![]() |
Hej,
Det är så här att jag och min kompanjon har startat en webbyrå (HB), och nu har vi en kund på gång, ganska så stor (finns i 4 länder). De vill ha ett CMS system, med användarrättigheter, xhtml strict, css baserad design, 4 språk, sökfunktion, avancerad statistik, dropdown meny + de vanligaste funktionerna (orkar inte räkna upp allt). Sen vill de ha tillgång till källkoden, som ska vara väl skriven och dokumenterad. Så jag undrar vad är ett skäligt pris för detta exl moms! Dessutom vill de kunna kräva oss på skadestånd! =/ Nästa fråga: Skulle inte någon kunna vara så schysst och dela med sig av sina offerter, avtal, så att vi har något att utgå ifrån. Jag förstår att ni förmodligen inte vill dela med er av sådan information, men jag har verkligen behov av det! Mitt mail: [email protected] Tacksam för svar! |
Jag tar 600 kronor i timmen. Så jag gör en bedömning hur många timmars jobb jag tror det är och plussar på lite så jag har marginal. Sen lägger jag på om de vill ha några tilläggstjänster (och specificerar det separat).
Vill de diktera villkoren för mycket kanske de bör vända sig till en annan firma? Det är ingen idé att ta på sig ett uppdrag som man inte tror kommer bli lönsamt. |
Hm, ok... 600 kr timmer låter ju rimligt. Men hur många timmars arbete skulle det vara för dig, ca? Eftersom de vill ha tillgång till källkoden, plus att den ska vara väl dokumenterad och skriven så borde ju priset stiga ganska ordentligt!
Sen det där med skadestånd, visst kan man skriva att skadeståndet begränsas till X belopp? Du råkar inte ha några länkar eller något annat material som man skulle kunna få kika på? |
"Dessutom vill de kunna kräva oss på skadestånd! =/"
I vilket sammanhang menar de då? |
Det där med skadestånd vet jag inte riktigt! En tredje part inblandad!
|
Jag har börjat basera mina offerter på Hamit 99 (se bifogad fil).
Tycker den omfattar det mest relevanta i avtalen och är schysst utarbetat, inte minst för åtagaren. Har de deklarerat att de vill kunna kräva skadestånd måste de ju sagt när och varför? Men prova skicka Hamit 99 på de och se vad de säger. Självklart kan man lägga till och justera en del punkter. Detta gör jag då i huvuddokumentet (villkor, deadline, underskrifter m.m.) och använder specifikationen och Hamit 99 som bilagor. |
Sorry, men jag hittar ingen bilaga?
|
Bifogad fil var de, ja... :rolleyes:
/EDIT: Men... strunt i att bli bifogad då. http://www.denkan.net/hamit99webb.pdf |
Tänk på att dokumentation och testning tar betydligt mycket mer tid än att skriva själva koden. Om du tror att det tar X timmar att skriva kod så bör du lägga till minst minst 30-40% för testning, rättning och dokumentation.
Sen att de vill ha tillgång till koden, det är kanske inte så konstigt, däremot kan det vara intressant för er att kolla upp så att ni inte säljer er kod ifall ni tex vill återanvända den. (Så att ni inte låser er inne på att ni kodar ett helt CMS som ni kanske kan sälja igen till en annan kund i liknande utformning). |
Tack ska du ha Denkan! :)
Är det ingen här som kan föreslå ett pris (ej per timme, utan slutsumman ex moms) För att jag har redan ett pris i åtanke, men jag vill inte gå ut för djärvt, eller för lågt! |
Juste, jag glömde nämna det: Koden får INTE återanvändas av oss, att de får koden är kanske inte så jätte konstigt, men de vill ha den väl dokumenterad och den får som sagt inte återanvändas av oss.
|
Herkules, ja det är lite varning det :)
Så om ni nånsin skriver kod som ser liknande ut så kommer ni att få problem. Det låter som en klausul ni skall låta en jurist eller liknande titta på. |
[QUOTE]Är det ingen här som kan föreslå ett pris (ej per timme, utan slutsumman ex moms)
För att jag har redan ett pris i åtanke, men jag vill inte gå ut för djärvt, eller för lågt![/CITAT] Inte utan bättre kravspecifikation. Låter ju som ett stort projekt och får ju kosta därefter. Lättast är väl att beräkna del för del, t.o.m funktion för funktion om ni kan. Marginal är viktigt (som tidigare sagts). Tycker inte ni ska vara rädda för att priset låter högt. Ni bör ju bli sittandes några månader, som jag har uppfattat det. /EDIT Ska de köpa "koden" (tekniken) från er så ska det kosta rejält! |
sant, grazzy... Men hur kan de kolla upp att vi inte återanvänder koden? Är det ens möjligt? För tillfället tror jag inte vi har råd med jurist :( Jag har i för sig inte kollat upp det, men jag antar att de tar en hel del!
|
Citat:
- Ta fram en spec på hur produkten ska se ut. Var detaljerad. - Räkna ut utvecklingstiden inkl möten mm. Eftersom kunden även vill äga källkoden så ska ni räkna med moduler mm som ni har tagit fram tidigare i priset. Notera att ni även ska äga källkoden och kan använda den som ni behagar. - Sätt ett pris på ändringar som kunden vill ha under tiden som ni utvecklar produkten. Det kommer garanterat att inträffa. All förändring från kundens sida förflyttar "deadline". Få alla förändringar skriftlig. - Förmodligen vill dom ha två olika skydd. Ett om ni inte är klara i tid. Där kan ni spec en summa per förseningsdag/vecka/ månad och att dom har rätt att bryta avtalet utan kostnad om ni är försenade en viss tid. Sätt ett max tak tex 50% av den totala ordersumman. Notera att om dom är orsaken till förseningen ska detta inte gälla tex att ni inte har fått material/information av kunden i tid eller om dom har ändringar under utvecklingstiden. Inte allt för ovanligt att man får vänta på kunder. För en logg på detta. Även om kunden är trevlig i början så vet ni aldrig vad som händer mot slutet. Skriv upp tex när material/information ej har kommit i tid och att detta kom två dagar för sent. Det andra är om er produkt efter leverans inte uppfyller kraven och det blir stillestånd. Där ska ni först och främst ha en egen försäkring vidare ska ni sätta ett max tak på denna summa. - Ta en viss summa i förskott. Samma sak vid tex delleveranser. Källkod överlämnas först efter full betalning. Även om dom är stora betyder det inte att dom är bra betalare. - Våga vara tuff! Lycka till ! /Janne |
Citat:
Japp, vi kommer nog bli sittandes ett bra tag, vi räknar med två månader eftersom det inte blir 100% heltid. Är det rimligt, eller det kanske till o med är för kort tid? Bör offerten innehålla styck pris? Alltså pris per funktion? T.ex. 1 st gästbok X kr Dokumentation X kr? Eller är det lite väl detaljerat? |
Janne >>
Tack för tipsen! Med försäkring, menar du företagsförsäkring? Det där med förskott blir nog svårt, eftersom en tredje part är inblandad! Vi har inte direkt kontakt med den slutliga kunden, men det är trots allt de som kommer att ställa krav via ett annat företag. Lite invecklat, men priset ska trots allt baseras på slutkunden! |
Citat:
Citat:
Det är bra för att kunden ser vilka delar som tar tid och därför kostar pengar, samt att många kunder blir förblindade av paketlösningar. "Utveckla en e-handel till mig, det ska väl inte vara så avancerat?" Jaha... vad ska den innehålla då? :blink: /EDIT: Haha, citat-funktionen ville inte som jag. Fixat, hoppas jag. /EDIT2: Citat:
Viktigt att alla parter vet vad som gäller för vem. |
Jo sant, det där med paket funkar inte! =/
Vad tycker du om tiden, får det ta så lång tid? Det är trots allt rätt stort projekt, allt måste ju byggas från grunden! |
Ansvarsförsäkring med rättsskydd är att rekommendera alla som jobbar som konsulter/programmerare/whatever.
Annars är det tråkigt att bli stämd på 20 miljoner för att ens mjukvara orsakade intäktsbortfall, downtime, whatever. Finns inget inbyggt skyddsnät för företagare, som för privatpersoner, så det gäller att köpa sig sitt skydd. |
Hos vem ska man skaffa "Ansvarsförsäkring med rättsskydd"? Vad kostar det?
|
Lägg in i offerten att delfakturering sker typ varje 14 dag med summa X kronor exkl moms.
Ser jag alltid till att jag ha i mina stora offerter ( nått liknande iaf ) bra att ha som säkerhet så man vet att pengar kommer |
Skaffa det hos ett försäkringsbolag typ Länsförsäkringar (där jag har min).
Kostar väl runt 1000-1500:- och uppåt beroende på massa olika faktorer. |
Citat:
/Janne |
Jag tycker till att börja med att det låter som att kunden vill ingå ett avtal som är negativt för din del - förmodligen är det bättre att tacka nej till uppdraget.
Med tanke på skadeståndsanspråk och liknande bör offerten hamna på ett par miljoner om allt ska skrivas från scratch och inte får återanvändas. Å andra sidan är det inte rimligt att ni inte ska få återanvända er kod om ni så önskar. Min personliga åsikt är att det är för stora risker involverade. |
jonny >> Håller med om att kraven är lite skumma, om koden inte får återanvändas stiger priset ordentligt!
Jag har ännu inte rätt ut exakt vilket ansvar vi har, som sagt, det finns en trejde part inblandad, så jag vet inte riktigt om kraven är från slutkunden eller från vår tredje part (alltså vi är "underleverantörer" i princip)! Men tack för ALL hjälp och alla tips! tack! |
Ett par praktiska tankegångar från min sida:
* Vem betalar fel i det avseendet "du bad att få denna funktionen men du blev inte riktigt nöjd med hur det fungerar" och det måste göras om. Är det kunden eller tillverkaren som har gjort felet? * Vem betalar fel i det avseendet "du gav oss en mall, vi följde den men något gick snett på vägen" och det måste göras om. Är det kunden eller tillverkaren som har gjort felet? * Skadestånd. Kunden kanske kommer lägga ett antal hundratusen eller miljoner på projektet. De måste då veta att leverantören verkligen levererar - i tid och på rätt sätt. Genom att ha en skadeståndsklausul kan de bryta ingånget kontrakt och kräva er på skadestånd om ni inte levererar det i tid och/eller så som de vill ha det. * Programvaror/utbildning/möten osv. Ni kan behöva införskaffa specialprogram, klarar er datorutrustning av dessa program? Kunden kommer inte betala, utan de kommer säga "Vi vill att ni gör det i xxxx" och då skall ni göra det i xxxx. Kunden kanske kräver att det skall fungera på deras system än, är erat och deras system mer än 100% kompatibla med varandra? Ser det likadant ut på deras skärmar som era. Vilka os/browsers etc använder kunden och deras användare/kunder. Kör ni enbart med IE så kan ni ge er sjutton på att de har en hel uppsjö av browsers som ni aldrig ens har hört talas om. Ni måste testa alla så det fungerar på alla. Detta betalar normalt sett inte kunden för, de förväntar sig att ni gör en produkt som fungerar för alla. När det sen gäller möten, tar ni betalt för dem? Om mötet består i att ni blir uppkallade för att ni har gjort något fel, så kan det vara känsligt att ta betalt såväl för mötet som rättelsen, för felet var ju erat. Att bara specifiera 500 timmar á 600 kr duger inte, de vill veta exakt vad de betalar för. Det hade jag velat. Man kan lätt lockas av de stora pengarna, men tänk också på att de har gott om pengar att stämma skiten ur er om ni inte kan leverera. Ni är så små att ni kommer att sitta i deras grepp, de styr er. Ni har inte något att sätta emot. Om jag vore er, så skulle jag fundera på om ni verkligen kan klara av det. Skulle det funka så har ni fått en stor kund som ni kan använda som referens. Skulle det inte funka, så är ni körda. |
TACK hedberg >> Väldigt bra tips!
Vi kommer kolla igenom det mer nogrannt idag! |
Angående skadeståndskrav, se till att ha en bra företagsförsäkring med tilläggsförsäkring för tekniska konsultjobb.
Räkna med att testning och dokumentation tar minst lika lång tid som utveckling. Var skitnoga med att speca allt till kund, kunden kommer annars att kräva en massa extra... edit: hmm missade kommentarerna om försäkring på s.2, |
Jag hade nog dragit på med 80 000 kronor eller mer.
Är det ett stort och välettablerat företag så betalar dessa detta. |
Hehe.
|
Om någon undrar, så har vi tackat nej till uppdraget.
=/ Zn4rK>> Jo, det var ungefär det vi kom fram till (priset).... |
Citat:
det är ett väldigt bra skrivet avtal.. har själv funderat på att använda det.. men är det ok att bara göra det? Jag menar, det är trots allt ett verk av en advokatfirma osv.. |
Jag har för mig att det var framtaget just för mindre webbproduktioner, och en googling på ”hamit 99” bekräftar det.
Citat:
|
Till er som använder detta avtal.. jag har ett par frågor...
jag antar att ni använder avtalsmallen oc skickar med avtals klausulerna som bilaga.. utöver det så skickar ni med offerten och en specifikation, antar jag iom att det är vad som rekommenderas i avtalet. fråga: vad skriver ni i specifikationen, och vad i offerten... iom att det ju känns som att offerten och specen skulle kunna vara samma dokument. // björn |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson