WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Kritik på annonsformedling.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=837)

Filipp 2003-11-27 14:29

Hej!

Jag har precis släppt en ny webbplats. Jag vill jättegärna ha kritik om utseende, gränssnitt, funktion mm.

http://www.annonsformedling.se

MVH Martin

viper 2003-11-27 14:42

Tycker den var skön att titta på så du får tummen upp av mig :)

Funktionen och gränssnittet var också bra. Gillar sidan mycket :)

Kanske sätter in en annons senare :)

Tobbe 2003-11-27 14:56

Personligen läser jag alltid viss bakgrundsinfo bak ett företag innan jag beställer en tjänst/produkt, kanske slänga upp iaf nån kontaktinfo till företaget?

För att öka på seriositeten hade nog iaf jag försökt träffa avtal med Blocket.se, Blocket är som alla vet den största radannons-sajten & egentligen det enda som krävs för att få sina saker sålda (utan att slå ner på andra annons-sajter). Ta kontakt med dem & kolla alternativen!

I övrigt var det fräsch design, tummen upp där även från mig :)

Mvh, Tobias

Filipp 2003-11-27 15:29

Hejsan!

Nu har jag lagt upp företagsinformation, tack för tipset!

Ett samarbete med blocket finns med i en av mina framtidsplaner. Men jag vill prova grund-iden först.

Tror ni att en annonsförmedling kan slå i kalla sverige? ;)

MVH Filip

Per 2003-11-27 15:40

Oj, det här var det mest klockrena jag sett på länge! Ett avtal med Blocket och du borde ha det hela i hamn! Jag är fetimpad av formgivning, idé och koncept! COOLT!

Jens 2003-11-27 15:54

Citat:

Originally posted by Filipp@Nov 27 2003, 13:29
Tror ni att en annonsförmedling kan slå i kalla sverige? ;)

Jag kommer använda den. Grym idé! Satt å tänkte på det en gång när jag tittade på annonsguiden. Kul att någon genomfört det! Lycka till.

Christian 2003-11-27 16:13

Klockrent. Snygg design som bär fram budskapet.
Två entusiastiska tummar upp!

ZN 2003-11-27 17:32

Smart idé faktiskt, skitsmart, snyggt också. :)

Mats 2003-11-27 19:23

Riktigt snyggt och framför allt verkar det enkelt att lägga in en annons.
Tror att du kommer tjäna på enkelheten att annonsera.

Citat:

-Klipp från sidan-
Företag får annonsera, men när det gäller prylar/objekt ska dessa vara begagnade.

När och om kommer funktionen att företag kan annonsera "nya" varor, hoppas att se även denna tjänst i framtiden.

// Mats

Filipp 2003-11-27 19:43

Vi har haft den punkten uppe i diskussion. Problemet är att vissa annonssajter inte gillar annonser som synbart gör reklam för ett företag.

Nu, efter vidare åtanke har vi tagit bort den punken. Vi hoppas att regeln "Annonsen får inte innehålla irrelevant reklam" kommer kunna tillämpas i fall då en annonsör sätter fokus på företaget istället för varan/prylen.

Neo 2003-11-27 21:27

hallå, grym idé!

Funkar allt redan nu? För i så fall fasnar Mozilla-användare i steg 3.

Försökte trycka på "Säljes" men det händer inget. Det kanske är meningen? (ingen "nästa" knapp heller)

edit: Tittade igenom sourcen och ser att det ÄR meningen att det ska hända saker. Du kanske skulle se över Mozilla-stöd? ;)

Annars superb!

Filipp 2003-11-27 22:11

Hej tack för den goda kritiken!

Citat:

Funkar allt redan nu? För i så fall fasnar Mozilla-användare i steg 3.
Allt är mening att fungera, men så här i början så har ju webbsidor den lustiga förmågan att bugga en del ;)

Citat:

Försökte trycka på "Säljes" men det händer inget. Det kanske är meningen? (ingen "nästa" knapp heller)
Steg fungerar så att användaren klickar i en av rutorna "säljes" / "köpes". Sedan klickar användaren på en önskad kategori, då kommer du vidare till steg 4.

Det är inte säkert att det går att klicka på texten "SÄLJES" eller "KÖPES" för att valt radio-input ska bli markerad. Isf funkar det iaf att klicka på radio-input direkt.

ZN 2003-11-29 14:43

Jag saknar en "övrigt" kategori, om jag t.ex ska sälja en självförsvarsspray så hittar jag ingen passande kategori av dom som finns.

Marcus 2003-11-29 22:18

vet inte riktigt om det här är något du vill ha kritik på och vet inte hur andra upplever det. men själv skulle jag nog försökt få en annan (ytterligare?) domän till den tjänsten.

visst beskriver det domännamn du har idag sajtens funktion och innehåll väldigt bra. men det är inte alltid det bästa domännamnet. för att hamna högt i sökmotorer känns det dock rätt med ett namn som det du har. men å andra sidan känns det som ett dumt namn just pga följande anledningar:

1. ett namn i längsta laget, som är "krångligt" att skriva: "annonsformedling" (risk för felstavningar/felskrivningar, omständigt att skriva om man skriver långsamt).

2. namnet innehåller ett väldigt onödigt Ö som försämrar "värdet" på namnet. ordet förmedling har möjligen en annan passande synonym som gjort att du kunde undvikit detta. kommer inte på någon synonym just nu men vad jag menar är att du kanske skulle försökt haft ett namn helt utan svenska tecken. ett (dåligt) exempel är "annonsbemedling" (bemedling = synonym till förmedling). dock är ju just "bemedling" inte det ord du söker eftersom det är ännu svårare att förknippa med din sida just för att det inte är så frekvent användt. samtidigt undviker man inte det onödigt långa på domännamnet (antal bokstäver) om man skulle välja bemedling ist för förmedling.

3. eftersom "annonsförmedling" känns något krystat i sammanhanget kanske det i det här fallet skulle varit bra med ett namn som helt och hållet skiljer sig från din tjänst. dvs ett namn helt enkelt. lyckas du då göra ett "varumärke" av det så har man lättare för att komma ihåg det namnet när man vill annonsera.

4. som det är nu kan det vara svårt att komma ihåg om det var "annonsformedlare.se", "annonsformedling.se", "annonsmedling.se", "annonsmedlare.se", "annonserare.se" eller kanske "annonsmeddelare.se"? nåja du förstår säkert principen. ni andra som läser det här, kommer ni ens ihåg vid det här laget vilket det var? :)

mitt tips, skaffa ett annat (domän)namn för din tjänst och marknadsför det men behåll det namn du har och optimera det för sökmotorerna på egen hand. gärna ska ju det nya namnet ha något att göra med annonser. för att dra en parallell kan man titta på Tradera som har ett ganska kort och förknippande namn som antagligen bygger på "Trade (byte) vilket är något man förknippar med auktion). Ditt namn borde kanske vara "Andera" eller varför inte "Annonera" :)

Jens 2003-11-29 23:25

Citat:

Originally posted by marcuss@Nov 29 2003, 20:18
visst beskriver det domännamn du har idag sajtens funktion och innehåll väldigt bra. men det är inte alltid det bästa domännamnet. för att hamna högt i sökmotorer känns det dock rätt med ett namn som det du har.
Vet inte om jag håller med om det. Ingen söker väl på "annonsförmedling" heller :)

Marcus 2003-11-30 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av Silon
Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
visst beskriver det domännamn du har idag sajtens funktion och innehåll väldigt bra. men det är inte alltid det bästa domännamnet. för att hamna högt i sökmotorer känns det dock rätt med ett namn som det du har.

Vet inte om jag håller med om det. Ingen söker väl på "annonsförmedling" heller :)

njäe, kanske sant att inte just det där är så passande. men tänkte i allmänhet. men har han tur så matchar ju vissa sökmotorer på enbart annons också. fast det finns ju visserligen bättre namn för det isf. men främsta anledningen var väl att jag inte ville såga namnet helt :)

Christian 2003-12-01 01:18

På sätt och vis är namnet lite långt, och innehåller ett "ö". Men jag tycker det trots det är lätt att komma ihåg. Påhittade namn kan lätt förvillas, t.ex Andera = Tradera eller Annonera = Onanera? ;)

Nä, så länge det inte finns en svensk synonym för "annonsförmedling" så är det valda namnet det bästa. För övrigt går det ju att registrera domännamn med "ö" numera.

Marcus 2003-12-01 01:37

Citat:

På sätt och vis är namnet lite långt, och innehåller ett "ö". Men jag tycker det trots det är lätt att komma ihåg. Påhittade namn kan lätt förvillas, t.ex Andera = Tradera eller Annonera = Onanera? ;)
nu kommer du säkerligen aldrig glömma namnet Annonera iaf? =) att det kanske förknippas med något fräckt / tabu eller liknande men ändå inte går över gränsen gör ju att man lättare lägger ordet på minne. fast visst, det har ju också sina brister. och när vi diskuterat det namnet här tillräckligt länge så är det nog snart registrerat =) brukar ju vara så.

Citat:

Nä, så länge det inte finns en svensk synonym för "annonsförmedling" så är det valda namnet det bästa. För övrigt går det ju att registrera domännamn med "ö" numera.
jo, såg att de tydligen registrerat den med ö också. även om det inte fungerar i praktiken nu så kan det ju kanske komma att fungera någorlunda i framtiden.

att göra som WN är ju bra iaf. dvs ha wn.se och webmasternetwork.se - känns lite långt att skriva webmasternetwork varje gång och därför fungerar ju wn ypperligt som redirect. finns ett ledigt domännamn som skulle passa finfint för "annonsförmedling.se" enligt mig ivf. men bryr mig inte om att nämna det här eftersom då är det väl verkligen reggat inom 24 timmar =)

Filipp 2003-12-02 04:45

Angående för långa domännamn.

Jag tycker inte att det är SÅ stor nackdel med långa domännamn. När du väl har skrivit in adressen i din browser en gång, så kommer ju browsern ihåg namnet tills nästa gång. Då behöver du inte skriva in hela adressen i adressfältet.

Men att registrera en forkortning är absolut inte fel. Kostar lite pengar bara ;)

bodil 2003-12-26 22:03

Klockrent. Själv har man suttit ett par månader med att bygga en annonssida. Din idé är totalt klockren.
Smart och lycka till.

Kim Torvanger 2004-01-14 02:28

Mycket fin sida :)

Gillade sättet du byggt upp den på.

sleazy 2004-02-05 00:24

Gillar toppen på sidan, det är lite Apple Aqua över den ellet nåt, tummen upp för den.
Sen har jag alltid gillat orange-färg, tummen upp där med.

andreasr 2004-02-05 15:44

Smart idé och riktigt snyggt utförd! Även färgvalet är 'impeccable'.

Den tonade toppen för kanske tankarna till den på Spray (och deras flikar) men absolut inget som stör då den här är finare :)

Lycka till med businessen!

(Synd att saf.se är upptaget, hade suttit fint annars...)

Hakeem 2004-02-06 04:30

Citat:

Originally posted by andreasr@Feb 5 2004, 13:44
Smart idé och riktigt snyggt utförd! Även färgvalet är 'impeccable'.

Den tonade toppen för kanske tankarna till den på Spray (och deras flikar) men absolut inget som stör då den här är finare :)

Lycka till med businessen!

(Synd att saf.se är upptaget, hade suttit fint annars...)

ser bra ut men din karta är väldigt trist och basic.

kontakta mig om du vill annonsera på 37 annons-sajter

adseek 2004-03-19 22:21

Citat:

Originally posted by Filipp@Nov 27 2003, 12:29
Hej!

Jag har precis släppt en ny webbplats. Jag vill jättegärna ha kritik om utseende, gränssnitt, funktion mm.

http://www.annonsformedling.se

MVH Martin

Tja iden är väl bra hade varit bra om ni frågat dom som ni sätter in annonser hos.

Martin 2004-03-20 00:19

Citat:

Tja iden är väl bra hade varit bra om ni frågat dom som ni sätter in annonser hos.
Vi hörde av oss till er i höstas och frågade om det var okej, när vi inte fick något svar efter flera veckor och flera mail tog vi beslutet att förmedla annonser till er tills vi fick ett negativt svar. Om ni inte vill att vi förmedlar annonser tar vi självklart bort samarbetet.

Jester 2004-04-09 15:22

Sidan ser shysst ut, gillar den orginella bakgrunden ;)

Det ser dock lite okonsekvent ut när du har lagt en 3D-effekt på toppen av tabellen medan resten är 2D. Jag skulle gärna se en ram med någon form av ljuseffekt på runt hela.

Emil_P 2004-04-12 19:17

Citat:

Originally posted by Martin@Mar 19 2004, 22:19
Vi hörde av oss till er i höstas och frågade om det var okej, när vi inte fick något svar efter flera veckor och flera mail tog vi beslutet att förmedla annonser till er tills vi fick ett negativt svar. Om ni inte vill att vi förmedlar annonser tar vi självklart bort samarbetet.
Helt rätt, vem använder sig av telefon i dagens IT-samhälle. ;)

jake 2004-05-02 11:10

Citat:

Originally posted by Martin@Mar 19 2004, 22:19
Vi frågade om det var okej, när vi inte fick något svar efter flera veckor och flera mail tog vi beslutet att förmedla annonser till er tills vi fick ett negativt svar.
Jättebra tjänst och snygg design.

Vad är förresten dealen för annonssidorna som är med?
Skillnad om det är en betalsida för annonsering?
Och vilken teknik används för att lägga till / ta bort en annons på alla sidor?

Martin 2004-05-10 03:07

Citat:

Vad är förresten dealen för annonssidorna som är med?
Skillnad om det är en betalsida för annonsering?
Och vilken teknik används för att lägga till / ta bort en annons på alla sidor?

Eftersom de inte behöver göra någonting själva är dealen för annonssidorna bara att de får in fler annonser och på det sättet blir sajten mer attraktiv. I nuläget har vi inte med några betalsidor men det kanske kommer komma i framtiden. Tekniken vi använder är en egenutvecklad lösning som fungerar med automatik.

mistress 2004-05-10 04:58

Håller med på alla punkter gällande beröm om färg och smart tjänst etc. men även det Jester gjorde en uppmärksam på det med 3D-effekten och helhetsintryck... Orange är dessutom en pigg och stimulerande färg vilket passar bra i sammanhanget... Mittcentrerat, jättebra för olika skärmar/upplösningar och läsbarhet!

Vad jag dock alltid kollar på hos en kommersiell site som väckt mitt intresse är länk typ: Om företaget, där är intressant att se en kort historik om när företagets startades, vilka medarbetare man har, adress och tel, företagets säte, och gärna visioner och affärsidé, tidigare meriter, referenser , tidningsartiklar osv... Det är inget måste kanske - men för mig inger sådan info större förtroende och skapar en personlig relation, och i synnerhet då man ska lämna ifrån sig sina personuppgifter vid registrering... Och så är det intressant! Man hittar Er adress och telefonnummer under kontaktinformation ovan adressen tycker jag 'Svensk Annonsförmedling*ska stå med (dels blir adressen komplett, och så ger det en extra sökträff-möjlighet)... Men som sagt - mycket skön site att vila ögonen på, och eloge för kul val av bild på "information och hjälp".

Optimalt för utseendet tror jag på ett tonat collage , i en molfull himmel den blå tonen ni har där istället för alla små flugliknande fåglor... Där skulle jag vilja se ett diffust - typ vattenmärke - collage över några av de varor som kan förekomma via Er, som t.ex. fronten på en båt, en bil, en bit på en stuga osv... med svaga, svaga gula och orangea antydningar samma princip som t.ex. http://www.auktionskompaniet.se/ fast gärna något tydligare bilder, denna variant är också snygg: http://scarlet.uhm.nu/graphic.htm (tänkte mycket, mycket svagare och med mindre kontrast)... bara en tanke... som sätter igång fantasin och associationer inför handeln… Nästan som ett sublimt budskap som retar aptiten... Alternativt ett svagt tonat collage istället för väven i bakgrunden och med en lite bättre bild på moln/himmel och eventuellt fåglar - kanske är det en aspelning på brevduvor Ni tänkt på?)
STORT LYCKA TILL! :)

N!cklas 2004-05-21 19:22

Hoppar tillbaks lite... Kan bara notera att annonera har fastnat i min skalle. Ingen domän registrerad - än... Söker man på Google får man 17 svar, varav de flesta är felstavningar på just annonsera, vilket kanske skulle kunna vara en orsak att använda just det ordet / namnet på er tjänst. Tror att det skulle kunna fastna i fler skallar än min

I övrigt tycker jag idén är suverän! Helt OK pris vilket jag tror kan leda till att ni kommer bli utnyttjade en hel del bara folk hittar till er.

Jacob 2004-05-22 01:38

Citat:

Originally posted by N!cklas@May 21 2004, 16:22
Hoppar tillbaks lite... Kan bara notera att annonera har fastnat i min skalle. Ingen domän registrerad - än... Söker man på Google får man 17 svar, varav de flesta är felstavningar på just annonsera, vilket kanske skulle kunna vara en orsak att använda just det ordet / namnet på er tjänst. Tror att det skulle kunna fastna i fler skallar än min
Jag har inte riktigt följt den här tråden men... är det så himla smart att döpa en seriös (?) tjänst till något som, i alla fall tar mina tankar till masturbation? Tänkte att det kanske kan skapa problem gällande sponsorer etc.

N!cklas 2004-05-22 03:11

Vart dina associationer för dig får stå för dig ;) ...

Skämt åsido - delger bara mina tankar. Ordet har fastnat och om det gör det hos mig så kanske det gör det hos andra som väljer att annonsera via dem. Har svårt att tro att en sponsor drar sig undan om de sett innehållet på sajten. Kanske även de inser namnets styrka...?

N!cklas 2004-06-07 17:35

Kunde bara inte låta bli att göra lite reklam för annonsformedling.se på IDG där man diskuterar Blockets nya "superutmanare"...
Bland alla köp/säljsajter så har denna tjänst verkligen gjort sig förtjänt av en mer framflyttad position!

http://www.idg.se/ArticlePages/200406/07/2...2533_IW.dbp.asp

ZN 2004-06-08 00:25

Ja, eloge till dom som har lite nytänkande, som annonsförmedling och annonsguiden, dåliga kopior på blocket är man så extremt trött på.
Inte för att blocket är perfekt och felfri, finns en del som kunde gjorts bättre men det funkar bra.

xix xeaon 2004-06-28 18:49

Annonera är helt klart det namn jag absolut skulle använda! Startk.. Fastnar.. Och det Är ett Namn som dessutom liknar det ni sysslar med.. och felstavningar är bra att fånga!

Sidan är snygg och verkar lätt och användbar.

Bara undrar.. När man vill köpa något så ska man väll inte bifoga bilder, eller?
(kan ju vara bra också iof)

xix xeaon säger: Byt namn och sen jävlar äger ni!!!

Tobias Turesson 2004-06-28 18:54

Hur går det för denna sida ?

ZN 2006-02-23 17:43

Jag undrar samma som föregående, vad har hänt, någon som vet?

N!cklas 2006-02-23 19:01

Ligger nere, mer än så vet jag tyvärr inte...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson