![]() |
Efter att ni postat så mycket vackert i tidigare tråden "Toppenbild" så blev jag lite grinig.
Därför har jag bestämt mig för att köpa ny tft-skärm (osäker, ska det ska vara 17" eller 19"?). Hade även lite andra tillbehör i huvudet som nytt skrivbord, tangentbord, m.m. Tipsa gärna om vad som fungerar bra och vad ni tycker är prisvärt (länka gärna) :D |
|
Jag tipsar alltid om EIZO, skitbra skärmar.
Kolla alltid pixelpolicyn på tft, vissa accepterar att det är 1 pixel fel för retur, andra 10, vissa beroende på var de sitter. |
kan rekommendera denna. Står längst upp på min inköpslista men har sett den i action och den är grymt bra för det priset.
Samsung 19" LCD Syncmaster 913N Skärm, Dual, Silver 8ms P: 3295kr www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306235&cks=PLC |
Hehe jo tänkte beställa den, var någon butik som hade den för under 3000kr.
Men när jag väl klickade på länken så kom jag till index och de hade lagt upp nya priser! |
Sist jag kollade runt så var det väldigt svårt att hitta 19":are med annan maxupplösning än 1280x1024. Det har väl kommit lite fler sådana nu, men jag anser att det är väldigt onödigt att köpa en 19"are som inte klarar högre upplösning när du får samma upplösning på en 17"are.
|
Det finns en del som har köpt LGs och varit nöjda:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php...artId=LGL1915SS Jag körde dock på säkra sidan och valde en Viewsonic: http://www.datorbutiken.com/se/default.php...p?artId=VSVX912 Rekommenderar Viewsonic, bra pixelgaranti (1 död pixel så får du ny skärm. Gäller dock inte subpixels) |
Nja 19" skulle vara en fördel för film :) Om man inte är rik och köper en 32" lcd :/
Citat:
|
Jag tycker ni ska satsa på en skärm med DVI ingång. De flesta billiga skärmar har bara en vanlig vga kontakt(D-Sub).
|
Citat:
http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pa....aspx?PageID=29 Edit: Verkar som Viewsonic har ändrat sin pixelgaranti. |
Okey, 0-4pixlar beroende på modell är väl inget farligt :)
Fick bli LG+flat tangentbord. |
Har själv en helt ny 19" från Samsung, det står "SyncMaster 910t" på skärmen så jag gissar att den heter det. Denna är jag grymt nöjd med och rekommenderar till alla!
Tangentbord + mus är det såklart DiNovo (har för mig att den heter det) som gäller. Lite dyrt kanske, men väldigt lyxigt och bra. Skrivbord (+ andra möbler) kan du ju åka till en möbelbutik som ex. Mio eller EM och titta runt lite. Man brukar kunna hitta ganska snygga saker där till inte allt för dyra priser. Annars kan man ju alltid kolla på Blocket etc efter bra begagnade som sjunkit lite i pris... |
Citat:
|
Jag har en Samsung Syncmaster 172x - 17".
Länk till den på Samsungs sida Svårt att hitta en snyggare tror jag ;) http://www.samsung.com/au/products/m...ges/l_172x.jpg Köpte den för cirka 3,500:-, men den är värd varenda krona! |
Själv har jag en LG 1710B
http://www.antsoft.pl/catalog/images/1710B_lge.jpg Inköpt för 1.5 år sedan för runt 5000 |
Kan vi reda ut detta med upplösning på en tft, som ni ser i hemma hos tråden kör jag med en gammal 22" Mitsubishi Diamond Plus 200 i 1024*768.
Jag vill ha en platt skärm men det sägs att dessa är känsliga för upplösningen!? Vilka alternativ har jag om jag jag vill ha en stor skärm i 1024*768 och dessutom platt ;) Thomas |
Jag har två st DELL skärmar som jag är helnöjd med, en 20" och en 17".
Just denna serien skärmar har fått mycket bra i flera tester, dessutom ligger prisbilden ganska vettigt. Länk På lagret har vi en HP och en Siemens som vi är halvnöjda med. En sak är iaf klar och det är att det kommer att bli DELL även i fortsättningen när vi byter burkar. Är helnöjd med både service, leveranser, priser och framför allt kvaliteten. // Mats |
Citat:
Citat:
// Mats |
Citat:
Min skärm(17") har 1280*1024 pixlar och om jag skulle ta 1024*768 så skulle skärmen då göra om den bilden så att den sträcker sig över hela skärmen och därmed blir det inte så snyggt. Tvärtom om jag väljer en större upplösning än 1280*1024 17" och de flesta 19" har samma antal pixlar så om du vill ha det lite större satsa på en 19". Vet inte hur det är på de större skärmarna som är 20" och större... |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Jag har en 50" plasma-tv där bilden blir knivskarp i 1024*768 genom datorn, finns det inga platta skärmar alls som hanterar 1024*768 med lite storlek :/ Humn ... Mitsubishi'n får hänga kvar ett tag till då hehe. Thomas |
Min 23" från LG funkar bäst i 1024.
|
Citat:
Men det jag menade var bara att en tft-skärm måste skala om till respektive antal pixlar för skärmen p.g.a. att de är de som ska färgsättas och de flesta skärmar har fler än 1024*768 och då ser det inte bra ut p.g.a. omskalningen. |
Citat:
Thomas |
Hänger på och rekommenderar Samsung Syncmaster 710N (17 tummaren)
12ms svarstid 1280x1024 upplösning pivot har gått ner jävligt mycket i pris - kolla pricerunner eller liknande |
Finns det någon vettig tft skärm på runt 19" som är optimerade för mer än 1280x1024?
Börjar tröttna på min 17" CRT skärm... |
Citat:
Ta en titt på LCD-TV eftersom dessa brukar ha lägre upplösning. |
Citat:
|
Citat:
Det vore inte helt fel om man kunde göra en plugin till firefox som zoomar in 200% på allt så att en bild på 100x175 pixels blir 200x350 pixels etc och samma sak på flashfiler, applets, osv. Helt enkelt ett plugin som "lurar" firefox att varje pixel är 2x2 pixlar stor egentligen. I framtiden kommer det förhoppningsvis bättre lösningar så att man (liksom när man se en flashfil) kan ha vilken upplösning som helst och att allt innehåll behåller sina relativa storlekar (med högre skärpa vid högre upplösning). Nackdelen är bitmappade bilder som då skulle behöva "mipmaps" eller liknande. |
Citat:
|
Sitter med 2 LG Flatron L1715S och är helnöjd båda 2
|
När vi ändå pratat om vad jag skulle kunna köpa så drar jag upp vad det blev :)
- LG L1915SS 19" TFT Silver Analog 12ms - Antec OVERTURE ATX SmartPower ATX - quiet operation - Logitech OEM UltraX Flat Keyboard Här har ni en "jätte fin" bild på hur jag föreställt mig detta: Länk Så nu är det väl bara det vackra skrivbordet som skall finnas, sedan pengarna till en laptop :) |
Måste säga att jag minst sagt är förbannad över Acers usla pixelgaranti.
Köpte en Acer Aspire 5730Z från NetonNet och dagen därpå upptäckte jag att det var en röd pixel som låst sig. Detta är inte lätt att upptäcka förräns man har en vit bakgrund. Den ligger ca 9,5 cm in från vänster sida och ca 9 cm från toppen. Jag ringer Acer support som skickar en pdf-fil på deras pixelgaranti. Dom menar att man ska dela skärmen i 9 lika stora delar, och den kakbiten som är i centrum, där ska pixeln ligga för att garantin ska gälla. Det är helt sjukt. Ja menar, oavsett vart pixeln än ligger så borde man ju en hel dator utan defekter från början. Och netonnet hänvisar bara till Acer. Den kostade nu 6000:- datorn, men samma grej gäller för en dator som kunde ha kostat 14.000:- Det är som att köpa en bil med ett stenskott i rutan, stenskottet ligger ju inte i synfältet, så det gör väl inget??? |
Citat:
Jag förstår att du är aningen besviken, men pixelgarantier under 100% är vanliga och knappast unikt för Acer. Inte ens Apple garanterar att alla pixlar funkar fullt ut. En normal skärm har 3-5 miljoner pixlar (en pixel för var och en av de tre färgerna multiplicerat med skärmens bredd och höjd). I avtalet som du och NetOnNet kommit överens om förklaras ju pixelgarantin och de länkar till en lista med tillverkarnas garantier så du kan knappast hävda att du inte kände till det här. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson