![]() |
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att ta in en befintlig webbsajt i en firma vid nystart? Alltså att ta upp värdet av sajten som egen insats i firman vid start, eller går inte det? En följdfråga också: Vilken värdering godtar myndigheterna? Måste man få en oberoende skriftlig värdering för att få räkna något värde alls? /Bengt |
Är det aktiebolag så är det enkelt, värderingen skall styrkas av revisorn och ja - det går. Vid andra företagsformer så skulle jag lösa det genom att köpa sajten med en egen insättning. Mitt råd blir - kontakta revisorn. De borde veta vad som gäller för handelsbolag etc.
|
Citat:
|
Varför vill du värdera den när du tar in den i bolaget? Vad ska du göra med den? För aktiebolag kan jag förstå om man vill använda den som aktiekapital, men annars?
|
Det blir ju en egen insättning på XXXXX antal kronor som man kan ta ut skattefritt i framtiden.
|
Citat:
|
Citat:
/Janne |
Bengt, om det finns flera andra trådar om hur man bör värdera en site vid försäljning, sitens intäkter x ett par år tror jag var det senaste jag läste (plus eventuella inventarier och så vidare, fast det kanske inte är fallet här).
Följ gärna upp i denna tråden om hur det går då jag själv står i precis samma situation. Troligen räcker det med ett samtal till skatteverket för att reda ut detta. En webbplats borde ju inte behandlas annorlunda än någon annan tillgång, frågan är dock vad skatteverket godtar för värderingar som sagt. |
Citat:
|
Jo det är sant Bengt, men nån jävla måtta får det ju vara på deras fasoner. Det borde väl gå att ta reda på vad personen man pratar med heter och eventuellt spela in samtalet för att det skall gälla?
|
Citat:
Men är det alltså så man brukar göra, bara börja räkna webbsajten som firmans egendom utan att bokföra något ingående värde? |
Citat:
|
Lugn nu. Jan Eriksson skriver "Skulle du sälja den för 50´KKr som privatperson så skulle du skatta för inkomsten". På vilka grunder ska det beskattas, inkomst av tjänst? Ja, om det inte ingår något som helst material så är det en tjänst som köps av företaget men om man köper bilder, programkod, rättigheter etc. mao en hel sajt inkl. alla rättigheter så är det en vara man köper av en privatperson. Företaget blir då inte skyldigt att betala sociala avgifter etc. Sen är jag lite för dåligt påläst vad som gäller när man som privatperson säljer något man tillverkat. Är det engångsföreteelse så får SKV svårt att bevisa att det är en affärsverksamhet eller att produkten/sajtes gjordes i vinstsyfte. Sen kanske de vill ha det till inkomst av hobbyverksamhet men då kommer nästa steg som innebär att man får göra avdrag för kostnader man har haft för hobbyverksamheten dvs. i det här fallet dator, mjukvara ev. hostingkostnader.
Bygger jag privat en kitcar och säljer den så är det pengar i fickan. Inget som skall tas upp i någon deklaration. Bygger jag fyrtio kitcars och säljer så kan jag vara helt säker på att det klassas som en verksamhet och skall beskattas som sådan. Allt som har med SKV och dess regelverk att göra är en ren djungel och det värsta är att i stort sett inget de säger eller ens skriver behöver de i slutändan stå för. (Jag kan bevisa detta men då blir det OT.) Nya tolkningar gäller utan omsvep och ibland även retroaktivt. Jättekul... :angry: EDIT: Ang. kitcaren så VET jag att det inte skall skattas för om man bygger en och säljer den. |
Citat:
|
Har du köpt en webbplats bör du ha ett kvitto på inköpet som du kan använda som grund för värderingen.
Men har du skapat webbplatsen själv hänger jag inte riktigt med. Om du istället väntat med att skapa den tills du registrerat firman - vad skulle det röra sig om för ersättning då? Förmodligen skulle du ta ut lön eller liknande och få skatta för det. Jag ser faktiskt ingen fördel med att över huvud taget värdera den och "köpa" in den i firman. |
Om man köper en domän till ett x antal kronor och sedan säljer den med vinst, tar man upp det som inkomst av kapital och skattar 30 %. Säljer man domänen med förlust ta man upp det som förslust vid inkomst av kapital.
Jag skulle således behålla domänen i privat ägo. Vid försäljning säljer man sin domän och inte hemsidan. Att hemsidan följer med vid försäljningen är en annan sak. Väljer man att lägga domän och hemsida på sin enskilda firma så ökar beskattningen från 30% till minst 50% och förmodligen mer. |
Vitsen är att om firman köper sajten och man gör en egen insättning på köpeskillingen så får man ju kvitta den summan mot kommande vinster.
Visst, är syftet att sälja sajten vidare så är det ingen bra idé men ska den bedrivas som verksamhet i företaget så är det en klar fördel att köpa in den. Ökar den sen i värde så kan man ju använda det vid ombildning till AB. |
Säljaren måste fortfarande skatta för intäkten av försäljningen, så det är väl ingen mening med det?
|
Det är ingen egentlig försäljning väl? Utan en insättning... ?
|
Citat:
EDIT: grazzy har rätt. det är det som är grundtanken om jag fattat hela tråden. |
Det beror ju lite på vilka belopp det rör sig om också.
|
Ja, nu hade det kommit en del bra funderingar här.
Det var som en egen insats i företag det var tänkt, det är rätt. Jag är helt inne på samma tankegångar som Westman vad gäller skattefrågan. Jag har även haft en jusristkontakt - och enligt honom är det helt OK att ta in den så här: Citat:
Troligen kostar en professionell värdering så pass mycket att det inte är lönt om det inte handlar om stora värden (men är det någon som värderar billigt kan ni ju PM:a). Det om man ändå snart ska sälja sajten, då håller jag med om att det knappast kan vara lönt att ta in den i företaget på det här viset. Men om den ska "arbeta" länge i företaget kan det nog vara det, och värdet vid en senare ombildning till AB är ju inte att förakta heller. /Bengt |
Är det någon som är intresserad av att ta fram en värderingsmall för webbsiter? Jag kan tänka mig att ställa upp med lite utvecklingstid om det är där det kniper. Den rent ekonomiska och tankemässiga kraften kan det nog behövas lite hjälp med dock :-)
Det skulle kunna vara ett forumlär där man fyller i antal besökare, nuvarande inkomster osv.. en liten guide som spottar ur ett rimligt värde i slutändan som man kan ha som riktlinje.. any takers? |
Citat:
Finns väl sedan en svår parameter för din tänkta beräkning - det är ju inte alls bara antalet besökare som har betydelse utan i lika hög grad kvalitén på besökarna. Visserligen kan det delvis utläsas i nuvarande inkomster, men inte helt. Potentiella inkomstmöjligheter genom hög kvalitet på besökarna blir ganska svårt att väga in, tror jag. |
Citat:
Visst finns intresset men som Bengt säger så kan det vara svårt att få den godkänd av SKV. De är ju inte kända för sin smidighet och känsla för "nya" områden. Dock högst intressant. Det väcker ju frågan hur mycket en besökare är värd och hur lång livslängd man kan anse att sajten har. 2 öre per besökare per månad plus eventuella andra inkomster sajten har per månad och allt det gånger minsta troliga livslängd i månader. Äh nu ger jag upp.. <_< |
På sedo säljer man väl främst domäner medans det här verktyget skulle värdesätta en verklig tillgång baserat på nuvarande inkomster och så vidare.
Självklart skulle det bara vara en fingervisare, det behöver ju inte vara så mycket mer så som du säger Westman, nuvarande inkomst, lite siffror för beräknade ökningar i trafik, samt kanske något som berättar hur "bra" trafiken är (konkret målgrupp osv), möjligheter till nyhetsbrev och så vidare.. Jag tror nog att det skulle kunna gå att hitta ett gäng parametrar som gör ett sådant verktyg möjligt att ta fram. Det faller dock lite på det som Bengt säger, att en verklig "mäklare" måste sätta sitt godkännande på värderingen. |
Och de enda jag vet som sysslar med värdering av sajter är just SEDO. Hmm. Jaja. Det blir väl ett blött finger i luften när man ska värdera sina egna sajter. :D
|
Westman, ja fast sedo tar ju provision på försäljningen.. det säger väl allt?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson