WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Exakt kopia? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8350)

fabian 2005-06-07 09:46

www.anstalten.nu <-- min sida.
www.fangelset.nu <-- snarlik?..

Exakt vad skall man göra?

Först hade han snott ALL text, och ALLA bilder från anstalten. Då var vi i kontakt med honom och sa att han genast skulle ta bort allt som var från oss. Sidan låg nere ett tag, men nu är den tillbaks.

Saker som fortfarande är desamma är t.ex. dom små ikoner som är framför nicknames. Dom små figurerna som man väljer som karaktär när man blir medlem. Nästan all text (förutom dom delar där han har bytt ut anstalten mot fängelset.

Han har även stulit CSS filerna, och bara bytt ut "Skapad av" delen.

Han har tillochmed missat att ändra scrollbaren till en färg som matchar hans sajt, allt går i röda nyanser, men den är fortfarande blå.

Läser man FAQen så kan man bli lite konfunderad... där står på fangelset.nu nämligen följande:

Citat:

18. När startades Fängelset?
I Juni 2004 så startades projektet Fängelset. Sedan reggades den första fången i Augusti. Men sidan fick problem med servern väldigt snabbt och var därför lite halvstängd, sedan vecka 9 år 2003 så öppnades sidan med ny databas, server och en hel del nya funktioner.

Han starade altså 2004, men fick problem med servern vecka 9 år 2003?

På anstalten kan man läsa följande:
Citat:

18. När startades Anstalten?
I Juni 2002 så startades projektet Anstalten. Sedan reggades den första fången i Augusti. Men sidan fick problem med servern väldigt snabbt och var därför lite halvstängd, sedan vecka 9 år 2003 så öppnades sidan med ny databas, server och en hel del nya funktioner.

Det jag undrar är exakt hur jag skall gå till väga.

Ser man till språk-kvallitet och hur sidan fungerar så tror jag att det största hotet mot fangelset.nu är skaparen själv. Men det känns ändå som om man borde göra något.

Så vart vänder man sig, och med vad?

För övrigt kan ju nämnas att han som ritat dom små figurerna man kan välja att ha som karaktär är ritade exklusivt till anstalten, och konstnären har själv hört av sig till fängelset flera gånger och sagt att han måste ta bort dom, men utan resultat.

hnn 2005-06-07 09:54

Borde väl vara brott mot upphovsrättslagen

fabian 2005-06-07 09:59

Ja det borde ju det.

Skall man polisanmäla? Stämma?

Eller hur gör man?..

Tomas B 2005-06-07 10:09

Det du kan börja med och som vi brukar göra först är att kontakta företaget
han har sin site hostad, det här fungera bra och de allra flesta tar då kontakt
med sitens ägare och förklarar läget alt stänger ner siten.

/ Tomas

hnn 2005-06-07 10:10

Citat:

Originally posted by fabian@Jun 7 2005, 09:59
Ja det borde ju det.

Skall man polisanmäla? Stämma?

Eller hur gör man?..

Stämma: Har han någon inkomst o komma med?
Polisanmäla: Troligtvis nerlagd pga. brott kan ej styrkas (Standard hos polisen)

Någon som har förslag?

fabian 2005-06-07 10:19

Webhotellet har ingen telefon just nu. Så jag har mailat dom och förklarat läget.

Inkomst lär han ju inte ha från den sidan. Han är 17 år och stavar som en nyfödd apa. Dessutom saknar han totalt förmågan att göra sig förstådd även i tal, så samtalen med honom gav inte så mycket.

fabian 2005-06-07 10:22

Fick ett MYCKET snabbt svar från wopsa...

Citat:

VIKTIGT:

[email protected] fungerar ej under perioden 7-15 juni.
Ni måste kontakta [email protected]
eller via Helpdesk www.wopsa.se

Ni måste alltså skicka om ert meddelande

Dom har altså även stängt abuse-avdelningen?..

Storen 2005-06-07 10:35

Citat:

Originally posted by fabian@Jun 7 2005, 09:22
Fick ett MYCKET snabbt svar från wopsa...

Citat:

VIKTIGT:
[email protected] fungerar ej under perioden 7-15 juni.
Ni måste kontakta [email protected]
eller via Helpdesk www.wopsa.se
Ni måste alltså skicka om ert meddelande

Dom har altså även stängt abuse-avdelningen?..

Kontakta [email protected] eller via Helpdesk så som dom anger ;)

Westman 2005-06-07 10:42

Eftersom du redan varit i kontakt med honom så gör en polisanmälan OCH skicka en faktura på bilderna enligt BLFs prislista. Observera att man får ta ut mer eftersom de använt bilderna olovligt.

Du kan också stämma personen i fråga men då riskerar du att få betala rättegångskostnaderna då polisen troligtvis kommer att lägga ned utredningen som det skrevs tidigare.

Storen 2005-06-07 10:48

Citat:

Originally posted by Westman@Jun 7 2005, 09:42

Du kan också stämma personen i fråga men då riskerar du att få betala rättegångskostnaderna då polisen troligtvis kommer att lägga ned utredningen som det skrevs tidigare.

Det går inte till rättegång om polisen lägger ner utredningen..

Hur känd är din sida?
Tjänar du pengar på den?
Välbesökt?

Du själv vet värdet av att starta en process mot killarna..

Westman 2005-06-07 10:59

Citat:

Originally posted by Storen@Jun 7 2005, 10:48
Jodå för med stämma avser jag civilrättsligt (du kan inte stämma någon via Polisen för den delen) och det har nada med Polisen att göra men det är de inblandade som får stå för rättegångskostnaderna. Därav att det kan kosta pengar.

EDIT: Stavfel. Flera gånger.

Tomas B 2005-06-07 11:10

Just med tanke på vad allt innebär så se en stämning som
en sista åtgärd och om inget annat hjälper, det är inget roligt
att gå igenom oavsett vilken sida man står på..

Försök att få siten nerstängd av hosting företaget först,
det brukar fungera bra i de allra bästa fallen. Därefter
kontaktar du killen på något sätt och förklarar (inte hota)
för han att rättsliga åtgärder kan vidtas om han fortsätter.

Citat:

Webhotellet har ingen telefon just nu.
Så jag har mailat dom och förklarat läget

Blir lite förvånad när ett seriöst företag inte kan nås per telefon,
du ska helst prata med dem per telefon och inte e-maila..

Just my 5 cents.

/ Tomas

Storen 2005-06-07 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av Storen

Jodå för med stämma avser jag civilrättsligt (du kan inte stämma någon via Polisen för den delen) och det har nada med Polisen att göra men det är de inblandade som får stå för rättegångskostnaderna. Därav att det kan kosta pengar.
EDIT: Stavfel. Flera gånger.

Säkert, jag bara svarade på ditt föregående inlägg där du nämnde polisen..

fabian 2005-06-07 11:17

Anstalten har 165 000 medlemmar, och får väl sägas vara ganska känd.

Och ja vi tjänar pengar på den.

Ja, den är välbesökt.

Vad är BLF?

Westman 2005-06-07 11:21

BildLeverantörernas Förening
www.blf.se

fabian 2005-06-07 11:46

Citat:

Originally posted by Westman@Jun 7 2005, 11:21
BildLeverantörernas Förening
www.blf.se

Ah... Gäller det även illustrationer..?

Hur beräknar man priset?..

FredrikMH 2005-06-07 13:04

Citat:

Originally posted by Tomas B@Jun 7 2005, 10:09

/ Tomas

Ett webbhotell kan väl inte stänga ner ett konto utan bevis. Det räcker inte med endast ena partens ord.

Storen 2005-06-07 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av Tomas B
/ Tomas

Ett webbhotell kan väl inte stänga ner ett konto utan bevis. Det räcker inte med endast ena partens ord.

Nej, men som Tomas B skrev så kontaktar dom sajtägaren och informerar om läget samt påtalar vissa regler om så är fallet..

Kristofer 2005-06-07 13:47

Ifall du inte redan gjort det så rekommenderar jag att du laddar hem hela hans site och daterar nedladdningen så du har något att visa upp.

När du väl säkrat dessa "bevis" så kan du ta kontakt och hota med att du ska skicka in en stämningsansökan till tingsrätten ifall han inte lagt ner sin sida före den X:e Juni eller nått.

Sen är det väl bara att skicka in en stämningsansökan så tror jag att han backar ifall han inte redan gjort det. Du har ju uppenbarligen rätt i det här fallet.

När det gäller att sälja bilder så vet jag inte vad som gäller men ifall han betalar så får han väl använda sig av dem? Visserligen lär väl inte en "17årig apa" betala dyra pengar för ikon-artade bilder så det kanske funkar att bara fakturera och sen skicka till inkasso.

Joel 2005-06-07 13:51

Vad är det för bilder ni snackar om?
Om man går in å tittar på anstalten.nu's innersidor så kan man ju fundera om alla bilder/illustrationer där nu är egna/betalade :P

fabian 2005-06-07 14:11

Citat:

Originally posted by programmer@Jun 7 2005, 13:51
Vad är det för bilder ni snackar om?
Om man går in å tittar på anstalten.nus innersidor så kan man ju fundera om alla bilder/illustrationer där nu är egna/betalade :P

Nej, flera bilder kommer från gratis-arkiv, med tillstånd att använda dom. Så där är det ju inget snack om saken. Detta handlar mer om t.ex. följande figurer:

http://www.fangelset.nu/typ/hallick.gifhttp://www.fangelset.nu/typ/tjej_pimp.gifhttp://www.fangelset.nu/typ/hiphoper.gifhttp://www.fangelset.nu/typ/tjej_hiphop.gifhttp://www.fangelset.nu/typ/direktor.gifhttp://www.fangelset.nu/typ/mafe98.gifhttp://www.fangelset.nu/typ/psykopat.gifhttp://www.fangelset.nu/typ/langare.gifhttp://www.fangelset.nu/typ/security.gif

fabian 2005-06-07 14:17

För övrigt är hela FAQen en exakt kopia, där han bara har bytt ut "Anstalten" mot "Fängelset".

En annan lustig sak är prissättningen. Där han kopierat våran...
30 kronor = 330 PrisonCoins
15 kronor = 165 PrisonCoins
10 kronor = 110 PrisonCoins

Men lagt till egna, t.ex. 50 kronor = 500 PrisonCoins (Då får man altså MINDRE per krona än man får om man köper för t.ex. 10 kronor)

Arood 2005-06-07 15:09

* host host *

på phpportalen säger ägaren för Fängelset.nu att han aldrig har sett Anstalten.nu

* lögn lögn *

Robert 2005-06-07 15:33

Citat:

Originally posted by fabian@Jun 7 2005, 14:17
För övrigt är hela FAQen en exakt kopia, där han bara har bytt ut "Anstalten" mot "Fängelset".

En annan lustig sak är prissättningen. Där han kopierat våran...
30 kronor = 330 PrisonCoins
15 kronor = 165 PrisonCoins
10 kronor = 110 PrisonCoins

Men lagt till egna, t.ex. 50 kronor = 500 PrisonCoins (Då får man altså MINDRE per krona än man får om man köper för t.ex. 10 kronor)

Jag trode fängelsevaluta var i cigaretter? B)

ArreliuS 2005-06-07 15:34

Är Topher samma kille som Conix på PHPsidan? För den killen verkar ligga i för att få samma funktioner som Anstalten. Saker som raggare och en snyggast-funktion.

hnn 2005-06-07 16:36

Citat:

Originally posted by ArreliuS@Jun 7 2005, 15:34
Är Topher samma kille som Conix på PHPsidan? För den killen verkar ligga i för att få samma funktioner som Anstalten. Saker som raggare och en snyggast-funktion.
Hur svårt är det på en skala o skaffa en snyggast funktion??? :P

Lite databas kunskap (Lagra och uppdatera) samt lite matematik kunskap (division)

ArreliuS 2005-06-07 16:43

Citat:

Originally posted by hnn@Jun 7 2005, 16:36
Hur svårt är det på en skala o skaffa en snyggast funktion???
Lite databas kunskap (Lagra och uppdatera) samt lite matematik kunskap (division)

Inte svårt alls när man kan det. Tänkte mer på om man först snort all text sen så plottrar man ihop snarlika funktioner. Då vill man ju verkligen bara plagiera någon annans arbete.

fabian 2005-06-07 17:23

Conix är den som äger anstalten. Han har tidigare varit medlem länge på anstalten, men blev "avrättad" eftersom han misskötte sig.

Tanken han har är att göra en community IDENTISK Med anstalten.

Det hade vart lite roligare om han satsade på ett annat tema... självklart kan han få ha samma eller liknande funktioner, men det känns lite tråkigt att han kopierat rakt av.

crona 2005-06-07 17:30

Citat:

Originally posted by fabian@Jun 7 2005, 17:23
Conix är den som äger anstalten.
Äger Conix anstalten? :blink:

Var inne och snurra lite på fangelset för att kolla hur det såg ut. Killen har ju inte lite problem med sin grammatik. Eller vad säg om "Den här konto har blivigt raderad. Du kan få backa ditt konto igenom att skicka PC lev 84 Till nr 72250 Pris 20:-"

grazzy 2005-06-07 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av hnn
Citat:

Ursprungligen postat av ArreliuS

Hur svårt är det på en skala o skaffa en snyggast funktion??? :P

... och lite svenskakunskap.

FredrikMH 2005-06-07 18:41

Jag tycker det är komsiskt ;) Men jag tycker också man ska sätta hårt mot hårt.

Westman 2005-06-07 19:17

Ang. bilder. Har du gjort illustrationer själv så har du upphovsrätt till dem och dessa kan du ta betalt för. Bildstöld ska enligt BLF debiteras med 10 % av basbeloppet. Detta per bild. Dessutom 20 % av basbeloppet för "manipulering av bild/användning i kollage" om det är så att de har ändrat/pillrat lite.

Om illustration kan jämföras med bild låter jag vara osagt men det borde inte vara någon skillnad.

OBS! Betalning ger inte rätt att använda bilderna. Det är bara "plåster på såren".

fabian 2005-06-08 00:06

Vad är basbeloppet per bild då? Det är ju rätt många små illustrationer han har stulit...

fabian 2005-06-08 00:08

Citat:

Ursprungligen postat av crona
Citat:

Ursprungligen postat av fabian
Conix är den som äger anstalten.

Äger Conix anstalten?
Var inne och snurra lite på fangelset för att kolla hur det såg ut. Killen har ju inte lite problem med sin grammatik. Eller vad säg om Den här konto har blivigt raderad. Du kan få backa ditt konto igenom att skicka PC lev 84 Till nr 72250 Pris 20:-

Som jag tidigare sagt, det största hotet mot att han skall lyckas är han själv.

N!cklas 2005-06-08 08:36

Basbelopp hittar du här: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33883.asp

Ingen idé att le när du ser summan, grabben kan/kommer knappast kunna betala, för vem vill anställa någon med de språkkunskaperna... ;)

fabian 2005-06-08 20:33

Citat:

Originally posted by N!cklas@Jun 8 2005, 08:36
Basbelopp hittar du här: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33883.asp
Ingen idé att le när du ser summan, grabben kan/kommer knappast kunna betala, för vem vill anställa någon med de språkkunskaperna...

Förstår det. Men om han fick en räkning hem med lite siffror så kanske han skulle skärpa till sig och plocka bort det?

Detta basbeloppet, är det per bild? Gäller det även illustrationer som mina ovan?

Är det per illustraion eller för alla illustrationer?

vco-systems 2005-06-08 20:58

Har för mig att det inte är prisbasbeloppet.
Jag tror du ska räkna så här:
BLF:s basbelopp + 10% för stöld * antal bilder

Tyvärr vet jag inte vart man kan få tag i BLFs priser, utom genom att beställa en bok från dom, jag ville ha fram de uppgifterna tidigare. Jag vet även att de inte brukar svara på frågor om priser utan bara hänvisa till boken.

hubbert 2005-06-08 20:58

Varför inte börja med att skriva ett brev till honom där du upplyser honom om vad som gäller? Formellt formulerat och som ett rek med mottagningsbevis. Han bor väl antagligen hemma så hans föräldrar kanske kommer undra vad deras son har för sig på nätet... egentligen.

Att dra iväg en räkning verkar inte speciellt seriöst. Risken är snarare att det kan motverka sitt syfte om du drar i väg en räkning på + 10.000:- eller vad det nu kan bli.

fabian 2005-06-09 09:11

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 8 2005, 20:58
Varför inte börja med att skriva ett brev till honom där du upplyser honom om vad som gäller? Formellt formulerat och som ett rek med mottagningsbevis. Han bor väl antagligen hemma så hans föräldrar kanske kommer undra vad deras son har för sig på nätet... egentligen.
Att dra iväg en räkning verkar inte speciellt seriöst. Risken är snarare att det kan motverka sitt syfte om du drar i väg en räkning på + 10.000:- eller vad det nu kan bli.

Vi har redan varit i kontakt med honom och förklarat vad som gäller. Han saknar dock totalt förmågan att kommunicera, och det verkar ligga i släkten.

Han stängde ju av sidan i en vecka eller två efter att vi hade vart i kontakt med honom, och när den var igång igen så hade han bytt ut stjärnorna som medlemmarna har på sin presentations-sida mot stjärnor han ritat själv (eller stulit någon annanstans).

Tomas B 2005-06-09 09:42

Citat:

Vi har redan varit i kontakt med honom och förklarat vad som gäller. Han saknar dock totalt förmågan att kommunicera, och det verkar ligga i släkten
LoL, tror jag känner till den där släkten..

Har du kontaktat hans hosting företag?

/ Tomas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson