![]() |
Jag har en öppen fråga till TradeDoubler.
Tonerbutiken ligger med obetalda fakturor som förfallit i feb, mars, april. Flygcentrum/Flygvaruhuset har obetalda fakturor som förfallit i mars och april. Finns säkert andra program som jag inte är med i där betalningen också är ordentligt sen. Hur kommer det sig att företagen kan skita i att betala fakturor i 3 månader utan att några som helst synliga åtgärder vidas? Jag har förståelse för att företag kan vara sena med enstaka fakturor då och då, själv är man väl inte heller en ängel, men när det börjat gå 2-3 månader så undrar man varför företagen får ligga kvar på TD. Det är vi affiliates som blir hårdast drabbade av detta. Inte nog med att betalningsprocessen är utdragen redan som det är nu, nu ska man även vänta 2-3 månader extra på företagen gör rätt för sig. Ta tonerbutiken som exempel, försäljningen genererad i jan, fakturerat för betalning till sista feb. Skulle ha varit hos affiliates i mitten på mars. Fakturan är inte betald idag vilket troligen innebär att det inte blir en utbetalning för detta nästa vecka, alltså tidigast mitten på juni. Är det rimligt att man som affiliate ska vänta ett halvår på sina pengar? Tacksam för svar... PS. Inga föreläsningar om förbetalda program tack, utan jag vill veta vilka åtgärder som kommer vidtas för de som inte betalar. |
Steg 1 är väl att upprätta en svart lista över affiliateprogram som inte betalar här på WN tex.
|
Jag tror tyvärr inte en svart lista får så stor genomslagskraft. Jag tror att åtgärderna måste sättas in hos TD. Ett pausat program skulle garanterat få fart på betalningsviljan för vissa program.
|
Jo, jag tänkte väl mer den svarta listan som påtryckningsmedel mot just TD... inte så bra publictet för dem att det ens finns en sådan lista.
|
Hej,
Tack för din påminnelse! Trots att vi bevakar detta noggrant visar det dig nu att det har brustigt i våra rutiner. Normalt skickas fakturan till Inkasso en månad efter betalningen är förfallen och i samband med detta stängs även programmet ner. Att programmen inte betalar i tid drabbar oss lika mycket som de drabbar våra annonsplatser då vår betalningsmodell ser ut som den gör. Som konsekvens av din kritik kommer vi nu att förkorta processen och även vara mer noggran i uppföljningen. Även om du redan känner till detta vill jag understryka att vi är mitt uppe i en process där vi övergår från vanlig fakturering av våra kunder till just förbetalning. Projektet är mycket omfattande och tar därför tid, men vi arbetar på det och räknar med att merparten av våra kunder har övergåttt till förbetalningsprogram under hösten. Kravet på samtliga nya kunder som läggs upp är att vara ”prepayment”. Anledningen till att vi genomför förändringen är just att affiliates ska få betalt snabbare, och när det är gjort kommer problem som du nämner inte att uppstå. Mvh Anna TradeDoubler Support |
Tack för ett svar av en person som är insatt i verksamheten!
Jag har google idag men letar efter alternativ. Det är bäst för mig att vänta till hösten med andra ord? |
Hej Anna!
En vecka ha gått och inga pengar från Tonerbutiken, inga pengar från Flygcentrum och inga pengar från Flygvaruhuset... Och det värsta av allt är att alla program är fortfarande aktiva! Känns fel att man ska bojkotta dessa program själv för det känns som om jag själv förlorar mest på det, men det finns tydligen ingen annan utväg. |
Citat:
Själv har gjort om ett par sidor där jag har tryckt rätt hårt på Flygvaruhuset tidigare, vilket är tråkigt för jag har haft en bra utdelning men om dom inte kan betala sina fakturor i tid så vll man inte supporta dom längre. Känns tråkigt när man har genererat försäljning åt dom på 200-300kkr/mån och dom inte gör rätt för sig. Men det råder ju inte brist på andra resesäljare så det är väl bara att byta ;) //Björn |
Jodå, flygcentrum och flygvaruhuset är samma företag. Hade det varit nått annat reseföretag hade jag dumpat dom direkt med flygcentrum konverterar ganska bra.
Men man får ta sig tid och rensa bort dom. Om dom tappar nån mille i försäljning per månad så blir det kanske lite liv i luckan... |
Hej,
En dum fråga från en nybörjare, genererar ni flera hundra tusen via Tradedoubler per månad? Om så kan ni inte dela med er lite av er erfarenhet. Kanske fel tråd men skicka mig gärna i rätt riktning - kör ni keywords eller länkar ni bara till affiliate programmen. I min okunnighet så trodde jag att man bara tjänade några tusenlappar som bäst... Man lär sig något nytt varje dag. |
matovin : Jag antar att de menade att de genererar ordrar för företagen för ganska stora summor, den summan som man får när man säljer företagets produkter eller tjänster brukar dock bara ligga på några procent av det totala ordervärdet eller en fast summa som är betydligt lägre.
|
Citat:
Däremot finns det inga begränsningar hur mycket man kan tjäna på TD så visst kan man dra ut 6-siffriga belopp i provision, om man har en bra sida vill säga :) |
Citat:
Idag har vi den 7:e juni och en mängd fakturor från månadsskiftet är obetalda. Jag och andra affiliates hoppas att ni agerar i tid så att dessa betalas innan den 20:e juni när det är dags för utbetalning? Hur går det med indrivningen av Tonerbutikens fakturor, kan man se fram emot några pengar eller ska man anse pengarna förlorade? |
Citat:
Edit: Tycker även att en del av dom eventuella påminnelseavgifter / ränteavgifter som TD tar av ut av sina kunder ska tillfalla oss affiliates, det är lagom kul att ha XXXXX kr som ligger i "I rätt utbetalningsperiod men ej betalda fakturor av företaget" i flera månader utan att få någon kompensation för väntetiden när/om pengarna väl kommer. Låt företag som slarvar med fakturorna vara tvugna att gå över till att förbetala eller stäng ner dom! //Björn |
Jag har en från CDON och datumet är 2000-03-16 beloppet är lågt men en sån faktura borde vara betald efter 5 år tycker man.
Än har jag inte fått den åtgärdad trots att jag mailat Tradedoubler supporten flera gånger. Rätt störande att se den och ett gäng andra som ligger från början av året. |
Jag har oxå fakturor från Flygvaruhuset/Flygcentrum som ligger kvar från mars. Jag har i ett mail från TD fått besked att detta beror på att FV/FC håller på att gå över till förbetalning. Det är väl i och för sig positivt inför framtiden, men jag förstår inte varför man inte kan betala sina fakturor för det? För övrigt var det 3 veckor sedan jag fick detta mail från TD och till synes har ingenting hänt.
|
Hej Tradedoubler!
Idag har vi 9:e juni. Inga nya betalade fakturor har registrerats. Vi är många som vill ha besked vad ni gör för att driva in dessa fakturor! |
Citat:
Citat:
Citat:
Just my 0.2 / Tomas |
När man läser om förbetalningsprogramen så står det som första punkt: "* Det säkerställer att du får din ersättning utbetalad."
..vilket i mina ögon är en bekännelse att problem existerar med utbetalningar. |
Hej vänner,
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det inträffade. Pga av omstrukturering inom bolaget har arbetstrycket varit stort på vår ekonomiavdelning. Betalningarna har av någon anledning ej kommit som de skall till Tradedoubler. Svenska Resegruppens ekonomi är stark. Jag anser även personligen att detta är helt oacceptabelt. Från och med denna månad skall vi g över till en pre-payment lösning så vi i framtiden slipper denna typ av problem. Jag hoppas att ni accepterar detta och ber å bolagets vägnar än en gång så mycket om ursäkt. Om ni har frågor får ni gärna kontakta mig direkt på [email protected]. Maila mig gärna om idéer på någon kampanj vi skulle kunna genomföra för att gottgöra er. Mvh Johan Elwin |
Citat:
Nu har vi den 16:e juni, och vad jag kan se är inga nya betalada fakturor registrerade (inte för de program vi kör i alla fall). |
Citat:
Hoppas bara att dom betalar alla gamla fakturor så det hinner komma med i utbetalningen 20/6. //Björn |
Liten uppföljning ang. Tonerbutikens obetalada fakturor på TradeDoubler.
TD skrev tidigare i tråden att det brustit i deras rutiner när det gällde Tonerbutiken. Tonerbutiken har nu gått i konkurs (vilket inte var oväntat) och TD meddelar att man bestämt sig för att själva betala den innestående provisionen till de aff. som haft flera avslut (antar jag) till Tonerbutiken. Bra gjort TD! |
Även jag får ersättning från TD för TonerButikens fakturor. Stort plus i kanten till TD för detta!
|
Jag med, det får dom en fjäder i hatten för.
|
En tanke inför framtiden.
Tradedoubler borde agera snabbare mot de som inte betalar så slipper TD och affiliates drabbas ekonomiskt i onödigt stor utsträckning. Jag tycker att om fakturan är obetald efter 30 dagar så måste programmet släckas ner. TD har sagt tidigare att man ska agera hårdare så man får hoppas att TD håller löftet. |
Citat:
//Björn |
Då kan jag också passa på att lägga till ett par program där fakturan gått ut och det handlar om ett en liten slant...
Boxman Brafilm Svenskaspel Åsiktstorget Tradera Fyfyfyf! |
Hej igen,
Här kommer förklaring på läget med de företag som Blue-Eye nämner: Boxman Vi är medvetna om detta och har kontaktat dem för en tid sedan, fakturan borde vara betald inom kort. Brafilm Brafilm har gått över till prepayment och deras faktura förfaller idag (01-07-05). Detta är inget att oroa sig över då Brafilm har bra betalningshistorik i övrigt. Svenskaspel Denna faktura förföll också idag. Samma sak här som med Brafilm, Svenska Spel är generellt noga med tiderna så den fakturan blir sannolikt betalad inom kort. Åsiktstorget Se SvenskaSpel, samma situation här. Tradera Jag kan inte hitta någon faktura från Tradera som ej är betalad. Har du fakturanummer så skall jag kolla upp detta närmare. Annars är det mycket bra feedback ni kommer med, tveka inte att fortsätta med det! Mvh Calle TradeDoubler |
Jag skrev i maj här på WN om en faktura som var obetald vars förfallodatum var sista mars, så kan jag nämna att trots att jag direkt efteråt blev kontaktad av Carl Richter på Tradedoubler och där han i mailet lovade att jag skulle ha pengarna inom 6 veckor (alltså senast 2005-07-14), så har inga pengar dykt upp.
Jag anser att vi som affiliates har rätt till de påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor som tillkommer vid försenade betalningar, det är ju trots allt vi som drabbas. Tradedoubler har ju fått sina pengar via deras månadsavgifter, serviceavgifter samt exponeringsavgifter. Man kan inte slå på stora tumman och säga "Titta vad vi är bra och se hur mycket pengar vi tjänar" och sedan skita i alla dom som faktiskt ser till att deras system har kunder, alla svenska webmasters. Är det någon som vet om detta är ett problem även i andra länder där Tradedoubler agerar? |
Hej TradeDoubler,
Dags att ringa inkasso efter semstrarna? Förfallodatum i: Feb: 1 obetald faktura Maj: 1 obetald faktura Juni: 4 obetalda fakturor Juli: drygt 10 obetalda fakturor Det är löning den 19:e denna månad. Lycka till! |
Tonerbutiken har konkursat!
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson