WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kan sökmotorer kolla fontstorleken? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8408)

Emil Svensson 2005-06-10 10:51

Till exempel om man kodar om i ett stylesheet så att h1 blir jätteliten och h3 jättestor, är det något sökmotorerna lägger märke till?

Man skulle väl kanske kunna tänka sig att sökmotorerna i framtiden även kollar igenom styles.css för att sedan ge störst vikt till den rubrik som verkligen ser störst ut på skärmen.

digiArt 2005-06-10 12:29

Undrar vem som är mest galen då, sökmotorn eller killen som gjort h1 mindre än h3. h1 finns för att det är "Rubrik 1" som rimligtvis borde ha större vikt än h3. Om rubrikstorlekarna kastas om så att h3 sätts som huvudrubrik har något feltänk skett någonstans.

hubbert 2005-06-10 13:02

En av anledningarna att koda om H1 så fontstorleken blir mindre är ju för att sökmotorn skall lägga vikt till den men ändå behålla en mindre storlek på sidan.
Ändrar man inte H1 kan det bli rätt så fult på själva sidan som besökaren ser. Så visst kan jag se en anledning till att göra på det sättet.
Har för mig att det skall gå och sätta [b] istället för H1 och få samma effekt i en sökmotor.

Robert 2005-06-10 13:10

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 10 2005, 13:02
[b] En av anledningarna att koda om H1 så fontstorleken blir mindre är ju för att sökmotorn skall lägga vikt till den men ändå behålla en mindre storlek på sidan.
Ändrar man inte H1 kan det bli rätt så fult på själva sidan som besökaren ser. Så visst kan jag se en anledning till att göra på det sättet.
Har för mig att det skall gå och sätta istället för H1 och få samma effekt i en sökmotor.
[b] istället för [b], inte <Hx>...

Robert 2005-06-10 13:13

Citat:

Originally posted by Emil Svensson@Jun 10 2005, 10:51
Till exempel om man kodar om i ett stylesheet så att h1 blir jätteliten och h3 jättestor, är det något sökmotorerna lägger märke till?

Man skulle väl kanske kunna tänka sig att sökmotorerna i framtiden även kollar igenom styles.css för att sedan ge störst vikt till den rubrik som verkligen ser störst ut på skärmen.

Visst skulle den kunna kolla det exempelvis för att se på storlekar som är helt galna (=osynliga), men problemet är det att sökmotorn kan inte veta hur sidan renderas i webläsaren. Visst skulle den kunna kolla att bakgrundsfärg på en sida är #ffffff och att viss text även är #ffffff, men det betyder ju inget för Google kan ju inte anta att (i detta exempel) den vita texten placeras på den vita bakgrunden.

Speciellt nu när fler och fler hoppar på css-tåget så blir det svårt att upptäcka "layoutfusk"... <_<

hubbert 2005-06-10 13:54

Citat:

[b][b] istället för ,
Inte exakt samma betydelse. Men får bli dig svaret skyldig tills jag hittar infon om det igen...

Robert 2005-06-10 15:32

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 10 2005, 13:54
[b]
Citat:

[b] istället för ,

Inte exakt samma betydelse. Men får bli dig svaret skyldig tills jag hittar infon om det igen...

[i] och [b] har ju en betydelse när du strukturerar upp information på en sida, det har ju inte [b] som endast är för det visuella (dessutom är den deprecated).

hubbert 2005-06-10 15:47

Citat:

[b][i] och har ju en betydelse när du strukturerar upp information på en sida
Det var inte det jag menade utan betydelsen för sökmotorerna. Som jag skrev tidigare har jag för mig att även strong tas "upp" i en sökmotor på ett liknande sätt som H1.
Men som sagt får leta rätt på källan till det.

digiArt 2005-06-10 18:01

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 10 2005, 13:02
[b] En av anledningarna att koda om H1 så fontstorleken blir mindre är ju för att sökmotorn skall lägga vikt till den men ändå behålla en mindre storlek på sidan.
Har för mig att det skall gå och sätta istället för H1 och få samma effekt i en sökmotor.
Här var inte frågan om att bara göra h1 mindre, det var att göra h1 mindre än h3. h2, h3, h4, h5 osv är underrubriker till h1 och bör därmed vara mindre i storlek än h1.

Allt annat är helt galet.

Robert 2005-06-10 18:38

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 10 2005, 15:47
[b]
Citat:

[i] och har ju en betydelse när du strukturerar upp information på en sida

Det var inte det jag menade utan betydelsen för sökmotorerna. Som jag skrev tidigare har jag för mig att även strong tas "upp" i en sökmotor på ett liknande sätt som H1.
Men som sagt får leta rätt på källan till det.

Japp, visst räknas [b] men inte lika mycket som en rubrik, så man kan inte kalla de likvärdiga i seo sammanhang (men det behöver man inte heller då de inte ska eller behöver ersätta varandra.

hubbert 2005-06-10 19:19

Citat:

Här var inte frågan om att bara göra h1 mindre, det var att göra h1 mindre än h3. h2, h3, h4, h5 osv är underrubriker till h1 och bör därmed vara mindre i storlek än h1.
Bör vara mindre ja. Men det var inte det frågan gällde, utan hur sökmotorerna hantera en kodning där H1 har mindre fontstorlek än H3 osv.
Om man vill göra på det sättet beror väl lite på avsikten. Kan tänka mig att det kan vara relevant i vissa SEO-sammanhang.

Citat:

[b]Japp, visst räknas men inte lika mycket som en rubrik,...
Såja det var det jag ville ha bekräftat.

Emil Svensson 2005-06-11 08:38

Tack för svaren.. En annan fråga i samma anda, om man har en tom h1-tag <h1></h1> i början av doumentet, kan sökmotorerna vara så dumma att de tolkar det som att dokumentets viktigaste rubrik är "förbrukad"? Eller skulle det inte ha någon betydelse att tala om ifall man först har <h1></h1><h2>hej</h2> Istället för bara <h2>hej</h2> direkt?

Jag kan eventuellt råka ut för det här problemet (om det är ett problem) i ett cms jag kanske ska använda..

Emil Svensson 2005-06-11 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Ursprungligen postat av hubbert
Citat:

[b][b] istället för [b],

[i] och [b] har ju en betydelse när du strukturerar upp information på en sida, det har ju inte som endast är för det visuella (dessutom är den deprecated).

Ska [b] bli deprecated? Suuuuug.. Den är ju så smidig att använda.. Ska man behöva använda nåt med 2 bokstäver istället, så onödigt. På vilka sätt hjälper [i] och [b] till med att strukturera upp sidan?

Robert 2005-06-11 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av Emil Svensson
Citat:

Originally posted by -Robert@Jun 10 2005, 15:32
[b]
Citat:

Ursprungligen postat av hubbert
Citat:

[b][b] istället för [b],

[i] och [b] har ju en betydelse när du strukturerar upp information på en sida, det har ju inte som endast är för det visuella (dessutom är den deprecated).
Ska [b] bli deprecated? Suuuuug.. Den är ju så smidig att använda.. Ska man behöva använda nåt med 2 bokstäver istället, så onödigt. På vilka sätt hjälper [i] och till med att strukturera upp sidan?

Eller tja, [b] kommer ju att leva kvar i gamla standarder... =)

Struktur..ja, [b] är ju bara kosmetika som säger att en text ska vara lite fetare, däremot så berättar den inte varför(!). Skriver du em (emphasis) så betyder det ju "betona". Detta används bla för att få texten betonad vid uppläsning för handikappade personer. Ungefär som att säga att "en rubrik är ju bara en större och fetare text", men rubriken har ju ett syfte. Likaså har em och strong.

Det bästa är att skriva ungefär som man skriver en artikell i en tidning och markera upp datat/strukturen med rubriker, underrubriker, ingresser, stycken och betoningar, fotnoter etc. Det finns html för allt detta. :)

eldsjäl 2005-06-14 23:59

Citat:

Originally posted by Emil Svensson@Jun 11 2005, 08:38
Tack för svaren.. En annan fråga i samma anda, om man har en tom h1-tag h1/h1 i början av doumentet, kan sökmotorerna vara så dumma att de tolkar det som att dokumentets viktigaste rubrik är förbrukad?

Det bör inte spela någon större roll. Du bör dock fundera på att sökmotorer tenderar att gilla saker högt upp i koden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson