WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   20000 i Sverige är internetberoende. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8088)

Thomas 2005-05-23 13:56

20000 ungdomar är fast i datorspelen

Över 20000 ungdomar i Sverige är internetberoende, enligt en studie från Umeå universitet.
Ingen vet hur farligt missbruket är.
– Det är svårare än andra missbruk eftersom de måste lära sig att umgås med det som är deras problem, säger Owe Sandberg, psykolog.

Aftonbladet

grazzy 2005-05-23 14:04

Men de har grymt bra aim!

Skämt åsido, hur många här anser sig vara it-beroende? Jag är defintivt helt fucked up själv. Spelar sällan spel trots att jag har tex xbox. Det brukar bli att man spelar ett spel 3-4 timmar, sen är man trött på det och sitter och fulchattar med nån på irc istället.

jake 2005-05-23 14:31

Fallbeskrivningarna där var lite skrämmande.
Annars blir ju inte 20000 en så stor andel av befolkningen, men om man räknar måttliga fall så blir det nog lite fler?

N!cklas 2005-05-23 15:04

Antar att en ganska stor procent finns representerad här ;)

Thomas 2005-05-23 15:12

Citat:

Originally posted by N!cklas@May 23 2005, 15:04
Antar att en ganska stor procent finns representerad här ;)
Var så säker!

Usch, som tur är kan man ju hävda för sig själv att alla timmarna framför datorn är jobb, men inte ens det får en ju att ha gott samvete! Tänk då på alla dom som "bara" spelar.

Men internet gör livet speciellt, ett exempel är att jag har pratat 1000-tals timmar i telefon, 10000-tals rader IM och driver Aktiebolag med en kille jag mött totalt 20 timmar fördelat på 2 tillfällen IRL hehe. ( 92 mil eller 30ms ;) )

Jag lovade mej själva tidigt att aldrig installera ett spel på min dator, än så länge har jag hållt det.

Thomas

Micke04 2005-05-23 15:41

Det är enklare att uträtta något i en spelvärld, men det är absolut inte roligare i längden!

grazzy 2005-05-23 17:13

Men vaddå, har ni inte akuta stressbesvär med att kolla statistik, kolla forum, email, im, inkomster, besökarantal, etc etc?

En grej som helt tar knäcken på mig är folk som referar till mig via forum och så ser man inte vilken tråd det är ifrån utan bara www.forum.com/forum.php. Om aftonbladet ringer så ställer jag upp på en interjuv alla gånger.

Eazt 2005-05-23 17:32

Citat:

Originally posted by Thomas@May 23 2005, 15:12

Jag lovade mej själva tidigt att aldrig installera ett spel på min dator, än så länge har jag hållt det.

Åh, jag är imponerad. De flesta jag känner har iaf nåt spel installerat, själv har jag några stycken, men jag spelar ytterst sällan.

Tobbe 2005-05-23 18:17

Citat:

Originally posted by grazzy@May 23 2005, 17:13
Men vaddå, har ni inte akuta stressbesvär med att kolla statistik, kolla forum, email, im, inkomster, besökarantal, etc etc?

En grej som helt tar knäcken på mig är folk som referar till mig via forum och så ser man inte vilken tråd det är ifrån utan bara www.forum.com/forum.php. Om aftonbladet ringer så ställer jag upp på en interjuv alla gånger.

Klart man har, det är ju ett måste... man skulle kanske behöva kolla till siffrorna en gång i veckan, men man gör det 5 ggr om dagen istället :)

I övrigt spelar jag nästan aldrig, kanske 30 minuter på ett kvartal, trots att jag har både ps2 & xbox.. hur kan man spela när man kan göra business? :)

Björn 2005-05-23 18:54

lirar jag så lirar jag tills jag klarat skiten... för några år sen var jag rankad top 100 på både red alert och tiberian sun... (efter varandra)... tro mig när jag säger att man inte blir det genom att spela en halvtimme i veckan.. :)... det är en erfarenhet som skrämt mig lite... jag har idag inga spel på datorn som inte medfäljer opt:)

grazzy 2005-05-23 18:54

Fast jag är ett sällsynt skadat fall Tobbe, jag håller koll på DIN statistik ;)

Micke04 2005-05-23 19:02

Citat:

Originally posted by grazzy@May 23 2005, 16:13

Känner igen mig, men jag har blivit bättre! Man får faktiskt inget uträttat genom att titta på statistik 5 ggr för mycket om dagen.. Det där med forum håller jag med om, irriterande!

Jesper B 2005-05-23 19:58

Det känns lite som att Aftonbladet jämnställer Spel beroende med internetberoende.

Spel är helt bannlysta från min dator men jag sitter här gott och väl i 6 - 10 timmar per dag ändå, jag erkänner mig helt klart som beroende. Vill jag spela spel så är det min playstation som gäller till 100%, känns skönt att inte spela vid datorn.

En liten kul grej är vi ibland i en lanförening kör "datorfria helger" och reser till kolonistugorna i Bolsmö, spelar sällskapsspel, fiskar och paddlar kanot under en hel helg. Den enda tillåtna elektroniken är mobiltelefoner, men de ska helst vara avstängda. Tror att många av oss här skulle må bra och gilla att göra något liknande :P

grazzy 2005-05-23 20:01

Clean grej. Snart kommer den första IRL-föreningen som har som uttalat mål att man gör saker utan elektronik.

Jim_Westergren 2005-05-23 20:02

Min lillebror kan man nog säga är spelberoende, främst av CS.

Jag själv spelar inte så ofta men jag måste erkänna att när det gäller stats, ranking, e-mail, etc. så kollar jag flera gånger om dagen.

Blev glad över att i morse var min nya domän ur Googles sandbox (två veckor!) och hoppade från plats 57 till 7 på nyckelordet 'webbdesign' (av 204 000).

Det är jag faktiskt stolt över.

Maccke 2005-05-23 20:22

Ansluter mig till gänget "extremt internetberoende".. Under 12h per dag blir det sällan. Vart söker man hjälp? :D

Jesper B 2005-05-23 20:33

Citat:

Originally posted by Maccke@May 23 2005, 20:22
Ansluter mig till gänget "extremt internetberoende".. Under 12h per dag blir det sällan. Vart söker man hjälp? :D
Jag har en bättre fråga, är det någon här som VILL ha hjälp? :lol:

ztream 2005-05-23 20:53

Skaffa elallergi. Enda botemedlet :ph34r:

Spindel 2005-05-23 20:53

"20000 ungdomar är fast i datorspelen" So what? Är det inte upp till en själv att bestämma vad man vill göra på sin fritid osv?

Börjar bli trött på att det vinklas som att de som sitter vid datorer i grund och botten är aggresiva människor som är missbrukare likt de som trycker in skit i armarna och näsan.

vco-systems 2005-05-23 21:38

Citat:

Originally posted by Maccke@May 23 2005, 20:22

Flytta ut på landet, till nån liten håla utan bredband :P

Tobbe 2005-05-23 21:41

Citat:

Originally posted by grazzy@May 23 2005, 18:54
Fast jag är ett sällsynt skadat fall Tobbe, jag håller koll på DIN statistik ;)
Lol.. är det så illa? Blir nästan lite rädd :)

Lindahl 2005-05-24 00:12

Reagerade också på att aftonbladet blandar ihop spelberoende och internetberoende. Själv avskyr jag spel, däremot sitter jag på internet åtminstone 6 timmar om dan på fritiden, och då har jag ändå ett jobb att sköta...

Är några forum jag kan kolla var 5e minut på om det kommit några inlägg, annars är det väl mestadels icq-chatt och sånt jag ägnar mig åt förrutom lite planlöst surfande (som iofs begränsar sig till ett fåtal sidor... Man börjar tröttna när man går in på aftonbladet för femte gången på en kvart och upptäkt att inget har uppdaterats)

Fast beroende vet jag inte... Att vara utan dator i några dator är väl inga större problem... Men eftersom jag inte har några vettigare intressen så händer det rätt sällan =)

mypay 2005-05-24 10:53

Citat:

Originally posted by Baltiz
Att vara utan dator i några dator är väl inga större problem
Tror citatet talar för sig självt..

Jag sitter 10-16 tim om dagen.. och anser mig inte beroende.. klarar mig lätt utan datorn.. kan utan tvekan ta ledigt en hel dag.. skulle gärna sticka ut på en tvåveckors kanotfärd också :)

Thomas 2005-05-24 11:05

Citat:

Citat:

Originally posted by Baltiz
Att vara utan dator i några dator är väl inga större problem
Tror citatet talar för sig självt..

Jo i detta fallet är det ju inget snack, första steget är att komma över förnekan!

Han visar ju tydliga tendeser till det smurfspråk liknade språk vi i riskzonen utvecklar hehe ... "skall datora lite dator ikväll eller skall vi dator?".

Thomas

jake 2005-05-24 15:28

Citat:

Originally posted by Thomas@May 23 2005, 13:56
20000 ungdomar är fast i datorspelen

Över 20000 ungdomar i Sverige är internetberoende, enligt en studie från Umeå universitet.

Det är ungefär lika många som antalet aktiva doktorander i Sverige... :unsure:

ArreliuS 2005-05-24 20:56

Någon som är förvånad över att det är Aftonbladet som skriver skiten? Eller att Owe Sandberg är i farten igen med att glänsa sig lite i strålkastarljuset? Jag och några lumparpolare gjorde testet idag för att kolla hur vi låg till. Inte nog med att frågorna är sneformulerade, det är ju omöjligt att inte framstå som beroende eller att vara i riskzonen.

Screw this, debatten lyder alltid likadant överallt.

Andreas Bard 2005-05-24 23:39

Beroende är man ju, men är man tjänar pengar på det så är det ju knappast så att man vill "botas" he he . . .

kandah 2005-05-25 09:29

Dagens I-landsproblem

crona 2005-05-25 11:31

Själv skulle jag tro att jag snittar ngnstans kring 12-14 timmar per dygn vid datorn.. Jäklar vad många timmar det blir om man räknar ihop på ett år exempelvis.. :ph34r:

N!cklas 2005-05-25 13:24

...summan av lasterna är konstant...

Helena 2005-05-25 14:48

Citat:

Ja, det stämmer verkligen! Mycket mindre TV blir det för mig, men andra aktiviteter ("nyttiga", som t.ex. läsa eller spendera tid med familj och vänner) har inte minskat alls lika mycket.

På ett sätt är jag beroende av internet, för det känns som att jag inte skulle klara mig utan det (dessutom försörjer jag mig på min hemsida), men samtidigt är det inga som helst problem att ta ledigt och göra nåt annat. Nyligen var jag bortrest två veckor och kollade bara mailen en enda gång. Jag tänkte överhuvudtaget inte på internet, så så värst illa däran kan jag inte vara. :)

Marcus 2005-05-25 17:56

Citat:

Originally posted by Helena@May 25 2005, 13:48
Citat:

Nyligen var jag bortrest två veckor och kollade bara mailen en enda gång. Jag tänkte överhuvudtaget inte på internet, så så värst illa däran kan jag inte vara.

Det jobbiga är bara när man kommer hem och har några hundra mejl som ligger och väntar på att rensas och läsas. Då vill man ju helst åka iväg två veckor till :)

Helena 2005-05-25 18:31

Citat:

Det jobbiga är bara när man kommer hem och har några hundra mejl som ligger och väntar på att rensas och läsas. Då vill man ju helst åka iväg två veckor till :)
Hehe! Ja, det är ju en nackdel, förstås. :) När vi var i USA en månad för ett par år sen passade jag på att kolla mailen på vartenda bibliotek vi såg (varannan, var tredje dag ungefär) och ändå hade jag säkert 800 mail att ta hand om efteråt... Fast det var det värt!

FredrikMH 2005-05-25 21:53

Det är ju skillnad vad man gör vid datorn anser jag. Spelberoende är väl farligt skulle man kunna påstå även om jag inte bryr mig att jag drabbas av det några gåner om året (Nyligen World of Warcraft). Internetberoende är väl kanske farligt på sitt sätt om man ägnar det endast åt nöjen. Jag skulle vilja påstå att min syster är mer beroende av Internets nöje än vad jag är då hon tillbringar dagligen minst 4 timmar framför Lunarstorm och msn.

Men att vara beroende av att kolla statistik och annat smått & gott hör bara till det dagliga arbetet. Istället för att chefen kommer in och berömmer dig så ökar siffrorna på en hemsida... samma budskap fast via olika medier :) Att vara beroende av att kolla forum (som tillexempel wn) är ju bara ett gott tecken på att man vill lära sig mer inom branchen. Och det är det knappast något fel på :)

Kollar själv statistiken väldigt ofta... Därför har jag funderat på att koda ihop något program som visar på en seperat skärm all statistik som jag vill se :) Även google adsene hade varit fint att få med. Då minskar jag även mina favoriter med några % :)

CS är bra... det får mig att släppa alla tankar på arbetet och efter en timme sitter jag igen som klistrad framför arbetet just på grund av att dessa spelberoende människorna har räddat mig. Hur förbannad tror ni jag är när en 11åring lyckas ta mig gång på gång?

Thomas 2005-05-25 21:58

Citat:

Originally posted by FredrikMH@May 25 2005, 21:53
Kollar själv statistiken väldigt ofta... Därför har jag funderat på att koda ihop något program som visar på en seperat skärm all statistik som jag vill se :)
Dito!

... och i en toolbar och via mobilen och via SMS och via att man ringer kompisar och frågar, och att farsan har login så man kan ringa och höra med han hur det ser ut! OM både Telia Adsl 24 och backupen via Comhem tv/bredband skulle gå ner några timmar samtidigt.

När jag är mitt inne i nya projekt, då är det 24 timmar om dygnet tyvärr, men det är iofs för jag tycker det är så kul!

Thomas

Helena 2005-05-25 22:52

Citat:

Originally posted by Thomas@May 25 2005, 21:58

När jag är mitt inne i nya projekt, då är det 24 timmar om dygnet tyvärr, men det är iofs för jag tycker det är så kul
Thomas

Ja, helt klart är det projektbundet till stor del! När jag håller på med nåt nytt set kan jag knappt slita mig från datorn och tänker även på det när jag inte sitter där. När projektet är färdigt kan jag koppla av och göra annat, ända tills jag blivit uppslukad av nästa...

Thomas 2005-05-25 23:09

Citat:

Originally posted by Helena@May 25 2005, 22:52
När jag håller på med nåt nytt set kan jag knappt slita mig från datorn och tänker även på det när jag inte sitter där. När projektet är färdigt kan jag koppla av och göra annat, ända tills jag blivit uppslukad av nästa...
Tänk dej att skruva i en skruv på höger bakdörr på Volvo i Torslanda i 40 år, det drömmer man nog inte om på nätterna. Jag tror det hänger mest på att vi alla har ett rätt okey jobb där man blir motiverad av att lära sig mer och konkurenterna är ens vänner! Att jobba i en bransch som är 10 år gammal är få förunnat!

Thomas

grazzy 2005-05-25 23:29

Jag tror inte riktigt att ni förstår vad det innebär att vara kontrollfreak på _riktigt_ :-)

Det här är ett specialkodat php-script som rapporterar dagliga besökare till ett nätverk av siter. Ger en överblick av hur det står till med besökarantalet.
http://hem.mjoelkbar.net/wn_stat1.gif
Det här är ett foto över min andra bildskärm som visar hur tre servrar mår samt sökningar som görs på nyhetsportalen.se (big brother ser dig).
http://hem.mjoelkbar.net/wn_stat2.jpg
Det här programmet kör jag inte längre, men det är ännu ett hemmahack som poppade upp när adsense-inkomsterna hade förändrats (google ändrade sin sida + att jag fick magsår varje gång den hoppade upp)
http://hem.mjoelkbar.net/wn_stat3.gif

Så, vart skriver jag in mig? :)

Jim_Westergren 2005-05-26 01:26

Imponerande.

FredrikMH 2005-05-26 08:24

grazzy det är ju nästan så jag vill ha det :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson