WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dedicated servrar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8563)

uvixo 2005-06-20 20:56

Gokväll,
Då har jag funderat ett tag och beslutat mig att inskaffa en dedicated server.
Det jag skall andvända denna server till är bl.a hosting av mina 2 domäner (drar inte specielt mycket trafik), polares sida samt ett galleri (200-500 bilder). Antalet besökare vet jag inte riktigt, men inget enormt.. ännu. Det jag undrar är vad det finns företag som erbjuder detta. Dom jag har kikat på är;
Crystone <- ser ganska bra, men är dom seriös? deras sida ser förjävlig ut enligt mig..
Banhorf <- liknande Crystone med priser och paket, ligger bra till..
Hyrserver <- hm, har för höga priser för mig..

Vet också att Gate9 erbjöd detta, men efter att dom lanserat sin nya sida hittar jag inte ett skit. :/

Jag är beredd och betala ca. 600 - 700 kr i månaden och ser gärna att hotellen har en avtalsperiod på 6 månader, men desto tidigare desto bättre för min del. Sedan undrar jag om celeron är bra för detta och hur mycket ram tror ni kan behövas? Hdd ligger mellan 60 - 80 gb, lär väl inte vara några större problem?

Det jag menar är att du skall nästintill spamma, eller inte spamma.. men ge tips på fler företag som finns i denna bransch. Hur dom fungerar, deras uptime, support, paket etc.

Hoppas detta går bra.. Se till och ha en trevlig kväll! :)

Kihlbom 2005-06-20 22:22

jag är ute efter exakt samma sak. Jag har kollat in www.webcows.se som verkar väldigt bra! 995kr/mån och ingen startavgift. Man binder sig bara en månad.

Om du kolla på banhof så måste du binda dig i 24 månader!!!

M.R 2005-06-20 22:40

Tror inte man ska döma någon pga deras sida.
Du kanske gillar mycket bilder och så lite text som möjligt?
Men va vet jag..

Jag skulle försöka ta kontakt med p80, jx, eller varför inte ev1 och se om man kan lösa något med dom.
Men Crystones vekar då seriösa om man tittar på deras kundreferenser.

Westman 2005-06-20 22:41

Bahnhof har även ett högre pris för kortare bindningstid enligt en annan tråd. Gällande Gate9 så håller jag med. Däremot sa en av delägarna förra veckan att han inte hade hört något om att de skulle ha slutat med dedikerade servrar. Deras sida säger då absolut inget annat än webbhosting. Go figure...

jonny 2005-06-20 23:04

Den uppfattninag jag får baserat på din besekriving innebär att den billigaste server du kan hitta hårdvarumässigt bör duga alldeles utmärkt. 512 MB RAM eller mer är att rekommendera.

uvixo 2005-06-20 23:09

Citat:

Originally posted by M.R@Jun 20 2005, 22:40
Tror inte man ska döma någon pga deras sida.
Du kanske gillar mycket bilder och så lite text som möjligt?
Men va vet jag..

Jag skulle försöka ta kontakt med p80, jx, eller varför inte ev1 och se om man kan lösa något med dom.
Men Crystones vekar då seriösa om man tittar på deras kundreferenser.

p80 har jag skickat en offert till, men förmodar att dom har liknande priser som DCS har, vilket inte passar min smak. Kikade även på JX hemsida, dock var samtliga platser upptagna, tyvär.

Men ja, som du säger verkar faktiskt Crystone riktigt bra. Skall bli till att forska närmare om dom.
Ta gärna emot fler tips ang företag som hyr ut.

edit; Såg nu att det var 18 månaders bindningstid vilket är lite galet för mig.

b_andersson 2005-06-20 23:52

Jag kan verkligen rekommendera Glesys, bra priser och riktigt kompetent personal.

Du har inte funderat på colocation? Oftast enklare att slippa startavgift/bindningstid, så är det iaf på Glesys.

//Björn

kullervo 2005-06-21 00:23

Colocation som b_andersson är nog att föredra för dig eftersom du vill få ner priset. Det är ju dumt att betala mycket för en hyffsad burk när det räcker med en gammal P2 med 128MB minne.

chrizz 2005-06-21 10:32

Crystone är seriösa, har co-location där själv.

uvixo 2005-06-21 11:57

Hm,
angående co-location, om jag köper t.ex en dell burk och ställer den, det är ungerfär så det fungerar, eller?
Då får jag ansvara för drift av den, underhåll etc?

Helix 2005-06-21 12:34

Citat:

Då får jag ansvara för drift av den, underhåll etc?
Det gör du (vad gäller drift) för en dedikerad server också om du inte köper till tjänster till detta. Dedikerad betyder oftast bara att servern köps in av någon annan och de hyr ut den till dig, inte att de sköter driften! De sköter endast hårdvaran.

Neno 2005-06-21 12:46

Citat:

Vet också att Gate9 erbjöd detta, men efter att dom lanserat sin nya sida hittar jag inte ett skit. :/
Vi har gjort om både sidan och vårt utbud, därav har en del tjänster som erbjöds tidigare tagits bort. Vi vill koncentrera oss på våra kärnverksamheter för att kunna ge våra kunder så bra tjänster som möjligt. Dedikerade servrar är en av sakerna som tagits bort ut utbudet.

Citat:

Gällande Gate9 så håller jag med. Däremot sa en av delägarna förra veckan att han inte hade hört något om att de skulle ha slutat med dedikerade servrar. Deras sida säger då absolut inget annat än webbhosting. Go figure...
Huvudbolaget som äger Gate9 har tre stycken delägare. Två av dessa jobbar direkt med Gate9 och ingen av dessa två har fått den fråga som du delger ovan. Därför ställer jag mig väldigt undrande till vem du egentligen pratat med som säger sig vara delägare av företaget.

Det webbsidan säger är vad som erbjuds. Finns det några andra frågor är ni mycket välkomna att kontakta vår kundtjänst som kan ge er korrekta svar.

M.v.h.
Jesper Ohlsson
Gate9

Decibel 2005-06-21 13:36

Citat:

Originally posted by gate9@Jun 21 2005, 11:46
Citat:

Gällande Gate9 så håller jag med. Däremot sa en av delägarna förra veckan att han inte hade hört något om att de skulle ha slutat med dedikerade servrar. Deras sida säger då absolut inget annat än webbhosting. Go figure...
Huvudbolaget som äger Gate9 har tre stycken delägare. Två av dessa jobbar direkt med Gate9 och ingen av dessa två har fått den fråga som du delger ovan. Därför ställer jag mig väldigt undrande till vem du egentligen pratat med som säger sig vara delägare av företaget.

Det webbsidan säger är vad som erbjuds. Finns det några andra frågor är ni mycket välkomna att kontakta vår kundtjänst som kan ge er korrekta svar.

M.v.h.
Jesper Ohlsson
Gate9

Det är rätt vida känt att mitt namn förknippas med just Gate9, och det inte varit någon direkt mediakampanj eller officiell information om att jag inte längre finns med i Gate9, dras det kanske paraleller ;) (vilket man förvisso bör ha förutsett).

Dock har jag inget minne av att ha pratat med just den person som citeras.

danielhansson 2005-06-21 14:25

Hehehe Jag tror att jag får säga till våra designers på Crystone att de har fått negativ kritik på deras hemsideslayout. (Någon gång ska vara den första)
Givetvis så levererar vi på Crystone alltid seriösa lösningar till våra kunder kontakta
Daniel Hansson på Crystone så kan vi diskutera detta lite mer angående servern.

uvixo 2005-06-21 16:59

Citat:

Originally posted by gate9@Jun 21 2005, 12:46
Citat:

Vi har gjort om både sidan och vårt utbud, därav har en del tjänster som erbjöds tidigare tagits bort. Vi vill koncentrera oss på våra kärnverksamheter för att kunna ge våra kunder så bra tjänster som möjligt. Dedikerade servrar är en av sakerna som tagits bort ut utbudet.

Det var tråkigt och höra. Då jag haft gate9 som webbhotell sen tidigare hade ni varit det självklara valet för mig om ni fortsatt erbjuda dedikerade servrar. Dock var det under Decibels tid, hehe. :)

Citat:

Hehehe Jag tror att jag får säga till våra designers på Crystone att de har fått negativ kritik på deras hemsideslayout. (Någon gång ska vara den första)
Givetvis så levererar vi på Crystone alltid seriösa lösningar till våra kunder kontakta
Daniel Hansson på Crystone så kan vi diskutera detta lite mer angående servern.

Hehe, dock är er sida mycket enkel och lätt men ändå avancerade. Bra info till kunderna, bra priser.. ser mycket bra ut! :)

Tobab 2005-07-29 20:47

Någon tipsade om p80 men deras billigaste 1 årsavtal kostar 2000+moms och månad så tror jag inte det är aktuellt för den som ställde frågan.

Det verkar som Crystone är billigast iaf när det gäller co-location. Sedan har ju Bahnhof en dedicerad privatserver som är billig. Men det beror ju på vad man är ute efter....

grazzy 2005-07-29 21:33

http://prq.se/

Tobab 2005-07-29 21:42

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 29 2005, 20:33
http://prq.se/

Deras verksamhet är bättre än deras hemsida? :)

jonny 2005-07-30 00:57

Man får ju en viss känsla av att sidan procuderats under tidigt 90-tal och att inget gjorts sedan dess...

PRQ 2005-08-02 16:16

Haha, ja, sidan ska bytas ut... :-)

Decibel 2005-08-02 16:52

Jag håller däremot inte med er, lättöverskådlig, enkel och man hittar det man vill.

Kunder som vet vad dom vill ha, förstår tekniken och fullständigt struntar i vad det kostar kan jag garantera er inte bryr sig ett smack om hur hemsidan ser ut ;)

Lite mer färgglatt kanske vore på sin plats :)

Spindel 2005-08-02 16:58

Håller med Decibel. Den är kanske inte snygg, men man får intrycket att PRQ vet vad de gör och att de istället satsar på sina egna tjänster än att skapa en flashig hemsida.

Micke04 2005-08-02 17:10

Placerade precis min nyköpta server hos Crystone i Stockholm och det fungerade fint! Helt otroligt att man får det för 195kr/mån. Jag uppgraderade bandbredden till 160gb, men det kostade inte mycket extra. De startade om servern 2 ggr då jag strulade till det, snabb service och det kostade inget, får hoppas att det håller i sig!

Ping till sunet ligger på 4ms, BBB på ca 20ms och till mitt gamla webbhotell, tripnet, på 12 ms. Från Sunet tankar den i 7Mb/s och det känns som en dator i mitt lokala nätverk när jag jobbar från den.

Nu har jag inte mer än 1 måndads erfarenhet, men än så länge ser det bra ut!

Decibel 2005-08-02 18:21

Citat:

Originally posted by Micke04@Aug 2 2005, 17:10
Placerade precis min nyköpta server hos Crystone i Stockholm och det fungerade fint! Helt otroligt att man får det för 195kr/mån. Jag uppgraderade bandbredden till 160gb, men det kostade inte mycket extra. De startade om servern 2 ggr då jag strulade till det, snabb service och det kostade inget, får hoppas att det håller i sig!

Ping till sunet ligger på 4ms, BBB på ca 20ms och till mitt gamla webbhotell, tripnet, på 12 ms. Från Sunet tankar den i 7Mb/s och det känns som en dator i mitt lokala nätverk när jag jobbar från den.

Nu har jag inte mer än 1 måndads erfarenhet, men än så länge ser det bra ut!

64 bytes from ftp.sunet.se (194.71.11.70): icmp_seq=0 ttl=59 time=2.70 ms

Sedär... du får vad du betalar för ;)

(Observera den mycket mycket stora graden av ironi i mitt inlägg, närapå att jag själv bör förpassas till papperskorgen :D )

Om det håller i sig, och du har jämn aktivitet på supporten gällande hjälp och liknande så är riktigt bra priser, förstår inte varför dom tar ut såna priser, när det faktiskt går att ta betalt utan större problem.
Trevligt ändå med lite marknadspress, sätter fart på andra leverantörer också.

grazzy 2005-08-02 18:25

Om man bara skulle gå på hemsida skulle PRQ vara det självklara valet av hosting i sverige för mig.

Inte en sekunds tvekan.

jonny 2005-08-03 00:08

Micke, har du ställt en egen server?
Är det 1U rackserver i en en riktig hall med datagolv, kyla, brandsläckningssystem etc som du får stå i för det priset?

*bara nyfiken*

kullervo 2005-08-03 01:31

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 2 2005, 23:08
Är det 1U rackserver i en en riktig hall med datagolv, kyla, brandsläckningssystem etc som du får stå i för det priset?

*bara nyfiken*

Vad mednar du med "datagolv"?

grazzy 2005-08-03 01:34

195 i månaden.. det täcker väl knappt elen?

Henrik Larsson 2005-08-03 03:27

Citat:

Originally posted by kullervo@Aug 3 2005, 01:31
Vad menar du med "datagolv"?
Med datagolv menas nog blytunga plattor till golv som är monterade upp till ca en halvmeter ovanför det riktiga golvet i lokalen. Man går runt på datagolvet och ställer all utrustning på det, men kablar och liknande ting dras under datagolvet.

Jag var med om att en skruv tappades genom ett av hålen i plattorna till datagolvet i en serverhall som jag har tillgång till. Av bekvämlighet hämtades inte rätt verktyg, vilket nästan medförde två bananformade skruvmejslar.

jonny 2005-08-03 09:02

Datagolv ger ett visst skydd mot översvämning i hallen också :)

Brukligt är att den kalla luften från kylaggregaten blåser ut under datagolvet och varje rack är öppet undertill så att kylan kan komma fram, stiga upp och kyla utrustningen i racket.

Datagolv brukar vara en av de saker som skiljer en riktig hall från en liten skrubb.

Westman 2005-08-03 09:48

Nja, datagolv är inte nödvändigt för att det ska vara en riktig datahall men det underlättar arbetet i hallen och har ett flertal fördelar t.ex. att det är lättare att brandskydda med kablarna i golvet än att ha dem i taket.

Kaneteg 2005-08-03 13:02

Det är godkända hallar, och 195:- i månaden täcker elen och lite till.
Vi har dubbla anslutningar i tre olika hallar i Sverige vilket jag tror är väldigt ovanligt.
Crystone tjänar pengar på alla sina tjänster förutom SE adresser:)
Vårt mål är att vi ska vara det självklara valet för Co-locations samt Dedicerade servrar,
därav det billiga priset, men som sagt vi tjänar pengar och våra kunder får en bra tjänst.
en win/win situation men andra ord!

/Mattias Kaneteg

Micke04 2005-08-03 14:19

Jag var aldrig inne i datahallen, men lokalerna var riktigt fräscha. Det såg ut som om Eastpoint (som äger crystone, typ) har många "designrum" i Stockholm. T.ex. såg jag lite J.LINDEBERG kläder hänga i ett av rummen, och vad jag vet så är det eastpoint som skapat deras sajt.

Jag skulle bli överaskad om datahallen var skräpig..

PS. Decibel, jag pingade www.sunet.se idag och nu låg pingen på 1.29-1.64 ms! :P

Micke04 2005-08-03 14:22

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 2 2005, 23:08

*bara nyfiken*

Det är en Dell SC1425 1U server som äter ström. Angående lokalen så hänvisar jag till föregående inlägg. Allt jag vet är att UPS inte ingår, det kostar 320kr extra(!).

Det jag betalar är 195kr + 80gb extra bandbredd för 95kr (totalt 160gb).

Vladi 2005-08-14 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av Micke04
Citat:

Ursprungligen postat av jonny

*bara nyfiken*

Det är en Dell SC1425 1U server som äter ström. Angående lokalen så hänvisar jag till föregående inlägg. Allt jag vet är att UPS inte ingår, det kostar 320kr extra(!).

Och hur mycket äter en sån då? Ett helt skåp av såna skulle äta rejält med ström än skåp med 2-U-servrar?

Kaneteg 2005-08-14 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av Vladi
Citat:

Originally posted by -Micke04@Aug 3 2005, 14:22
Citat:

Ursprungligen postat av jonny

*bara nyfiken*

Och hur mycket äter en sån då? Ett helt skåp av såna skulle äta rejält med ström än skåp med 2-U-servrar?

Våra priser på el är Mycket bra därav kan vi hålla det låga priset!
Sen är det ju inte så att vi bara säljer 1u Co-lo utan även tilläggstjänster.
Det är ju inte så att man tjänar pengar på att regga en se adress för 99-120:- heller.
Eastpoint/Crystone gör vinst varje år, så det är beställa så kommer både Ni och vi bli nöjda.

/Mattias Kaneteg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson