WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Öppet köp. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8316)

Mats 2005-06-04 23:15

Det händer emellanåt att man får mejl/telefonsamtal från kunder som är missnöjda med filmer som dom har köpt.
Vad är det som gäller när dom har brutit förpackningen och tittat på filmen?
Fick ett islket mejl idag som fick mig att fundera. (Får många trevliga också)

// Mats

---------Mejl---------
Jag beställde en film av er som jag nu har fått. Filmen överrenstämmer inte med den information som stod om den.
Jag vill nu reklamera denna och istället få en ny film.
En produkt ska stämma överrens med den information en konsument fått om den 16§ KKL.
Detta ska ske kostnadsfritt för mig som konsument 26§ KKL.
Filmen jag beställde heter fuck my wife och ska handla om något helt annat än vad den gör.
Jag vill också att filmen ska vara på engelska.
SKICKA MIG EN NY FILM TEX MIDDLEAGE DOLLS SNARAST, UTAN KOSTNAD.
---------Svar---------
Hej xxxxxx.
Vi håller en mycket hög servicenivå mot våra kunder och jobbar för att alla skall bli nöjda till 100%
och hade det inte varit för att ditt mejl hade en sådan otrevlig ton så hade jag gladeligen bytt ut filmen till dig,
men eftersom du redan verkar veta vad du vill och jag inte kan garantera att den önskade filmen innehåller vad
du vill ha så ser jag hellre att jag mister dig som kund.

Vad det gäller filmer som inte håller vad omslaget och texten lovar är i och för sig beklagligt men dessvärre inget
jag kan göra något åt. Vi har ett antal tusen filmer i lager och jag måste helt enkelt förlita mig till vad som står på
omslagen och "skapa" en text som jag tycker känns bra.

Jag bifogar en retursedel i pdf-format som du kan skriva ut och skicka med i din retur till oss.

Om du besvarar detta mejl, behåll då tidigare svar från oss i mejlet så vi ser vad ärendet handlar om.
Bästa hälsningar Mats på Lastbryggan.
---------Slut---------

Westman 2005-06-04 23:23

Ja om innehållet inte överensstämmer med det som var sagt i reklamen och på omslaget så ska han i första hand få byta till rätt film eller få pengarna tillbaka/bytesrätt.

I det här fallet så hade jag letat rätt på korrekt film och skickat den (efter retur av den skickade). Ev. skickat med en flaska babyolja också som plåster på såren. :D

Mats 2005-06-04 23:34

Citat:

Originally posted by Westman@Jun 4 2005, 22:23
Ja om innehållet inte överensstämmer med det som var sagt i reklamen och på omslaget så ska han i första hand få byta till rätt film eller få pengarna tillbaka/bytesrätt.
I det här fallet så hade jag letat rätt på korrekt film och skickat den (efter retur av den skickade). Ev. skickat med en flaska babyolja också som plåster på såren. *

Han fick den filmen han hade beställt, f.ö en film som jag har sålt 48 ex. av och aldrig någon tidigare som påpekat att den inte höll vad omslaget lovade. Känns som om detta är en kille som "brukar köra", vet inte varför men jag fick den känslan.

I normla fall med kunder som är lite trevligare i sina kontakter med mig så är jag mycket tillmötesgående.
// Mats

Westman 2005-06-04 23:37

Då har han inte mycket att hämta med andra ord.

grazzy 2005-06-04 23:53

Han kanske trodde att dom skulle sätta på hans fru i filmen. Klart det blir till en liten besvikelse för honom.

Mats 2005-06-05 00:54

Tycker att jag har behandlat honom mer än korrekt i.o.m att jag skickade med en retursedel som ger honom rätt att returnera filmen och få pengarna tillbaka.

Men åter till ursprungsfrågan, lek med tanken att ni köpt ett dataspel på SIBA och det inte alls motsvarar era förväntningar. Eller att ni köpt en inplastad film på Coop Forum som inte var alls lika bra som grannen sa.

Inte tusan kan man gå tillbaka och säga att dom motsvarade inte mina förväntningar och jag vill lämna tillbaka dom om man brutit plasten.

Att filmen inte överensstämmer med innehållet till 100% kan väl ändå inte vara mitt fel när jag har återgivet texten som står på baksidan av filmen...

Ungefär som det står "Årets platta, 100% partymusik" på en CDskiva och jag inte gillar låtarna, det är ju en smaksak eller.

// Mats

jonny 2005-06-05 01:03

Har man fått fel film ska man givetvis kunna få rätt film tillbaka - det låter dock inte som det hänt i det här fallet.

Kanske läge att titta på filmen och kontrollera att texten inte är missvisande, för att vara på den säkra sidan.

Får kunden pengarna tillbaka så måste han väl vara nöjd så oavsett.

robertsson 2005-06-05 12:33

Konsumentköplagen säger så här:

1) Lagen är tvingande och kan inte förhandlas bort
2) Öppet köp existerar inte, detta är bara en tjänst vissa butiker helt frivilligt erbjuder under vissa egna krav, t.ex. oanvänd artikel, plombering, 3 dagar, 30 dagar, etc.
3) Vid fel på vara har man rätt till: Returnera vara och få ny vara, returnera vara och få pengar tillbaka, behålla varan och få ersättning för felaktigheten, få varan reparerad.
4) Med fel avses att produkten inte håller utlovad funktionalitet, det behöver t.ex. inte betyda att den nyinköpta Videon är död. Om försäljaren lovat att videon har Show-View funkiton och du kommer hem och upptäcker att videon inte har show-view så är detta ett fel på varan, och du har full rätt att reklamera och lämna tillbaka även om butiken inte har öppet köp eller hänvisar till bruten förpackning. Man måste alltså hålla isär det frivilliga åtagandet "öppet köp" från den tvingande "konsumentköplagen" och uttrycket "fel på vara". Samma sak gäller för t.ex. CD-skivor. Om en skiva inte håller utlovad funktionalitet har man rätt att reklamera. Om en butik t.ex. kräver plombering för byte av vara och du brutit polmberingen och upptäcker sedan att vara på något sätt är felaktig, t.ex. innehåller 12 istället för 14 låtar så har du full rätt att lämna tillbaka varan, oavsett vad butiken säger om plombering och bruten förpackning.

Vad gäller detta fall så har jag varken sett beskriningen av filmen eller filmen, men är det så att kunden fått en beskning och filmen inte håller utlovad beskrivning så har han full rätt att reklamera varan, med det inte sagt att han har rätt att vara otrevlig eller ställa orimliga krav.

nicce 2005-06-07 09:28

I detta fall har "tyvärr" kunden rätt. Precis som robertsson skriver.
Du har in din tur rätt att reklamera filmen mot producenten.

Amerikanska bolag "brukar" frånskriva sig skyldigheter lite snyggt i sina avtal, tyvärr kan vi inte göra det i svedala. :(

Storen 2005-06-07 09:59

Ja, det stämmer att en reklamation kan bero på felaktig information. Samtidigt är det ju en definitionsfråga om du beskriver filmen på ett sätt som får kunden att förvänta sig något annat (?). Vad/vems är felet då? Sedan kan man själv också fundera över varför kunden öppnade filemn då han borde läst på filmens baksida, som ju bör ge korrekt information, och möjligheten för honom att reklamera den innan han använder den.

Att han direkt hänvisar till specifika paragrafer får mig att tänka att han vet sin skuld, för att han kanske kopierat filmen.. ;)

Hade själv en kund som direkt hänvisade till paragrafer och hotade med KO. Jag svarade som du att kundservice är prioritet hos oss och frågade varför han direkt "tar strid"?.. Grejjen till reklamationen var också infobrist... Jag gick med på att ta tillbaka produkterna mot att han stod för returfrakten samt 20% av priset. I vissa fall har du faktiskt rätt att behålla 20% av värdet för hanteringskostnader...

Vargen 2005-06-08 21:52

Om man nu som i detta fall skriver info om filmen direkt från fodralet och sedan så har ju kunden möjlighet att läsa baksidan innan han sprättar upp plasten. Kan man då verkligen reklamera filmen för att den inte motsvarade mina förväntningar?
Då kan man ju köpa filmer/spel och byta ut dom allt eftersom med motiveringen att dom inte var så bra som jag trodde.

gronback 2005-06-08 22:15

Tycker väl att det på hans mail verkar precis som du säger handlar om en vals han kör helt enkelt. Intressant att han hänvisar till konsumentköpslagen i detta fall.
Detta då det inte är den lagen som reglerar just detta ärende.
Tills det att han gjort en giltig reklamation (alltså sagt exakt VAD det är som filmen inte handlar eller handlar om) så faller ju detta inom distansavtalslagen.
I detta fallet enligt nedan:

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte
distansavtal om:

1) Bla bla bla
2) Bla bla bla
3) en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits.
Här borde väl faktiskt en DVD räknas kan tyckas.

Tror personligen att han skulle ha fruktansvärt svårt att vinna detta ifall han skulle gå vidare med detta till ARN. Dock tror jag att jesus kommer åka förbi på en vattenskoter här på vägen före den här liraren drar det till ARN.

Men annars tycker jag helt klart att det var schysst av dig att låta honom returnera filmen.

/Jonas

Mats 2005-06-08 22:49

Det roliga är att han har inte ens svarat på mejlet som jag skickade honom.
Jag har inte heller sett någon retur än.

Han kanske kände att han inte hade så mycket "för" att hålla den stilen mot mig.

// Mats

hedberg 2005-06-14 07:12

Jag har reklamerat Red Bull i butiker. Jag köpte Red Bull, drack lite. Gick tillbaka och förklarade att jag med stöd av följande paragrafer i följande lagar vill ha att de köper tillbaka produkten då jag inte alls fick vingar, vilket stod på reklammaterial i butiken samt på tv/radio.

Det resulterade i ett antal telefonsamtal mellan butik och deras huvudkontor, och säkerligen till leverantören, och till slut fick jag tillbaka mina pengar. Men de tittade också på mig som om jag var helt urbota urblåst i huvudet... ;)

Jag gjorde det som en liten markering och test... Valde en stoooor kedja där de har råd med sån här grej, skulle inte göra det i en liten affär.

Prova det på McDonalds, din hamburgare såg inte ut som på bilden. Osv...

Jonas 2005-06-14 08:02

Höhö, iof du har rätt. Men att jag skulle nog ha svårt att hålla mig för skratt i det läget. Man kan inte direkt begära en ny iheller utan det blir pengarna tillbaka.

McD, BK, Sibylla, Max har jag provat det på, att hamburgaren inte såg ut som på bilden.
McD & BK vägrade att ge mig någon ny.
Sibylla erbjöd mig extra läsk.
Max fick jag välja om jag ville ha något ur deras 10kr meny.

Men det fungerar iaf (ibland) att faktiskt skylla på att hamburgaren är kall hos McD o BK.
Det fungerar dock inte hos Sibylla o Max eftersom dom gör hamburgaren på beställning.

naredi 2005-06-14 11:35

För att återgå till ämnet...
Vi säger att filmen inte handlade om det som stod på baksidan.
Om baksidans text står som produktbeskrivning, borde det vara ok att returnera varan.
Om det däremot står i produktbeskrivningen att texten är en kopia från baksidan skulle det nog inte vara ok.
I det andra fallet är ju beskrivningen korrekt av varan.

Nu blev det lite otydligt, hopas ni förstår :huh:

Westman 2005-06-14 15:15

Återigen, överensstämmer inte innehållet, den levererade produkten, med det som angivits i beskrivningen av varan skall det bytas ut utan extra kostnad för kund. Man har med andra ord levererat fel vara.

Jmfr. de som fick tegelstenar istället för de beställda mobiltelefonerna. (jaja det var att ta i men se humorn i det)

hedberg 2005-06-15 06:42

Citat:

Originally posted by Jonas@Jun 14 2005, 07:02
Höhö, iof du har rätt. Men att jag skulle nog ha svårt att hålla mig för skratt i det läget. Man kan inte direkt begära en ny iheller utan det blir pengarna tillbaka.

McD, BK, Sibylla, Max har jag provat det på, att hamburgaren inte såg ut som på bilden.
McD & BK vägrade att ge mig någon ny.
Sibylla erbjöd mig extra läsk.
Max fick jag välja om jag ville ha något ur deras 10kr meny.

Men det fungerar iaf (ibland) att faktiskt skylla på att hamburgaren är kall hos McD o BK.
Det fungerar dock inte hos Sibylla o Max eftersom dom gör hamburgaren på beställning.

Nu blir det lite offtopic, men du kan faktiskt hos Sibylla klaga på hamburgare. Om de har haft den på värmehållning för länge. Ibland försteker kedjor burgarna, lägger dem i lag, och tar sedan upp och slutsteker dem nån minut innan de serveras. De kan då bli hårda i kanten.

Men grundprincipen när det gäller produktinformation, reklam etc är att den skall vara sanningsenlig. Liksom med prisinformationslagen. Du skall uppge korrekt information om dina produkter.
Vad kan detta innebära i Mats fall? Jo, att en kund hör av sig om en film denne har köpt. Vad kunde troliga klagomål bestå i?
Den heter "Swedish..." (nånting) men de pratar tyska.
Den är kortare än vad som är sagt, bara 80 minuter jämfört med 90 minuter.
Det står att det är årets bästa film, gjord 2004 - men filmen är en gammal film från 1979 som är urusel.
Det står att den innehåller vissa saker som den inte gör. Att personer på omslaget inte alls finns med osv.

I det läget har antingen Mats och/eller leverantören tillhandahållit felaktig information om filmen. Kunden har köpt produkten utifrån den information som gavs, och det har inte överensstämt med innehållet varpå kunden har blivit lurad.

Däremot kan man alltid diskutera reklam, för som jag tidigare nämnde så säger Red Bull att man får vingar. En person står på sin balkong, drar i sig en Red Bull, får direkt vingar och flyger iväg. Det innebär att om jag ställer mig på min balkong, 5:e våningen, och dricker en Red Bull och slänger mig ut så förväntar jag få vingar och kunna flyga. Så säger ju reklamen, och reklam får ju inte ljuga. ;)

När det gäller prisinformationslagen så är den lite tandlös, för affärer struntar i den. Varor är felmärkta, och när du kommer till kassan så får du betala ett högre pris. När du påpekar det felaktiga så säger de "Det är det priset som gäller i kassan" och du har inte laglig rätt att kräva märkt pris. Du kan däremot anmäla dem för brott mot prisinformationslagen etc men hur många orkar bry sig om att göra det för att kalvkorven var 30 öre för dyr? ;)

Däremot kan det vara så att om du går till en möbelaffär och frågar "Vad kostar denna soffan om jag köper till det bordet och den där färgkombinationen", och då kanske de går och räknar på ett bra pris åt dig. Du ber att få det på en lapp. Spara den lappen, för det stod faktiskt inte något om hur länge priserbjudandet gäller. Du kan komma tillbaka nästa vecka och visa upp lappen, de har erbjudit dig en produkt till ett visst pris utan att specifiera hur länge ervbjudandet gäller.

Återigen går vi ontopic, Mats skulle kunna skriva något att han reserverar sig mot felskrivningar i filmbeskrivningar. Det skulle kanske kunna hjälpa lite.

Och återigen offtopic lite: matbilder. På de flesta färdiglagade matprodukter finns det produktbilder som visar en härlig maträtt med fräscha grönsaker. Sen när du öppnar kartongen är det en liten sörja i plastförpackning. Där är det faktiskt så att företagen har blivit friade i måååånga fall, för det handlar om en produktbild. Det viktiga är att det som finns med på bilen iallafall finns i sörjan på ett eller annat sätt.

Men man skall konsument ställa krav.

Storen 2005-06-15 08:12

Citat:

Ursprungligen postat av hedberg
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Höhö, iof du har rätt. Men att jag skulle nog ha svårt att hålla mig för skratt i det läget. Man kan inte direkt begära en ny iheller utan det blir pengarna tillbaka.
McD, BK, Sibylla, Max har jag provat det på, att hamburgaren inte såg ut som på bilden.
McD BK vägrade att ge mig någon ny.
Sibylla erbjöd mig extra läsk.
Max fick jag välja om jag ville ha något ur deras 10kr meny.
Men det fungerar iaf (ibland) att faktiskt skylla på att hamburgaren är kall hos McD o BK.
Det fungerar dock inte hos Sibylla o Max eftersom dom gör hamburgaren på beställning.

Nu blir det lite offtopic, men du kan faktiskt hos Sibylla klaga på hamburgare. Om de har haft den på värmehållning för länge. Ibland försteker kedjor burgarna, lägger dem i lag, och tar sedan upp och slutsteker dem nån minut innan de serveras. De kan då bli hårda i kanten.
Men grundprincipen när det gäller produktinformation, reklam etc är att den skall vara sanningsenlig. Liksom med prisinformationslagen. Du skall uppge korrekt information om dina produkter.
Vad kan detta innebära i Mats fall? Jo, att en kund hör av sig om en film denne har köpt. Vad kunde troliga klagomål bestå i?
Den heter Swedish... (nånting) men de pratar tyska.
Den är kortare än vad som är sagt, bara 80 minuter jämfört med 90 minuter.
Det står att det är årets bästa film, gjord 2004 - men filmen är en gammal film från 1979 som är urusel.
Det står att den innehåller vissa saker som den inte gör. Att personer på omslaget inte alls finns med osv.
I det läget har antingen Mats och/eller leverantören tillhandahållit felaktig information om filmen. Kunden har köpt produkten utifrån den information som gavs, och det har inte överensstämt med innehållet varpå kunden har blivit lurad.
Däremot kan man alltid diskutera reklam, för som jag tidigare nämnde så säger Red Bull att man får vingar. En person står på sin balkong, drar i sig en Red Bull, får direkt vingar och flyger iväg. Det innebär att om jag ställer mig på min balkong, 5:e våningen, och dricker en Red Bull och slänger mig ut så förväntar jag få vingar och kunna flyga. Så säger ju reklamen, och reklam får ju inte ljuga.
När det gäller prisinformationslagen så är den lite tandlös, för affärer struntar i den. Varor är felmärkta, och när du kommer till kassan så får du betala ett högre pris. När du påpekar det felaktiga så säger de Det är det priset som gäller i kassan och du har inte laglig rätt att kräva märkt pris. Du kan däremot anmäla dem för brott mot prisinformationslagen etc men hur många orkar bry sig om att göra det för att kalvkorven var 30 öre för dyr?
Däremot kan det vara så att om du går till en möbelaffär och frågar Vad kostar denna soffan om jag köper till det bordet och den där färgkombinationen, och då kanske de går och räknar på ett bra pris åt dig. Du ber att få det på en lapp. Spara den lappen, för det stod faktiskt inte något om hur länge priserbjudandet gäller. Du kan komma tillbaka nästa vecka och visa upp lappen, de har erbjudit dig en produkt till ett visst pris utan att specifiera hur länge ervbjudandet gäller.
Återigen går vi ontopic, Mats skulle kunna skriva något att han reserverar sig mot felskrivningar i filmbeskrivningar. Det skulle kanske kunna hjälpa lite.
Och återigen offtopic lite: matbilder. På de flesta färdiglagade matprodukter finns det produktbilder som visar en härlig maträtt med fräscha grönsaker. Sen när du öppnar kartongen är det en liten sörja i plastförpackning. Där är det faktiskt så att företagen har blivit friade i måååånga fall, för det handlar om en produktbild. Det viktiga är att det som finns med på bilen iallafall finns i sörjan på ett eller annat sätt.
Men man skall konsument ställa krav.

Du borde ju söka jobb på OnOff ;-) ...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson