WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Starta forum (som detta). (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=770)

MWMedia 2003-11-20 18:54

Jag är total databas novis..
Jag har kommit fram till att databasen som används till detta forum är MySQL *hurra*

Om jag nu vill starta ett forum...
Mitt webbhotel erbjuder mysql stöd, betyder det att det "stöds" och att jag måste köpa databasen själv?
Eller kan jag använda den licens dom har?

Fattar nada om db`s så ursäkta den dumma frågan :rolleyes:

Jacob 2003-11-20 19:15

Troligen får du ta och maila ditt webbhotell och be dem att sätta upp en mysql-databas åt dig. Om det inte ingår en eller flera mysql-databaser får du nog betala X antal hundra kronor.
Om jag inte har helt fel så tar det cirka 10 minuter att sätta upp en mysql-databas - därav priset.

MWMedia 2003-11-20 19:17

Ok det är så enkelt alltså... :)
Mitt webhotel har det som en tilläggstjänst..

Hur mycket plats tar ett forum som detta? (hur långt är ett snöre) :)

Om man räknar 1000 aktiva medlemmar... (sådär på ett ungefär) ?

Anders 2003-11-20 19:49

Citat:

Originally posted by MWMedia@Nov 20 2003, 17:17
Hur mycket plats tar ett forum som detta? (hur långt är ett snöre) :)

Om man räknar 1000 aktiva medlemmar... (sådär på ett ungefär) ?

Det beror ju på hur aktiva medlemmarna är, vilket format man lagrar data i mm... Men jag kan nämna att ett länkarkiv med ca 17000 länkar tar ca 3 mb. Då är det länken, titel och beskrivning på varje länk. Det kan på sätt och vis jämföras med ett inlägg i ett forum.

Edit: Man borde lära sig stava... :)

MWMedia 2003-11-21 01:54

Låter ju riktigt bra det här.. tack!

Hur mycket kunskap behövsi php/Msql för att anpassa/sätta upp/administrera ett Ipb forum?

Skillnaden mellan en registrerad Vs. oreggad version är bara supporten? Vilket i oförsig kan va bra o ha..

Mario 2003-11-21 02:19

Du behöver inga kunskaper inom php/mysql, och skillnaden som jag förstått det i reggade och oreggade versionen är
Citat:

Powered by Invision Power Board v1.1 RC2 © 2002 IPS, Inc.

MWMedia 2003-11-21 02:23

Ok :)
Då får man väl ta o bli foruminnehavare snart då..

Tack för hjälpen!

Mario 2003-11-21 02:26

jag kan ju säga såhär, det är mycket enklare att starta forum och fixa än att få in aktiva medlemmar, det lovar jag dig, håller på och försöker få in folk på mitt forum nu, och det är inte enkelt, kräver gott om tålamod :(

lycka till dock, får man fråga vad du ska starta för forum eller är det en hemlis? ;)

MWMedia 2003-11-21 13:58

För mig personligen tror jag det är lättare att få medlemmar än att sätta upp det *S*

Vad det ska bli .. tjaa.. jag har en ide om en "elektronikprodukt".
Många har den...dom flesta kommer att skaffa den. :)
Bör va intressant att diskutera, men ev. något smalt område att diskutera..

Men jag måste räkna lite mer på det, se om det kan ge nåt..

Mario 2003-11-21 14:20

ge något kan det om du har massa besökare, kolla t ex. på sweclockers forum, dom tjänar nog ganska gott om pengar på annonserna i deras forum, fast som sagt, det är svårt att få så många medlemmar/besökare/aktivitet.

MWMedia 2003-11-21 14:25

Precis, det är det som är problemet..
Så frågan är om ett forum kan löna sig ur en ekonomisk synvinkel..
Den enda intäkt man får är ju annonser/sponsorer..
Hmm jag ska se va jag kan hitta på, nog inte nåt jag lägger ner all världens tid på :)

Tack för synpunkterna!

nifer 2003-12-07 01:45

Mitt tips är att bara ha ett fåtal avdelningar i forumet och sedan expendera efterhand som besökarna stömmar till ;-)

//Jonas

Mario 2003-12-07 03:22

Citat:

Originally posted by nifer@Dec 6 2003, 23:45
Mitt tips är att bara ha ett fåtal avdelningar i forumet och sedan expendera efterhand som besökarna stömmar till ;-)

//Jonas

varför kan inte folk i mitt forum vara aktiva som i ditt :( :( :( :( :( :D

efa 2004-03-24 05:06

Vill gärna återkomma till detta...

Vilken bandbredd kan man med räkna med för ett forum av till exempel wn:s storlek? Är exempelvis 5 GB på tok för lite eller kan det fungera?

Ungefär hur mycket plats tar wn:s (eller motsvarande) databas?

Och slutligen; hur mycket utrymme krävs i övrigt (alla filer utöver databasen)?

RobinGbg 2008-10-14 15:45

Drar upp denna gamla tråden, skulle vara kul att veta på ett ungefär vad WN betalar per månad/år för att driva detta forumet? Alltså i server kostnader. Mvh!:)

Anders Larsson 2008-10-14 16:53

QU som driver Webmaster Network har en hel drös tjänster, så det är nog inte så lätt att få reda på. Får väl se om Tomas gör en beräkning.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson