![]() |
Går det att ångra ett domänköp och reggning av .se-domän inom nån viss tid? Det visade sig att ett namn jag reggade för en vecka sedan var ett registrerat varumärke. :( Vill förstås helst få pengarna tillbaka också..
|
Har inte sett något sådant i deras informationsnät förr iaf.
Därimot kan du ju alltid skicka iväg ett mail med samma fråga ;) Nic-se Edit: länken |
Ett par hundralappar för att du inte gjorde ordentlig research är väl inget att bråka om?
Å andra sidan kan du säkert sälja domänen till självkostnadspris till de som innehar rätten för varumärket. |
Läs om ångerrätten i de allmänna villkoren.
|
Mail skickat. :)
Jo, jag ska försöka diskutera med honom. Jag visste att han var "upphovsman" men trodde inte att han skyddat namnet och trodde inte han brydde sig längre, pga av visat ointresse i över fem år. Tycker man borde kunna komma överens om ena parten har ett outnyttjat varumärke och andra parten en bra affärsidé. |
Det verkar vara kört enligt Allmänna villkoren. Man har tydligen godkänt att inte ha någon ångerrätt..
Citat:
|
Om en privatperson köper ett namn borde samma regler gälla som för all e-handel? Hade nämligen lust att reklamera ett domänköp då en hel del löst folk började ringa och påstå att dom ägde namnet (inget varumärke). Hade varit intressant att se ifall jag lyckats häva köpet som privatperson. Minns att jag kontaktade carambole och klagade på det dåliga namnet dom sålt.Det kostade då 950 :- och det ville jag ha tillbaka. (detta var innan jag visste att nån faktiskt ville köpa namnet av mig, jo jag sålde senare)
Men har man nån konsumenträtt? |
Citat:
Sen kan jag iofs tycka att det gällande domäner inte borde finnas någon ångerrätt... |
Så här är det: Om man köpt domänen över internet så gäller Distans och hemförsäljningslagen. I den så har konsumenten (kunden) en ångerrätt på 14 dagar från det att konsumenten mottagit information om distansavtalslagen från näringsidkaren (ombudet). Om kunden inte mottagit sådan information gäller ångerrätten normalt sett i 1 år.
Om konsumenten godkänner att näringsidkaren utför tjänsten innan ångerfristen löpt ut så frånsäger sig konsumenten ångerrätten. ARN har behandlat ett sådant här ärende och beslutade då att rekommenderada ombudet att låta kunden ångra köpet. Inte helt rättvist mot oss ombud, eftersom alla som registrerar domäner vill att det ska gå så fort som möjligt och dessutom borde förstå att ombudet i sin tur inte har någon möjlighet att få tillbaks pengar. Men det finns som sagt möjligheter för ombuden att få kunden att godkänna att registrering sker omedelbart och utan ångerrätt. /Niklas |
Citat:
Bästa är att man löser alla knutar tillsammans med kund/leverantör så man slipper blanda in myndigheter. Åtminstone vid mindre affärer.. |
Citat:
|
Ja, men att besluta om en rekommendation låter nästan ursäktande. Men meningen ligger väl där också?
|
ARN tar dessutom inte upp ärenden som är på väg upp i rätten. Men domänregistrering får väl anses vara en tjänst och den är utförd så snart domännamnet är registrerad. Ombudet bör väl ha rätt till ett par kronor för den arbetstid som lagts ner på att registrera domännamnet också.
|
Jag brukar ångra mig när jag köper domännamn för jag har ingen idé
bakom vad jag ska göra med dom. Jag bara impulsköper och sen har jag en hemsida där det står "Kommer snart" oftast. |
Det där misstaget har väl skett även här. Ett tips är att börja lite lätt på det man tänkte göra innan man köper domänen, då sparar man ett par hundralappar och mycket ångest :)
Är det inte så att frågan måste upp i en tvist (10,000?) innan en domän kan byta ägare? Isof kanske det kan bli så enkelt som att man lägger upp något på sidan och försöker få ihop till avgiften via adsense tex under tiden. Om den ursprunglige ägaren inte gjort något med sitt varumärke under fem år är det väl rätt tveksamt om han betalar 10,000 för en domän helt plötsligt. Fast det är klart, frågan är väl om det är värt besväret. |
Jag är nog av den åsikt att har man inget att säga kan man lika gärna hålla käften, i all välmening!
Under construktion är ett etablerat lågvattenmärke! :-) PS. Intressant subdomän du har under nedde.com ...!! *** Pågående ATF-ärenden http://www.iis.se/domannamn/atfpagaende.shtml På denna sida finns också en lista på avslutade ärenden och då kan man få en vink om vad som väntar. |
För att byta ägare för en se-domän tar Nic-se ut en ny årsavgift. Även detta sker via ett ombud men hanteras manuellt så det är nog relativt vanligt att det kostar lite mer att byta ägare på en se-domän än att registrera en ny.
ATF handlar ju om tvister, om du går med att släppa domänen behövs inte ATF. Sedan bör väl den nya ägaren stå för överlåtelseavgiften i de flesta fall. |
Citat:
Allt muntligt, och vi trodde då att det inte skulle generera några nya kostnader. OK, eftersom jag betalade den första reggningen (i praktiken åt honom), så borde han få stå för överlåtandekostnaden. Tänker jag högt! Någon som har erfarenhet av att överlåta en domän? Det är ju lite skumt om det skulle vara billigare att bli fråndömd domänen än att i godo överlåta den... EDIT: stavfel |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson