WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   FBI jagar svensk hacker (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7850)

Tomas B 2005-05-10 12:04

Aftonbladet Tisdag 10 maj 2005

Svensk misstänks för dataattack
NASA misstänker 16-årig pojke för värsta hackerintrånget hittills

Det var en av de värsta hackarattackerna någonsin.
Den amerikanska militären, NASA och ledande internetleverantörer kunde bara hjälplöst se på när deras system invaderades.
Bytet: Programkoden till de datorer som styr internet.
Nu pekar spåren mot Sverige och en 16-årig pojke i Uppsala.

Läs mer: Aftonbladet

/ Tomas

Jawn 2005-05-10 12:59

Synd om killen tror inte riktigt han är medveten om vad han gör =/ kanske för att impa på sina polare kanske..

grazzy 2005-05-10 14:05

Synd att inte aftonbladet vet vad de skriver om skulle jag nog säga.

nomicon 2005-05-10 14:06

Citat:

Originally posted by Jawn@May 10 2005, 12:59
Synd om killen tror inte riktigt han är medveten om vad han gör =/ kanske för att impa på sina polare kanske..

Man är nog bra jäkla medveten vad man gör ifall man är 16 år.
Det är ju inte någon kille som inte "kan datorer" som "råkar" bryta sig in i Amerikanska myndigheters datorsystem. Tror snarare att han mycket väl är medveten om vad han gör och har gjort.

-Martin

patrikweb 2005-05-10 14:25

Säkert att han bara använt något hål i någon cisco router, är det väl enda som används för hålla upp internet om man läser artikeln. Sedan har han väl policy routrat trafiken han vill ha och gjort någon MIM eller helt enkelt sniffat klartext lösenordet.

När jag hör 16 år och uppsala så får jag kännsla av att jag vet vem, sedan NASA har massa gammla burkar som är lätta att ta över. Är inget märkvärdigt att ta över delar av NASA etc då det finns hur mycket skit som hellst där som går leka med.

Tomas B 2005-05-10 14:28

På NY Times första sida står det lite mer ingående om händelsen:

http://nytimes.com/2005/05/10/techno...rtner=homepage

/ Tomas

patrikweb 2005-05-10 14:38

Japp det låter mer och mer att min tanke stämmer, samtidigt som det ang Cisco inte stämmer riktigt. Det gick inte till så riktigt, men principen fungerar mycket bra.

nomicon 2005-05-10 15:02

Citat:

Originally posted by tomas@May 10 2005, 12:04
Aftonbladet Tisdag 10 maj 2005
Svensk misstänks för dataattack
NASA misstänker 16-årig pojke för värsta hackerintrånget hittills

Det var en av de värsta hackarattackerna någonsin.
Den amerikanska militären, NASA och ledande internetleverantörer kunde bara hjälplöst se på när deras system invaderades.
Bytet: Programkoden till de datorer som styr internet.
Nu pekar spåren mot Sverige och en 16-årig pojke i Uppsala.
Läs mer: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2...,643236,00.html
/ Tomas

Hur kan FBI jaga en svensk hacker? FBI är väl endast verksamma inom USA's gränser, om han nu inte satt på den Amerikanska ambassaden i Stockholm och gjorde sina gärningar? ;)

-Martin

Tobias Turesson 2005-05-10 15:27

Svenska polisen kan väl efterlysa brottslingar i utlandet också ;D

grazzy 2005-05-10 15:28

Hmm. Det finns folk som blivit förhörda av FBI i sverige..

Om inte annat så utlämnar vi ju folk så att CIA kan få tortera dem i Egypten när det passa SÄPO.

Davve 2005-05-10 16:10

FBI letar efter honom för att erbjuda jobb :)

Rasmus 2005-05-10 18:04

Hur är det igentligen med straff för en 16:åring som bor i sverige?

Lite merit om man söker säkerhetsjobb:
- Hur mycket kan du om serversäkerhet?
- Tjaa.. jag hackade NASA när jag var 16 år.

Utöver det är det nog inte så positift..

grazzy 2005-05-10 18:06

Som nån annan här sa, det är inte svårt att hacka "ett" av NASAs system. De har många.
Däremot att sno källkoden till Cisco är väl lite annan historia.

Saint 2005-05-10 22:01

måste medge att sånt imponerar på mig väldigt starkt... u go boy!

patrikweb 2005-05-10 22:36

Källkoden från Cisco var inte alls specielt skyddat att plocka. Kan dock inte säga mer om det. Alla verkar tro att allt är så säkert, bara man kan sina saker är det lätt.

grazzy 2005-05-11 03:07

"Kan sina saker", jo minsann. Vår 16årige vän från uppsala skriver sina sploits själv också eller? :)

nmap www.nasa.gov/8 |grep vuln-service > minlista.txt
Brukar vara ungefär så mkt som "hackers" i den åldern kan. Och det har dom lärt sig genom att tjata på nån tills ge fick en rad att skriva in i det magiska shellet ;)

patrikweb 2005-05-11 03:28

Finns många som kan koda när dom är 16 med, sedan att Cisco verkligen var så klantiga hur dom hanterade koden. Iofs nästan nödvändigt för att programerarna skulle smidigt kunnat arbeta med den men alla fall.

Sedan har det faktiskt kommit en hel del hål till Cisco efteråt, finns lite samband. Kan man koda och även veta innan och utan hur olika system/delerar fungerar kan man komma långt.

jahaa 2005-05-11 03:38

Hum, Vem kan det vara i min stad? :) Jag är imponerad.

OT: patrikweb, tycker du ger intrycket att det är hur lätt som helst eller bara verkar en aning avundsjuk av något slag.

Jawn 2005-05-11 12:37

Citat:

Originally posted by patrikweb@May 11 2005, 03:28
Finns många som kan koda när dom är 16 med, sedan att Cisco verkligen var så klantiga hur dom hanterade koden. Iofs nästan nödvändigt för att programerarna skulle smidigt kunnat arbeta med den men alla fall.

Sedan har det faktiskt kommit en hel del hål till Cisco efteråt, finns lite samband. Kan man koda och även veta innan och utan hur olika system/delerar fungerar kan man komma långt.

Jo det är sant.. känner någon via internet som kan c+ / assembler kodning redan o han är bara 15 snart 16 år.

kullervo 2005-05-11 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av Jawn
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Jo det är sant.. känner någon via internet som kan c+ / assembler kodning redan o han är bara 15 snart 16 år.

Och han är nog långt från ensam om det. DVD-Jon var 14 (eller möjligen 15) när han knäckte DVD-kopieringsskyddet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson