WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Google Link Units (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8363)

grazzy 2005-06-07 21:07

Mina små äventyr med Google Linkunits
Jag var grymt skeptisk till Google Linkunits från början, om inte annat så är den ful, ser knäpp ut och verkar helt värdelös i och med att man måste klicka i "två" steg. Alla som jobbar med webbsidor vet ju att mycket trafik försvinner för varje steg.

Dock tänkte jag visa lite siffror från min webbplats badresor.se här som säkert kan intressera er. Siffrorna visar antalet totala annonsklick sen den 22 februari till och med 6 juni.

http://hem.mjoelkbar.net/linkunit.gif
Noteringar till grafen
Blått är antalet klick. Rött är min median av klick för att enklare kunna visa hur grafen ser ut. Jag har inte haft nån större ökning i trafik än vad den blåa kurvan visar (om man helt enkelt fortsätter följa den). Den 20onde maj lade jag till linkuniten.

I rättvishetens namn skall det nämnas att jag inte haft samma extrema framgång med linkunits på andra webbplatser, men just i detta fallet så har det funkat extremt bra.
Länkenheten finns placerad på undersidorna på badresor.se tex http://www.badresor.se/antalya.html

Vad är det som gör att det funkar så bra?
Enkelt svarat så kan man nog säga att det beror på att folk kommer till den här sidan och har sökt efter en resa till antalya, de är ivriga i sitt letande och klickar på alla länkar de ser.

Jag kan verkligen rekommendera er att prova linkunitsen om ni inte redan har gjort det, det är både en bra tjänst som användare kan uppskatta (länkarna är oftast rätt relevanta, iaf om sidan i fråga försöker sälja något).

Fler tips
Är det någon annan som har bra tips att dela med sig av? Jag är grymt nyfiken på vad ni har gjort för att optimera era annonsintäkter via adsense!

b_andersson 2005-06-07 23:12

Jag har samma erfarenheter angående Link units på riktigt nischade sidor, där ger det aningen fler klick. Men på mer allmänna sidor så ger det betydligt sämre än vanliga block.

Däremot så får jag aningen sämre kr/klick men eftersom man får fler klick så fungerar det ändå.

//Björn

N!cklas 2005-06-08 08:27

Ser intressant ut... Bjöd på ännu ett klick ;)

ZN 2005-06-11 12:46

Får man välja orden själv eller väljs dom ut beroende på det content som finns på sidan?

nicclas 2005-06-11 12:56

Citat:

Originally posted by Bitbull@Jun 11 2005, 11:46
Får man välja orden själv eller väljs dom ut beroende på det content som finns på sidan?

Det är Google som väljer ut orden.

Vill du påverka vilka ord som kommer Google väljer så får du (väl) köra med lite "keyword stuffing" för att så ord som du tycker passar din sida. Google tycker uppenbarligen det är OK att "tweaka" Adsense genom att addera lite lämpligt (dolt) material för att försöka skapa högre intäkter. (Jag har mailat och frågat ;-) )

Igår släppte de några nya format på dessa "link units":
https://www.google.com/adsense/adformats (längst ner)

Tomas B 2005-06-11 13:32

Citat:

Vill du påverka vilka ord som kommer Google väljer så får du (väl) köra med lite
"keyword stuffing" för att så ord som du tycker passar din sida.

Nu är det är inte bara "keyword stuffing" som är viktigt.

Adsense baserar deras annonser på keyword innehåll, hur ofta ett keyword visas på sidan,
font storlek och link strukturen. Google lägger också stor vikt på fil namnet så
se till att du har rätt keywords i filnamnet.. Kolla också din anchor text, om du inte
har rätt annonser..

Om du vill veta vilka annonser som kommer att visas på din sida så kolla med ett
Preview Tool, eller liknande program..

Citat:

Fler tips
Är det någon annan som har bra tips att dela med sig av? Jag är grymt nyfiken på
vad ni har gjort för att optimera era annonsintäkter via adsense!

Själv har jag byggt ett stort antal sidor som är baserade på "high paying keywords"
vilket har gjort att adsense intäkterna per klicka har gått upp med över 500% och mer.

Det finns sidor som idag genererar $3-$5 per klick vilket är en avsevärd skillnad mot förr.
Om du har en sida vars keywords inte betalar så bra så måste du antingen ha andra
keywords eller bygga fler sidor..

Hope it helps..

/ Tomas

ZN 2005-06-11 14:34

Aha, tack för tipsen, jag ser att de sponsrade länkar som kommer upp från en linkunit öppnas i samma fönster dom också, förstör inte det själva idén?

Tomas B 2005-06-11 15:47

Se det från Googles sida, anledningen till att de öppnas i samma fönster är att de vill att annonsören ska få utdelning vilket leder till att Adsense drar in pengar.

/ Tomas

grazzy 2005-06-11 19:36

programmer tog upp en intressant grej om hur man kan förändra vilken sida adsense använer för att generera keywords, vet dock ej hur ok det det är med google.

Kod:

google_page_url = "http://ensidaatthämtasökordenifrån";
Från http://www.webmasternetwork.se/f9t7451.html

grazzy 2005-06-11 19:37

Citat:

Själv har jag byggt ett stort antal sidor som är baserade på "high paying keywords"
vilket har gjort att adsense intäkterna per klicka har gått upp med över 500% och mer.

Finns det nån lista över svenska keywords som betalar bra?

Tomas B 2005-06-11 19:44

Håller mest på med "engelska" ord då det är lite ont med svenska keywords just pga att marknaden är så liten men jag ska ta en titt på det så återkommer jag om jag hittar några intressanta. Är du/ni intresserade av "utländska" så finns det en hel del att välja ibland.

Just nu är det Sverige vs England i fotboll så jag återkommer senare om jag hittar något svenskt ord annars så kan ni höra av er om ni vill ha något utländskt så ska ja göra mitt bästa..

/ Tomas

Joel 2005-06-11 20:16

http://www.adsensecenter.com/freereport.html

Hittade jag vid en sökning, själv tror jag detta är väldigt mycket färskvara så de är nog rätt inaktuella allihopa :)

Tomas B 2005-06-11 20:37

Citat:

Hittade jag vid en sökning
LoL.. ja de är inaktuella...

Nu är det inte jag som har hand om den här sidan utan endast promotar den
efter att jag har sålt innehållet. Däremot så finns det en rapport som är uppdaterad
varje vecka om du går med och betalar för det...

Citat:

själv tror jag detta är väldigt mycket färskvara *så de är nog rätt inaktuella allihopa
Som du säger själv så Ja det ändras hela tiden, några tillkommer andra faller bort..

Vi har ca 60.000 - 100.000 keywords som vi säljer och uppdaterar via många "high paying keywords" siter..
Inkl 12.000 artiklar mm som passar dessa keywords..

/ Tomas

Marcus 2005-06-13 15:21

Diskussionen kring annonser här på WN är flyttad till denna tråd.

grazzy 2005-06-29 20:35

För att svara på min egna gamla fråga om det finns "listor över högbetalade adsense-keywords":
http://www.googlization.com/

Sen kan vi säkert diskutera huruvida den här listan stämmer ens inte :)

grazzy 2005-06-29 23:25

En jäkligt schysst grej som jag såg idag på digitalpoint om hur man gör sina adsense-element lite mera tilltalande; http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=17104

Kan säga att jag provar det hela just nu, återkommer med hur det faller ut.

ZN 2005-06-29 23:29

Om man nu skulle hitta några välbetalda keywords så varar nog inte lyckan länge eftersom vad jag läst så mäter Google kvalitén på trafiken så att annonsörerna inte kastar pengarna i sjön. Fast med så välbetalda ord så räcker det ju med ganska kort tid för att tjäna en hacka...

Robert 2005-06-30 09:39

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 29 2005, 23:25
En jäkligt schysst grej som jag såg idag på digitalpoint om hur man gör sina adsense-element lite mera tilltalande; http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=17104

Får man verkligen designa om adsense annonser? :blink:

ztream 2005-06-30 09:45

Det är ingen omdesign utan endast bilder över varje adsense-annons.

Jag testar samma grej. Se exempel: http://www.newyorkguiden.se/Talkshows,99.html

Återkommer med en utvärdering när jag kört det någon vecka åtminstone.

Det bästa vore såklart att slumpa fram bilder men det får bli ett senare projekt om det visar sig att detta ökar CTR:en

b_andersson 2005-06-30 09:55

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 29 2005, 22:25

Riktigt smart, det har jag inte tänkt på. Det ser ju direkt mycket mer tilltalande att klicka på annonserna.

Ska testas på ett par sidor för att se vad det gör med CTR.

//Björn

Robert 2005-06-30 21:30

Citat:

Originally posted by ztream@Jun 30 2005, 09:45
Det är ingen omdesign utan endast bilder över varje adsense-annons.

Jag testar samma grej. Se exempel: http://www.newyorkguiden.se/Talkshows,99.html

Återkommer med en utvärdering när jag kört det någon vecka åtminstone.

Det bästa vore såklart att slumpa fram bilder men det får bli ett senare projekt om det visar sig att detta ökar CTR:en

Regeln gäller inte specifikt att just rota i googles kod utan att framställa annonsen på ett annat sätt. Att dölja en annons under en bild är väl vilseledande om annat?

Och då får jag väl höra: "...men jag vilseleder inte, bilderna talar precis om vad annonsen/uniten handlar om". Tolkningsfrågor är inget som G vill pyssla med, det finns en regel och det är den som gäller (om det inte är annorlunda för linkunits vill säga). :)

grazzy 2005-06-30 21:38

Jag förstår inte Robert, på vilket sätt skulle det vara emot googles regler att man lägger en bild ovanför (i y-led) annonselementet?

Google har ju själv en hel sida som handlar om hur man optimerar sin CTR och rekommenderar att man placerar sina annonselement i samband med innehållet.

Jag tror att du är lite ute och cyklar nu :)

Edit: för att förtydliga ytterligare, det handlar alltså inte om att ändra i googles kod, utan man lägger helt enkelt bara fyra bilder ovanför annonselementet...

Robert 2005-06-30 22:09

Jaja, över, såsom i y-led är ju ok, läste den engelska posten och där stod det "above"... :)

grazzy 2005-07-12 16:25

Google Adsense Optimization Webinar
Mycket bra information från google och framgångsrika publicenter. Framförallt frågestunden innehåller svar på många frågor som man kan tänkas ha.

jake 2005-07-12 19:26

intressant att läsa effekten av att lägga dit bilder. Om fler prova, delge gärna resultat.
Dock känns det som att om man har en ganska allmän sida kan bilderna bli ganska långt ifrån resultatet.
Det vore nice om google kunde skapa ett nytt annonsformat med en bild ovanför texten där bilden hämtas beroende på texen i annonsen, det skulle se bra ut och antagligen öka ctr.

grazzy 2005-07-12 20:50

Jag kan meddela att resultaten är lite varierande, jag har sett en tydlig viss ökning i CPM samtidigt som CTR har legat stabilt och trafiken har minskat något på vissa siter.

På nyhetsportalen.se däremot har jag sett en stabil ökning i CTR på ca .5% mot mina tidigare sidor, även om det på kort sikt var närmare 2-2.5% ökning (har bollat lite med formatet på sidorna).

Så nog funkar det och är ett sätt att öka sina inkomster även om det knappast rör sig om några fördubblingar.

Maccke 2005-07-14 01:59

fungerar rätt bra med bilder, jag är mkt nöjd på dem sidor som testats..

Jim_Westergren 2005-07-14 03:19

Ja, det var ett bra tips men jag vet inte om det är helt ok. Tror många kan klicka bara på grund av bilden och sedan kommer till något som de inte ville. Kvaliten på klicken kan sänkas och jag vet inte hur Google gillar det.

Om vi tar examplet på t.ex. arcademob.com där anonnsen ser ut som en av spelen, är då det ok? Där har han också en bild.

Maccke 2005-07-14 14:19

jo, det är som du säger rätt sannolikt att kvaliten på klicken sänks, åtminstone i vissa fall.

grazzy 2005-07-14 14:20

Poängen med bilderna (som jag ser det) är att man fångar användarens intresse och får dem att läsa annonserna. Inte att man får dem att "automatklicka". När man väl tar sig ett par sekunder för att läsa en annons så är det ofta man blir rätt nyfiken på vad som döljer sig bakom texten.

I mitt fall blir det ofta så att jag på mina egna siter sitter och klipper och klistrar ihop urls för att se vart en viss annons leder.. (vill inte klicka på mina egna annonser).

Om man vill få en användare att "fulklicka" på annonser så är det betydligt effektivare att lägga annonselement under dropboxar, i högerled på sidor med scrollbar, eller alldeles alldeles brevid en legitim länk. Fast det är vad jag betraktar som fula knep.

Jim_Westergren 2005-07-14 16:13

Ja det är en balans och man bör väl kolla med G vad som är ok med dem.

jonny 2005-07-14 16:33

Får man det att se ut som bildtexter utan att bilden har något med texten att göra är det väl fel, tycker jag.

Kan man däremot ha relevanta bilder så är det väl bara bra.

grazzy 2006-08-17 20:40

Vad anser ni om rektangulära ads vs fyrkanter? Jag har kört väldigt lite med fyrkanter då det känns så spammigt men är det någon som har tydliga resultat att uppvisa? (Och gärna en exempelsida där det används).

Charlie 2006-08-17 22:22

Hur har det gått med dina bild-linkunits grazzy? Det är en tenik jag använder mig väldigt flitigt av.

Det är dock hyfsat oroande att kvalitén på klickan förmodligen sänks, en del av mina besökare verkar klicka på mina linkunits för att sedan, väl på den nya sidan, klicka som galna. = Dålig vinst för annonsören.

grazzy 2006-08-17 23:08

Bild-adsense-annonserna tror jag har "outlived" sitt syfte, det är såpass vanligt nu att folk ser att det är annonser. Linkunits däremot är fortfarande en ruggigt bra inkomstkälla.

Ang. det du säger om att folk klickar som galna, någon som "vet" om smart pricing påverkar hela ens konto eller bara enskilda kanaler?

grazzy 2006-08-18 14:45

Under kategorin veckans hack så presenterar idag grazzy följande;

Starta upp din firefox, se till att ha firebug och web developer toolbar installerat, surfa till adsense-hemsidan. Gå till advanced reports-sidan. Välj att inte ha javascript igång via web developer toolbar, ladda om sidan med reload. Du kommer nu att se att det kommer en extra checkbox som heter showTargetingType. Sätt genast på javascript igen (för javascript är din vän). Aktivera firebug och skriv följande i konsolen;
Kod:

document.getElementById("unitPref").value = 'ad';
toggleUnitPref();

Nu visas rutan även med javascript aktiverat och du kan markera den och trycka på Display report för att visa dina intäkter separerat på search network och conceptual ads.

(observera att detta även går att göra utan firebug och web developer toolbar, men varför inte passa på att installera de två utmärkta pluginsen.. )

Charlie 2006-08-18 18:00

Haha skönaste inlägget. Värsta är att jag först inte förstod någonting och blev helt amazed.

Well. Är det många av er som har CPM-annonser riktade mot era webbplatser?

Edit: Firebug var ett utmärkt plugin förresten! Gillar skarpt konsolen som kommer att bli super vid debugging.
Edit2: Ett sätt att _enkelt_ definiera makron för Firebug beroende på domän/sida och i'm in heaven :)

grazzy 2006-08-18 18:31

Greasemonkey gör det du efterfrågar. Enkelt kan ju diskuteras, men pluginen är precis till för det du frågar efter.
Edit: ja, jag har CPM-annonser, det var dock betydligt mindre pengar i det än vad jag trodde ;D

Mattias 2006-08-18 18:42

Citat:

Originally posted by grazzy@Aug 18 2006, 18:31
Greasemonkey
We love if we use <3

Charlie 2006-08-18 19:02

Kan tänka mig att välbesökta forum och liknande är de som märker störst skillnad vid CPM-annonser. Fast visst. Det krävs ju fortfarande att annonserna inte ger allt för lite i CPM.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson