![]() |
Någon som kan tipsa om bra VPS-hosting. Vet att Spray erbjuder men att varningstecknen lyser röda-röda-röda
|
För att kunna ge relevanta förslag så måste du ge lite mer bakgrund till vad du är ute efter. Vad är "bra" för dig?
Är det i Sverige, Europa eller världen du kan tänka dig VPS? Det finns mängder av olika VPS-lösningar på samma sätt som med serverlösningar. Vilka andra delar är viktiga, dvs vad är du ute efter? Mycket hårddiskplats? Mycket bandbredd? Liten pingtid/kort route? Vilket OS är du ute efter? Specificera något så kanske någon kan ge dig konkreta förslag vilket verkar vara vad du är ute efter? |
aleborg.se erbjuder det, har inte själv provat men är oerhört nöjd med dem på andra paket.
|
Citat:
|
Tja, eftersom jag är öppen för det mesta med inställningen att jag lär mig, så... I grunden är mina Unix/Linux kunskaper ganska nära nollstrecket, så finns det bra (och hjälpsam) support är det bra, annars får jag förlita mig på befintliga kontakter. Mao inga speciella krav på OS... Utrymmesmässigt behövs 4Gb eller mer och 40Gb bandbredd. Det kan tyckas "onödigt" att skaffa VPS för detta isf vanlig hosting, men jag tar det som ett lärande oxå ;)
Har dessutom varit inne och läst lite på Sprays VDS-support. Mest verkar det vara önskemål om reboot. Någon här som testat deras lösning? |
Jag har utrett ett större antal VPS-lösningar då jag för en tid sedan köpte in mig i en extra lösning. De enda svenska som jag hittade vilka har en lösning som verkar mer eller mindre vettig är www.prq.se. De erbjuder VPS-lösningar i form av "Virtuella servrar" som kör User Mode Linux (UML). De kör dock Debian som standardinstallation och inte t.ex. Fedora Linux som annars är vanligt.
Lycos VPS kändes inte riktigt seriös nog för min del men kan ju hända att någon annan har goda erfarenheter. Denna bedömning gjorde jag endast utifrån forumet och deras utbud som jag tittade på så de kan ju trots allt ha en bra lösning att erbjuda. I övrigt tittade jag på lite olika lösningar, både i USA och i Europa. PowerVPS hade en ganska lockande lösning som skulle passat mig bra ivf. De har enligt de utlåtanden jag hittat relativt bra rykte bland sina kunder. Däremot kände jag att fördelarna med att ha servern i Europa, med allt vad det innebär gällande kort route och liten pingsvarstid. Burst.net har flera olika VPS-lösningar. Verkar främst vara fördelaktigt om man vill ha många IP-adresser och en hel del bandbredd. Paketen passade dock inte mig och därför utredde jag aldrig ens var de har sina serverparkar. EuroVPS finns tydligen i Nederländerna, Tyskland och USA. Min uppfattning var att de var ett reellt alternativ som jag då alltså övervägde. Bytemark var också ett intressant alternativ eftersom de finns i UK. BudgetDedicated är ett holländskt företag som jag valde tillslut. Det som talade för dem var bl.a. att de erbjuder ett stort utbud av olika Linux-distributioner, mycket snabb support (också via ICQ/MSN) samt möjlighet att helt skräddarsy sitt paket. Däremot är de dyra gällande bandbredd, men pingtiden var relativt (i jmf med USA) helt OK samt att jag fick en överföringshastighet gentemot dem på drygt 1Mbit/s gjorde att jag var beredd att betala lite extra för det. De tillhandahåller även en specifik (deras egenutvecklade) kontrollpanel för att t.ex. ("hårt") reboota VPS:en om så skulle vara nödvändigt. Nu har jag inte varit hos BD speciellt länge än (ca 1 mån), men min erfarenhet hittills är mycket god och fick väldigt bra respons från supporten under tiden vi utredde ett "bandbreddsproblem" mellan dem i Holland och mig i Sverige (som numera är löst och berodde på en trasig nätverkskabel =). En annan sak som gjorde att jag redan från början fick mycket bra intryck av dem är att man kan göra en testbeställning av den ungefärliga konfigurationen man önskar på sin VPS. Denna testbeställning konfigureras och sattes upp utan kostnad och ger möjligheten till att testa deras lösningar under 24 timmar. På så sätt kan man t.ex. testa verkliga överföringshastigheter och liknande eftersom det är densamma servern som sedan uppgraderas vid en eventuell slutlig beställning. Nu ser det kanske lite partiskt ut eftersom jag skrivit mest om BudgetDedicated och talar gott om dem. I och med att jag slutligen valde dem vet jag också mest om dem och kan därför uttala mig mest kring det. Min utredning kan man nog anse helt opartisk just eftersom jag själv var ute efter den bästa lösningen (för mig) och BD kvalificerade sig då högst. Vad som är bäst för dig kan ju som sagt vara något helt annat. Beror helt och hållet på vad du är ute efter. |
Bra genomgång!! Ska kika på dina alternativ och fundera vidare.
|
Marcus och N!clas,
Hur har det gått för er? Är själv i valet och kvalet för VPS. Är dock lite osäker om kapaciteten i de olika low-end paketen kommer att räcka. Visserligen kan man börja lågt och sen uppgradera utan större problem men då kanske man ska satsa på en dedicerad server. Har försökt bilda mig en uppfattning både här och på webhostingtalk men jag tycker det är svårt att få grepp på vad jag kan förvänta mig. Marcus, vilken konf kör du och vilken belastning har du på din VPS? Kör du dynamiska sajter eller kör du din VPS mest för utveckling. N!clas, Har du hittat något passande? Kanske kan du dela med dig av erfarenheter? |
Citat:
Jag var själv relativt osäker på mina hårdvarukrav när jag valde VPS men efter att framgångsrikt ha användt mig av det på ett ställe så utökade jag även till ytterligare en. Citat:
men kan iaf nämna att en av dem ligger på en transfer runt 10GB/mån och ca 1,3 miljoner hits per månad. Sidorna är dynamiska i form av att PHP samt MySql körs på den (och mmcache). Den andra VPS:en använder jag främst för utveckling och kan därför inte säga så mycket om hur den svarar upp till kraven eftersom den är relativt väl tilltagen i jmf med vad som körs på den. Citat:
Som sagt, det är väldigt lätt att uppgradera VPS:er vilket görs på någon minut inklusive reboot så fort du fått tag på supporten. Själv tycker jag nog att det kan vara värt att utvärdera en VPS under en månad eftersom du då kan bespara dig en högre löpande månadskostnad om det skulle visa sig leva upp till dina krav med en VPS. |
Jag använder mig av http://www.servint.com, funkar riktigt bra. Servint är inte billigast men har ett extremt bra rykte, de har funnits i mer än 10 år och har rutin. Supporten brukar svara inom 1 min på e-post oavsett tidpunkt. De fixar också alla små problem man har. Finns även ett bra forum för alla deras kunder där man hittar många lösningar.
Så kan inte annat än rekommendera dem. Servrarna ligger i USA så pingtiderna är runt 120-130ms vilket är nackdelen. |
Citat:
En fördel som jag tänkte på som kanske kan väga upp pingtiden är väl att servrarna inte är så belastade på de tider vi svenskar är aktiva. Har du märkt av detta? Har inte tänkt köra en gameserver så ping är väl inte så kritiskt, eller är jag ute och cyklar? Marcus, tack för dina tankar! Gav mig lite råg i ryggen ;) |
Citat:
För webbtrafik är det nog relativt ointressant med just pingen (inom rimliga gränser). WN.se som ligger hos ev1 verkar ha en pingtid på 167ms för mig och jag upplever inte sidan som direkt långsam. |
Citat:
Arbetar också med ssh, inga problem där heller. Har varit kund hos Servint i ca 8 månader och aldrig haft några problem med dem. Har jag tex kompilerat om apache/php och något blivit fel så har de hjälpt mig kompilera enligt mina önskemål. Betalar räkningen via paypal och får varje månad fakturan hemskickad via snigelpost utan kostnad. När det gäller belastning osv så har de väldigt bra koll på det. När det gäller belasting och så har jag inte märkt av några problem. Givetvis gynnar tidsskillnaden oss här i Sverige då kunderna till största del är placerade i USA. Något som är extremt skönt med VPS är att man kan fixa apache och php precis som man vill ha det. Men den största fördelen är nog ändå mySQL konfiguration, finns extremt mycket tid/prestanda att hämta med en rätt konfigurerad mySQL installation, speciellt för databasintensiva webbplatser som forum och annat. Jag kapade runt 70% av tiden det tar att generera sidor till en av mina webbplatser genom att ändra lite i mySQL config-filen. |
Har inte kommit längre. Kikar lite på dedikerad, men när man inte kan Unix/Linux själv så... Funderade på om man kunde slå sig ihop med någon som har liknande behov o dela på en server, men har inte kommit längre där heller... Tänker för mycket - eller för länge?
|
Citat:
Annars finns det ju även diverse datafirmor som tar på sig dyliga uppdrag vilket kanske är att föredra eftersom man då får en personligare kontakt med den som underhåller servern. Samtidigt behöver det förmodligen inte bli så mycket dyrare. |
Har läst lite på WHT om FastServerManagement, Acunett, Rack911 mfl och antar att det är den typen av hjälp jag behöver. Visst känns det trist att inte kunna själv, men på nuvarande hotell har jag ju ännu mindre koll....
Någon här som testat eller har andra förslag på företag med liknande service? |
Jag är mycket intresserad av en VPS nu och har tittat runt lite. Både PowerVPS och Servint har ju fått bra kritik på olika forum, men då jag har Adsense på mina sidor är jag tveksam till att ha servern i USA (eller spelar det ingen roll?).
Hur som helst så verkar EuroVPS vara ett vettigt alternativ. Någon som har något vettigt att säga om dem..? Kan man på nåt sätt kolla hur deras ping-tider är mot USA (varifrån många av mina besökare kommer från..) |
Skrev lite i tråden tidigare och tänkte nu dela med mig av mina erfarenheter.
Efter en hel del funderande och jämförande valde jag till sist slå till och prova VPS. Steget från webhotell till egen server var för stort för mig. Så VPS kändes som ett bra alternativ. Valet stod mellan ServInt och PowerVPS. Varför jag fastnade för dessa företag var framförallt den positiva kritik dom fått på WHT. Support, prestanda och pris är i stort sett likvärdigt. Helst hade jag sett att servrarna fanns i Europa då de flesta av mina besökare är från Sverige. Men på den punkten fick jag göra ett avsteg då min budget inte är obegränsad. Placeringen har dock hittills inte vållat några problem. Ok, lite längre ping är det men inget man märker av när man surfar in på sajterna. Valet föll till sist på ServInt, ett val som jag inte ångrat. Supporten svarar snabbt och korrekt. I första hand försöker dom hjälpa en till informationen i andra hand gör dom jobbet åt en. En bra lösning, på detta sätt får man lära sig lite också. Att sätta upp VPSen var relativt lätt. Men man får vara beredd på att läsa en del om man inte har kunskapen sen tidigare. Speciellt säkerhetsdelen tar sin tid. Frågor, skriv i tråden så ska jag försöka svara. //P |
Citat:
Vilken kontrollpanel har du valt, och har du några kommentarer/åsikter om den? Är också lite intresserad av hur mycket RAM-minne du har? |
Anledningen till att jag inte valde EuroVPS var att jag inte fick svar på några pre-sales-frågor. Kan dom inte svara på pre-sales-frågor hur ska det då bli när jag är kund, tänkte jag. Men jag kanske hade otur.
Jag har ganska små kunskaper i att drifta en server, speciellt när det gäller säkerhet. Så av denna anledning är och var support en aspekt som vägde tungt. Idag kör jag på en VPS med 256MB och Cpanel. Rent minnesmässigt har jag lyckats konfa servern så att jag kan köra allt jag behöver. På VPSen ligger det 8 mindre sajter för tillfället. Så minnet är inga problem ännu. Cpanel valde jag främst för att jag har haft det när jag legat på ett vanligt webhotell. ServInt föredrar också Cpanel så det kändes som ett tryggt val. Än så länge har jag inte haft några som helst problem med Cpanel eller WHM. Personligen tycker jag att Plesk är trevligare rent grafiskt men efter att ha läst olika trådar på WHT så verkar det vara hugget som stucket så jag kör på med Cpanel. Hur har det gått för dig på PowerVPS? Hur är supporten? |
Citat:
|
Vad ligger ni på för överföringshastighet mot era VPS:er egentligen? Dvs om ni tankar via FTP/SCP? Skulle vara intressant att höra om det är ett relevant alternativ att använda för t.ex. backup-server.
För övrigt verkar http://www.eurovps.com/ ligga nere nu. Ligger även din (HenrikAI) VPS otillgänglig eller hur verkar det se ut? |
Citat:
SentensaExecutable.tar | 5248 kB | 169.3 kB/s | ETA: 00:00:55 | 35%^C Jag använder VPS:en för backup, och har inga större problem beroende på hastigheten - men jag tar inte backup på så mycket data... (Oops, server-loaden var visst lite hög just nu (~3), så det kanske inte var en helt rättvis siffra....) |
Kanske lite sent svar men här kommer lite siffror för min VPS hos ServInt
Transferred 17 786 004 bytes in 122,16 seconds (142,19 KB/s) |
Citat:
|
Någon som har erfarenhet av FS Datas VPS?
128mb ram 4 gb 30 gb trafik 2 ip 175 spänn. Helt klart jämförbart pris med de utländska. |
Kommer som vanligt lite sent med svar...
Fsdata skulle jag akta mig för efter vad jag har läst om dom här på WN. Var det inte FSdata som strular med faktureringen? Priset var helt okej som du skriver, momsen tillkommer för oss privatpersoner. Minnet måste man nog uppgradera till åtminstonde 256MB för att det ska fungera någorlunda, men även med denna uppgradering är priset rimligt. Eftersom bindningstiden är endast 3 månader kan man ju alltid chansa. Personligen har jag nu legat på ServInt i snart 4månader och det fungerar fantastiskt bra. God fortsättning till er alla! /ProjectZ |
Har kört FSdatas olika tjänster i över ett år och är mycket nöjd, kanon support och dom är ständigt aktiva.
Bara för att någon får lite strul och skriver om det här på WN så betyder inte det att företagets tjänster är värdelösa. Tro inte på allt ni läser! |
Jag är också sugen på FSDatas tjänst den som Tobab sa.
Jag väntar telefonsamtal ifrån dem imorgon där jag ska fråga ut dom lite om deras olika tjänster. Det som jag är väldigt nyfiken på vad dem kommer svara är reversen (fråga inte varför så tar du inte skada.) Jag aktiverade också ett testkonto på BudgetDedicated idag för att testa deras tjänst, då jag såg att chansen fanns. De stog på sidan att de skulle ta ~5min att köra igång testservern vart jag mycket glad (då den är 7dagars test med max 1GB trafik) men efter ca 2timmars väntande fick jag nog och slängde väg ett mail och fråga vad som hade hänt. De tog då ca 1timme och 40min så fick jag svar, och servern var uppe. Med tanke på att klockan då var 23:00 så var jag inte så missnöjd, för fel i systemet kan alltid hända med aktivering av VPS, (då jag själv har arbetat med det). Jag har suttit och testat lite nu i några timmar och känner att de funkar ganska bra, deras priser är inte allt för farliga och deras support svarar sent på nätterna, det är ett stort plus enlig min mening. Så nu är de bara att vänta på FSData ska ringa och svara på mina frågor, och om dom inte kan överträffa BD så är valet ganska lätt. |
Intressant! Jag jämförde kostnaden och det är ju ungefär samma pris på BD och FS Data. När det gäller BD finns det någon kontrollpanel? Fortsätt gärna tala om hur det går i ditt val...
|
Kontrollpanalen på BD är väl bristfällig, vet inte riktigt om man kan kalla de kontrollpanel heller.
Vet dock inte hur de blir när man upgraderar sig, om man får tillgång till nått annat då. Annars är de inte svårare än att installera en egen kontraollpanel. För den du får med kan du göra en Ctr-Alt-Del... Reset... Start..... Så sånt finns. Väntar fortfarande på att dom ska ringa, så jag återkommer med mera info därifrån.. |
Jag har nu fått lite svar ifrån FSdata, och vill då dela med mig av informationen som jag fick, då folk kanse är intresserade att se priser, detta berör FSDatas VPS tjänst.
Citat:
Men annars ser de riktigt bra ut, så FSData har fortfarande en liten chans att ta hem rollen som min VPS distributör ;) Mera info kommer senare skede när jag har bestämt mig. |
Här hittade jag ett alternativ till:
http://www.powervps.com/webmin-vps.php Fördelen som jag ser det är att där ingår backup och 100 gb trafik. Det fick man ju betala extra för hos BD (1 gb får man). Man betalar per månad, ingen bidningstid och ingen startavgift. Det är en djungel... |
Jag slog fast vid PowerVPS.. Dom var billig, dom hade bra tjänster och jag har läst bra om dom. Så nu är de försent att dra sig ur :P
Eller nja, dom hade ju 30dagars återbetallnings rätt så. Men nu är de klart allefall :) PS. Deras jäkla support var inte seg, 3min att svara på ett sale mail.. |
Jag använder powervps och deras support är hyfsat snabb lite beroende på vad klockan är. Däremot är den INTE speciellt kunnig när det gäller Win2003 server och de program som de skickar med PLESK. Noll hjälp där.
En annan nackdel är att alla schemalagda omstarter sker mellan 7 och 11 på förmiddagarna (vilket är natt eller väldigt tidig morgon för dem). Sånt man får leva med om man hyr vps i usa. |
Ja jag har haft lite problem med dom just nu efter beställning :(
Men jag hoppas de kommer lösa sig, dom har haft lite tekniska problem med deras VOIP tjänst så dom inte har kunnat ringa utlandet. Och där med kör de lite ihop sig med deras kontroll av att man är den man är. Men jag tog kontakt med dom via deras Livesupport på sidan och dom ska ta tag i de sa han. Så vi får se imorn om de har kommit. |
Ok, ja den där telefonverifieringen var en annan historia. De ringde på min mobil när jag stod i en smärre snöstorm och jag hörde knappt vad han sa, delvis beroende på att deras VOIP hackade men mest pga. vinden. Hehe.
FYI: Deras support kommer att vara nere under förmiddagen idag för de ska "renovera" sina egna servrar. Du kanske har fått mail om det du med. |
hehe jag snackade med dom igår via livesupporten och han sa att deras VOIP server hade problem att ringa utlandet, så att dom i huvedtaget kom fram till dig (om de var igår du beställde villsäga) är ju ett under ;)
|
Jag ringde supporten 05.00 imorse och det var inga problem med aktiveringen. Jag hade under natten fått ett mail att de inte ville ringa p.g.a tidsskillnaden eftersom det ju var natt här och att de skulle återkomma lite senare. Väldigt seriöst! Inga problem att komma fram via telefon och livesupporten. Jag är helnöjd så här långt.
|
Hejsan
Power VPS har fått bra kritik men finns det andra som är kanske bra att rekommendera?? =) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson