WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Double.se byter servrar i natt! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8497)

double 2005-06-15 17:25

Hej, vet att många hänger här så jag lägger en post här också.

Citat:

Då var det dags, i natt (2005-06-16 vid kl.00:00) byter Double serverar. Dom nya maskinerna är riktigt vassa och jag blev själv riktigt imponerad när jag såg hur snabbt allt gick.

Dock finns ett problem som är omöjligt att undvika:

Sidan www.double.se kommer att bli inaktiv tillsammans med alla våra annonser i någon timma då DNS adresserna pekas om under natten. Vi hoppas att ni kan ha överseende med detta och hoppas att det inte kommer att påverka er prestation.

När ompekningen är klar kommer vi att kunna erbjuda en hel del nya funktioner den kommande veckan som efterfrågats en längre tid. Det är inte omöjligt att vi dessutom slänger upp en ny och snyggare design på kontrollpanelen. Mer om kommande uppdateringar kommer ni att få under veckan.

Med vänliga hälsningar,

[i]
Dejan S.
Account Manager
[email protected]
www.double.se

Ha en skön dag!

robertsson 2005-06-15 17:43

nämen... ÄNTLIGEN!

Var står dom nya servrarna?

double 2005-06-15 17:48

Nu finns allt i sverige :)

Jonas 2005-06-15 18:05

Citat:

Originally posted by double@Jun 15 2005, 17:48
Nämen grattis...

Kan man förvänta sig lite högre uptime nu då?

jimmie 2005-06-15 18:24

Uptime har knappast någonting med land göra utan hänger snarare på kompetensen för de som administrerar servrarna. Jag testkör för närvarande ett affiliateprogram och när det kommer upp kommer servrarna att skötas av The Planet och dem ligger i USA. Där snackar vi kompetens, visst om man ska ha en rejäl uppsättning servrar med redundans kostar det pengar men det är lite i förhållande till den bad-will det blir med ett system som inte fungerar.

Andreas Bard 2005-06-15 18:40

Citat:

Originally posted by jimmie@Jun 15 2005, 18:24
Uptime har knappast någonting med land göra utan hänger snarare på kompetensen för de som administrerar servrarna. Jag testkör för närvarande ett affiliateprogram och när det kommer upp kommer servrarna att skötas av The Planet och dem ligger i USA. Där snackar vi kompetens,

The Planet är riktigt grymma har en server där. Dom vet vad dom sysslar med.

hyperfly 2005-06-15 18:57

Citat:

Originally posted by double@Jun 15 2005, 17:48
Vilket företag har ni den hos här i Sverige då?

Mattias 2005-06-15 23:38

Något nytt på statistik fronten?

Jonas 2005-06-16 06:17

Citat:

Originally posted by jimmie@Jun 15 2005, 18:24
Uptime har knappast någonting med land göra utan hänger snarare på kompetensen för de som administrerar servrarna. Jag testkör för närvarande ett affiliateprogram och när det kommer upp kommer servrarna att skötas av The Planet och dem ligger i USA. Där snackar vi kompetens, visst om man ska ha en rejäl uppsättning servrar med redundans kostar det pengar men det är lite i förhållande till den bad-will det blir med ett system som inte fungerar.
Jo, jag är medveten om det.

Men iom att dom byter servers så tänkte jag att man kanske kan förvänta sig något bättre på köpet också.

Bengt 2005-06-16 11:07

Men snälla.... Ingenting fungerar ju nu klockan 11. Man kommer till FSdata då man ska till Doubles sajt. Byta inatt med en timmes stopp var det ju, och det får vi kanske acceptera. Men så här behöver det inte bli för den skull, man testar ju allting noggrannt före flytten, givetvis.

/Bengt

Lundmark 2005-06-16 11:24

Nu ser det ut att rocka.

Bengt 2005-06-16 11:44

Citat:

Originally posted by Lundmark@Jun 16 2005, 11:24
Nu ser det ut att rocka.
Jaså?? Härifrån fungerar fortfarande inte www.double.se (bara double.se) och det är den adressen som gäller, det är den adressen i alla koder.
Fungerar det för dig, menar du?

/Bengt

crona 2005-06-16 11:50

Jodå, nu fungerar både www och utan på double.se

SpaceDump 2005-06-16 12:05

Citat:

Originally posted by Bengt@Jun 16 2005, 11:44
Jaså?? Härifrån fungerar fortfarande inte www.double.se (bara double.se) och det är den adressen som gäller, det är den adressen i alla koder.
Mest troligt dns-cache, TTLen på pekarna här verkar vara 1 dygn.
Vilket gör det lite väl optimistiskt med 1 timmas nertid. :)

Så, du får väl i värsta fall vänta upp till 24 timmar.
Alternativt använda andra namnservrar som av en eller annan anledning inte cachat datat tidigare eller slängt datat fastän TTLen inte gått ut. :)

(Å andra sidan så kanske de inte alls genomfört flytten ens eftersom IPn det pekar på idag inte alls ligger i sverige som det var sagt servrarna skulle stå i numer) ;)

//Anders

double 2005-06-16 12:48

Hej,

Verkar som att vissa kommer åt sidan nu medan andra inte, själv tillhör jag dom som fortfarande inte ser sidan... Pratade med en tekniker för någon timma sedan och han sa att allt är okay, väntar bara på DNS nu, det skulle ta omkring 12 timmar innan alla börjar se sidan (så förhoppningsvis bör ni börja komma åt sidan runt 14.00, 15.00 idag).

För er som redan kommer åt sidan, vad tycker ni om hastigheten?

Thomas 2005-06-16 12:54

Jag kommer till FS-Data's förstasida, double.se kopplar till IP # 195.35.83.115

Känns verkligen inte som allt står rätt till, är det en dedikerad server du hyrt så kvrävs det ju endel av er för att det skall kopplas rätt på servern gissar jag på.

Kör du XP öppna filen hosts i katalogen C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\ och lägg till raderna.

Kod:

195.35.83.115 double.se
195.35.83.115 www.double.se

Så ser du det vi ser

Responsen är en htmlkod innehållande.

Citat:

<html>
<head>
<META http-equiv="REFRESH"
CONTENT="0;URL=http://www.fsdata.se/">
</head>
</html>

Och som jag tyder det är det IPn's defaultdokument, kan det vara så enkelt som att det är en Virtualhost till rätt katalog och en restart av Apache som behövs.

Thomas

Andreas Bard 2005-06-16 16:01

Fortfarande inget uppe . . .eller?

double 2005-06-16 16:06

Hej!

Nu är sidan uppe, ränsa era webbläsares Cashe bara så kommer det funka.
Observera att mailen inte kommer att komma igång förrän om några minuter. Om ni har skickat mail till oss under dagen så är risken stor att de inte kommit fram, prova därför igen.

Bengt 2005-06-16 16:10

Citat:

Originally posted by bardintsol@Jun 16 2005, 16:01
Fortfarande inget uppe . . .eller?
Jo, nu verkar det fungera igen som det ska.
(Tack Thomas :-))

/Bengt

double 2005-06-16 16:38

Hej igen,

Nästa vecka kommer vi att spendera en hel del tid på uppgradera och förbättra nätverket. Om ni har förslag på något ni vill se på Double så kan det vara bra ide att posta det här nu eller maila oss.

Lundmark 2005-06-16 16:55

Citat:

Nästa vecka kommer vi att spendera en hel del tid på uppgradera och förbättra nätverket. Om ni har förslag på något ni vill se på Double så kan det vara bra ide att posta det här nu eller maila oss.
Något som jag saknar med Double är att man inte kan länka direkt till en sida hos era partner.

Mattias 2005-06-16 17:30

Hur ser det ut med alla 'clicks' ?
Iom att det är "strul" med statistiken så kanske det är strul med allt kring det?

Filip 2005-06-16 21:08

Sidan är iallafall mycket snabbare nu!
Bra jobbat Double!

naredi 2005-06-16 23:11

Jag som annonsör skulle vilja ha möjligheten att ändra olika affiliates provision direkt under admin-gränssnittet.

Mattias 2005-06-17 08:39

Någon annan som upplever att inkomsten idag verkar fel på vissa?
t.ex tio till noll klick istället för 30+

Robert 2005-06-17 09:08

Citat:

Originally posted by Lundmark@Jun 16 2005, 16:55
Citat:

Något som jag saknar med Double är att man inte kan länka direkt till en sida hos era partner.

Instämmer...

Jon A 2005-06-17 15:35

http://double.se/affiliates/index.php?page...701f48b3554f01b

Fatal error: session_start(): Failed to initialize storage module: user (path: /tmp) in /home/hsphere/local/home/doublent/double.se/affiliates/index.php on line 7

hyperfly 2005-06-17 15:56

Citat:

Originally posted by double@Jun 16 2005, 16:38
Hej igen,

Svara direkt/inom en halvtimme iaf under kontorstid.
Snabba svar när det gäller sånt här tycker jag är väldigt viktigt.

mellow 2005-06-17 15:57

Jon A: den fungerade fint för mig

Instämmer med de andra, länka direkt till specifika sidor vore kanon, vet inte riktigt hur produktlänkarna fungerar - men antar att detta inte är samma sak då?

double 2005-06-17 18:01

Citat:

Originally posted by Jon A@Jun 17 2005, 15:35
Fatal error: session_start(): Failed to initialize storage module: user (path: /tmp) in /home/hsphere/local/home/doublent/double.se/affiliates/index.php on line 7
Hej,

Tror att din DNS kanske inte hade uppdaterats riktigt när du besökte den sidan för home/hsphere/local/.... tillhörde den gamla servern.

Direktlänkning verkar många vilja ha så det kommer komma. I övrigt så ska allt fungera nu.

Citat:

vet inte riktigt hur produktlänkarna fungerar - men antar att detta inte är samma sak då?
Från början var det väl tänkt att produktlänkar skulle ersätta direkt länkning till en viss sida, men tyvärr så har inte alla våra annonsörer varit så pigga på att lägga upp just produktlänkar. Antar att den nya direkt länkningsfunktionen kommer att ersätta produktlänkar helt till slut.

hyperfly 2005-06-17 18:34

En annan grej vore att se besökantal hos affiliates som ansöker.

void 2005-07-05 10:56

Har någon fått betalt denna månad än? Tycker att pengarna borde ha ramlat in nu.

Annars måste jag ge tummen upp för "nya" double!

robertsson 2005-07-15 10:42

Jag kommer inte in på double.se just nu. Är det bara fel hos mig eller är det fler som har problem?

Tydligen är hela besättningen på double (d.v.s. 1 gubbe) på semester t.o.m. 18 juli. Undrar vad som kommer ske tills dess om det skulle visa sig att det är problem med servern?

EDIT: 5 min senare: nu fungerar det igen :)

ArreliuS 2005-07-15 10:48

Jag kommer in men det går ju inte snabbt iaf. Får nog plocka bort annonserna tills efter den 18 juli =7

Filip 2005-07-15 13:06

Inga konstigheter här hos mig. Allt flyter på som det ska.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson