WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   91 000 datorer i Sverige är Kapade. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8406)

Tomas B 2005-06-10 09:37

http://www.webmasternetwork.se/newsl...ftonbladet.gif

91 000 datorer i Sverige är kapade!

Skickar ut spam utan att ägarna vet om det.

Så kollar du om du är drabbad.

Aftonbladet

Tobias Turesson 2005-06-10 09:40

Tror ingen här behöver läsa detta.

Tomas B 2005-06-10 09:48

Citat:

Tror ingen här behöver läsa detta
Intelligent inlägg som vanligt. Pratar du för alla här på forumet nu?

Nej, det kanske är under just din kompetensnivå men om en enda person som är aktiv eller bara besöker forumet då och då blir hjälpt av den här artikeln så är väl det bra..

/ Tomas

Tobias Turesson 2005-06-10 09:53

Tycker artikeln är riktad mot mamma och pappa och inte dem som håller på med webbutveckling.
Men visst det är bara jag, men jag säger sådär för jag vill motarbeta att vi börjar rapportera om saker jag inte tycker hör hemma här.

Jonas 2005-06-10 09:56

Jag håller med Tobia Turesson.

Anledningen till det är att många diskutioner här har varit angående säkerhet trots att det är ett webmasterforum. Men ändå tycker jag det går hand i hand på något sätt.
En stark och tydlig tanke som talar för det är att många här ibland dom aktiva kör med säkerhet i tanken när dom surfar.

Och därför tror jag också att dom där 91K som är infekterade är det utav ren okunskap på säkerhet.
  • Ouppdaterat antivirus program
  • Ingen eller inaktiverad brandvägg
  • Ouppdaterad operativsystem

Man kan inte kräva att mormor Asta på 73år skall ha alla dom 3 eller en barnfamilj där ungarna mestadels spelar eller hänger på communities.
Många i dom grupperna klickar Ja på alla frågor dom får utan att ha en blekaste aning om vad det innebär.

Sedan att det är 91K som är infekterade förvånar mig. Tror mörkertalet är mycket större.

#EDIT: Tillägg

Mattias 2005-06-10 10:01

Citat:

Originally posted by Jonas@Jun 10 2005, 09:56
  • Ouppdaterat antivirus program
  • Ingen eller inaktiverad brandvägg
  • Ouppdaterad operativsystem

Går att överleva hyffsat fint utan :D
Sitter själv på minimal säkerhet och lever på ödet

Tobias Turesson 2005-06-10 10:03

Mjo, men man ska nog skydda sig.
MSBLAST visade ingen nåd :D

Tomas B 2005-06-10 10:04

Citat:

jag vill motarbeta att vi börjar rapportera om saker jag inte tycker hör hemma här
Ok got it! Tydligen så pratar du för alla ..

Moderator/Admin ta bort detta inlägg om ni vill då mammor och pappor (som tydligen inte vet något om webbutveckling) inte är intressant för det här forumet.

Själv är jag både far och intresserad av webbutveckling men jag kanske är den enda här..

/ Tomas

Tobias Turesson 2005-06-10 10:09

Hehe, synd att du inte förstod.
"Mamma och pappa" = har oftast ingen anning vad som händer på nätet
Har inget mot dem som har barn, hahaha.

Det jag menar är att vi behöver inte rapportera nyheter om att många datorer har virus(inkl allt annat skit).

robertsson 2005-06-10 10:09

Var hittar folk allt skit?
Har haft dator sedan 1987 och antivirus har jag aldrig haft (och inte virus heller för den delen).
Jag använder windows och internet explorer med standardinställningar.
Brandvägg installerade jag första gången när blaster var i farten.
Inga program har installerats automatiskt på några hemsidor som jag besökt.
Inget skit har någonsin kommit in i min dator, varken nedladdat eller intrång.

Jag förstår helt enkelt inte, vad gör folk på internet?

Tomas B 2005-06-10 10:09

Citat:

Jag håller med Tobia Turesson.

Anledningen till det är att många diskutioner här har varit angående säkerhet trots att det är ett webmasterforum. Men ändå tycker jag det går hand i hand på något sätt.

Ok. tror jag förstår... så webmasters håller på med säkerhet?

Tobias Turesson 2005-06-10 10:10

Citat:

Originally posted by Tomas B@Jun 10 2005, 10:09
Ok. tror jag förstår... så webmasters håller på med säkerhet?
Nej, men för folk som arbetar på webben är det ingen nyhet med vare sig spam eller virus.

Tomas B 2005-06-10 10:15

Citat:

Nej, men för folk som arbetar på webben är det ingen nyhet med vare sig spam eller virus.
Så webmasters håller inte på med säkerhet?

/ Tomas

Tobias Turesson 2005-06-10 10:17

Tomas B jag frågar dig, var det verkligen en nyhet för dig att över 91,000 datorer i Sverige har virus?

Tomas B 2005-06-10 10:31

Citat:

Tomas B jag frågar dig, var det verkligen en nyhet för dig att över 91,000 datorer i Sverige har virus?
Ja, då jag trodde det var betydligt fler som var drabbade av virus.

Men om vi ska återgå till att det handlade om att "!virus" skickar spam utan datorägarens vetskap med deras emailadress vilket kan leda till att även ens riktiga e-mail avvisas och fastnar i mottagarens spamfilter så trodde jag inte att det var så många som fick reda på att juat deras email adress användes.

Citat:

Så för att vara konstruktiv föreslår jag att ni testar Spybot på ert system,

Om jag inte är helt ute och cyklar så tar väl spybot bara bort det temporärt och inte förhindrar att du har samma skit 5 min senare?

/ Tomas

Alex 2005-06-10 10:38

Tomas B, du säger ju mot dig själv hela tiden!

Den artikel riktar sig till vanliga svenssons. Inte sådanna som vet och är insatta kring detta. Nästan alla webmasters är insatta på sådant. Ingen vill ha virus...

Tomas B 2005-06-10 10:47

Citat:

Tomas B, du säger ju mot dig själv hela tiden!

Den artikel riktar sig till vanliga svenssons. Inte sådanna som vet och är insatta kring detta.

Ok. den artikeln riktade sig till mig som bara är en vanlig "svensson" och inte till er andra. Ber om ursäkt för detta..

Citat:

Nästan alla webmasters är insatta på sådant. Ingen vill ha virus...
Då kan ju nästan alla som är insatta strunta i den här artikeln och gå vidare med livet..

Mvh

/ Tomas

blixtsystems 2005-06-10 11:46

Citat:

Originally posted by Fulton@Jun 10 2005, 10:24
Även om de blockeras av brandväggen vid t.ex. spamutskick så sölar dessa saker ner system.

Så för att vara konstruktiv föreslår jag att ni testar Spybot på ert system, den finner en hel del som Adaware missar:

Jag har aldrig kört med antivirus program och har varit virus fri under mer än tio år av flitigt internet användande men en gång förra året blev jag infekterad efter att ha surfat med IE, trots att jag hade en brandvägg.
Det var en typ av trojan som lade in sig i svchost processen, vilket gjorde att brandvägg inte hjälper då svchost måste kunna nå intenet om man vill kunna surfa över huvudtaget.

Jag testade adaware, spybot och en uppsjö av anitvirus program, men inget av dem fungerade.
Trojanen fanns omnämnd på symantecs och nortons sidor men de hade ingen lösing.
Så den enda gång jag haft virus skulle det inte hjälpt om jag använde deras produkter.
Jag fixade det med det utmärkta gratis programmet hijackthis till slut.

Nu kör jag bara med brandväggen i min router men har ingen block för utgående trafik, surfar bara med FF, öppnar inga okända attachments och har alltid bara de services jag behöver aktiva och det verkar räcka för att klara sig.

Tobias Turesson 2005-06-10 12:15

Gäller att man hänger med och uppdaterar alla program man använder osv.

Jonas 2005-06-10 23:16

Rent allmänt...

Hur vet man att man inte har virus om man inte har något antivirus program???

digiArt 2005-06-10 23:36

Citat:

Originally posted by Jonas@Jun 10 2005, 23:16
Rent allmänt...

Hur vet man att man inte har virus om man inte har något antivirus program???

Enkelt, kör en onlinescanner lite då och då...har heller aldrig drabbats av virus sedan 1997 då jag skaffade min första maskin. Har aldrigt ägt ett antivirusprogram.

Enda undantaget från detta var när jag drabbades av msblast vilket beror på dumhet och att jag befann mig utomlands på mobiluppkoppling när den uppdateringen till windows kom.

Brandvägg har jag alltid haft...

FredrikMH 2005-06-12 01:56

Håller med. Detta forum riktar sig till duktiga "webmasters" och jag skulle vilja påstå att alla här har så stor kunskap så de vet hur de ska skydda sig och om de har något.

Jag förstår er som inte kör antivirusprogram. Om man har användarkunskapen att veta var man kickar och vad som man inte bör klickas på så kommer man långt. Jag använder inget antivirusprogram då jag anser att de segar ner systemet så pass mycket att jag hellre tar risken at få Virus. Det får jag iof också ibland när jag laddar ner filer som har risken att innehålla det. Dessa är dock inte speceillt aggresiva. Brandvägg kör jag först nu efter att det finns med i service pack 2 för XP. Dessa ska inte vara systemkrävande och XP's brandvägg är så pass basic så den passar min smak :D Däremot installerar jag antivirus program då och då och gör en full systemscan och avinstallerar igen. Speciellt när jag tycker att datorn gör konsitga saker ifrån sig eller när det ligger program igång som jag inte har någon aning om vad det är (brukar vara program för mus, tandgentbord etc :) )

OT: (precis som mycket jag redan skrivit) Min fader har varit på en liten utbildning nyligen om Windows XP där dem berättade mycket om möjligheterna jämfört med tidigare OS. Han som höll i det berättade att en som vairt med och utvecklat brandväggen som finns i Windows XP Service pack 2 har satt upp en dator med Windows XP och brandväggen aktiverat. Inga andra program utan en ren installation med de nödvängia patcharna. Han gjorde sedan ett utalande att den som först kunde komma åt email-addressen som finns i ett textdokument på disken och maila honom skulle vinna hans "harley davidson". Utbildaren påstod att han fortfarande kör den. Någon som har sett någonting om detta. För så säkert är väl inget OS? iof om man inte har några program som öppnar några portar så blir det svårt i min teori men det finns väl andra sett.

FredrikMH 2005-06-12 23:00

Citat:

Originally posted by Fulton@Jun 12 2005, 08:52
Han den där utbildaren sa ju aldrig om datorn var nät ansluten eller hur? ;)
Han uppgav ip så jag antar det :) Fast jag vill veta om hela historien är sann. Utbildare kan ju förvränga det ena och andra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson