WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Google ger konstigt resultat (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8271)

Altus Marcus Everflod 2005-06-01 22:53

Hej!

Våra tekniker skulle nog möjligen kunna rota fram ett svar på nedanstående, dock har de inte alltid tid med mina funderingar ;)

Vore kul att höra vad ni här tror om detta:

Om jag gör följande sökning på Google: (DC 66.102.9.99, vi har ju olika resultat numera)

sökmotoroptimering - så ligger vi på plats 12. Men om vi istället tar:

sökmotoroptimering -hhggg (eller något annat påhitt) - så ligger vi på plats 8 :blink:

Dvs om jag gör en sökning och sedan bara lägger till ett - efter sökordet som om jag skulle vilja exkludera något ur sökningen, får jag ett annat resultat. Det spelar heller ingen roll vad för humbug jag väljer.

Varför detta, hhggg t.ex. finns ju inte någonstans på de andra sajterna, så inget borde ju gå att exkludera ur sökningen...?

Intressant är det iaf..

Jon A 2005-06-01 23:24

Så här placerar sig domänen www.altus.se på följande sökmotorer när man söker på sökmotoroptimering.

Google Finns ej bland de 30 första resultaten
AltaVista Finns ej bland de 30 första resultaten
MSN Finns ej bland de 50 första resultaten
Lycos.se Finns ej bland de 10 första resultaten
Eniro Finns ej bland de 30 första resultaten

Er webbsite placerar sig dåligt i sökmotorerna vilket betyder att era presumtiva kunder inte hittar er webbplats.

(från er egen sidas sökfunktion) - lite kul bara.

Qo-naq 2005-06-01 23:29

2 bifogad(e) fil(er)
...

Davve 2005-06-01 23:33

Den där rankningsgrejen på altus fungerar sådär. Många sökord på mina sidor har topplacering men enligt Altus finns de inte bland första 30 :)

Citat:

Er webbsite placerar sig dåligt i sökmotorerna vilket betyder att era presumtiva kunder inte hittar er webbplats. Gör din intresseanmälan så ringer vi upp och berättar hur vi enklast kan öka sökbarheten.
Det där skulle jag ta illa upp istället för att bli kund...

Emil_P 2005-06-01 23:38

Skönt med ett SEO-företag som vågar stå för att dom vet precis lika lite om sökmotoroptimering som sina egna kunder. :)

Thomas 2005-06-02 00:19

Citat:

Den där rankningsgrejen på altus fungerar sådär
Har ju inte direkt med saken att göra men få sådana verktyg funkar nu efter dom la in IP-spärren för några månader sedan. Nu är det mer ovanligt att verktygen man ser på nätet funkar än tvärt om. Testa att varva datacentren är ett tips för de med samma problem. Även varva IP från er server om det går. Då lättar dimman.

Citat:

Originally posted by Altus Marcus Everflod@Jun 1 2005, 22:53
Om jag gör följande sökning på Google: (DC 66.102.9.99, vi har ju olika resultat numera)
För att kunna göra testet specifierades datacentret med IP 66.102.9.99. Att man inte får samma resultat är ju inte så konstigt när man använder www.google.com.

Vill man testa detta blir det alltså att söker man på 66.102.9.99 Språk nämndes inte så exemplet är hl=en

Sedan på det datacentret som jag ansluter mot via google.com ligger exemplet på plats 10.

Ang "-widget" så var detta fenomen enormt i fokus under perioden som går under "florida-updaten". Det var t.o.m med på stora nyhetssidor typ CNN att man fick "gamla indexet" om man sökte med "-ettordjaginteminns" men just för tillfället minns jag inte ordet som man hade i exemplen.

Hur som helst var det jag läste mej till då att man drog slutsatsen att en sökning där man vill exkludera ord inte behandlas med samma algo/filter/tweak'ningar som en ordinarie sökning. Kan bero på många olika saker prestanda osv ...

Nån som minns ordet man skulle skriva efter minustecknet som flukterade i media ;)

Thomas

Altus Marcus Everflod 2005-06-02 08:57

Det är så att vårt webbhotell som rankingtestet ligger på precis håller på att byta server och därför fungerar det inte just nu. Detta kommer att avhjälpas snarast.

I normala fall fungerar vårt rankingtest helt ok, dock är det en gratis-tjänst så kanske blir det aldrig helt 100%-igt.

I övrigt gällde ju tråden en annan diskussion?

TjörnDesign 2005-06-02 08:59

Precis som Thomas säger är det väl så att dom flesta datacenters är temporära så länge uppdateringar pågår.
DC's som jag känner till:
216.239.59.99
216.239.59.104
64.233.163.10
64.233.167.10
66.102.11.99
66.102.11.104
66.102.9.99
64.233.167.147
66.102.11.104
216.239.59.104
216.239.59.105
64.233.167.104
64.233.167.99
216.239.59.99
66.102.11.99
216.239.59.147
64.233.163.10
216.239.39.99
216.239.37.104
66.102.7.147
Etc...

Denna nuppdatering "Burbon" har pågått otroligt länge nu.
Den är ännu inte klar enligt GoogleGuy (på webmasterworld).

Citat:

Våra tekniker skulle nog möjligen kunna rota fram ett svar på nedanstående, dock har de inte alltid tid med mina funderingar
Konstiga tekniker i mina ögon.
SEO tekniker SKALL hålla sig informerade, prata sig samman, diskutera tillsammans med ALLA i företaget eftersom allt som rör SEO är superviktigt för att HELA företagets kompetens inom ämnet hålls på en hög nivå.

Jag vill inte kommentera MissDomains kommentar :ph34r:

Altus Marcus Everflod 2005-06-02 09:09

Vad gäller våra rutiner för informationsutbyte inom företaget, finns inga brister.

Är inte detta ett forum där det är öppet att dela med sig av personliga funderingar? Alla här är väl intresserade av detta ämne då forumet är till för diskussioner?

Jag vill tala om att jag är inte tekniker på Altus, dock borde jag väl kunna diskutera olika fenomen här utan att någon drar slutsatsen att vi inte skulle ha en hög kompetens?

Jim_Westergren 2005-06-02 15:22

Citat:

Originally posted by TjörnDesign@Jun 2 2005, 08:59
DCs som jag känner till:
Tack för nummren.

grazzy 2005-06-02 15:31

OT: TjörnDesign, jag har länge ansett att ni håller en hög kompetens och är seriösa. Dock måste jag säga att ni tappar i min aktning för varje inlägg ni skriver om Altus. Om ni nu inte klarar av sättet som Altus bedriver sin verksamhet (något JAG inte vet ett dyft om), så gör er själva en tjänst och håll käft. Det tror jag ni, WN och alla andra vinner på.

Ang. den pågående uppdateringen så känns det väl nästan lite passe att diskutera, borde inte ni som sysslar med seo börja gå över till att mäta per månad eller vecka istället för att kolla dagsformen? Jag tycker att mina egna siffror börjar bli väldigt hoppa och ägnar dem mindre och mindre uppmärksamhet på kort sikt.

Tomas B 2005-06-02 19:50

Vet inte om det är av intresse men Stefan Ekberg som har skrivit
en hel del böcker om marknadsföring, försäljning, SE optimering
och IM har en intressant omröstning på:
http://www.redaktionen-se.se/manadens_fraga.html

Fråga:

"Har du anlitat företag eller köpt speciella tjänster
för att synas bättre hos sökmotorerna? "

Känner du att du fått valuta för pengarna?

Här är röstningsresultatet:

Ja 26%

Nej 74%

Totalt antal röstande: 723 st.

Ska tillägga att själv är jag ner än nöjd med mitt SE Opt företag..
och att det kanske ligger lite i "naturen" att man inte ska vara nöjd..

/ Tomas

FredrikMH 2005-06-02 21:33

Jag tror det är många som inte blir nöjda för att de inte får de placeringarna som de vill. Men det kvittar hur bra ett SEO-företag är så kan de inte få upp vissa sidor på vissa sökord.

Jag tror inte ett nystartat företag exempelvis kan komma i topp på sökordet "support" eller "chat" oavsett vilket företag de anlitar.

Thomas 2005-06-02 21:44

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jun 2 2005, 21:33
Jag tror det är många som inte blir nöjda för att de inte får de placeringarna som de vill. Men det kvittar hur bra ett SEO-företag är så kan de inte få upp vissa sidor på vissa sökord.

Jag tror inte ett nystartat företag exempelvis kan komma i topp på sökordet "support" eller "chat" oavsett vilket företag de anlitar.

Så sant som det är sagt!

Jag jobbar ju inte med detta mot kund så att säga, men mitt tips till den som snabbt vill placera sig #1 på ett attraktivt sökord. Köp den domänen som ligger #1 idag.

En duktig seo-firma kan idag förbättra listningen radikalt om förutsättningarna finns från start. Finns dessa inte så är det nästan ingen ide att sikta mot toppen, hur mycket meta-taggarna och <h1>'orna justeras.

Det vet en duktig SEO-firma och därmed lovas inte guld och gröna skogar.

Hade fler projektledare avsatt tid och pengar till att konsultera en SEO-firma redan i projekterings-stadiet, så tror jag det varit fler glada miner i omröstningen som nämndes tidigare i tråden. Förmodligen borde SEO-firman vara den som med en budget "scoutade" fram domänen till projektet och ingen annan.

Bara så det inte missuppfattas, i inlägget som Quota's svarar jag på attraktiva sökord likt citat ""support" eller "chat"", alltså inte "marmorgolv i mora".

Thomas

Mats 2005-06-02 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Jag tror inte ett nystartat företag exempelvis kan komma i topp på sökordet support eller chat oavsett vilket företag de anlitar.

Så sant som det är sagt
Jag jobbar ju inte med detta mot kund så att säga, men mitt tips till den som snabbt vill placera sig #1 på ett attraktivt sökord. Köp den domänen som ligger #1 idag.
En duktig seo-firma kan idag förbättra listningen radikalt om förutsättningarna finns från start. Finns dessa inte så är det nästan ingen ide att sikta mot toppen, hur mycket meta-taggarna och h1orna justeras.
Det vet en duktig SEO-firma och därmed lovas inte guld och gröna skogar.
Hade fler projektledare avsatt tid och pengar till att konsultera en SEO-firma redan i projekterings-stadiet, så tror jag det varit fler glada miner i omröstningen som nämndes tidigare i tråden. Förmodligen borde SEO-firman vara den som med en budget scoutade fram domänen till projektet och ingen annan.
Thomas

Många sanningens ord i det svaret...
// Mats

Maccke 2005-06-02 22:28

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jun 2 2005, 21:33

Att ta ord som "chat" och "support" är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.. Å andra sidan, vill man ligga i topp för just sådana ord så får man ju betala därefter. Men, det finns ju andra sätt :)
Söker man seo företag får man ju se till att fråga om referenser och så. Är dem seriösa, som Seo Logic, så märks det nog rätt snabbt. Är dem oseriösa, som vissa andra, så bör ju det märkas också. Tyvärr så kanske alla som söker dessa tjänster är så insatta, vilket kan medföra att man inte vet vad man ska leta efter.

Altus Marcus Everflod 2005-06-02 22:39

Citat:

Originally posted by Fulton@Jun 2 2005, 19:17
Marcus: Ett tips är att ni roterar den agentsträng (om sådan finns/används) från MSIE/Firefox/Safari etc när ni gör anropen från ert system för rankingtest. Kan ni dessutom ta emot en cookie och skicka den till webbservern vid anmodan så kommer de att uppfatta ert system som riktiga surfare som frågar.
Kör även ert system bakom ett IP som vid namnuppslag presenteras som proxy.minfirma.se, då ser det ut som legitima anrop av vanliga användare. Sedan kan ju volymen av anrop göra att man flyter upp i deras spärrlistor. Hur många anrop har ni ut per dag på ett ungefär?

Tack för tipsen. Jag ska definitivt delge detta till de personer hos oss som har hand om systemet.. (då jag inte hajar allt själv till 100%) (OBS! Risk för påhopp, nu är ju altus inkompetenta igen!)

Återkommer ang. antalet anrop, får ta reda på det. Vill dock påpeka igen att systemet fungerar som det ska annars, bara problem med servern det ligger på. Strax löst..

Altus Marcus Everflod 2005-06-02 22:46

Citat:

Originally posted by Fulton@Jun 2 2005, 19:22
Äh, jag bara kan inte låta bli att kommentera detta som jag fann hos Altus hemsida:
Endast positionerar innehåll som är relaterat till kundens verksamhet
Tänk om fler SEO kunde följa detta, skräpet i indexen skulle kanske minska en aning...

Faktiskt får vi ofta önskemål från blivande kunder att de vill använda sig av ej relevanta söktermer, ofta handlar det då om konkurrenters firmanamn, men efter lite utbildning från oss brukar det lösa sig..

Vem har nytta av att använda sig av söktermer och leda en besökare till något han inte eftersökt? I längden? Studerar man en internetanvändares sökvanor, ser man nästan alltid att en besökare som hittat "fel" direkt går tillbaka till sökmotorns resultatlista (hur gör ni själva?). Därför tar denne nästan aldrig del av den information som spam-siten vill delge...

Thomas 2005-06-02 22:50

Citat:

Originally posted by Maccke@Jun 2 2005, 22:28
Att ta ord som "chat" och "support" är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.
Inte på nåt sätt extremt, sätt dig i växeln på en SEO-firma några timmar så kommer du se.

"Hejsan jag heter Bengt och har precis startat en resesite, tänkte ta tillfället i akt att köpa ert grundpaket i optimering av sidan. Sökordet jag vill ligga etta på är "Resor"".

Så startar dialogen i 9 fall av 10, tro det eller ej.

De seriösa lär då kunden och rättar till okunskapen, den oseriöse börjar knappa in faktura-adressen.

Thomas

Altus Marcus Everflod 2005-06-02 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Citat:

Jag tror inte ett nystartat företag exempelvis kan komma i topp på sökordet support eller chat oavsett vilket företag de anlitar.

Att ta ord som chat och support är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.. Å andra sidan, vill man ligga i topp för just sådana ord så får man ju betala därefter. Men, det finns ju andra sätt
Söker man seo företag får man ju se till att fråga om referenser och så. Är dem seriösa, som Seo Logic, så märks det nog rätt snabbt. Är dem oseriösa, som vissa andra, så bör ju det märkas också. Tyvärr så kanske alla som söker dessa tjänster är så insatta, vilket kan medföra att man inte vet vad man ska leta efter.

Tyvärr Maccke... Inte ens om du ger mig 1000 000 $ kan vi fixa upp en ny site på ordet "chat". Vi rådgör noga med våra kunder ang. vilka förutsättningar som finns för just deras case. Gör SEO-företaget en riktigt grundlig sökordsanalys, brukar det ändå inte vara svårt att få avkastning från en sökmotormarknadsföringsjänst, även om man inte kan använda sig av de mest generella sökorden.

BTW, en rätt komisk sak när vi talar om kompetens: Nu skriver jag inte detta för att skryta, utan mest för att det är jäkligt roligt. Hör och häpna:

Ett stort SEO-företag i sverige, företaget A, sysslar med SEO och är välkända i Sverige och Norden. Ägaren till A, driver även företaget B som säljer en datatillbehörsprodukt på nätet. Denna produkts namn eller rättare sagt produktsegment är ett MYCKET svårt sökord att få upp på sökmotorerna och VÄLDIGT hårt konkurrensutsatt. Ägaren kontaktar oss, säger att han vet hur vi jobbar och tycker att det är jäkligt smart. Jaha, så han frågar om vi kan positionera företaget B´s webbplats! OK säger jag, varför inte, vad har vi att förlora på det? Ägaren vill också ha en topp-10 garanti. Jaha OK, det också då.

Idag ligger han 6:a på Google på detta sökord :-)

Maccke 2005-06-03 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Att ta ord som "chat" och "support" är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.

Inte på nåt sätt extremt, sätt dig i växeln på en SEO-firma några timmar så kommer du se.

"Hejsan jag heter Bengt och har precis startat en resesite, tänkte ta tillfället i akt att köpa ert grundpaket i optimering av sidan. Sökordet jag vill ligga etta på är "Resor"".

De seriösa lär då kunden och rättar till okunskapen, den oseriöse börjar knappa in faktura-adressen.

Thomas

Ok, kanske inte är extremt ur vissa kunders perspektiv, men ur en SEO firmas :)

Resor är säkert många som frågar efter :) Det känns ju dock lättare än support och chat, som har:

Results 1 - 100 of about 1,550,000,000 for support
Results 1 - 100 of about 246,000,000 for chat

Skulle dock inte anta ett uppdrag på ordet resor, snarare ge dem förslag på alternativa keywords om jag nu var SEO'are :)

Maccke 2005-06-03 00:23

Citat:

Ursprungligen postat av Altus Marcus Everflod
Citat:

Originally posted by -Maccke@Jun 2 2005, 22:28
Citat:

Att ta ord som chat och support är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.. Å andra sidan, vill man ligga i topp för just sådana ord så får man ju betala därefter. Men, det finns ju andra sätt

Tyvärr Maccke... Inte ens om du ger mig 1000 000 $ kan vi fixa upp en ny site på ordet "chat". Vi rådgör noga med våra kunder ang. vilka förutsättningar som finns för just deras case. Gör SEO-företaget en riktigt grundlig sökordsanalys, brukar det ändå inte vara svårt att få avkastning från en sökmotormarknadsföringsjänst, även om man inte kan använda sig av de mest generella sökorden.

BTW, en rätt komisk sak när vi talar om kompetens: Nu skriver jag inte detta för att skryta, utan mest för att det är jäkligt roligt. Hör och häpna:

Ett stort SEO-företag i sverige, företaget A, sysslar med SEO och är välkända i Sverige och Norden. Ägaren till A, driver även företaget B som säljer en datatillbehörsprodukt på nätet. Denna produkts namn eller rättare sagt produktsegment är ett MYCKET svårt sökord att få upp på sökmotorerna och VÄLDIGT hårt konkurrensutsatt. Ägaren kontaktar oss, säger att han vet hur vi jobbar och tycker att det är jäkligt smart. Jaha, så han frågar om vi kan positionera företaget B´s webbplats! OK säger jag, varför inte, vad har vi att förlora på det? Ägaren vill också ha en topp-10 garanti. Jaha OK, det också då.

Idag ligger han 6:a på Google på detta sökord :-)

Jag är övertygad om att du inte fixar en bra placering för order chat Altus Marcus Everflod och det tror jag för övrigt inte att någon kan göra här :)
Men tror att jag kan slå dig (på google) för vilket ord svenskt ord som helst, med 10k - 1 mille sökträffar på google. Vi kan ta en utmaning om du vill ;)

Jim_Westergren 2005-06-03 00:30

Hade en kompis för ett par dagar sedan som inte förstod att det skulle vara så svårt att ranka nummer 1 på "t-shirt".

Fick förklara för honom att det fanns 41,900,000 sidor framför honom och hans egen sida hade inte ens blivit indexad av Google.

Efter lite "down to earth" visade det sig att han var inte ens villig att spendera 300 kronor för att ändra sitt domännamn som inte ens hade "t-shirt" i sig.

Detta var ingen kund utan en vän som ännu inte är så bekant med internet.

Vill visa med detta att folk har ingen aning om vilket jobb det är.

För ett par veckor sedan var det en som frågade mig om sökresultaten var sorterade efter alfabetet! Det tog faktiskt priset.

Maccke 2005-06-03 00:42

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Jun 3 2005, 00:30
Hade en kompis för ett par dagar sedan som inte förstod att det skulle vara så svårt att ranka nummer 1 på "t-shirt".

Fick förklara för honom att det fanns 41,900,000 sidor framför honom och hans egen sida hade inte ens blivit indexad av Google.

Efter lite "down to earth" visade det sig att han var inte ens villig att spendera 300 kronor för att ändra sitt domännamn som inte ens hade "t-shirt" i sig.

Detta var ingen kund utan en vän som ännu inte är så bekant med internet.

Vill visa med detta att folk har ingen aning om vilket jobb det är.

För ett par veckor sedan var det en som frågade mig om sökresultaten var sorterade efter alfabetet! Det tog faktiskt priset.

Hehe, jo det finns säkert många lustiga förfrågningar. jag är ju inte i branschen så man får ju inte "nöjet" att höra allt detta.

Thomas 2005-06-03 01:10

Vissa i denna tråd skulle behöva lite grundutbildning i hur google fungerar. Att chat och support i en sökning med en svensk IP skulle konkurera med världen på exempelvis google gäller inte. Är man inte helt säker på det man skriver är det ibland bättre att vara tyst i vissa fall, det står tydligt i WN's regler.

Ursäkta mej men seo är ett ämne många tror sig kunna här på WN, få har dock nån koll och grundar uttalande på luft!

Att en sökning på google.com skulle presentera svt.se som #1 på sökordet "tv" för amerikanare är ju bara löjeväckande att tro.

En sökning på chat som normalsvensken gör får ju detta resultatet (sidor på webben på .com). Aftonbladet bästa chat-siten av 240 000 000 resultat? knappast! Passagen andre mest relevanta för en japan? knappast.

Thomas

kers 2005-06-03 01:19

Citat:

Tja, en gång i tiden så sorterade ju Yahoo faktiskt "likvärdiga" resultat efter domänerna, i bokstavsordning :D

grazzy 2005-06-03 01:42

Det är inte bara sökmotorer som sorterar(ade) i bokstavsordning, det är inte alls dumt att ha en a*-domän.

Altus Marcus Everflod 2005-06-03 08:41

Citat:

Citat:

Originally posted by -Thomas@Jun 2 2005, 22:50
Citat:

Att ta ord som chat och support är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.

Hejsan jag heter Bengt och har precis startat en resesite, tänkte ta tillfället i akt att köpa ert grundpaket i optimering av sidan. Sökordet jag vill ligga etta på är Resor.
Thomas

Ok, kanske inte är extremt ur vissa kunders perspektiv, men ur en SEO firmas
Resor är säkert många som frågar efter Det känns ju dock lättare än support och chat, som har:
Results 1 - 100 of about 1,550,000,000 for support
Results 1 - 100 of about 246,000,000 for chat
Skulle dock inte anta ett uppdrag på ordet resor, snarare ge dem förslag på alternativa keywords om jag nu var SEOare

Vi har för ett tag sedan fått ett nytt uppdrag från ett stort reseföretag. De hade haft en annan leverantör som kämpat i 9 mån utan resultat. Det tog oss 4 dgr att få dem rankad topp 10 på Google på ordet resor... :-) (ledningen för resebolaget tappade hakan kan man säga) Och den andra seo-leverantören blev något ställd och försökte snacka ner oss, men det gick ej :-)

Detta var i och för sig, som vi tidigare skrivit, en webb med hyfsade förutsättningar. Dessutom var det vår största och dyraste lösning som levererades...

Acka 2005-06-03 09:52

Citat:

Originally posted by Altus Marcus Everflod@Jun 3 2005, 08:41
Vi har för ett tag sedan fått ett nytt uppdrag från ett stort reseföretag. De hade haft en annan leverantör som kämpat i 9 mån utan resultat. Det tog oss 4 dgr att få dem rankad topp 10 på Google på ordet resor... :-) (ledningen för resebolaget tappade hakan kan man säga) Och den andra seo-leverantören blev något ställd och försökte snacka ner oss, men det gick ej :-)

Detta var i och för sig, som vi tidigare skrivit, en webb med hyfsade förutsättningar. Dessutom var det vår största och dyraste lösning som levererades...

Intressant inlägg...

Om jag som kund skulle anlita ett SEO företag och betala för deras största och dyraste lösning så skulle jag nog bli väldigt besviken när jag upptäcker att jag fått massa länkar från diverse tvivelaktiga webbplatser. Känns inte riktigt seriöst enligt min åsikt. Men det kanske är så det funkar i den världen?

Altus Marcus Everflod 2005-06-03 10:03

Citat:

Ursprungligen postat av Acka
Citat:

Ursprungligen postat av Altus Marcus Everflod

Intressant inlägg...
Om jag som kund skulle anlita ett SEO företag och betala för deras största och dyraste lösning så skulle jag nog bli väldigt besviken när jag upptäcker att jag fått massa länkar från diverse tvivelaktiga webbplatser. Känns inte riktigt seriöst enligt min åsikt. Men det kanske är så det funkar i den världen?

??? Varför skulle arbetet bara bestå i länkar? Och varför skulle dessa vara tvivelaktiga?

Acka - du menar alltså att resebolaget skulle blivit besvikna? OK... det är ju också ett sätt att se på saken.

Snacka om att SEO är inmålat i ett hörn! Först kritik för att placeringar inte uppnås, sen när de väl uppnås är det inte heller bra...

Inget lätt uppdrag vi har... :-)

Lundmark 2005-06-03 10:22

Citat:

sökmotoroptimering -hhggg (eller något annat påhitt) - så ligger vi på plats 8

Det är mycket som inte handlar om frågan denna tråden skapades av.

Jag vill veta svaret...... testade själv men fick ingen logik i det.

Acka 2005-06-03 10:34

Citat:

Originally posted by Altus Marcus Everflod@Jun 3 2005, 10:03
??? Varför skulle arbetet bara bestå i länkar? Och varför skulle dessa vara tvivelaktiga?

Acka - du menar alltså att resebolaget skulle blivit besvikna? OK... det är ju också ett sätt att se på saken.

Snacka om att SEO är inmålat i ett hörn! Först kritik för att placeringar inte uppnås, sen när de väl uppnås är det inte heller bra...

Inget lätt uppdrag vi har... :-)

Njäe, jag sa iofs aldrig att det BARA bestod av länkar. Däremot att de var tvivelaktiga. Med det menade jag inte nödvändigtvis att siterna där länkarna ligger i sig är tvivelaktiga. Men som kund skulle jag uppleva det oseriöst när SEO-företaget bygger små länknätverk mellan sina olika kunder, kunder som inte ens finns i samma bransch. Det känns ju lite "spammigt" tycker jag. Sen har ni säkert gjort massa andra bra saker som inte jag har en aning om så er kund är säkert jättenöjd ändå :)

Förlåt Lundmark...nu går vi tillbaka till huvudämnet tycker jag också :P

Thomas 2005-06-03 11:02

Citat:

Originally posted by Lundmark@Jun 3 2005, 10:22
Citat:

sökmotoroptimering -hhggg (eller något annat påhitt) - så ligger vi på plats 8

Det är mycket som inte handlar om frågan denna tråden skapades av.

Jag vill veta svaret...... testade själv men fick ingen logik i det.

Sidan 1 i denna tråd, här.

... sökningar där man vill exkludera ord, inte behandlas med samma algo/filter/tweak'ningar som en ordinarie sökning...

Skulle nästan låst tråden där, för efter det har ingen skrivit nåt om ämnet.

Citat:

Tycker du skall ta det lite lugnt med egenreklamen som är mot reglerna, nån kan bli sur och länka till andra trådar skapade av dig för nån månad sedan, som definitivt inte är reklam.

Thomas

mazada 2005-06-03 14:36

Altus Marcus Everflod

Fick en kund för någon vecka sedan som hade blivit pålurad sk. "sökmotoroptimering" från er... stackarn betalar er över 7.000 :- för vad?
några meta taggar... och några html sidor proppade med länkar till en massa skitsidor??? 7000 kr.. är det värt... enligt min mening så är det ju NI som ska betala för att få lägga in alla dessa skitlänkar på dennes hemsida?? talade med en person på er "kundtjänst"
- Det har med pagerank och göra, vet du vad det är frågar hon mig.. Då svarar jag henne, men om inga av dessa länkar som ska in på sidan själva har någon PR... hur ska då vederbörandes sida få högre? Och dessutom, Ingen av de länkarna har ett skvatt med de orden som skulle optimeras att göra... sånt bedrägeri är vad det är... 7.000 kr... I SJÖN....

"Våra tekniker skulle nog möjligen kunna rota fram ett svar på nedanstående, dock har de inte alltid tid med mina funderingar "

Har dom tid med någonting? Finns dom överhuvudtaget?

Det dummaste av allt... ni lovade Första placering... på ett ord som kunden redan låg etta på...

Stackars kund hade ingen koll...

Jag frågade dom varför, varför anlitade ni detta företag...
- Dom ringde o tjatade hela tiden... jag ville bara bli av med dom...

Altus ... se det mer som välgörenhet än era kunder... ni gör ju inget för dom!

__________________________________________________ ____________
Till alla er andra... förlåt att detta inte handlade om ämnet... men jag såg att Altus
var representerat här.. o jag vill bara informera om vilken stor bluff det är...

Altus Marcus Everflod 2005-06-03 15:35

Inte särskilt konstruktivt inlägg du gör, du kan inte bedömma vårt arbete enbart utifrån din synpunkt. Du borde tänka dig lite för innan du gör dessa typer av inlägg.

PM'a vilket företag det gäller så lovar jag att redogöra för ärendet öppet här!

Altus Marcus Everflod 2005-06-03 15:52

Citat:

Originally posted by mazada@Jun 3 2005, 14:36
Altus Marcus Everflod
... men om inga av dessa länkar som ska in på sidan själva har någon PR... hur ska då vederbörandes sida få högre? Och dessutom, Ingen av de länkarna har ett skvatt med de orden som skulle optimeras att göra..

:-)

Tomas B 2005-06-03 15:57

Citat:

:-)
När vi ändå talar om "konstruktiva inlägg" ....

/ Tomas

Thomas 2005-06-03 16:02

Nu höger vi nivån i tråden tycker jag alternativet är att vi låser den.

Thomas

Gimbo 2005-06-04 01:29

hahaha... nar man laser tradar som denna far man bara skrattanfall, varje inlagg som altus marcus gor har absolut inget med det diskuterade amnet att gora, det ar bara (in)direkt snack om vad HANS foretag gor... vilket far mig att ma illa da jag vet att deras foretag inte ar vart en pase potatis. tycker du borde lasa denna trad thomas, den ar varkligen patetisk.

robnil 2005-06-04 10:00

Ursäkta en nykomlings okunskap, men vadan detta hackande och mobbande på Altus så fort de nämner flaska? Har de agerat så illa att de förtjänar denna attityd?

En annan sak. Läste följande i googles "terms of service"

No Automated Querying
You may not send automated queries of any sort to Google's system without express permission in advance from Google. Note that "sending automated queries" includes, among other things:

using any software which sends queries to Google to determine how a website or webpage "ranks" on Google for various queries;

Det kan med andra ord vara riskabelt att köra ovan nämnda gratisstjänst på sin egna domän (?)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson