WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Cloaking, spam och annat fusk (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7957)

robnil 2005-05-16 10:20

Tjena!
Då jag är ny på forumet kanske jag missat någon gammal tråd om detta och ber i så fall om ursäkt.

Jag tycker det vore kul att ha en tråd som diskuterar exempel på svenska cloaking/spamming/fusk optimeringar. Det vore t.ex. intressant att hitta dessa fina exempel på fusksidor gjorda av seo-företag som hävdar sin "seo-etik".

Börjar med ett fint exempel jag hittade i veckan:

1) Googla på "språkkurser". Här hittar du w w w . a c a d e m i c a . s e

2) Kolla källan på den sidan så hittar du en "fin" grej.

Det finns en fin liten <div id="innehall">

I slutet på koden hittar man detta:
<script language="Javascript" src="dolj.js"></script>

Denna kodsnutt är scramblad och ser ut så här:
Kod:

var strA = new Array(151,130,147,65,136,143,150,65,94,65,133,144,132,150,142,134,143,149,79,136,134,149,102,141,134,142,134,143,149,
99,154,106,133,73,67,138,143,143,134,137,130,141,141,67,74,92,92,43,136,143,150,79,138,143,143,134,147,105,117,110,109,65,94,65,67,67,92);
var strB = ";"
for (var i = 0; i < strA.length; i++) {
strB += String.fromCharCode(strA[i] -33);
}
eval(strB);

Oscrablad blir denna:
Kod:

;var gnu = document.getElementById("innehall");; gnu.innerHTML = "";
Det vill säga "töm hela lagret "innehall" så fort sidan är inläst. Cloakaren räknar naturligtvist iskallt med att spindlarna inte läser javascript och därmed inte inser att det är cloakat innehåll. Men för säkerhets skull har han scramblat koden.

Kommentarer?

TjörnDesign 2005-05-16 10:48

Hej Robnil och välkommen hit.
Ett mycket bra initiativ tycker jag.

Jag vet exakt vilket företag det är som använder sig av denna tekniken.
Skall inte nämna dom med namn, endast stad: Borås.

Ganska enkelt för Google att kontrollera egentligen.
Har anmält några dussin siter med denna tekniken.

Anmäler denna med :rolleyes:

Eclipse 2005-05-16 18:23

Bra initiativ...!

Om jag hade ägt Google hade jag bett mina medarbetare att hänga på forum som detta! :-)

Jag tror inte man ska försöka trixa för mycket. Det straffar sig i längden... Sunt förnuft är en parameter som aldrig omnämns i dessa samanhangen. Man kan undra varför!? :-)

Rasmus 2005-05-16 20:55

Tjörn (eller kanske någon annan), du(ni) som är duktig på att anmäla folk, har du en aning om hur det går. Har anmält en site (en konkurrent) som fuskar med dold text, det var flera månader sen men inget har hänt, hur lång tid brukar det ta?

robnil 2005-05-16 21:01

Att anmäla någon för google är tyvärr enligt min erfarenhet som att skicka flaskport till påven.... :(

Men om ALLA här inne anmäler samma sidor så skulle det ju bli lite andra bullar antar jag. För fusk ska rapporteras. Iallafall uppenbart spam som sabbar indexet.

Man kanske skulle koda ihop en submitter som med ett klick anmäler en föranmäld sajt hehehe :)

Missagh 2005-05-17 02:29

Ursäkta min nyfikenhet, men hur fuskar den sidan egentligen? Hur funkar java skripten skaparen skrev?

Jag skulle bli extremt överraskad om bara den där lilla gnagar-skripten ger sidan topplacering på google... men jag kan ju alltid ha fel.

Yours sincerely,
-- Missagh

robertsson 2005-05-17 09:17

Citat:

Originally posted by Fulton@May 17 2005, 07:46
När jag söker på Google leder sökträffarna ofta till några meningslösa sajter som tar upp min tid helt i onödan.
http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/20050...323_PFA.dbp.asp

Hahaha... klockren artikel :)

robnil 2005-05-17 09:19

Missagh:

Den fuskar genom att visa en text för spindeln och en annan för besökaren (cloaking/dölja per definition)

Javascriptet döljer optimeringskoden för besökare som har javascript påslaget. Testa att gå in på sidan med js avslaget så ser du vad som händer.

Om detta ger toppplaceringar eller ej beror nog snarast på vad man skriver i optimeringskoden (samt diverse offsite-grejjer) men om detta vore tillåtet skulle all SEO se ut så här. Det vore ju finfint att kunna ploppa in matematiskt exakt text även om den är oläsbar.. men det skulle göra surfandet via google ganska meningslöst.

Om du inte känner till det så finns det mjukvara för systematisk seo-spamming att köpa. Program som genererar 100.000 sidor med nonsens-text som provar sig fram med olika kombinationer av densitet och andra parametrar. Kruxet blir ju att även om en sån här nonsens-sida skulle ligga etta så skulle det inte generera intäkter då kunderna skulle backa direkt. Därav värdet av att kunna cloaka nonsens-texten och istället visa sin fina reklam-blaja. Därför är det fusk och mot rimlig "seo-etik"

Missagh 2005-05-17 13:41

robnil, tack för infot.

robnil 2005-05-24 21:49

Hittade denna idag. En tveksam lösning:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...ekostnad&meta=

Första träffen går till en informationstext som är optimerad för låne-fraser. Den redirectar via javascript direkt till en landingpage som verkar vara en affiliate.

Okej eller över gränsen?

xcaliber 2005-05-25 00:03

Citat:

Originally posted by robnil@May 24 2005, 21:49
Okej eller över gränsen?
Oooops!

Känns som de skulle från Sverige till Norge men istället valde att ta steget rätt över Atlanten.... ;)

/ XC :ph34r:

Eclipse 2005-05-25 11:27

Oj!

Testa att ladda hem sidan till datorn!

Högerklicka i Google, välj "Spara länk som..."...

Jag gjorde detta och fick ett otrevlig upplevelse med någon som kallar sig Jessica...!!

[red]:
Detta företaget vet vad dom gör!

Dom har live chat med alla som laddar hem hemsidan! Snacka om aggressiv marknadsföring...! Fast det är nog rätt många som gillar den idén! Rätt innovativt, om jag ska vara ärlig!

[red]:
<!-- BEGIN HumanTag Monitor. DO NOT MOVE! MUST BE PLACED JUST BEFORE THE /BODY TAG

javascript...
</script><!-- END HumanTag Monitor. DO NOT MOVE! MUST BE PLACED JUST BEFORE THE /BODY TAG -->

[red]:
Fan den bruden får ju reda på ALLT!! Mitt namn, min e-post... mitt företag!! Bara genom en hemsida!!

Nu ringer hon väl också....!!

[red]:
Det var en snubbe som ringde!

Om ni laddar hem sidan, se till att ta bort koden i slutet av dokumentet. (Funkar i NotePad eller motsvarande.) Värsta spionsidan!!!

[red]:
J*vligt ruggig upplevelse, måste jag säga... Jag tänkte kanske posta konversationen men avstår!

Definitivt oetiskt... men det är klart... det är väl bra att ringa upp folk!? Jag vet inte!

Eclipse 2005-05-25 12:17

Förtydligande (Jag kan inte redigera ovanstående inlägg mera)
1. http://www.google.se/search?hl=sv&q=...ekostnad&meta=

Lånekalkyl - Kalkyl Lån På Nätet.
- högerklicka och välj "Spara som..." på den första länken i sökresultatet.

2. Redigera koden. (Innan du tittar på sidan i webbläsaren!!)
- Ta bort redirect javascriptet i början av sidan.
- Ta bort koden för HumanTag Monitor i slutet av dokumentet.

3. Öppna sidan i webbläsaren...!

N!cklas 2005-05-25 13:37

Not Found
The requested URL /laanapengar/laanekalkyl.html was not found on this server.

Upptäckte de att nån var dem på spåret...?

Eclipse 2005-05-25 14:06

Haha!!!

Vilken kille! :-)

[red]:
Snubbens hemsida är http://www.lanapengar.com/

Och om ni skyndar er att välja "visa källa..." så ser ni info om Human Tag Monitor!

(Vilket ofs inte har med SEO att göra... men det är från tjänsten man kan chatta med folk på hemsidan!)

http://www.liveperson.com/

Sidan för chat. Jag undrar, hur fungerar juridiken kring detta?

Hur kan denna mjukvara snoka reda på mitt förnamn, efternamn, min e-postadress!?

[red]:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...ekostnad&meta=

Ni får hålla er till söksidan i Google tills vidare!

Han lägger väl koden på någon annan domän... det är väl bara en tidsfråga innan Google hittar dit.

Pelle-alfa 2005-05-25 15:16

Intressant tillvägagångsätt. Verkar som om sidan är förändrad.
Sökte i Google för att kolla runt lite om lån och hittade denna länk:
www.seologik.se/rwdx/linkadder/ linkadder.asp?visa=url&id=90
Klickade man på länken så hamnade man på en annan sida om lån.
Håller fler på med detta på forumet?
Kollar man på rnit.se eller robnil som startade tråden så "gömmer" de text och länkar i något som kallas nofram.
Jag upplever sidoptimering som att manipulera sökmotorerna på ett eller annat sätt. Men var går gränsen?
Vad bestämmer Google som att sidan är manipulerad?

Eclipse 2005-05-25 16:07

"The page cannot be found"
Hehe...!! Dom är snabba på att ta bort sidorna! :-)

Faktum är väl att allt som har med sidoptimering egentligen är en massa hysh-hysh. Folk snackar en himla massa...

Det finns väl få verksamhetsområden som har så mycket skojare sm SEO företagen! Jag har kollat lite... och på detta forumet verkar ju finnas gott om skojare!

I alla fall av de trådar som man kan läsa.

Jag har också reagerat över det det hyckresi som präglar SEO företagen. Alla verkar gömma sig...

Han killen som ringde till mig trodde att jag ville lura honon genom att byta IP adress! Jag visste ju att han dregla som f*n i sin logg.... det tog typ 30 sekunder efter jag gick in en andra gång som han ringde till mig. jag bytte varken dator eller IP, så det vet jag inte hur det kunde bli så.

Han sa på fullt allvar att jag fick inte surfa på hans sidor eftersom jag inte var intresserad av lån!

Vi hade en rätt lång diskussion... jag erbjöd mig att luncha med honom. Jag tyckte han var rolig, men han hävdade med bestämdhet att "han hade rätten på sin sida".

Det är väl endå att dra upphovsrätten ett steg för långt!

Nåja, så är det! Jag erbjöd mig att ha hans sida som startsida så han kunde kolla IP nummret fler gånger.

Det är som det är. Det finns folk för allt!

Eclipse 2005-05-26 13:41

Fel av mig...

OJJE 2005-05-26 14:25

Var inne och kollade på http://www.liveperson.net/ och kollade på demo't, snacka om att kunna se ALLT som besökaren ser och gör på sidan.

goto.glocalnet.net/laanapengar/laanekalkyl.html fungerar inte, men ni kan kolla på den cachade versionen som google har sparat.

Eclipse 2005-05-29 02:01

Citat:

Originally posted by OJJE@May 26 2005, 14:25
Var inne och kollade på http://www.liveperson.net/ och kollade på demot, snacka om att kunna se ALLT som besökaren ser och gör på sidan.
goto.glocalnet.net/laanapengar/laanekalkyl.html fungerar inte, men ni kan kolla på den cachade versionen som google har sparat.

1. Jag har intestuderat hemsidan... men jag tror dig... jag tänkte, hur funkar detta!? Är det jurisikrt hållbart!?

2. Nej, han plockade bort alla sidor efter vår konversation. Sen lade han tillbaka en blank sida.

Om ni vill kan ni bokmärka sökresultatet. Om han publicerar samma text på någon annat ställe så lär det dyka upp i Google...

För övrigt har jag en känsla att Google går lite hårdare fram mot diverse fuskare nu... Jag vet inte, det är bara en fundering jag har...

robnil 2005-05-30 23:04

eclipse: skojar du? menar du att en snubbe förbjöd dig att surfa på hans sidor "med lagen på sin sida" ?

:rolleyes:

robnil 2005-05-30 23:31

pelle-alfa:
Det där med länkar och text i noframe-tag är nog att betrakta som en gråzon. Texten blir för den typiske mänskliga surfaren dold och därmed cloakad för andra än spindlar, men samtidigt är det i princip det enda sättet att hantera ramade sidor. Om du surfar in med en noframes-browser (t.ex. en smartphone) så är noframes-texten med bifogade länkar till stor hjälp, för att inte säga helt nödvändig. Att lägga rena direktlänkar samt relevant och bra information i noframes kan därmed inte betraktas som någon form av fusk eller trixande i min mening.

Det hela kompliceras dock när man medvetet lägger in seo-anpassad text i denna yta. Lägger man in länkar till andra sajter i noframes som inte finns med på andra sidor i sajten så hamnar man helt klart i en gråzon som jag tror man måste bli mer försiktig med i framtiden. Hittills har det funkat utmärkt att göra detta och det har lett till tungt missbruk. Har själv gjort en del tveksamma grejjer på detta plan för att se vad som händer.

Å andra sidan. I takt med att pagerank avvecklas och trustrank kommer fram (???) så kommer "länk-bytes-seo-länkar" i noframes-taggen antagligen bli helt meningslösa så det blir nog en självsanering snarare än bestraffning skulle jag tro.

SEO per definition är att manipulera och SEO är därmed per definition förbjudet enligt googles egna riktlinjer. Därmed är en hel bransch skurkar enligt google :)

Google vill ha lättspindlade sajter med genuint äkta och unikt innehåll som människor med ämneskännedom anser vara bra. Att bygga dessa sajter är idag inte SEOns roll (men kommer antagligen bli mer i framtiden).

Var gränsen mellan fusk och inte fusk går bör nog därför läggas vid "där seo inte syns eftersom det lika gärna skulle kunna vara naturligt".

Jag startade denna tråden för att försöka knipa sajter där det fuskas stort och uppenbart då ju detta är skadligt för branschen, både förtroendemässigt och prestationsmässigt (jmf fusk med doping)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson