![]() |
Okej, jag ville bara visa hur ädel jag är :D
Såg en utmärglad humla kravla runt på mitt golv och jag kunde bara inte låta den va, så jag la den på gräsmattan och matade den med en blöt sockerbit. Humlans snabel började direkt käka och fortsatte med det ett långt tag. Jag hoppas att den överlever :) http://www.modellbilder.se/tmp3513/0007---050513.jpg |
Dagens insats för djurriket :)
|
Verkar vara in jävligt bra kamera du har, och ett skitigt golv, titta på allt damm han har på ryggen :)
|
Citat:
Angående damm så är det meningen att pollen ska fastna på ryggen, så de flesta humlor är rätt skitiga.. men du kanske inte tittat så noga ? :P |
Hjälte! Du är värd en bi-roll i Ett med naturen! ;)
|
Citat:
Måste berömma dig för insatsen också, mycket fint gjort =) |
Som tjej och djurvän måste jag säga att det var det gulligaste jag hört på länge :)
|
Citat:
|
Citat:
|
När jag kom hem förut gick det omkring en duva i lägenheten, jag blev livrädd!
Slutligen efter mycket om och men fick jag försiktigt vallat ut den lilla duvan på balkongen. Problemet är att nu sitter den bara där och ser rädd ut :( Thomas |
Ge den en våt sockerbit? :)
|
2 bifogad(e) fil(er)
Här är Duvan.
Thomas |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Tillslut åt duvan!
Problemet är att jag inte kan ha balkongdörren öppen längre, då jag misstänker att den kommer gå in i lägenheten igen direkt när den får chansen. En gång är ingen gång tror jag inte gäller duvor! |
Va duktiga ni är :) Gäller att hjälpa djuren för i nästa liv kan det vara ombytta roller :)
|
Citat:
|
Jag vill bli kanin, med tanke på deras sexualdrift :) :) :)
|
Nämen, vilken hjärtevärmande tråd! :) Fina foton också.
Vet inte om jag borde förstöra den här tråden... men jag ska berätta nåt hemskt som hände hos mig. Det var vinter, men jag hade ändå en liten springa öppen i ett fönster för att vädra. Min katt var där tillsammans med grannens katt, och på kvällen när jag kom hem från jobbet hittade jag lägenheten i kaos. Soffbordet var vält, blomkrukor nedrivna m.m.. Kattslagsmål trodde jag, men sen hittade jag lite fjädrar och ben och fattade vad som hade hänt. En fågelstackare hade tagit sig in till värmen och sen hade det varit klappjakt genom lägenheten, vem vet hur länge. Kraken, vilken mardröm att vara instängd i en liten lägenhet med två katter! Usch, än idag mår jag dåligt när jag tänker på det. ~ Helena |
Roligaste läsningen och trevligaste bilderna på länge här på WN (syftar på humlan).
Keep up the good work soldier :P |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Om den är kvar om en timme måste jag nog börja fundera på hur den skall bo över natten. Nu har den fått 3 portioner bröd så den äter som 17, det är ju ett bra tecken förmodligen. Thomas |
Update: Humlan är borta och har troligtvis flygit iväg! Den kunde inte röra sig när jag tog hand om den. Om ni missade det på bilden så ser ni att den stödjer sig mot ett grässtrå för att lättare komma åt sockret :)
|
Citat:
Förmodligen kommer chocken att klinga av och duvan flyttar på sig, men försök inte själv kasta ut den från balkongen, då svimmar den nog i fallet. |
Jag tror också att det ska ordna sig med duvan. En tänkbar anledning till det konstiga beteendet är att den är sjuk, men med tanke på hur duktigt den äter verkar det osannolikt. Gissningsvis har den råkat ut för något, t.ex. flugit in i ett fönster, fått sig en törn av en bil eller likn. och får den bara vila sig blir det nog ordning, får man hoppas.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Citat:
Nu har jag med hjälp av 2 kompisar och några öl lös problemet med temporärt-boende för natten, det är risigt väder här i Thn och duvan sitter ju bara still. Mina år i byggnadsbranschen har slutligen givit utdelning. Citat:
Thomas |
2 bifogad(e) fil(er)
Inflyttad och på g att äta första måltiden inomhus.
Thomas |
Det kanske är en brevduva? Kolla om han har ett brev runt foten :)
Det kanske är det första spamet med en brevduva....... spamare hittar alltid på ny sätt..... |
Ha ha! Men seriöst, det skulle faktiskt kunna vara en vilsen brevduva. Jag tänkte också på det förut. Brevduvor är inte en särskild art, som man skulle kunna tro, utan samma som de som man ser överallt. Den kanske har flugit vilse och var helt utmattad. Sött att hon/han har flyttat in i kartongen. :)
|
2 bifogad(e) fil(er)
Halv 12 och jag tror den kommer spendera natten här hos mej nu.
Den har kommit i ordning, ätit lite, även det man gör efter man ätit och den ser ut att sova ibland mellan varven. Ett vaket öga ser att den är förhållandevis aktiv när jag inte är på plats så den är inte helt obekväm med omgivningen. |
Citat:
Nu behövs bara en webbkamera och du har en given succé för en webbsajt och räddar den här tråden tillbaka till topic ;) Glöm inte Paypal där folk kan donera pengar så Dufvan (eller vad den nu heter?) får chans till lite kabeltv, laxmiddag och annan lyxx.. :) |
Sen berättar fågeln för sina vänner och så blir det som på min balkong :) Alltid fåglar där som skriker när talriken är tom :)
|
Citat:
Skämt och sido, jag tror den har varit med om nåt som gör att den är förvirrad (Fredag den 13:de ... uhhh), dock såg den helt okey ut rent fysiskt när den promenerade runt i lägenheten. Att jag sedan förpassade den till balkongen var mer eller mindre utan invändningar. Jag har iofs bara sett den med vingarna ihopfällda så eventuellt kan det vara nån mindre skada som gör att den inte vill flyga om den inte måste. Iom vattnet, brödet och huset har jag vunnit pluspoäng, vi håller på att bygga upp ett förtroende för varandra. Förut kunde jag inte gå ut på balkongen och kolla till duvan utan att hon/han sprang iväg till ett hörn. Nu iom huset kan jag tom rikta ficklampan på henne/han när jag gör mina rutin-enliga kontroller att duvan är okey, utan att hon/han blir rädd. Hon/Han fortsätter helt enkelt att pyssla vidare som vanligt även om jag är där. Ingen bild denna gången, då väcker jag säkert duvan med blixten, men den är kvar än. Om den mot förmodan är kvar imorgon när jag vaknar måste jag få en fågel-kunnig att ut från bilderna könsbestämma duvan, sedan måste ett bra namn fram. Jag vaknar iofs inte så tidigt och om den får softa i huset över natten, sova lite och slappna av! Så är den förhoppningsvis okey imorgon när solen går upp, och då sover jag fortfarande garanterat. Thomas |
Haha! Att Thomas kunde vara så ödmjuk hade jag inte den blekaste aning om! :D
|
Duva.se är ett bra namn!
Domänen är ledig dessutom :D |
Den skall jag regga och sälja dyrt hos ni-vet-vem. Det kostar att våra djurvän på internet!
|
Citat:
Har läst lite och det verkar ut ifrån beteende och utseende vara en tjej-duva. Utöver det verkar hon inte ha några symptom att ha krockat med nån ruta eller liknade livshotande skada. Lite andrum i en lugnt miljö samt lite vatten och mat så blir det nog som med Micke04's humla, dvs hon sticker när hon repat sig. Nu sten-sover hon i huset 02:47 och det är kolsvart ute så allt verkar vara frid och fröjd. För er som missade google's Pigeon-Rank är det ju passande att tipsa om det, nu när eventuellt Quality Unlimited har inte ett kluster men väl en "Pigeon" som resurs närmaste timmarna ;) Thomas |
2 bifogad(e) fil(er)
Nu börjar det ljusna och kompis-fåglarna i närheten har vaknat till och kvittrar för fullt. Duvan valde att stanna i sitt temporära härbärge över natten.
Av fotot att dömma verkar allt ha fortlöpt enligt planerna och lite regn samt blåst osv skall inte stört henne nämnvärt. Ryktet säger att hon eventuellt iom sitt runda bröst kan vara gravid och pga det inte vill flyga om hon tycker allt är okey! Humn hur skall detta utveckla sig!? Har duvor några flygande fiender som kan ta sig in på 3:dje våningen i ett hyreshus? Det är mellan 10 till 12 meter nere till backen, och man kan inte se henne från luften så länge hon är i huset. Men skulle hon gå ut och gå omkring på balkongen bor jag högst upp så det är fri sikt för eventuella luftburna rovdjur. |
Det är väl knappast någon risk att en falk kommer och äter upp henne iaf. Läste om brevduvor i Ny Teknik (om jag inte minns fel) häromdagen. Brevduvor användes ganska flitigt under andra världskriget, och likaså falkar som jagade fiendens brevduvor.
|
Citat:
Thomas |
Underbart off-topic!!
|
Citat:
Nä men helt seriöst så tycker jag att du är väldigt snäll mot duvan, betvivlar att någon annan här på WN skulle gjort samma sak om de hittade en duva i lägenheten... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson