WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Väderlek.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8554)

Marcus 2005-06-20 00:38

Nu är det återigen min tur att använda en av de många värdefulla resurserna här på WN och jag hoppas att ni tar lite tid och besöker sajten så jag kan få ta del av era åsikter och funderingar både kring design, grundidén och tjänstens utformning.

Sajten det gäller är alltså Väderlek.se.

Vill inte gå in på alltför mycket detaljer här innan ni sett sajten eftersom jag också är intresserad av att höra kommentarer kring första intrycket och liknande. All kritik och alla åsikter är uppskattade.

Edit: Sajten är alltså inte på något sätt i sin slutgiltiga form utan utvecklas fortfarande sakta men säkert i form av nya funktioner så ge gärna förslag på ytterligare relaterade features som ni saknar.

Maccke 2005-06-20 00:43

Bra jobb marcus, du har redan fått min feedback :)

Kristofer 2005-06-20 01:03

Tycker du har en snygg design på sidan men din konkurrent temperatur . nu har nog i nuläget en mer lättanvänd sida.

Saknar Kiruna under 5-dygnsprognosen.

När det gäller prognosen så har du ganska många fakta, vilket gör att man inte snabbt ser EN temperatur. När jag börjat läsa lite mer noggrannt ser jag att du ger två helt olika temperaturer, en min och en max. Hur säkert är det? Även här är det kanske mer intressant att veta den uppskattade temperaturen på dagen.

Ovan nämnda konkurrent vars sida jag uppskattar har en länk till SMHI med 5-dygnsprognos där man kan se olika temperaturer under olika tider under dygnet. Detta anser jag vara mer informativt.

Ta inte mina ord på fel sätt. Det är väldigt mycket personliga åsikter och andra kanske gillar ditt upplägg bättre.

Nu vet du vad jag tycker i alla fall :)

/Kristofer

Marcus 2005-06-20 01:15

Tack för ditt snabba och utförliga svar Kristofer!

Tanken med Väderlek.se var just att den skulle vara lättanvänd på så sätt att man håller reda på vilken stad du senast var intresserad av (mha cookies) och vid ditt nästa besök direkt visar vädret för denna stad. På detta sätt både minimerar man antalet klick och ökar användarvänligheten. För att ta del av 5-dygnsprognosen finns också möjligheten att nå denna med endast ytterligare ett klick. Skulle därför vara mycket intressant att höra ännu mer utförligt vad som gör att du tycker att Väderlek.se inte är lättanvänd :)

Den sajt du kallar konkurrent ser jag inte alls som en konkurrent eftersom de är begränsade just till temperaturer och inte presenterar någon väderprognos. Tycker dessutom "konkurrenten" är ganska omständig (många klick). Väderlek.se är istället för den statistikintresserade riktad till en målgrupp som är nyttoinriktad t.ex. för den som inte själv har egen lätttillgänglig termometer/texttv eller vill se hur vädret för dagen är prognosticerat att bli - enklare att titta på datorn innan man ska iväg ut.

Angående min. och max. temperatur gäller det alltså mellan vilka temperaturer värmen varierar under dagen. Dvs tidigt på morgonen/sent på kvällen är det min. temperaturen och mitt på dagen max. temperatur. Med andra ord är det ett intervall för vilka värden temperaturen varierar. Får dock fundera på hur man kan presentera det på ett tydligare sätt.

Tack för din feedback!

jake 2005-06-20 01:24

Det borde vara sol moln och regnmoln på sverigekartan också så man kan se regnrisken snabbt.

Varifrån får du prognoserna?

Marcus 2005-06-20 01:33

Citat:

Originally posted by jake@Jun 20 2005, 01:24
Det borde vara sol moln och regnmoln på sverigekartan också så man kan se regnrisken snabbt.
Varifrån får du prognoserna?

Absolut, detta är också en av de närmast tilltänkta funktionerna. Grafik ger ett snabbare intryck och bättre förståelse för besökaren. Roligt att du bekräftar önskemålet av detta. Statistiken samlas in från små aktörer runt om i landet och beräknas sedan för prognoser av Weather.com som vi därigenom tar del av. Vi har även själv direkt kontakt med några av dessa lokala statistikleverantörer.

Tack för ditt svar Jake.

Kristofer 2005-06-20 07:36

Marcus: Jag gjorde ett besök till nu och rent reflexmässigt så tittar i alla fall jag på kartan först och då efter min stad. Idealet vore att ha några olika kartor så alla städer är representerade redan där, grafiskt. Kan dock tänka mig att det är väldigt tjorvigt att ha olika kartor beroende på vilken stad man valt senast.

När jag inte ser temperaturen på kartan för min stad så får man helt enkelt söka lite med blicken och det är här jag hade velat att det vore lättare att se aktuell temperatur. Visst, den ligger högst upp under väder och om jag ger sidan en chans så kommer jag lära mig var jag ska titta och därmed är problemet ur världen - för min del.

Frågan är kanske vad din målgrupp är ute efter? Är det en majoritet som bara vill se aktuell temperatur liksom jag så kanske du ska göra just den delen lite tydligare så det är det första man uppfattar (efter kartan möjligen). I annat fall är nog upplägget tämligen bra.

Tror på din site, kan säkert gå riktigt bra :)

FredrikMH 2005-06-20 20:26

Citat:

Originally posted by Kristofer@Jun 20 2005, 01:03
men din konkurrent temperatur . nu har nog i nuläget en mer lättanvänd sida.
Jag kan nog inte hålla med om detta tyvärr. Tycker att det var lättare att navigera på Marcus sida. Dock är den kanske inte lika funktionell men det är en annan femma :D

Bra jobbat annars och precis lagom i min smak.

pitbull 2005-06-20 20:51

Busbra sida!

Jag hittar faktiskt inga fel som stör mig... Om jag tar i riktigt ordentligt så får jag väl gnälla lite på att Norrköping "Sveriges Väderhuvudstad" inte finns med på kartan. :D

Det blev ett bokmärke, och en återkommande besökare. Toppensida att titta in på innan skogspromenaderna.

* Nej vi känner inte varandra och har inga affärer tillsammans. ;)

Mvh /Stefan

Susanne 2005-06-20 21:49

Punkt-bordrarna är inte snygga i Opera eftersom de är svarta. Det blir jobbigt och irriterande. Annars väldigt tilltalande utseendemässigt och innehållsmässigt.

grazzy 2005-06-20 21:49

En grej som stör mig lite med sidan är att texten "om" siten ligger kvar hela tiden. Den är rätt överflödig andra gången man går in på webbplatsen.

Oavsett är det rätt mycket "happy talk", det är bättre att lägga informationen på en undersida och låta besökaren få det de kom till sidan för, vädret :)

Arood 2005-06-21 09:31

Du verkar ha statistik över väldigt många platser i sverige men jag saknar robertsfors :(

men men, alla byhålor får ju inte plats :P

Marcus 2005-06-21 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Originally posted by -Kristofer@Jun 20 2005, 01:03
men din konkurrent temperatur . nu har nog i nuläget en mer lättanvänd sida.

Jag kan nog inte hålla med om detta tyvärr. Tycker att det var lättare att navigera på Marcus sida. Dock är den kanske inte lika funktionell men det är en annan femma
Bra jobbat annars och precis lagom i min smak.

Tack för det Fredrik.

Citat:

Originally posted by -pitbull@Jun 20 2005, 20:51
Busbra sida
Jag hittar faktiskt inga fel som stör mig... Om jag tar i riktigt ordentligt så får jag väl gnälla lite på att Norrköping Sveriges Väderhuvudstad inte finns med på kartan. *
Det blev ett bokmärke, och en återkommande besökare. Toppensida att titta in på innan skogspromenaderna.
* Nej vi känner inte varandra och har inga affärer tillsammans. *
Mvh /Stefan

Roligt att du gillade den. Ska snart göra några förändringar så då kommer även Norrköping att finnas med på kartan :)

Citat:

Originally posted by -Susanne@Jun 20 2005, 21:49
Punkt-bordrarna är inte snygga i Opera eftersom de är svarta. Det blir jobbigt och irriterande. Annars väldigt tilltalande utseendemässigt och innehållsmässigt.

Färgen på punkt-bordrarna är lite nedtonade nu så förhoppningsvis sticker det inte likadant i ögonen längre. Använde prickade borders främst för att få en "mjukare" övergång mellan ruta och bakgrund men vet som sagt inte riktigt hur lyckat det blev.

Citat:

Originally posted by -grazzy@Jun 20 2005, 21:49
En grej som stör mig lite med sidan är att texten om siten ligger kvar hela tiden. Den är rätt överflödig andra gången man går in på webbplatsen.
Oavsett är det rätt mycket happy talk, det är bättre att lägga informationen på en undersida och låta besökaren få det de kom till sidan för, vädret

Nu syns texten på förstasidan endast första gången man går in på sajten. Dock är jag inte helt på det klara med hur Google ställer sig till detta iomed att jag använder cookies för att åstadkomma det och då kanske de "misstolkar" det som någon slags "cloaking"-försök.

Citat:

Ursprungligen postat av Arood
Du verkar ha statistik över väldigt många platser i sverige men jag saknar robertsfors
men men, alla byhålor får ju inte plats *

Tyvärr finns inte någon statistikleverantör i Robertsfors (åtminstone inte någon som jag känner till/har tillgång till). Däremot är kanske vädret någorlunda likt det i Umeå eller Skellefteå?

Edit: Gjorde förresten sidan lite luftigare för att få fram bakgrunden lite mer. Förhoppningsvis blev det åtminstone inte sämre. Nu markeras även den "aktuella" staden på kartan (förutsatt att den finns utsatt) i en annan färg

Robert 2005-06-21 21:13

Hojta till om du behöver lite vädersymboler och känner att photoshophanden inte är att lita på så kan du få de jag använder på en site (dinasidor.se). De är i stort psd-format med skuggor, semitransparanta solstrålar och hela paketet, utifall den grafiska komponent du använder stödjer att du lägger på bilder med 256 färgers semitransparans alltså. :)

Yepp 2005-06-22 00:49

Har inte mycket att invända, men lite...
- Gillar inte logotypen över huvudtaget - ser ut som något tråkigt WordArt-försök a la skolarbeten i högstadiet, trist typsnitt i kursiv still. Hitta på nåt roligare och få gärna in någon form av illustration eller liknande (ett moln kanske, vad vet jag)
- "Välkommen-texten" känns lite för mycket på något sätt, kan inte sätta fingret riktigt på vad - men lite "Expressen-ökar-igen-artikel"-känsla. Oavsett vilket har jag iaf hittat ett litet irriterande stavfel: "...och möjligt för dig att ta del av dygnet runt, året runt..."
- Varför är kolontecknet efter "Meny" understruket?
- Gillar inte heller riktigt texten under loggan "Varmt välkommen..." - dessutom är det inte snyggt implenterad.

I övrigt en klockren tjänst - lycka till!

Marcus 2005-06-22 01:10

Citat:

Originally posted by Yepp@Jun 22 2005, 00:49
Har inte mycket att invända, men lite...
- Gillar inte logotypen över huvudtaget - ser ut som något tråkigt WordArt-försök a la skolarbeten i högstadiet, trist typsnitt i kursiv still. Hitta på nåt roligare och få gärna in någon form av illustration eller liknande (ett moln kanske, vad vet jag)

heh, jo skiner väl igenom alltför mycket att jag inte är någon grafiker. hum. Får väl försöka hitta på något bättre framöver. Försökte lämna det så enkelt som möjligt eftersom det syns ännu tydligare om man försöker sig på avancerade saker :)

Citat:

- Välkommen-texten känns lite för mycket på något sätt, kan inte sätta fingret riktigt på vad - men lite Expressen-ökar-igen-artikel-känsla. Oavsett vilket har jag iaf hittat ett litet irriterande stavfel: ...och möjligt för dig att ta del av dygnet runt, året runt...
Den behöver man numera bara se en gång om man inte uttryckligen efterfrågar det (genom länken till förstasidan) så den får nog vara tills jag kommit över Expressen-stadiet ;) Tack för påpekandet för stavfelet! Fixat nu :)

Citat:

- Varför är kolontecknet efter Meny understruket?
Jadu, det är inte det nu längre :)

Citat:

- Gillar inte heller riktigt texten under loggan Varmt välkommen... - dessutom är det inte snyggt implenterad.
Nej, tycker också den ser malplacerad ut. Dock ser sidans helhet lite knepig ut om man tar bort den helt. Har försökt på lite olika sätt utan att få till något bättre. Men får fundera lite där. Bra att du påpekade det så det inte bara var jag som inbillade mig :)

Citat:

I övrigt en klockren tjänst - lycka till
Tackar. Jättebra kritik, ska ta och åtgärda dem så fort jag bara kan :)

Robert 2005-06-22 09:33

En idé kan vara att gära hela designen lite mer levande så att den återspeglar vädret på den valda orten. När jag kommer in på sidan så är det solsken och ljusa färger men vädermolnet i övre vänstra hörnet visar ett regnmoln... skulle det inte vara lite coolt och annorlunda att du anpassar bakgrundsbild + ev lite av färgerna till aktuellt väder? Jag vill direkt se att vädret är skit redan på layouten... =)

Nåja bara en idé...

Du kan iaf köra sässongsbetonat tema för vinter, vår, sommar och höst.

Mattias 2005-06-22 10:47

Innehållet ser bra ut, går inte att klaga på tycker jag.
Dock skulle jag inte köra på denna designen direkt, mitt förslag jag gjorde tidigare till en person med påhittat namn vart klicky

strauss 2005-06-22 13:51

Riktigt fint !
Varför inte regga väderlek.se ? innan någon annan gör det om din sida blir stor.

Marcus 2005-06-22 17:23

Citat:

Originally posted by Robert@Jun 22 2005, 09:33
En idé kan vara att gära hela designen lite mer levande så att den återspeglar vädret på den valda orten. När jag kommer in på sidan så är det solsken och ljusa färger men vädermolnet i övre vänstra hörnet visar ett regnmoln... skulle det inte vara lite coolt och annorlunda att du anpassar bakgrundsbild + ev lite av färgerna till aktuellt väder? Jag vill direkt se att vädret är skit redan på layouten... =)
hah, jo låter som en ganska rolig grej om inte annat. Får jag bara till några passande layouter så är det ju en lätt match. Förmodligen är det inte något för alla men det går ju att ordna.

Citat:

Nåja bara en idé...
Det är jag mycket tacksam för :)

Citat:

Du kan iaf köra sässongsbetonat tema för vinter, vår, sommar och höst.
Jodå, det var också tanken att ordna en passande höstbild innan det blir aktuellt iaf. :)

Marcus 2005-06-22 17:23

Citat:

Originally posted by strauss@Jun 22 2005, 13:51
Riktigt fint
Varför inte regga väderlek.se ? innan någon annan gör det om din sida blir stor.

Den har jag ju redan registrerat? Bl.a. vaderlek.se, väderlek.se, vaderleksrapport.se, väderleksrapport.se, vaderleksrapport.com, väderleksrapport.com är registrerade.
Sedan fungerar även t.ex. yy.se. Men det är inte så "officiellt" utan mer en "snabblänk" om man inte har tillgång till bookmarks eller är slö :)

Tomas B 2005-06-23 10:04

Marcus..

Tona ner de snorgröna adsense annonserna, om du absolut måste ha adsense på sidorna så se till att de ser ut som att de är en del av sidan... Ha samma bakgrundsfärg på annonserna som du har på övriga sidan så att de smälter in
i sammanhanget och inte står ut som de gör nu..

Tänk på att de allra flest besökarna lider av "banner blindness" dvs om annonserna ser för mycket ut som just "annonser" så kommer kunderna att springa från siten, så det du ska göra är som sagt att få adsense att se ut som en del av sidan och inte något som du bara har slängt dit för att du vill få in några kronor..

Just my 2 cents

/ Tomas

Marcus 2005-06-28 23:45

Citat:

Originally posted by Tomas B@Jun 23 2005, 10:04
Marcus..
Tona ner de snorgröna adsense annonserna, om du absolut måste ha adsense på sidorna så se till att de ser ut som att de är en del av sidan... Ha samma bakgrundsfärg på annonserna som du har på övriga sidan så att de smälter in
i sammanhanget och inte står ut som de gör nu..
Tänk på att de allra flest besökarna lider av banner blindness dvs om annonserna ser för mycket ut som just annonser så kommer kunderna att springa från siten, så det du ska göra är som sagt att få adsense att se ut som en del av sidan och inte något som du bara har slängt dit för att du vill få in några kronor..
Just my 2 cents
/ Tomas

Tack Tomas för dina kommentarer. Intressant att höra din syn som annonsör på det hela. Ofta brukar det ju dock vara (enligt min erfarenhet) att man bör låta viss information sticka ut lite extra från sidan för att de ska fånga intresset och inte låta sidan bli för lam. Har inte hört några negativa kommentarer från användarna ännu men de kanske bara är för beskedliga :)

Hursomhelst, har varit bortrest nu senaste dagarna så har inte hunnit ta itu med detta än men ska se till att ordna lite mer passande och utvärdera dem. Måste nog ta och titta på en ordentlig monitor också så jag kan se färgerna lite bättre, för de ser faktiskt inte snorgröna ut på min bärbara dators monitor. Tanken med annonserna var väl delvis också att fylla ut sidan med relaterad information som kunde vara av intresse för besökaren men ska nog även lägga till möjligheten för den som vill att "inaktivera" annonserna så att de inte syns överhuvudtaget.

Marcus 2005-06-28 23:54

Citat:

Originally posted by Mattias@Jun 22 2005, 10:47
Innehållet ser bra ut, går inte att klaga på tycker jag.
Dock skulle jag inte köra på denna designen direkt, mitt förslag jag gjorde tidigare till en person med påhittat namn vart http://www.glint.se/_portfolio/vaderlek/

Jo, din design ser väl helt okej ut, dock tycker jag den ser lite väl standardiserad ut och inte riktigt något som passar in i min tankegång kring sajten med snabb och lättöverskådlig information med så få klick som möjligt. Så tyvärr, denna gång kan du nog inte sälja in din design till mig men tack iaf ;)

Björn 2005-06-29 03:33

2 bifogad(e) fil(er)
Eftersom jag inte kunde somna så tog jag mig friheten att göra en ny logga åt er...
vill ni ha den så kan vi säkert komma överenns billigt .. : )

Venice 2005-06-29 12:26

Jag fick också lust att göra en logga ; )

http://disneyfilmsidan.se/upload/Vaderlek.jpg

Björn 2005-06-29 12:41

vägra sno min ide o göra precis samma motiv ^^

Jawn 2005-06-29 12:52

Citat:

Originally posted by Venice@Jun 29 2005, 12:26
Jag fick också lust att göra en logga ; )

http://disneyfilmsidan.se/upload/Vaderlek.jpg

Snyggt :)

Marcus 2005-06-29 15:14

Nu är en ny logo på plats och den fula textrutan under logon borta.

Eftersom Venice's logga var fin å färggrann, billig och väderlek.se var i behov av lite mer färger och med klen budget så fick det bli den. :)

Hursomhelst, tack för två bra förslag.

Jack Lord 2005-06-29 16:58

Riktigt fin sida.

Jag gillar utseendet och loggan också.

Jag tycker dock att texten över kartan med temperaturerna förstör lite. Ser inte så snyggt ut. Sen tycker jag inte heller det är så viktigt att man vet exakt var det är 13 grader. Alltså det behöver inte stå Umeå 13 grader. Gillar det bättre som robert hade gjort på dinasidor.se med temperatur och moln,solar osv. Man får ju ändå en uppfattning om temperaturen och vädret och temperaturen i regionen utan att det uttryckligen står vilken stad det är. Mer detaljerat på specifik stad ser man ju i inforutan.
Tycker även att google annonsen förstör rätt mycket eftersom den är så ful, men det är kanske inte så mycket att göra åt.

I överlag mycket bra. ctrl-d för mig ;-)

Edit:
ooops. missade att det fanns en sida till med kommentarer. Kanske upprepade lite som sagts tidigare.

Marcus 2005-06-29 19:30

Citat:

Originally posted by Jack Lord@Jun 29 2005, 16:58
Riktigt fin sida.
Jag gillar utseendet och loggan också.

Tack och kul att du gillar det :)

Citat:

Jag tycker dock att texten över kartan med temperaturerna förstör lite. Ser inte så snyggt ut. Sen tycker jag inte heller det är så viktigt att man vet exakt var det är 13 grader. Alltså det behöver inte stå Umeå 13 grader. Gillar det bättre som robert hade gjort på dinasidor.se med temperatur och moln,solar osv. Man får ju ändå en uppfattning om temperaturen och vädret och temperaturen i regionen utan att det uttryckligen står vilken stad det är. Mer detaljerat på specifik stad ser man ju i inforutan.
Näe texten på kartan är ju inte den snyggaste. Är lite svårt att få det snyggt och samtidigt läsbart dock. Men som du säger är det kanske lite överflödig information men samtidigt känns det som ett snabbt sätt att se vad dina föräldrar/syskon/polare har för temperatur i en annan del av landet utan att specifikt gå in på detaljerad information för den staden vid varje besök. Har som jag nämnde tidigare försökt få det så lättöverskådligt som möjligt. Det kommer så småningom att hamna solar och moln på en karta och då ska man väl även ha möjligheten att variera vilken information (symboler: sol/moln/osv, temperatur och/eller t.ex. stadsnamn) man vill ska synas på Sverigekartan.

Citat:

Tycker även att google annonsen förstör rätt mycket eftersom den är så ful, men det är kanske inte så mycket att göra åt.
Försökte iaf ändra lite färger på den för att få det bättre men det är som sagt ganska svårt att få det att se bra ut i sammanhanget.
Citat:

I överlag mycket bra. ctrl-d för mig ;-)
Skoj! :)
Citat:

Edit:
ooops. missade att det fanns en sida till med kommentarer. Kanske upprepade lite som sagts tidigare.

Nejdå, ingen fara. Oavsett om det skulle varit upprepningar så är det intressant att se om fler har samma åsikter. Mycket tacksam för ditt svar! Tacktack :)

Jack Lord 2005-07-03 06:07

Citat:

Försökte iaf ändra lite färger på den för att få det bättre men det är som sagt ganska svårt att få det att se bra ut i sammanhanget.
Blev faktiskt mycket bättre med blått. Sticker inte i ögonen på samma sätt.. flyter bttre med sidan.

Fy fan va gott nu när det är festival ocah allt!! :D
Citat:

Soluppgång 2:02
Solnedgång 23:17
Förhållande Soligt

:-)

Marcus 2005-07-03 23:48

Citat:

Originally posted by Jack Lord@Jul 3 2005, 06:07
Citat:

Blev faktiskt mycket bättre med blått. Sticker inte i ögonen på samma sätt.. flyter bttre med sidan.

Bra! :)
Citat:

Fy fan va gott nu när det är festival ocah allt
Citat:

Soluppgång 2:02
Solnedgång 23:17
Förhållande Soligt

:-)

Nu finns det upp till 9 dagars prognos, hur bra den verkligen stämmer sen är ju kanske mer tveksamt så man kan ju ta det med en nypa salt. Kan ju vara intressant att åtminstone få en hint om hur det kan komma att bli...

nicclas 2005-07-06 11:43

Jag har en idé:

Det vore kul att se väderdata på Google Earth (earth.google.com). Det är inte speciellt svårt att göra ett "layer" i Google Earth med extra-information, som t.ex väderikoner och temperaturer. Skapa bara en XML-liknande fil (i Keyholes KML-format), skicka med bilderna och skapa en KMZ-fil (en ZIP-fil). Detaljer om hur det fungerar finns på Keyholes hemsida (www.keyhole.com/kml/kml_doc.html).

Detta vore grymt cool, tycker jag, och gör du en väderprognoskarta i Google Earth så tror jag att till och med SMHI blir imponerad :)

Vill du hellre göra det hela webbaserat (för att kunna visa reklam?) så går det rätt enkelt att lägga på väderdata/ikon på Google Maps (maps.google.com). Dokumentation av Google Maps API finns på (www.google.com/apis/maps/)

Vill du inte göra det själv så gör jag det gärna om jag får en XML-fil med data från dig (PM går bra). Jag har experimenterat lite med Google- Maps och Earth, så jag har lite erfarenhet av dessa. Jag har t.ex. geo-koordinater för rätt många svenska städer i en MySQL-databas.

elf98 2005-08-21 10:48

Citat:

Den sajt du kallar konkurrent ser jag inte alls som en konkurrent eftersom de är begränsade just till temperaturer och inte presenterar någon väderprognos. Tycker dessutom "konkurrenten" är ganska omständig (många klick). Väderlek.se är istället för den statistikintresserade riktad till en målgrupp som är nyttoinriktad t.ex. för den som inte själv har egen lätttillgänglig termometer/texttv eller vill se hur vädret för dagen är prognosticerat att bli - enklare att titta på datorn innan man ska iväg ut.
Vi är inte konkurrenter (japp det är jag som driver temperatur.nu!)! Vad det gäller klickdjup så kan det krävas mer klick på temperatur.nu, det beror ju på att temperatur.nu har otroligt mycket mer data att visa. Stora grafer är ledstjärnan när jag jobbar med sidan och det verkar som att folk gillar det, då får det inte plats 15 grafer på varje sida. I övrigt fungerar temperatur.nu (och har gjort det mycket länge) precis som väderlek.se, stadsvalet sparas i en kaka och används vid nästa besök för minskat antal klick, endast ett klick krävs för 5-dygnsprognos, osv.

Vidare är vi absolut inte konkurrenter då du saknar statistik helt, det är en av de mer uppskattade funktionerna på temperaur.nu.
Det som är lite tråkigt med den data (bla temperaturer) som finns i METAR-data, som weather.com mfl använder sig av, är att datan är hämtade från flygplatser. Flygplatser som ofta ligger någon eller ett par mil från staden de skall representera. Nu anger ju du inte detta så det kommer nog inte att bli något problem!
På temperatur.nu gnäller folk när jag hämtar temperaturerna bara ett par km utanför stadskärnorna. ;)

Personligen tycker jag att din sida är riktigt snygg och lättnavigerad!

Marcus 2005-09-21 14:08

Citat:

Originally posted by elf98@Aug 21 2005, 11:48
Personligen tycker jag att din sida är riktigt snygg och lättnavigerad
Tackar för det :)

Marcus 2005-09-21 14:08

Är det här nya typen av ripp? :)

Björn 2005-09-21 14:33

Citat:

Originally posted by Marcus@Sep 21 2005, 14:08
Är det här nya typen av ripp? :)
tror inte du behöver känna dig alltför hotad av den "rippen" hehe... Även om den verkligen var sofistikerad och välutförd.

reinejohansson 2005-09-28 10:51

1. Det tog lång tid att ladda sidan.
2. Snyggt och lättnavigerat
3. Fel temperatur. Hos mig är det 15 grader just nu - inte 12! ;-)

Marcus 2005-09-28 13:28

Citat:

Originally posted by reinejohansson@Sep 28 2005, 10:51
1. Det tog lång tid att ladda sidan.
Jo, verkar eventuellt som om servern är lite överbelastad. Tack för att du uppmärksammade det. Ska ta och köra lite tester och se om det är något bestående.

Citat:

2. Snyggt och lättnavigerat
Tack, bra! :)

Citat:

3. Fel temperatur. Hos mig är det 15 grader just nu - inte 12 ;-)
Jasså. Borde inte vara så stor felmarginal. Var bor du någonstans?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson