WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Många domäner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=825)

Marcus 2003-11-26 00:13

Vet inte riktigt om det är här man ska ta upp det här. Men Domännamn-forumet handlar ju om domännamn så det borde väl vara här ändå(?). Annars kan Moderatorerna gärna flytta den.

Oanvända domäner - resursslöseri
Väldigt många av de som har domäner verkar inte använda dem överhuvudtaget eller har en "parkerad"-sida som visas då man surfar in på dem. Detta är ett fruktansvärt både resursslöseri och slöseri rent ekonomiskt vilket resulterar i trista förutsättningar för folk som verkligen hade kunnat göra något intressant av domänen. Jag har nu försökt utveckla en tjänst som ska tillvarata dessa resurser och önskar synpunker på detta.

Utökad subdomäntjänst
Har därför utökat den subdomäntjänst som jag bedriver via 3W.se för att tillhandahålla en tjänst för domän-ägare som vill dela med sig av sin domän samtidigt som ägaren drar nytta av användandet och marknadsföringen.

Hur fungerar det?
Det fungerar på så sätt att man registrerar ett sk "domän-konto" hos 3W.se. Därefter pekar man om de subdomänförfrågningar man får till sin domän så att de redirectas till http://vhost.3w.se. Efter detta registrerar man den aktuella domänen hos 3W.se på sitt "domän-konto" som då resulterar i att domänen 'inspekteras' (i form av bekräftar korrekta inställningar osv) av 3W.se. När den blir godkänd hamnar den ute på 3W.se:s förstasida och blir tillgänglig i den valbara listan som besökarna har möjlighet att registrera subdomäner under.

Vad vinner man som domänägare på det?
Domänen man äger blir indexerad av sökmotorer då användarna använder den för sin egna websida och i sin marknadsföring. De marknadsför den och bygger då även upp PR för sidan/domänen. På så sätt byggs värdet upp för de domäner man själv inte gör något med annat än tillhandahåller för den här typen av tjänster. www-subdomänen till din domän kan fortfarande peka till den sida du önskar och på så sätt får folk upp ögonen för den då de använder den för subdomäner och presenteras av 3W.se. Om man sedan i framtiden bestämmer sig för att sälja domänen är den redan en starkare produkt och man kan få ett högre pris än om den endast varit oanvänd och parkerad.

Vad vinner 3W.se på det?
3W.se får ett stort utbud av domäner att tillhandahålla för de användare som vill registrera en subdomän. Målet är att bygga upp en databas med flest antal olika domäner av alla som erbjuder gratis-subdomänstjänster och på så sätt blir mest attraktiv.

Varför?
Att ensam bygga upp en databas med massor av olika domäner skulle vara mycket kostsamt men eftersom många domänagare sitter på oanvända resurser kan man hjälpa varandra och eftersom alla parter vinner på detta samarbete (domägare = gratis marknadsföring & högre domänvärde , subdomänsanvändare = större utbud att välja bland , 3W.se = attraktivare subdomänstjänst och en rolig grej)

Hur?
Alla med en egen domän kan utan svårigheter använda det här genom att redirecta sin trafik till 3W.se. Har man inte möjlighet med webredirect (vilket är ett måste i dagsläget) så kan man utnyttja gratistjänsten för DNS-hantering som finns hos Zoneedit som tillhandahåller denna funktion för webredirect. Har man i dagsläget redan en annan DNS-server registrerad för sin domän genom sitt webhotell kan man enkelt byta namnservrar till Zoneedits utan problem.

Åsikter?
Eftersom den här tjänsten är under en testfas och precis utvecklats och fortfarande utvecklas för fullt skulle det vara intressant att höra kommentarer och åsikter vad ni domänägare och andra som är insatta i den här typen av funktioner har att säga. Funkar det? Dålig idé? Bra idé? Förslag och all typ av kritik är välkommen.

För att klargöra så är jag intresserad av kommentarer angående tjänsten som grundar sig på vad ni tror det finns för underlag för en sån här tjänst? Finns något intresse? Vilka problem kan uppstå? Vilka nackdelar finns?

Något oklart eller har du funderingar så är du välkommen att maila eller skicka PM, men skriv gärna kommentarerna här så alla kan ta del av dem.

/ Marcuss

Marcus 2003-11-26 00:28

Kan tillägga att om man tycker det registreras alltför många subdomäner så finns möjlighet att logga in på sitt domänkonto och inaktivera, enskilda domäner man 'äger', för "nyregistreringar" - vilket innebär att det försvinner från listan hos 3W.se där nya användare registrerar sina subdomäner. De redan registrerade subdomänerna under den inaktiverade domänen fungerar dock även i framtiden.

Pekay 2003-11-26 01:39

Citat:

Originally posted by marcuss@Nov 25 2003, 22:13
Vet inte riktigt om det är här man ska ta upp det här. Men Domännamn-forumet handlar ju om domännamn så det borde väl vara här ändå(?). Annars kan Moderatorerna gärna flytta den.

Oanvända domäner - resursslöseri
Väldigt många av de som har domäner verkar inte använda dem överhuvudtaget eller har en "parkerad"-sida som visas då man surfar in på dem. Detta är ett fruktansvärt både resursslöseri och slöseri rent ekonomiskt vilket resulterar i trista förutsättningar för folk som verkligen hade kunnat göra något intressant av domänen. Jag har nu försökt utveckla en tjänst som ska tillvarata dessa resurser.

Utökad subdomäntjänst
Har därför utökat den subdomäntjänst som jag bedriver via 3W.se för att tillhandahålla en tjänst för domän-ägare som vill dela med sig av sin domän samtidigt som ägaren drar nytta av användandet och marknadsföringen.

Hur fungerar det?
Det fungerar på så sätt att man registrerar ett sk "domän-konto" hos 3W.se. Därefter pekar man om de subdomänförfrågningar man får till sin domän så att de redirectas till http://vhost.3w.se. Efter detta registrerar man den aktuella domänen hos 3W.se på sitt "domän-konto" som då resulterar i att domänen 'inspekteras' (i form av bekräftar korrekta inställningar osv) av 3W.se. När den blir godkänd hamnar den ute på 3W.se:s förstasida och blir tillgänglig i den valbara listan som besökarna har möjlighet att registrera subdomäner under.

Vad vinner man som domänägare på det?
Domänen man äger blir indexerad av sökmotorer då användarna använder den för sin egna websida och i sin marknadsföring. De marknadsför den och bygger då även upp PR för sidan/domänen. På så sätt byggs värdet upp för de domäner man själv inte gör något med annat än tillhandahåller för den här typen av tjänster. www-subdomänen till din domän kan fortfarande peka till den sida du önskar och på så sätt får folk upp ögonen för den då de använder den för subdomäner och presenteras av 3W.se. Om man sedan i framtiden bestämmer sig för att sälja domänen är den redan en starkare produkt och man kan få ett högre pris än om den endast varit oanvänd och parkerad.

Vad vinner 3W.se på det?
3W.se får ett stort utbud av domäner att tillhandahålla för de användare som vill registrera en subdomän. Målet är att bygga upp en databas med flest antal olika domäner av alla som erbjuder gratis-subdomänstjänster och på så sätt blir mest attraktiv.

Varför?
Att ensam bygga upp en databas med massor av olika domäner skulle vara mycket kostsamt men eftersom många domänagare sitter på oanvända resurser kan man hjälpa varandra och eftersom alla parter vinner på detta samarbete (domägare = gratis marknadsföring & högre domänvärde , subdomänsanvändare = större utbud att välja bland , 3W.se = attraktivare subdomänstjänst och en rolig grej)

Hur?
Alla med en egen domän kan utan svårigheter använda det här genom att redirecta sin trafik till 3W.se. Har man inte möjlighet med webredirect (vilket är ett måste i dagsläget) så kan man utnyttja gratistjänsten för DNS-hantering som finns hos Zoneedit som tillhandahåller denna funktion för webredirect. Har man i dagsläget redan en annan DNS-server registrerad för sin domän genom sitt webhotell kan man enkelt byta namnservrar till Zoneedits utan problem.

Åsikter?
Eftersom den här tjänsten är under en testfas och precis utvecklats och fortfarande utvecklas för fullt skulle det vara intressant att höra kommentarer och åsikter vad ni domänägare och andra som är insatta i den här typen av funktioner har att säga. Funkar det? Dålig idé? Bra idé? Förslag och all typ av kritik är välkommen.

Något oklart eller har du funderingar så är du välkommen att maila eller skicka PM, men skriv gärna kommentarerna här så alla kan ta del av dem.

/ Marcuss

Reklam skall ligga under "förmedling utav jobb och tjänster"
Eller något annat forum.
Men inte här?

foks 2003-11-26 01:51

Hur fungerar det om jag låter 3w.se ha domänen till subdomäntjänst och sedan vill avsluta det? Är ju inte kul för mig att vara fast där om jag ska sälja domänen eller så, och det är inte kul för webmasters som har en subdomän om det plötsligt slutar fungera.

Marcus 2003-11-26 01:55

Citat:

Originally posted by Pekay@Nov 25 2003, 23:39
Eller något annat forum.
Men inte här?

det var inte tänkt som reklam utan snarare för att jag var ute efter kritik på vad andra har för åsikter om hur det skulle fungera och om det fanns intresse för det. och vad man bör tänka på när man gör nåt sånt. just eftersom det är ganska stort projekt.

är inte direkt så jag uppmanar folk att anmäla sig, i mitt inlägg. om jag är intresserad av ett samarbete så sköter jag sånt isf per PM eller epost om det öht känns aktuellt.

är ju inte första gången någon här beskrivit sitt projekt. och för att man ska kunna få feedback känns det som det är ganska viktigt att beskriva det så ingående som möjligt. vilket jag inte gjort någon annanstans. inte ens på sidorna för tjänsten - förräns nu - eftersom den är under uppstart.

ska man tolka alla våra tidigare diskussioner om subdomänstjänster som reklam då också påstår du? känns som om uppmaningar att använda en speciell tjänst är mer reklam isf. vilket det finns ganska många exempel på då man blir uppmanad att använda deras webhotell eller mobiltjänster osv..
men som jag uppfattar det så borde det väl inte vara några problem med att beskriva sin idé/tjänst huvudsaken man gör det konstruktivt och är ute efter feedback? skulle jag vara ute efter gratisreklam finns det många andra ställen att göra det på.

Marcus 2003-11-26 02:03

Citat:

Originally posted by foks@Nov 25 2003, 23:51
Hur fungerar det om jag låter 3w.se ha domänen till subdomäntjänst och sedan vill avsluta det? Är ju inte kul för mig att vara fast där om jag ska sälja domänen eller så, och det är inte kul för webmasters som har en subdomän om det plötsligt slutar fungera.
som det står i reglerna måste man informera 3W.se senast 7 dagar i förväg om man vill avsluta sin domän i tjänsten hos 3W.se. och informera minst 14 dagar i förväg om man inte tänker underhålla registreringen av domänen. (då också eventuellt för att låta 3W.se köpa domänen och ta över underhållet)

detta är främst för att 3W.se ska kunna kontakta de som innehar subdomäner under den aktuella domänen och ge dem möjlighet/tid att registrera (peka om) sin subdomän mot ett annat namn. om man använder sig av gratistjänster får man vara ganska accepterande med att vissa tjänster försvinner (och tillkommer). men det är också något 3W.se kommer att upplysa användarna mer om i fortsättningen. och förhoppningsvis är det något som de kan ha överseende med. tjänsten drivs enligt villkor och upplysningar om att den är tillgänglig "tills vidare".

tror däremot att det finns många som har domäner som de "sitter på" i flera år utan att göra något vettigt av och därför är det väl främst de man bör registrera som ägare. om man dessutom har domäner som man har registerat för flera år framöver lämpar väl kanske de sig allra bäst för ändamålet. är ju inget direkt negativt om det finns subdomäner under den "riktiga" domänen där man bedriver annan verksamhet och det är väl det som är en del av idén. då kan man även om man under den "riktiga domänen" informera besökarna att de kan få sin egna subdomän om man kan tänka sig att de skulle vara intresserade.

Pekay 2003-11-26 05:13

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av Pekay
Eller något annat forum.
Men inte här?

det var inte tänkt som reklam utan snarare för att jag var ute efter kritik på vad andra har för åsikter om hur det skulle fungera och om det fanns intresse för det. och vad man bör tänka på när man gör nåt sånt. just eftersom det är ganska stort projekt.

är inte direkt så jag uppmanar folk att anmäla sig, i mitt inlägg. om jag är intresserad av ett samarbete så sköter jag sånt isf per PM eller epost om det öht känns aktuellt.

är ju inte första gången någon här beskrivit sitt projekt. och för att man ska kunna få feedback känns det som det är ganska viktigt att beskriva det så ingående som möjligt. vilket jag inte gjort någon annanstans. inte ens på sidorna för tjänsten - förräns nu - eftersom den är under uppstart.

ska man tolka alla våra tidigare diskussioner om subdomänstjänster som reklam då också påstår du? känns som om uppmaningar att använda en speciell tjänst är mer reklam isf. vilket det finns ganska många exempel på då man blir uppmanad att använda deras webhotell eller mobiltjänster osv..
men som jag uppfattar det så borde det väl inte vara några problem med att beskriva sin idé/tjänst huvudsaken man gör det konstruktivt och är ute efter feedback? skulle jag vara ute efter gratisreklam finns det många andra ställen att göra det på.

Ditt inlägg handlar inte om domäner utan om en tjänst du byggt.
Det är en viss skillnad, eller hur?

Marcus 2003-11-26 05:27

Citat:

Originally posted by Pekay@Nov 26 2003, 03:13

det handlar ju i grund och botten om domäner. men just av den anledningen skrev jag att den kanske borde vara i en annan forum-kategori. men vet inte riktigt var den bör vara annars. står faktiskt följande som beskrivande av kategorin: "Diskutera domännamn. Sälj domännamn. Köp domännamn."

Citat:

så bara för att du inte tycker det handlar om domäner som sådana tillräckligt mycket så är det reklam eller vad är det du menar?

förstår mig inte riktigt på ditt resonemang. dessutom kan du ju gärna hålla igen med dina kommentarer som är totalt irrelavanta för ämnet. om du stör dig så mycket kan du ju be moderatorerna flytta den. tror nog moderatorerna är tillräckligt kompetenta för att sköta sitt "jobb" utan dina överflödiga inlägg. men jag antar att du är sur för att jag tycker du inte läser inläggen tillräckligt noga för att ge relevanta kommentarer? hursomhelst, nu spårar det ju bara ur ännu mer.

ska lägga upp en ny tråd så man kanske slipper sånt här i fortsättningen.

Pekay 2003-11-26 05:47

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
Citat:

Ursprungligen postat av Pekay

det handlar ju i grund och botten om domäner. men just av den anledningen skrev jag att den kanske borde vara i en annan forum-kategori. men vet inte riktigt var den bör vara annars. står faktiskt följande som beskrivande av kategorin: "Diskutera domännamn. Sälj domännamn. Köp domännamn."

Citat:

så bara för att du inte tycker det handlar om domäner som sådana tillräckligt mycket så är det reklam eller vad är det du menar?

förstår mig inte riktigt på ditt resonemang. dessutom kan du ju gärna hålla igen med dina kommentarer som är totalt irrelavanta för ämnet. om du stör dig så mycket kan du ju be moderatorerna flytta den. tror nog moderatorerna är tillräckligt kompetenta för att sköta sitt "jobb" utan dina överflödiga inlägg. men jag antar att du är sur för att jag tycker du inte läser inläggen tillräckligt noga för att ge relevanta kommentarer? hursomhelst, nu spårar det ju bara ur ännu mer.

ska lägga upp en ny tråd så man kanske slipper sånt här i fortsättningen.

Du skriver ju själv om att det är en tjänst.

Menar du att webhotell´s inlägg m.m. även skall hamna här?
Det innebär ju även domäner, eller, varför inte alla
IT-tjänster. Alla är ju mer eller mindre RELATERAD till domäner.

Eller hur?

Marcus 2003-11-26 06:11

Citat:

ja, vart vill du komma?

Citat:

nej, webhotellstjänster har ju ett helt eget forum om du inte visste det? där hör väl såna inlägg hemma

Citat:

Eller hur?
nej.
som sagt. jag var tveksam på var den skulle vara, men ditt förslag på att den skulle vara under "förmedling utav jobb och tjänster" tycker jag känns ännu mer långsökt.
dessutom är det inte upp till oss att avgöra det i det här skedet utan något som moderatorerna antagligen tar hand om och flyttar dit där den bör vara.

du verkar lägga väldigt mycket energi på att diskutera onödiga saker. som sagt. vart vill du komma?

Pekay 2003-11-26 06:29

Citat:

Originally posted by marcuss@Nov 26 2003, 04:11
Citat:

ja, vart vill du komma?

Citat:

nej, webhotellstjänster har ju ett helt eget forum om du inte visste det? där hör väl såna inlägg hemma

Citat:

Eller hur?
nej.
som sagt. jag var tveksam på var den skulle vara, men ditt förslag på att den skulle vara under "förmedling utav jobb och tjänster" tycker jag känns ännu mer långsökt.
dessutom är det inte upp till oss att avgöra det i det här skedet utan något som moderatorerna antagligen tar hand om och flyttar dit där den bör vara.

du verkar lägga väldigt mycket energi på att diskutera onödiga saker. som sagt. vart vill du komma?

Mitt problem är följande.

Jag, observera jag tycker inte detta forum är rätta stället att posta ett inlägg som i princip enbart är reklam för en tjänst.
Detta forum är för att diskutera domäner, köp å sälj.

DISKUTERA domäner innebär INTE att göra reklam för en TJÄNST.

Diskutera domäner innebär t.ex. att någon frågar om efewafwafweaw.com är värd 1 miljon kronor.

Diskutera innebär INTE att man t.ex. postar ett inlägg och säger "hej jag har gjort en tjänst bla bla bla bla, nu kan du lägga till din domän i min tjänst!".

Kolla även http://www.webmasternetwork.se/f16t604.html
snarlikt. Missdomain posta om sin tjänst...nu gör du samma sak.

G Ä S P.

Marcus 2003-11-26 06:53

Citat:

Mitt problem är följande.
Citat:

Jag, observera jag tycker inte detta forum är rätta stället att posta ett inlägg som i princip enbart är reklam för en tjänst.
Vet inte riktigt hur du får mitt inlägg att vara "enbart" reklam? visst innebär det en viss del reklam för tjänsten som sådan om man beskriver den och vill ha feedback på den. det jag gjorde var att jag beskrev tjänsten hur den fungerade och hur det var tänkt med fördelar och nackdelar. ville helt enkelt ha åsikter om hur den tjänsten uppfattas av andra rent idémässigt. Jag beskrev i detalj hur tjänsten fungerade av en anledning: att de som läser inlägget skulle kunna bilda sig en uppfattning om hur den fungerar utan att ens behöva gå in där.

Citat:

Detta forum är för att diskutera domäner, köp å sälj.
Som sagt, det står: "Diskutera domännamn. Sälj domännamn. Köp domännamn." Då tolkar jag det som det står, dvs: "Diskutera domännamn." - Diskutera domännamn med allt vad det innebär. Ser inget annat forum där det skulle passa bättre att diskutera det jag diskuterade.

Citat:

DISKUTERA *domäner innebär INTE att göra reklam för en TJÄNST.
Visst inte. Skulle jag varit ute efter att göra reklam skulle jag väl uppmanat dem att "prova på" eller något i den stilen, och inte skrivit:
Citat:

Åsikter?

Tycker det framgår ganska klart av det där att jag är intresserad av att få feedback på idén.

Citat:

Diskutera domäner innebär t.ex. att någon frågar om efewafwafweaw.com är värd 1 miljon kronor.
Känns inte som att du är rätt person att avgöra av "Diskutera domäner" innebär. Varför skulle det endast omfatta värdet av domäner? Står det "Diskutera domäner" så betyder det väl just att man ska diskutera domäner(?).

Citat:

Diskutera innebär INTE att man t.ex. postar ett inlägg och säger "hej jag har gjort en tjänst bla bla bla bla, nu kan du lägga till din domän i min tjänst!".
*suck* jag skrev 623 ord i mitt inlägg varav två helt inbäddade länkar till min tjänst för att ge en uppfattning om hur det fungerade. är det reklam? näe, ge exempel exakt på VAD som är reklam-mässigt i min text!?

Citat:

G Ä S P.

det är inte det minsta likt förstår du inte det? Han var ute efter att få "kunder" till sin websida. Jag var (är) ute efter kommentarer/åsikter/bra förslag/dåliga förslag osv till min tjänst för att kunna utveckla den åt rätt håll! På forum som de här borde man kunna diskutera vilken riktning som är bäst att jobba åt för att åstadkomma en så bra tjänst som möjligt utan att behöva bli beskylld för att göra reklam.

Är ganska anmärkningsvärt hur du håller på utan att någon Moderator säger åt dig faktiskt. Nyss klagade du på att den låg i fel kategori och nu påstår du att jag försöker göra reklam för en tjänst som är under utveckling. Faktum är att den inte ens är komplett - varför skulle jag då göra reklam för den? Jag vill ha feedback på idén för att se om det finns några fördelar/nackdelar/intresse/annat som berör en sådan tjänst.

Näe Pekay... har suttit och tittat igenom dina senaste inlägg överhuvudtaget här på Forumet. Kom med något konstruktivt någon gång istället för att sitta och klaga på allt du kan. Vad jag kan se hör du inte ens till "kommersiella webmasters". Det enda du verkar göra är väl att sitta och köpa på dig domännamn? Du har ju inte ens en enda vettig websida angiven i din profil.

Lägg dig inte i andras saker om du inte har något med det att göra. Det är som sagt inte upp till dig att avgöra om det är reklam eller inte. Kontaktar en moderator mig (på inrådan av dig?) och tycker att jag gör en massa reklam för mina tjänster så förstår jag om jag formulerat mig fel. Men dina åsikter är noll värda för mig.

Pekay 2003-11-26 07:15

Citat:

Originally posted by marcuss@Nov 26 2003, 04:53

Citat:

*suck* jag skrev 623 ord i mitt inlägg varav två helt inbäddade länkar till min tjänst för att ge en uppfattning om hur det fungerade. är det reklam? näe, ge exempel exakt på VAD som är reklam-mässigt i min text!?

Citat:

G Ä S P.

det är inte det minsta likt förstår du inte det? Han var ute efter att få "kunder" till sin websida. Jag var (är) ute efter kommentarer/åsikter/bra förslag/dåliga förslag osv till min tjänst för att kunna utveckla den åt rätt håll! På forum som de här borde man kunna diskutera vilken riktning som är bäst att jobba åt för att åstadkomma en så bra tjänst som möjligt utan att behöva bli beskylld för att göra reklam.

Är ganska anmärkningsvärt hur du håller på utan att någon Moderator säger åt dig faktiskt. Nyss klagade du på att den låg i fel kategori och nu påstår du att jag försöker göra reklam för en tjänst som är under utveckling. Faktum är att den inte ens är komplett - varför skulle jag då göra reklam för den? Jag vill ha feedback på idén för att se om det finns några fördelar/nackdelar/intresse/annat som berör en sådan tjänst.

Näe Pekay... har suttit och tittat igenom dina senaste inlägg överhuvudtaget här på Forumet. Kom med något konstruktivt någon gång istället för att sitta och klaga på allt du kan. Vad jag kan se hör du inte ens till "kommersiella webmasters". Det enda du verkar göra är väl att sitta och köpa på dig domännamn? Du har ju inte ens en enda vettig websida angiven i din profil.

Lägg dig inte i andras saker om du inte har något med det att göra. Det är som sagt inte upp till dig att avgöra om det är reklam eller inte. Kontaktar en moderator mig (på inrådan av dig?) och tycker att jag gör en massa reklam för mina tjänster så förstår jag om jag formulerat mig fel. Men dina åsikter är noll värda för mig.

Citat:

Vet inte riktigt hur du får mitt inlägg att vara "enbart" reklam? visst innebär det en viss del reklam för tjänsten som sådan om man beskriver den och vill ha feedback på den. det jag gjorde var att jag beskrev tjänsten hur den fungerade och hur det var tänkt med fördelar och nackdelar. ville helt enkelt ha åsikter om hur den tjänsten uppfattas av andra rent idémässigt. Jag beskrev i detalj hur tjänsten fungerade av en anledning: att de som läser inlägget skulle kunna bilda sig en uppfattning om hur den fungerar utan att ens behöva gå in där
Marcus, snäll du vakna upp. Jag blir faktiskt irriterad.
3 rader består utav "oanvända domäner - resursslöeri".
RESTEN, d.v.s. majoriteten består utav reklam för din tjänst.

Om man tillät folk posta inlägg som du gjorde utan att kvalificera dem som reklam så skulle varenda webmaster på detta forum (förutom jag ;), skriva ett inlägg som beskriver deras tjänst och försöka komma undan på samma sätt som du försöker.
Eller jag vet inte om du försöker, du kanske bara inte fattar det hela....

Citat:

Som sagt, det står: "Diskutera domännamn. Sälj domännamn. Köp domännamn." Då tolkar jag det som det står, dvs: "Diskutera domännamn." - Diskutera domännamn med allt vad det innebär. Ser inget annat forum där det skulle passa bättre att diskutera det jag diskuterade.
Detta är inte en diskussion kring DOMÄNNAMN, detta är en diskussion kring en TJÄNST.
Ungefär som att någon skulle börja posta saker om Apache i detta forum...

Citat:

Känns inte som att du är rätt person att avgöra av "Diskutera domäner" innebär. Varför skulle det endast omfatta värdet av domäner? Står det "Diskutera domäner" så betyder det väl just att man ska diskutera domäner(?).
Värdet utav domäner var ett exempel, det kan vara mycket annat också.
I mitt exempel skrev jag "t.ex." framför.

Citat:

3 rader om att det är slöseri med att inte använda dem, resten om din tjänst. Det kallas reklam.
Hade du inte nämnt din tjänst eller något så hade det varit en annan sak.

Citat:

I ditt inlägg är du exakt ute efter samma sak, fast du lägger fram det på ett annat sätt.
Annars skulle ditt inlägg inte vara i domännamnsforumet.

Citat:

Ja, denna tråd ligger i fel kategori. Och denna tråd är i princip enbart reklam för din tjänst.
Om du vill ha feedback på din tjänst, ja då har du garanterat valt fel kategori.

Marcus 2003-11-26 07:45

Citat:

Marcus, snäll du vakna upp. Jag blir faktiskt irriterad.
du är inte den enda som är irriterad.

Citat:

3 rader består utav "oanvända domäner - resursslöeri".
RESTEN, d.v.s. majoriteten består utav reklam för din tjänst.

så du menar att min beskrivning av hur tjänsten fungerar är REKLAM? lite knepig definition på reklam faktiskt.

Citat:

Om man tillät folk posta inlägg som du gjorde utan att kvalificera dem som reklam så skulle varenda webmaster på detta forum (förutom jag ;), skriva ett inlägg som beskriver deras tjänst och försöka komma undan på samma sätt som du försöker. Eller jag vet inte om du försöker, du kanske bara inte fattar det hela....
anledningen till att du inte skulle göra det är väl för att du inte har några kommersiella websidor öht?
hursomhelst så handlar det ju inte om att göra reklam. varför!? skulle jag göra reklam här för min tjänst när jag har den länkad i mini-text från min egna sida? Inse fakta! Jag är inte ute efter att marknadsföra den tjänsten!

Citat:

Detta är inte en diskussion kring DOMÄNNAMN, detta är en diskussion kring en TJÄNST.
Ungefär som att någon skulle börja posta saker om Apache i detta forum...

så, var ska tjänster som berör domännamn postas någonstans då? Jag har fortfarande inte fått svar på frågan om det. dessutom beskrev jag även mina tvivel i början av mitt inlägg just för att jag tvekade till att posta här.

Citat:

Värdet utav domäner var ett exempel, det kan vara mycket annat också.
I mitt exempel skrev jag "t.ex." framför.

just det. exempelvis "värde av domäner". men var går gränsen? är ju just det som är den hårfina avvägningen.

Citat:

3 rader om att det är slöseri med att inte använda dem, resten om din tjänst. Det kallas reklam.
Hade du inte nämnt din tjänst eller något så hade det varit en annan sak.

anledningen till att jag skrev inlägget var för att jag hade åsikter angående slöseriet av domäner. dessutom ville jag ha feedback på en sådan tjänst och såg därför inga problem med att diskutera det här eftersom det berör "domännamn".

Citat:

I ditt inlägg är du exakt ute efter samma sak, fast du lägger fram det på ett annat sätt.
Annars skulle ditt inlägg inte vara i domännamnsforumet.

så du menar att det är mer reklam för att det ligger i domännamnsforumet? jag förstår inte riktigt ditt resonemang faktiskt.

Citat:

Ja, denna tråd ligger i fel kategori. Och denna tråd är i princip enbart reklam för din tjänst.
Om du vill ha feedback på din tjänst, ja då har du garanterat valt fel kategori.

det är 5% efterfrågan på åsikter från mig, 90% gnäll från dig och 5% feedback från foks. vilket var mycket relevant inlägg på min fråga.

naredi 2003-11-28 00:43

Klart att tråden ligger rätt!

viper 2003-11-28 01:22

My god säger jag bara :D

Orkade inte läsa igenom alla svar dom var för tjatiga :)

Men Marcuss din tjänst kan nog bli riktigt bra faktist. Tycker det verkar som ett bra alternativ till alla dåliga underdomäns tjänster som finns så fortsätt ditt arbete.

Marcus 2003-11-28 01:47

Citat:

Originally posted by viper@Nov 27 2003, 23:22
Men Marcuss din tjänst kan nog bli riktigt bra faktist. Tycker det verkar som ett bra alternativ till alla dåliga underdomäns tjänster som finns så fortsätt ditt arbete.
tack för åsikten och uppmuntran :)

nackdelen för många som erbjuder subdomänstjänster ligger ju i att de använder (utgår?) från färdiga script i sin tjänst och då är relativt begränsade i jämförelse med 3W.se där jag själv har utvecklat allt från grunden. problemet är väl att det tar mycket tid och blir tungt att driva själv när det blir för omfattande.

förhoppningsvis hittar man väl även någon testpilot för det senaste projektet där domänägarna själva kan lägga in sin domän. men framtidsmässigt ser jag ju även att jag måste bygga ut funktionaliteten för domänägarna. bla. i form av översikt av de registrerade subdomänerna som finns under varje enskild domän. eventuellt möjlighet för ägaren av domänen att inaktivera/ta bort enskilda användares sidor som en försäkran om de skulle innehålla "dåligt" material (och avlasta mig =). kanske även att själva ha möjlighet att skicka ex. 1 "nyhetsbrev" i veckan just till de enskilda registranterna man "rår om". rent funktionsmässigt fungerar det ju redan idag men skulle antagligen vara uppskattat med lite mer features.

eftersom det inte finns något idé-forum ännu så får jag väl ta det här:
det jag är ute efter med det här inlägget är alltså att försöka få förslag på saker man som domänägare skulle efterfråga då man har sin domän registrerad via 3W.se förutom de jag redan funderat på:
- översikt av subdomäner under domänägarens domäner
- ta bort/inaktivera subdomäner under domänägarens domäner
- aktivera/inaktivera publik registrering av domänerna (dvs så ev. en registrerad domän kunde användas för subdomänregistreringar uteslutande av ägaren)
(- skicka (1/vecka?) nyhetsbrev till subdomänägarna under domänägarens domäner)

..alla förslag och åsikter uppskattas! :)

efa 2003-11-30 07:52

Kul grej!
Du har fått ett pm...

jake 2003-11-30 18:47

intressant tjänst, och det är väl klart att den ligger i rätt forum!

Marcus 2003-12-02 02:16

Citat:

Ursprungligen postat av efa
Kul grej!
Du har fått ett pm...

visst, fast den är ju under startfasen fortfarande. därav småkrånglandet. har inte hunnit prova ut allt när det gäller fler användare. men det tar sig ju och nu är det mesta igång och fungerar som det ska hoppas jag.

Citat:

Ursprungligen postat av jake
intressant tjänst, och det är väl klart att den ligger i rätt forum!

jodå, fast frågan är kanske om det blir -för- många domäner att välja bland för användarna så dom inte riktigt kan avgöra :) än så länge är det ju bara 18st, men vi får väl se vart det leder. kul att du tycker det verkar intressant iaf!

Mats 2003-12-02 02:46

Tror framför allt att idén är bra för dom som inte har egen server och måste betala webbhotell för att lägga upp konton o.s.v.

I mitt fall ser jag till att "hålla mina domäner vid liv" genom att åtminstånne ha en indexsida och länka mellan mina egna sajter, i slutändan skall dom ändå hamna på Lastbryggan...

Jag ser det som billig marknadsföring att få indexerat olika sajter på sökmotorerna, jag har ju bara årskostnaden att tänka på.

Och som sagt, idén med hela sidan verkar mycket bra!

// Mats

Marcus 2003-12-04 21:53

Citat:

Tror framför allt att idén är bra för dom som inte har egen server och måste betala webbhotell för att lägga upp konton o.s.v.

I mitt fall ser jag till att "hålla mina domäner vid liv" genom att åtminstånne ha en indexsida och länka mellan mina egna sajter, i slutändan skall dom ändå hamna på Lastbryggan...

visst, inte alls dumt att utnyttja dem för att hänvisa vidare besökarna där till sina andra sajter. men samtidigt så använder du antagligen inte dina subdomäner då.

tanken är ju att 3W.se-tjänsten ska funka även för de domänägarna som vill ha kvar sina befintliga sidor http://www.domän.se och http://domän.se (och ytterligare subdomäner man vill reservera). eftersom det vanligtvis inte förekommer så många besök till andra subdomäner kan man utan att förlora några besökare peka om övriga subdomäner till 3W för att tillhandahålla subdomännamn åt andra. på så sätt marknadsförs ju även domän.se bland besökarna som besöker en annan subdomän samt hos webmasters som registrerar en subdomän under domän.se

Citat:

Jag ser det som billig marknadsföring att få indexerat olika sajter på sökmotorerna, jag har ju bara årskostnaden att tänka på.

Och som sagt, idén med hela sidan verkar mycket bra!

// Mats

visst, det är ju mycket därför det ofta kan bidra till en vinst att köpa in domäner. men att använda den även för subdomäner gör ju bara att man får mer ut av pengarna (i form av ytterligare marknadsföring) :)

skulle vara intressant att se om någon ser några nackdelar tjänsten skulle kunna bidra till?

Jens 2003-12-04 22:49

hehe... lät som en intressant tjänst... men vad säger användarna när jag ändrar i dnsen och pekar om alla "500" subdomäner mot min egen site? :) Eller som du skrev tidigare.. säljer den... ger dålig respons. Vem vet hur länge en har en subdomän kvar?

I övrigt tycker jag det lät som en kul idé. Kanske gör en intl. version? vore klockrent.

Skulle nog själv lagt upp en domän där för att prova.

En till nackdel för dig är att ifall jag lägger upp hejohå.com... får en massa subdomäner på den för adressen är så enkel å kul... kopierar användarna samt deras subdomäner eller mailar dem genom maillistan och skriver "hejohå.com flyttar till ett eget webbhotell. Uppdatera er info.", tackar dig för en gratis marknadsföring och säger ajö.

Marcus 2003-12-04 23:41

Citat:

hehe... lät som en intressant tjänst... men vad säger användarna när jag ändrar i dnsen och pekar om alla "500" subdomäner mot min egen site? :) Eller som du skrev tidigare.. säljer den... ger dålig respons. Vem vet hur länge en har en subdomän kvar?
visst, det är ju ett relevant problem om domänägaren väljer att peka om sina subdomäner till sin egna sajt. samtidigt är en försäljning av domänen något som användarna måste vara beredda på eftersom det är helt gratis och kan utnyttja tjänsten tills vidare. domänägaren har ju inte så mycket att vinna på att styra om subdomänerna till sin egen enbart för att få trafik eftersom han eller hon antagligen skulle vinna mer på att använda sin domän för subdomäner - åtminstone i längden.

Citat:

I övrigt tycker jag det lät som en kul idé. Kanske gör en intl. version? vore klockrent.
gör en vadå-för-version?

Citat:

Skulle nog själv lagt upp en domän där för att prova.
har ju lagt upp en version som är under testkörning/utveckling under http://ownadmin.3w.se som verkar fungera med de begränsade funktioner som jag hittills hunnit implementera. är väl främst eventuella funktioner för hantering/översikt av subdomänerna som saknas och pga tidsbrist ligger projektet lite i dvala. men eftersom det fungerar fullt ut för användarna och även fullt ut med de funktioner som finns för domänägarna vill jag ha feedback innan jag eventuellt lägger ner ytterligare tid på att fortsätta utveckla..

Citat:

En till nackdel för dig är att ifall jag lägger upp hejohå.com... får en massa subdomäner på den för adressen är så enkel å kul... kopierar användarna samt deras subdomäner eller mailar dem genom maillistan och skriver "hejohå.com flyttar till ett eget webbhotell. Uppdatera er info.", tackar dig för en gratis marknadsföring och säger ajö.
absolut är det en nackdel för mig eftersom 3W.se då skulle förlorat både på bandbreddskostnader och en del trovärdighet gentemot användarna. samtidigt är det ju blandannat för att kunna förbereda användarna för ett eventuellt avslut av tjänsten som domänägaren måste informera om uppsägningen av tjänsten i förväg så 3W kan informera användarna om detta och möjliggöra en eventuell flytt/omdirigering för subdomänen till annan domän. vet i övrigt inte hur man skulle kunna lösa det problemet. att "binda" domänägarna att ha sin domän "registerad" under en i förväg avtalad tid skulle kanske avskräcka eftersom försäljning och liknande inte då skulle vara möjlig. men vet man med sig att man ska sälja domänen så bör man ju inte lägga upp domänen där. men så länge man har den registrerad och har tänkt ha den kvar så under flera år - exempelvis för att använda som ytterligare marknadsföring för den "riktiga" domänen man har - så känns det helt rätt.

antagligen kommer någon form av information ges till användarna att vissa av domänerna (dvs de som inte 3W har direkt kontroll över) kan försvinna eller är mer eller mindre temporära men kan användas för subdomänsregistrering tills vidare. förslagsvis kanske man bör registrera ytterligare en subdomän att "binda" den subdomänen mot. känns lite omständigt och ingen lösning som man skulle föredra, men kanske nödvändigt.

anledningen till att jag utvecklat tjänsten på det här sättet är främst för att det är en rolig grej men samtidigt vill man ju inte direkt jobba gratis. blir väl kanske så att det faller just på att domänägarna endast utnyttjar tjänsten för sin egen vinnings skull utan att ta hänsyn till användarna. men man vill ju helst vara lite blåögd och tro på att folk använder tjänsten för att de vinner även på att utnyttja tjänsten på detta sätt utan att missbruka den.

för er som har lust att testa kan ju ivf kika in på http://ownadmin.3w.se och ge feedback, behöver ju fortfarande testpiloter för att kunna utvärdera tjänsten i någon större utsträckning.

tack för feedbacken iaf. alltid bra med några tankeställare :)

Jens 2003-12-05 23:52

Citat:

gör en vadå-för-version?
En internationell version...

afraid.org gjorde precis samma grej fast för DNS... du kan använda dem som DNS server och ifall du villl.. dela med dig så andra kan använda dina subdomäner...

Marcus 2003-12-06 00:07

Citat:

Citat:

gör en vadå-för-version?

aha, var l:et som förvirrade lite bara :)
jo, anledningen till att jag valt att ha den på svenska från början är främst för att jag har uppfattningen att utländska användare i större utsträckning är de som spammar och gör liknande otyg. och har viljat utveckla tjänsten då det inte är alltför hårt tryck på registreringarna. men börjar väl bli dags att utöka nu kanske.

Citat:

afraid.org gjorde precis samma grej fast för DNS... du kan använda dem som DNS server och ifall du villl.. dela med dig så andra kan använda dina subdomäner...
ah okej, jo det är ju lite liknande. skillnaden är väl kanske att vanliga användare inte använder sådana "avancerade" tjänster i samma utsträckning som "vanliga" subdomäntjänster.

Jens 2003-12-06 02:16

Citat:

Citat:

Citat:

gör en vadå-för-version?

aha, var l:et som förvirrade lite bara :)
jo, anledningen till att jag valt att ha den på svenska från början är främst för att jag har uppfattningen att utländska användare i större utsträckning är de som spammar och gör liknande otyg. och har viljat utveckla tjänsten då det inte är alltför hårt tryck på registreringarna. men börjar väl bli dags att utöka nu kanske.

Spam. ja.. .kommer spammas för fulla muggar så det är viktigt du inför ett vettigt registreringssystem. och du har nog vart med tillräckligt länge för att se dom trådarna vi har om subdomäntjänster där jag bland annat tagit upp detta.

Citat:

Citat:

ah okej, jo det är ju lite liknande. skillnaden är väl kanske att vanliga användare inte använder sådana "avancerade" tjänster i samma utsträckning som "vanliga" subdomäntjänster.

Jepp fast idén är ju detsamma. Däremot har jag sett att de flesta som skaffar subdomänerna på afraid.org använder de till Ipv6-adresser. Dessa ipv6-adresser har en fördel i IRC-hostidentifiering sammanhang som jag förstått. Någon får gärna förklar. Vet att Decibel här på forumet har erfarenhet av detta. Någon fler kanske som kan förklara?

Marcus 2003-12-06 02:26

Citat:

Spam. ja.. .kommer spammas för fulla muggar så det är viktigt du inför ett vettigt registreringssystem. och du har nog vart med tillräckligt länge för att se dom trådarna vi har om subdomäntjänster där jag bland annat tagit upp detta.
jo, vet inte riktigt hur man ytterligare bör utöka registreringssystemet. så som jag har det idag så måste man alltid ha en korrekt (fungerande) epost-adress angiven där man mottagar ett mail för att aktivera sin domän efter registrering (samt efter ändringar). i övrigt loggas ip-adress och tid/datum tillsammans med subdomännamnet.

Citat:

Jepp fast idén är ju detsamma. Däremot har jag sett att de flesta som skaffar subdomänerna på afraid.org använder de till Ipv6-adresser. Dessa ipv6-adresser har en fördel i IRC-hostidentifiering sammanhang som jag förstått. Någon får gärna förklar. Vet att Decibel här på forumet har erfarenhet av detta. Någon fler kanske som kan förklara?
skulle kunna tänka mig att de som registrerar en subdomän där tillsammans med ipv6 är ute efter sk. reverse namnuppslagning. eftersom ipv6 gör att i princip alla kan ha ett eget ip så fungerar bakåtuppslagningen (reverseuppslagningen) vilket gör att dom kan få "coola" domännamn när de ansluter sig mot en IRC-server som stödjer ipv6. men det är ju bara en gissning

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson