06-22 11:04

Det luktar reklam det här, men det är billig och smart reklam!

Storen 2005-06-22 12:31

Citat:

Originally posted by Micke04@Jun 22 2005, 10:04
Det luktar reklam det här, men det är billig och smart reklam

Billigt? Smart?...... Det var SÄLJANDE!...

Punktvis ordning precis som det även framgick av innehållet..

Ps: Saknas en webbadress i profilen - Brott mot WN´s regelverk, eller mot sin egen marknadsföringspolicy ;)?

dunken 2005-06-22 12:32

Tomas B då ska du få en enkel fråga från mig.

Är du miljonär nu?

Och tack för tipsen.
Jag kommer nog inte orka gå igenom alla dom böckerna men jag vet lite vad man ska tänka på.

Och en fråga till.
Vad är det för ca pris för ett bra säljande brev i sverige?

Tomas B 2005-06-22 12:57

Citat:

Tomas B då ska du få en enkel fråga från mig.

Är du miljonär nu?

Jag lever ett bra liv...

Citat:

Vad är det för ca pris för ett bra säljande brev i sverige?
Priset beror lite på vad det är för jobb, jag har tex gjort en del jobb åt mindre butiker/företag som har gått dåligt och då arbetat med kampanjer mot befintliga kunder samt en del nyförsäljning och då ligger det på ett fast pris + 5-10% av vinsten från annonskampanjen eller säljbrevet.

Det är det här jag mestadels sysslar med dvs att vända ett företag på rätt köl genom att hjälpa dem att komma ut med sitt budskap.. vilket har gjort att flera företag har legat 30-50% högre i försäljning jämfört med samma period föregående år..

Åt tex ett företag so säljer böcker, bantningspiller oliknande online så ligger det i Usa idag på runt $1000-$10.000 + procent på försäljningen för ett säljbrev men det varierar lite beroende på om det är en lång och komplex sida som ska skrivas eller ett brev ut till en lista av personer eller om det är ett omarbete av tidigare säljbrev osv osv ..

Ang rena säljbrev så vill jag först säga att nu tar jag inte hundratusen för ett säljbrev utan det var mest som en referens av det jag skrev. Skulle jag ta åt mig nya projekt så skulle jag idag göra det för ett par tusen + procent på försäljngen.

Ett tips till er om ni vill ha en ny kampanj skriven är att absolut inte gå till en annonsbyrå i första hand utan leta upp personer som sitter med kunskaperna genom att kontakta andra liknande sidor, annonser och kolla vilka som står bakom dem.

/ Tomas

Tomas B 2005-06-22 14:30

Har fått en del frågor om vilka böcker man måste läsa samt vad det var för
annonser man skulle läsa, så jag ska gå igenom dessa lite tydligare.

Citat:

Jag kommer nog inte orka gå igenom alla dom böckerna men jag vet lite vad man ska tänka på
Du behöver inte läsa alla (men det är ett måste om du verkligen vill veta vad som krävs)
utan börja med de 2 bästa böckerna om mrf som någonsin har skrivits och som
är ett"måste" i alla marknadsförares bokhyllor:

"Scientific Advertising" -by Claude Hopkins

"The Robert Collier Letter Book" -by Robert Collier

---

De som är bäst (och dyrast) speciellt på sitecopy och som du ska läsa mer om är:

1. Michel Fortin, har för övrigt en kanon site om allt som har med sitecopy att göra:
www.successdoctor.com (Hälsa från " Tomas, the crazy swede" om du stöter på han där ute..)


2. Brian Keith Voiles
www.briankeithkillercopyclinic.com

---

Den som är kanske den bästa oavsett om det är online eller offline
(och dyrast) och som du ska läsa mer om är:


Mr Gary "the prince of copy" Halbert

Gör en sökning så hittar du massor av info därute samt köp några av hans seminariums
på cd , kostar ett par hundra dollar men är absolut priceless.

---

De bästa annonserna och säljbreven som någonsin har skrivits
och som fortsätter än idag att leverera:


"Do You Make These Mistakes In English?"
"What Everybody Should Know About This Stock And Bond Business"
"The Nancy L. Halbert Heraldry Letter"
"How To Burn Off Body Fat, Hour-By-Hour"
"At 60 Miles An Hour The Loudest Noise In This Rolls Royce Is The Ticking Of The Electric Clock"
"Why Men Crack"
"How To Collect From Social Security At Any Age"
"The Admiral Byrd Transpolar Expedition Letter"
"The Lazy Man's Way To Riches"

De allra flesta kan du hitta online, det är inte lätt men det går..

Lycka Till.

/ Tomas

Jim_Westergren 2005-06-22 14:37

Jag tackar Tomas B för mycket värdefull information.

Jag tror många generellt inte inser vilken betydelse texten på deras webbplats utgör. Kanske skulle vara ett enskilt forum på WN?

Även om jag inte kanske kommer läsa särskilt mycket av dessa böcker Tomas rekommenderar har jag direkt nytta av hans 1-7 steg.

Tänkte på en sak som jag vill tillägga, jag anser att skrivandet för webben är något annorlunda och eftersom många personer scannar texten när de läser på nätet bör man använda det följande (som kommer upp nu):

- Nytt stycke ofta, inte indrag.
- Rubriker och subrubriker i fetstilt ofta som tydligt beskriver texten som kommer.
- Använda punktlistor om möjligt.
- Se till att det är lättläsligt och inte svårläst på grund av att "designen var mer viktig".

Det finns fler punkter men detta är även viktigt.

Tomas B 2005-06-22 15:05

Bra punkter och tänk även på att skriva för besökaren dvs sätt dig in i vad besökaren letar efter ... Allt för många siter pratar nästan uteslutande om vad de gör och hur bra och billiga de är och ingenting om hur de ska lösa besökarens behov.

En annan viktig sak när vi ändå är "på g" är det allra första ordet som besökaren ser dvs din "HEADLINE".

Det är din headline som avgör resten av ödet för din sida dvs om kunden tycker att det är värt att läsa vidare. Ofta, bara genom att testa olika headlines så kan du trycka upp försäljningen 2-3ggr under en kort tid..

Glöm banners och avancerad grafik ... bygg grafiken runt texten och inte tvärt om..

/ Tomas

FredrikMH 2005-06-22 22:03

Är det inte en stor risk att det låter smörigt/"för bra för att vara sant" om man nämner allt som är positivt. Jag ser det i alla fall så när jag läser en text. Ett företag/försäljare som smörar på får jag att se som oseriös och försöker "lura" en. Men detta är väl konsten att kunna hålla det på rätt nivå. Att nämna en negativ sida av en produkt eller något "Man bör tänka på" + alla de positiva sidorna får det att se mycket bättre ut.

Jag kanske har fel men tror inte det :D

AlphaVoidStudios 2005-06-22 22:23

Aldrig har någon på Wn haft så mkt bra saker att säga som thomas B
MYcke tung gubbe där ja!

Westman 2005-06-22 23:25

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Jun 22 2005, 14:37
- Nytt stycke ofta, inte indrag.
Japp, indrag ska endast användas om texten skall tryckas.

Källa: Svenska B, gymnasiekurs

kers 2005-06-23 15:07

Varför ska man inte använda indrag på webbsidor? Lättar det inte upp läsningen och gör texten luftigare och sånt gullgull?

Robert 2005-06-23 15:20

Citat:

Originally posted by kers@Jun 23 2005, 15:07
Varför ska man inte använda indrag på webbsidor? Lättar det inte upp läsningen och gör texten luftigare och sånt gullgull?
Jo, marginaler gör det, inte indrag (alltså första raden i ett stycke)

Jim_Westergren 2005-06-23 20:08

Citat:

Varför ska man inte använda indrag på webbsidor? Lättar det inte upp läsningen och gör texten luftigare och sånt gullgull?
Jag tror du menar blankrad. Det är det man ska använda. Indrag är det man har i typ romanen och likande, ser hemskt ut på webben.

kers 2005-06-24 02:15

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Jun 23 2005, 20:08
Citat:

Varför ska man inte använda indrag på webbsidor? Lättar det inte upp läsningen och gör texten luftigare och sånt gullgull?
Jag tror du menar blankrad. Det är det man ska använda. Indrag är det man har i typ romanen och likande, ser hemskt ut på webben.

Nej, jag menar indrag :)

Varför ser det hemskt ut på webben och varför bör man undvika det? Jag trollar inte eller något sånt, jag försöker bara förstå varför man ska undvika det. Jag är techie och kan inte påstå att jag har koll på det estetiska ska funka, men i tidningsbranchen (som jag kommer ifrån) så är det väldigt populärt med indrag i webeditionerna.

Upplys mig :)

Jim_Westergren 2005-06-24 02:53

Ok, jag anser det.

Du får ha din synpunkt vilket är ok men jag skulle t.ex. inte gilla om WN.se skulle ha indrag istället för blankrad vid nya stycken.

Ben 2005-06-24 12:34

Tomas B/

För mig verkar du vara en förädlad och erfaren affärsman inom ”online” världen och besitter erfarenhet som få affärsmän har (Av det lilla jag snappat upp av dig). Det första jag upptäckte när jag startade en sida för att sälja, var säljande texter. En ren, snygg html sida med lite css är inget svårt att sy ihop, inte med de program som finns till hands. Att fylla sidan med information om sakerna är däremot klurigare, för att inte nämna ”säljbrev” till de som…..eller medlemsbrev till de registrerade, att skriva för medlemmen/kunden, att styra kundens tankar med hjälp av små svarta tecken…..Intressant.

Den största nyttan för mig som inte kunde engelska så värst mycket var den Svenska siten webbpennan, den sidan gav mig väldigt mycket om en texts grundläggande uppbyggnad.
Men för att komma djupare in på ämnet, var en kille vid namn, Mikael Eriksson som du verkar vara i klass med, en lysande kunskaps källa att lära sig från. Mig veterligen finns bara denna kille som säljer sin kunskap via e-böcker bl.a. på Svenska. Det finns ju annat svenskt material som säljs, men tyvärr inte skrivet av egen erfarenhet/kunskap, om så vore, är det en fattig erfarenhet/kunskap.

Vore intressant om du sålde din kunskap om ämnet i form av e-böcker/böcker Det är lite svårt att hitta de ”svensktalande nätatreprenörerna” och ta del av kunskapen. En av dessa är som skrivit, Mikael Eriksson /Ericsson.

/Glad midsommar B)

Edit: lagt till ord

Tomas B 2005-06-25 16:03

Wow.. tack Ben för dessa fina ord.


Citat:

Vore intressant om du sålde din kunskap om ämnet i form av e-böcker/böcker Det är lite svårt att hitta de
”svensktalande nätatreprenörerna” och ta del av kunskapen. En av dessa är som skrivit, Mikael Eriksson /Ericsson.

Har fått en hel del förfrågningar om detta men som vanligt så är det tiden som inte räcker till.
MEN om det finns ett intresse för en No BS newsletter eller ebooks så ska jag ta mig en funderare.
Finns det intresse av er här på WN för det?

/ Tomas

Spindel 2005-06-25 16:14

Nyhetsbrev hade inte varit fel ;)

Jim_Westergren 2005-06-25 16:16

Jag kommer i alla fall prenumerera!

hubbert 2005-06-25 17:01

Citat:

Hmmm, (tänker de flesta)... Tomas!! ... Vad f_n ska jag läsa böcker av gamla tomtar från forntiden ... vi lever ju på 2000 talet!!!
Det skall man. Det är inget som är annorlunda nu vad som gäller dessa frågor. Formerna för distributionen förändras lite men grunden är densamma. Och det finns ingen bransch som är "speciell".

Tycker också att ett nyhetsbrev låter intressant.

jonny 2005-06-25 19:16

Även jag finner ett nyhetsbrev intressant.

Jag skulle gärna vilja se någon referens från Tomas också. Har du något exempel på en annons eller liknande som finns lätt tillgängligt, som du ligger bakom?

hubbert 2005-06-25 20:52

Citat:

Jag skulle gärna vilja se någon referens från Tomas också. Har du något exempel på en annons eller liknande som finns lätt tillgängligt, som du ligger bakom?
Vore intressant eller att du Tomas B kompletterar din profil med en hemsidesadress.

Worm 2005-06-26 18:57

Ja, ett nyhetsbrev vore mycket bra.
Vore trevligt om du Thomas, eller någon annan, kunde länka till de reklamkampanjer som nämnts i tråden.
Är lite för lat för att leta upp alla dessa själv :)

Skulle även vilja veta om det finns några direkta fällor som man absolut inte ska använda sig av i ett säljbrev?

Tack för Wn's bästa tråd Thomas!

Micke04 2005-06-26 22:32

Citat:

Originally posted by jonny@Jun 25 2005, 18:16
Även jag finner ett nyhetsbrev intressant.

Jag skulle gärna vilja se någon referens från Tomas också. Har du något exempel på en annons eller liknande som finns lätt tillgängligt, som du ligger bakom?

Såg att tomas b heter Tomas Loden i denna tråd så jag antar att jag inte gör dig arg tomas iom att du redan avslöjat det:
http://www.webmasternetwork.se/f10t7885.html

Gjorde en sökning och hittade några sajter, men det ser mest ut som om tomas lagt ut massa artiklar (samma?) för att ranka vissa länksajter, typ www.internet-dating-search.com

Sen finns ju denna mer säljande sajten, som jag tycker ser skrämmande ut, men det kanske fungerar.. vad vet jag? Med skrämmande menar jag att jag direkt tror att det är lurendrejeri på gång...
www.lodenweb.com

Micke04 2005-06-26 22:40

Citat:

Originally posted by Ben@Jun 24 2005, 11:34

Vore intressant om du sålde din kunskap om ämnet i form av e-böcker/böcker Det är lite svårt att hitta de ”svensktalande nätatreprenörerna” och ta del av kunskapen. En av dessa är som skrivit, Mikael Eriksson /Ericsson.

Var hittar man dessa e-böcker? allt jag hittade var sajten www.theinziders.com som jag tror är Eriksson's

hubbert 2005-06-26 23:51

Ser ut att bli en intressant fortsättning på den här tråden...

Ben 2005-06-27 00:11

/micke04

Japp, Mikael Eriksson var det. Vet inte vad som hänt med hans sida, Inkomster.nu
Han hade ingen objektiv bok om ämnet, var man involverad i hans affärer så såg han till att man fick de rätta kunskaperna. Naturligtvis för att det gynnade hans affärer. om det gynnar mig så gynnade det han :-) Jag tror jag har alla hans böcker kvar i min gamla dator.

Han hade en stab på 4 - 5 pers och en del underhuggare, en av dessa underhuggare var jag.
Citat:

vad vet jag? Med skrämmande menar jag att jag direkt tror att det är lurendrejeri på gång...
Angående Tomas B så är det inte vad han sysslar med utan vilken kunskap han besitter som är intressant.

Edit: Vore intresssant att veta var du ser lurendrejeriet :ph34r:

grazzy 2005-06-27 01:31

Jag läste "http://www.hotlib.com/articles/show.php?t=Know_The_Fundamentals_To_Success" och som ett litet experiement så bytte jag ut ordet "market" mot "spam" vilket gav en del lustiga resultat.

Highlights:
Make your business plan simple. Concentrate on building a list. Find affiliate programs and joint venture partners to supply products and income. Regardless of what spaming method you choose, you'll need a basic spaming plan.

Poor spaming. Promoting may not be as much fun, but it's key to making the fun parts pay off. You should spend more of your time spaming than on any other task.

There is no one perfect system for spaming, but that's OK. With a good system and a steady effort you ll do just fine. If you already have a good system, and it can be easily duplicated to your downline, stick with it. If not, find a proven system that are currently working well and that can be duplicated by everyone in your group. It's just a numbers game - pure statistics.


Man lurar sig lätt att tro att "internet marketing" är något luddigt fint, men om man läser noga så dyker de välkända orden upp som "downline" och "system". Då vet man vart det bär. Till MLM-träsket med midnight train.

Transeurope mlm-trance osv.

Tomas B 2005-06-27 08:57

Citat:

Jag skulle gärna vilja se någon referens från Tomas också. Har du något exempel
på en annons eller liknande som finns lätt tillgängligt, som du ligger bakom?

Ja, jag har ett flertal annonser som jag ligger bakom och jag ska lägga upp ett par av dem
här om ni är intresserad..

Citat:

Skulle även vilja veta om det finns några direkta fällor som man absolut inte ska använda sig av i ett säljbrev? Tack för Wn's bästa tråd Thomas!
Gör det inte försvårt för dig, skriv inga långa krångliga historier utan är du osäker så anlita någon som kan. Oftast så är det just erbjudandet i säljbrevet som är den svaga punkten, alla vet alla fakta om sin produkt men inte hur man ger kunden ett bra lockande erbjudande och det gäller för alla online samt offline..

Citat:

Såg att tomas b heter Tomas Loden i denna tråd så jag antar att jag inte gör dig arg tomas iom att du redan avslöjat det:http://www.webmasternetwork.se/f10t7885.html
Inga problem...

Citat:

Gjorde en sökning och hittade några sajter, men det ser mest ut som om tomas lagt ut massa artiklar (samma?) för att ranka vissa länksajter, typ www.internet-dating-search.com
Anledningen till att det är en massa artiklar idag är att killarna jag sålde siten till har låtit domänen gått ut.. Men Wow... Roligt ..att du hittade den här siten? Hade glömt bort denna site.. Jag tror det var 2003 någon gång som vi bestämde oss för att bygga en dating site och jag tror vi hade runt 4-500 sidor som mest och ganska bra med besökare ... Sedan så sålde jag siten till ett par killar i Canada som kom med ett bud vi inte kunde säga nej till, kommer inte ihåg exakt vad vi fick för den och jag vet inte hur det gick för dem..tydligen så ligger den nere..

Citat:

Sen finns ju denna mer säljande sajten, som jag tycker ser skrämmande ut, men det kanske fungerar.. vad vet jag? Med skrämmande menar jag att jag direkt tror att det är lurendrejeri på gång... www.lodenweb.com
lodenweb.com är en av många siter vi använder som en ren "testsite", dvs vi lägger upp olika test kampanjer för ezines, textlinks, adsense annonser, sign up forms, adwords test kampanjer för olika nischer och rena försäljningsannonser svenska och engelska - offline samt online och annat som vi löpande testar och dokumenterar för framtiden. Så ja, den ser nog säkert skrämmande ut ibland på vissa sidor.. :D Men det var absolut inget lurendrejeri på gång!

Bla så testar vi mycket för våra kunder och det jag ser nu på första sidan så har vi tydligen testat en annons för "high paying google adsense keywords" åt en kund och den färdiga produkten ser inte exakt ut så här utan nu är det först en "landing page" för att få besökarnas kontaktinfo för att sedan skickas till en riktig site..

Av alla som kommer till den nya siten från våra text links så är det nu 23% som ger oss deras info under löpande test period och vi får in 4-7 orderar per dag just nu. Tilläggas ska att det idag är ett "membership program" med en affiliate service som de får tillgång till och det kostar $2.95 för de första 3 dagarna och därefter $24.95 per månad och de allra flesta (82%) stannar efter tre dagars erbjudandet. Vi har ett hundratal affiliates som säljer den här produkten idag och den genererar en skaplig månadsinkomst. Medlemmarna får tillgång till bla 11.000 artiklar som de kan använda till bla adsense samt "4.000 high paying keywords" som uppdateras varje vecka, adsense trackers mm mm..

Säljbrevet som är just nu på siten är skrivet av mig, det tog ca 30 minuter och jag skrev den mycket snabbt för att kunden direkt skulle få en aning om hur det skulle kunna se ut och trots att stavningen och annat inte var/är till 100% bra så gick det mycket bra när vi testade med adwords och den genererade en skaplig vinst på kort tid.. så jag måste ha gjort något rätt trots alla misstag på sidan. Bla annat så körde vi en solo ad i ett newsletter och den drog in 69st ny orderar och 47 av dessa var kvar flera månader efter annonsen så det här konceptet fungerade skapligt och gör det än idag... med en annan site..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson