![]() |
Nu har det börjat bli en del obetalda fakturor och jag måste skaffa mig ett inkassoföretag. Är det någon som har några bra erfarenheter och kan rekommendera något?
Helst vill jag slippa påminna utan direkt lämna över obetalda fakturor till inkassoföretaget så att de även påminner. Det är tråkigt och jobbigt att följa upp. |
Citat:
oftast har banken ett inkassobolag.. |
Nu gäller inte detta för gamla fakturor.. men kanske kan va något för framtiden!?
http://www.soderbloms.com/ Använder dom inte själv i dagsläget så jag vet ingenting om service,pålitlighet etc.. Men det ser ju väldigt bra ut! 5% är billigt! |
Vi använda Svea Ekonomi ett tag, men jag måste säga att de var helt värdelösa. Enligt mig gjorde de inte ett skvatt och så fort något skulle göras mot en kund fick man likförbaskat göra grovjobbet själv.
Inte nog med det hjälpte det föga. Pratade med en kompis igår som rekommenderar Baltikum Inkasso eller vad de heter. Han hade haft Intrum tidigare, men tyckte att de var minst lika slöa som Svea. Själv vet jag ingenting om Baltikum, men det kan kanske vara någonting? |
Naturligtvis har banken en inkassotjänst men det är väl ingen bra anledning att inte se om det är någon som har några tips om bra indrivare.
United Collectors verkar vara ett bra alternativ, betalar ut 95% av inkassobeloppet. |
Alternativt sköter ni allt själva, slänger på påminnelseavgifter & dröjsmålsränta, betalar dem inte så skickar ni det direkt till kronofogden. Vem som helst kan ansöka om betalningsföreläggande, när det väl kommer till kronofogden lär dem inte strunta i att betala...
På så vis sparar ni också en hel del tusenlappar i förlorade % till inkassobolagen... :) Sen huruvida det är kul eller ej är en annan fråga... Mvh, Tobias |
Jag vill inte lägga någon tid på att jaga folk. Sen kostar det pengar att skicka ut påminnelser och så vidare. Så att betala någon 5% för att göra det är inte fel.
Jag hoppas fortfarande att det är NÅN som har några erfarenheter av inkassoföretag. |
Har just varit i kontakt med Söderbloms som nämns ovan och de har en nedre gräns på 1000 kr för de fakturor de köper i sin factoringtjänst. Eftersom mina snittar på 150 kr hjälper inte det så mycket.
Annars är det en trevlig tanke att kunna skicka iväg en faktura och få pengarna två dagar senare... 95% av pengarna i övermorgon är mer värda än 100% om sex veckor. |
Talar vi om så små belopp orkar man inte göra det själv nej, jag utgick ifrån att det var större belopp det handlade om, sorry :)
|
Hade det varit tusentals kronor i genomsnitt hade det sannolikt heller inte varit lika många. Så det är dubbelt jobbigt.
|
Jag har också lite dåliga erfarenheter av Svea Ekonomi. Det inbringade inte särskilt mycket pengar men tog rejäla avgifter för allt möjligt.
Det finns ingen lag på att man behöver skicka ut påminnelser. Om du vill kan du gå direkt till inkasso om de inte betalar fakturan när de ska. Det hör visserligen till god affärssed att skicka åtminstone en påminnelse, men om det är lite större summor på fakturorna och man gör klart från början att det går till inkasso direkt tycker jag inte det är något problem. |
Om inte jag har fel (eller om foks bara skrev fel precis) så kan man faktiskt skippa hela inkassobiten och gå direkt till Kronofogden. Jag har för mig att det kostar 500:- per ärende.
|
Jodå, man kan själv anmäla ett ärende hos kronofogden. Men ingen vettig människa gör det för en skuld på 150 kr. Då är det bättre att ha kontakt med någon som har erfarenhet av och kunskap om hur man gör för att få betalt.
|
Slulle kunna tipsa om baltikuminkasso.com som öppnar sin nya sida på måndag senast nästa vecka. :ph34r:
|
Är Baltic Inkasso desamma som Baltikum Inkasso, eller rör det sig om två skilda företag?
|
Absolut skilda bolag www.baltikuminkasso.com senast måndag nästa vecka då ligger våran nya hemsida med info öppet välkommen stora som små kunder...vi erbjuder stämpel service vilket är ett mycket billigt alternativ att få betalt för era fakuror...
|
Kan passa på att säga att jag har, sedan jag startade den här tråden, använt mig av United Collectors och det har fungerat bra. De överför snabbt 95% av inkasserat belopp och tillhandahåller information och bokföringsunderlag. Man kan även skapa alla möjliga rapporter på deras sajt.
Jag har nu slutat påminna själv utan skickar enkelt ut en påminnelse via UC. Påminnelsen bevakas sedan och övergår i inkasso om den förfaller obetald - helt utan att jag behöver oroa mig över det. Det är skönt att man kan koncentrera sig på att sälja produkter till kunder som betalar. |
Doje: start/mån.avgift?
|
Citat:
Om inkasso inte fungerar och de istället övergår till att långtidsbevaka skulden tar de en högre procentsats. |
Citat:
Baltikum, du äger ju Baltikum Inkasso (iaf. om jag går efter din profil), är det samma företag ? EDIT: Såg att det fanna en till sida. Förlåt mig ! |
Gräver kanske upp en gammal tråd i onödan här, men jag tänkte dela med mig lite av mina allt annat än trevliga erfarenheter med inkasseringar. De kommer från den tiden då jag hade två webbutiker samt dessutom hyfsad annonsförsäljning på mina sajter...
Vem som helst kan bussa kronofogden på en person som inte betalar en faktura i tid. Jag är inte säker på om man måste påminna en gång eller hur det ligger till, men oavsett vilket så kan vem som helst skicka ut kronofogden för inkasso. Som någon skrev tidigare i tråden så brukar det innebära att man får in pengarna - vem vill ha en betalningsanmärkning, som ju är alternativet? Men. Det finns en del människor som uppenbarligen saknar skam i kroppen. De HAR redan betalningsanmärkningar, de har en massa fordringar på sig, de köper systematiskt mer prylar. Och struntar i att betala. Får du en sådan person som kund så kan du glömma dina pengar, kronofogde eller ej. De kan nämligen inte ta något från dem - dessa personer har inga prylar eller pengar att indriva (inte officiellt i alla fall). I Sverige får man inte heller driva in vad som helst, som bekant, vi har vår miniminivå på levnadsstandarden. Vad blir kvar, om kronofogden inte kan få in pengarna? Polisanmälan. Krångel. Och ingenting som händer. Jag har råkat ut för ett flertal sådana här typer, både på liten nivå (varor värda några hundra spänn i inköp) och lite större (annonserande företag med obetalda fakturor på åtskilliga tiotusentals kronor). Summan av kardemumman är att man inte skall sälja utan att ta betalt först. Och det är inte så lätt, det ser sniket ut och få har förtroende nog att betala i förskott. Om jag skulle öppna en webbutik idag igen, vilket jag är lite sugen på fastän ovan nämnda händelser gjorde mig så förbannad att jag sålde allt, så skulle jag absolut in sälja något på faktura. Förskottsbetalningar eller i värsta fall postförskott. Fast det är en annan femma, alla beställningar som aldrig löses ut. Vad tror ni händer om man skickar påminnelse efter påminnelse till en person som inte löser ut sina grejer, men har den attityd gentemot skulder som jag berättar om här ovan. Just det. (Jag uppskattar för övrigt allas synpunkter på inkasseringsföretagen som nämns här i tråden. De saker jag planerar att eventuellt handla med har så pass dåliga marginaler att det kanske inte är värt det, men samtidigt vore det väldigt skönt att faktiskt kunna erbjuda riktigt vettiga betalningsalternativ, nämligen faktura.) |
Jag har hört att man får "bedriva inkasso" själv, och ta ut 150:- i inkassoavgift. Kan någon kommentera detta som vet bättre?
|
Det är reglerat i lag vilka avgifter du kan ta ut. Påminnelseavgiften är för närvarande 50 kr och inkassoavgiften (dvs efter du skickat en påminnelse) 140 kr om jag inte minns fel.
|
Citat:
|
Citat:
2 § Inkassoverksamhet, som avser indrivning av fordringar för annans räkning eller fordringar som har övertagits för indrivning, får bedrivas endast efter tillstånd av datainspektionen. Om inkassoverksamheten utgör ett underordnat led i en annan verksamhet och inte någon av verksamheterna utgör näringsverksamhet eller om inkassoverksamheten bedrivs av ett företag för ett annat företag inom samma koncern behövs tillstånd endast i fall då inkassoverksamheten avser fordringar som tillkommer eller har övertagits från någon som inte utan tillstånd enligt denna lag hade kunnat driva in fordringarna. Tillstånd behövs ej för inkassoverksamhet som är av tillfällig natur och avser endast enstaka fordringar Dessutom är inkassoavgiften höjd till 160 kr (från 150) någongång under andra halvåret 2003. Den lagstadgade påminnelseavgiften höjdes samtidigt från 45 kr till 50 kr. |
I stand corrected!
|
Tack, då vet jag! :)
|
:D ! Inkassoavgiften ligger förnärvarande på 160 kr, och påminnelse på 50 kr. Du kan bedriva inkassoverksamhet med hjälp av ett program som heter data inkasso (gorilla), krångligt och tidskrävande menhar man lite och göra så varför inte. Rekomenderar Acme Associates Collectors när det gäller inkasso. Tar bara en fast årsavgift, inge procent på fakturan vid lyckat ärende. De gör även solvenskontroll gratis (kreditprövning) på dina ärenden och skulle det mot förmodan inte lyckas med ärendet så går de vidare till KFM och misslyckas Acme där så står det för ansökningsavgiften... Enda bolaget i Sverige som gör det tror jag! Dojje de har även en lösning när det gäller din fakturor på 150kr, har jobbat där så jag vet.
www.acmegroup.se tel: 018-489 00 00 Ha det MagZ |
Vad gäller inkasso kan du själv upprätta inkassobrev ( se bara till små juridiken).
Påminnelse kan endast tas ut om avtal finns finns inget avtal ingen påminnelseavgift ( dvs G är ej skyldig att betala avgiften) KFM, betalningsföreläggande klar och förfallen fordran om inget anges 30 dagar från upprättandet7påtalandet. Ränta enligt räntelagen dvs om inget avtal ränta efter 30 dagar och räntesats enligt räntelagen Tänk på RB 18:3a,8a§§ om det är värt en process, g behöver ju bara bestrida fordran, ( gäller belopp under 1/2 basbelopp) så kan processen bli långdragen. lagar www.riksdagen.se > rikslex författningar. My Webpage #Länk borttagen av Lastbryggan |
Citat:
|
Vi har ju använt United Collectors nu ganska länge och det fungerar bra. Jag är glad över att jag slipper skicka ut påminnelser och inkasso själv. Det var lite strul med vårt avtal i början så då fick vi ett snäppet bättre där vi får ut hela beloppet men UC behåller naturligtvis påminnelse- och fakturaavgifterna.
Vi fakturerar mestandels belopp om 150-300 kr och så små belopp är relativt riskfyllt att skicka till UC. Deras arbetsgång (automatisk) är som följer: 1. Påminnelse + 50 kr 2. Inkasso + 160 kr 3. Brev 1 4. Brev 2 5. Långtidsbevakning Man får alltid ett antal kunder som aldrig någonsin betalar och deras relativt små skulder (som vid det här laget mer än fördubblats) går till långtidsbevakning. Något som jag fick veta av UCs säljare var att de aldrig skulle ta ut några avgifter av oss utan alla avgifter tas ut av den skuldsatte. Så är dock inte fallet har jag nu fått veta (det är viss skillnad mellan vad säljaren säger och vad som står i avtalet, läs ditt avtal noga och se till att få rätt prislista - det hade vi tydligen inte fått) att om ärenden går till långtidsbevakning tar UC ut inkassoavgiften av oss för att sedan betala tillbaka den när kunden äntligen betalar. De långtidsbevakar visserligen till kunden dör men det känns svårt att behöva betala 160 kr till UC när skulden från början var 150 kr. På UC Online fyller man själv i alla inkassoärenden och det går snabbt och lätt. Man väljer var ärendet börjar, dvs påminnelse eller inkasso. Följande dag går första brevet ut. Det enda andra problemet vi haft är att kunder ringer upp UC och säger att de inte förstår varför de fått en räkning trots att de har en utestående skuld. Jag hade önskat att UC helt enkelt kunde säga till dem att betala vad de är skyldiga men istället skickar de bara oss ett meddelande och ber oss ta kontakt med kunden vilket ju var vad jag ville undvika från första början. |
Citat:
Börja med att ta betald via Visakort eller att inte skicka sakerna innan du har fått betalning. Möjligvis att du kan lämna på faktura till pålitliga kunder även om det är en risk. Sen så vill jag säga att Svea Ekonomi fungerar bra för oss. Dom sköter påminnelser av fakturor och efter att vi började anlita dom för ca 2 år sedan så ökade likviditeten med minst 100 000 kr. Visst det kostar 5-10 000 per år inkl alla deras avgifter men det är det värdt. |
Ja jag ringde själv UC och snackade med en säljare, blev paff när han sa att om dom inte betalade trots att dom skickat inkassokrav på 160 kr så får JAG betala det själv till UC. Då sa jag att jag likabra kunde skicka ut inkassokrav själv. Tycker detta gör deras tjänst helt onödig. Som det är nu så har jag slutat att skicka mot postförskott, iaf tillfälligt, och erbjuder endast mot förskottsbetalning till PG eller BG. Kommer nog införa kredikort också (med risken att nån blåser en med ett stulet kreditkort).
|
Med risk för att den här tråden blir ännu en "vilket betalningssätt är bra"-tråd måste jag ju säga att i min bransch (böcker) måste man hålla ned kostnaden samtidigt som kunderna är säkra på att de får sina varor. Sålunda är det värt att ta risken med faktura i efterskott eftersom man säljer många fler böcker.
Jag tycker för övrigt det är helt ologiskt att UC tar ut inkassoavgiften av sin kund när det egentligen är en skuld som gäldenären har till dem. I ett extremfall hade kunden efter inkassobrevet betalat oss originalbeloppet och var sålunda skyldig UC 160 kr men inte oss någonting. Men eftersom hon inte betalade utan det beloppet gick till långtidsbevakning tog UC ut 160 kr av oss. Handläggaren jag pratade med på UC tyckte också att de hade "utgifter" på 160 kr som de måste täcka genom att ta ut avgiften av oss tills det att kunden betalar. Men det är ju helt åt skogen, 160 kr är en helt fiktiv avgift, deras utgift för inkassobrevet ligger väl på någon tia på sin höjd. |
Drev tidigare ett antal butiker på nätet, har provat de flesta betalningsalternativ. Faktura va ingen hit, jag valde ett samarbete med Intrum Justitia, kanske inte det billigaste alternativet men jäkligt bra och smidigt. Jag valde den tuffa vägen och satte Intrums stämpel direkt på första fakturan:
”Uteblir betalning lämnas ärendet till…… Lagreglerad inkasso avgift kan tillkomma.” Det gjorde susen ;) En stämpel med inkasso bolagets logo etc, skrämmer nog lite mer än bara en textrad. //Kaj |
Hej
En fråga angående fakturans utformning för att den ska vara "giltlig". Vi använder oss av SPCS 2000 när vi ställer ut fakturor - är dessa fakturor i grunden korrekta eller behövs det några tillägg någonstans för att den rättsliga biten ska vara med och gälla? Tacksam för svar då vi har fakturor som ej blivit betalda av kund. |
Obligatoriska uppgifter i faktura
#Datum för upprättandet #Löpnummer som ensamt identifierar fakturan, baserat på en eller flera serier. #Säljarens momsregisteringsnummer. #Köparens momsregistreringsnummer vid omvänd skattskyldighet. #Säljarens & köparens namn och adress. #Varans mängd och art eller tjänstens omfattning och art. #Datum för omsättningen av varan/tjänsten eller då a conto betalning erlagts om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från datumet för utfärdandet av fakturan. #Beskattningsunderlag för varje momssats eller undantag, enhetspris exkl, moms, samt ev, prisnedsättning eller rabatt om dessa inte är inkluderade i enhetspriset. #Tillämpad momssats. #Den moms som skall betalas. #Vid befrielse från moms eller när kunden skall betala moms, hänvisning till aktuell bestämmelse i (ML) momslagen, direktivet eller annan uppgift om att omsättningen är momsbefriad eller föremål för omvänd skattskyldighet. #Vid leverans av nya transportmedel och tillämpning av vinstmarginalsystemen skall särskilda uppgifter lämnas. Faktura på mindre belopp (eller enligt handelsbruk inom sektorn, administartiv praxis eller tekniska förutsättningar) behöver inte innehålla alla uppgifter (Belopp beslutas av RSV, gäller ej gränsöverskridande transaktioner.) Identifieringsuppgifter säljare och typ av varor/tjänst, momsbelopp och underlag för beräknande av momsbelopp samt datum måste alltid vara med. Samlingsfaktura är tillåtet. Kreditfaktura måste hänvisa till ursprungliga fakturan ( gäller även sk kassarabatter= egen faktura om man inte avtalar innan att rabatten ej påverkar momsen). |
Hejsan
Tänkte bara hälsa att det bästa sättet att undvika kundförluster när man säljer mot faktura är att vid första köpet göra en automatiserad enkel kreditupplysning. Har bevakat detta forum sedan i november för disskusionerna kring betalningslösningar samtidigt som jag arbetat för ett inkassobolag. Insåg snabbt att en sådan lösning är oslagbar och det har också visat sig stämma. Gameshop tex, med bra omsättning, har inte haft ett enda inkassokrav sedan de började sälja mot faktura med kreditupplysning i början på året. Dessutom har de sänkt kostnaderna per kund då det är billigare än postförskott och kortbetalningar. Tycker min bransch är jäkligt kul så tveka inte att höra av er om ni vill veta mer om detta eller ha svar på några andra frågor som har med inkasso att göra... |
Citat:
Om kreditupplysningen varit gratis hade det varit ett utmärkt alternativ. Däremot är nog förskottsbetalning oslagbart mot kundförluster... |
Postförskottsavgift 42.50 per köp
Kreditkortsavgift procent och fast summa per köp Upplysning i standard utförande 12 kr PER KUND. Dvs du behöver ju bara göra den en gång per aktuell kund och år eller liknande. Nästa köp är kostnadsfritt ur transaktionssynpunkt. Alltså är det kostnadsmässigt att föredra. Nackdelen med förskottsbetalning är ju den administrativa bördan, samt att kunden tvekar att skicka pengar innan man fått varan i fråga. Alla undersökningar har ju visat att kunderna absolut föredrar faktura framför alla andra betalningsmetoder, och i slutändan så handlar ju nätförsäljning om att maximera conversionraten utifrån besökarantalet man har. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson