![]() |
Fyra tusen dollar om dagen. Så mycket kunde den 45-årige man som nu sitter häktat misstänkt för skattebrott tjäna på att ragga kunder till pokerspel på internet. Intäkterna gick till ett skatteparadis och någon skatt har mannen inte betalat.
Länk till DN.se |
Snacka om att han åkte dit på sin deklaration :P
|
30.000 kr/dag oskattat, inte så dåligt :)
|
Undra varför han inte handlade sakerna direkt på sitt företag då?
För han över det till sina konton blir det ju inkomst. |
RSV är inte att leka med...I detta fall har de ju gjort rätt.
Bor du i Sverige så ska du ju även skatta i Sverige (betala din del till sjukvården m.m.) Hoppas RSV gör fler tillslag! Det kommer Nuder gilla. |
Tobias,
Ja, precis.. Med den inkomsten skulle han kunna leva gott ändå... |
Citat:
|
Mm, tjänar man sådana pengar finns det väl egentligen ingen anledning att noll taxera det är bara dålig stil.
|
Citat:
|
Med de inkomsterna kanske man ser till att emigrera också så betalar man inte svensk skatt. Om inte annat kommer han väl att emigrera nu för att slippa hamna i fängelse för skattebrott.
Man kan ju fråga sig varför han inte hanterat det hela helt genom ett utländskt bolag och bara betalat ut lön till sig själv eller liknande... |
Det står ju i artikeln att han har haft ett utländskt företag.
Lite lustigt det där, vad är det som gäller egentligen? |
Citat:
|
Citat:
Med de inkomsterna blir det nog lite väl dyrt att bo/ha kvar verksamheten i Sverige, skulle nog jag tycka i alla fall... |
Förutsatt att all försäljning sker över Internet, och att bolaget inte har något fast driftställe (kontor, försäljningsställe, plats för tillverkning) i Sverige kan internethandel bedrivas i ett offshorebolag utan att skattskyldighet för bolaget uppkommer i Sverige.
Internetförsäljning av virtuella tjänster (mjukvara, bilder, video, musik, e-böcker etc) lämpar sig utmärkt för offshorebolag. Hehe, har ingen större koll på ämnet bara läst runt lite. |
Citat:
Och som du skriver, om inte driften sköts ifrån Sverige, men så verkar ju vara fallet här? |
Fattar dock inte hur RSV kan bevisa något om allt ligger på ett offshore företagskonto?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Hänvisar till http://skatteverket.se/ung/gottblandat/art...r/internet.html Jag ringde även till skatteverket för att kontrollera. Enligt kvinnan jag pratade med, så kunde man göra så. |
30% känns lite mera rimligt än 50% om jag får säga det själv. Det blir rätt tufft att leva på sina annonsintäkter om Göran tar 50% direkt. Te.x. om man bjuder Göran på en drink på krogen en dag så kan man ju glatt skåla och säga "nu får du dom sista 5%-en också!".
|
Finns det inte något som heter reklamskatt också?
Eller vad vet jag. |
Citat:
|
Har du ett offshorebolag som du skickar pengarna till kan INGEN få reda på det eftersom ingen vet att du äger företaget...
Du äger företaget genom en fullmakt skriver mellan dig och styrelsen i företaget, alltså vet ingen vem du är... inte ens regeringen i det land du har företaget. (gäller inte alla offshoreländer men det finns länder som fungerar så här...) Thats it! |
Citat:
Edit: Sen kan ju det ju bli andra problemem med ett offshore-bolag där man inte själv sitter i styrelsen, som t.ex att någon tar alla ens oskattade pengar osv :o //Björn |
Personerna i styrelsen finns bara på pappret, not in real live typ... de har ingen kontroll över bolaget det är ju bara tillsatta för att kunna starta upp det... de sitter kanske i 10.000 olika styrelser... de vet inte ens att du äger bolaget!
|
Citat:
Sen är frågan hur länge vissa offshore-länder kan fungera som dom gör pga påtryckningar från USA/EU. Men jag håller med om att det är den smidigaste lösningen om man inte vill göra rätt för sig. //Björn |
Jobbigt isf.
|
Det är väl RSVs jobb - att se till att det är jobbigt att skattefuska.
Dom gör ett underbart jobb, bara de rika och verkligen förslagna kan skattefuska. Eller så köper man en gård och får eu-bidrag och kan dra av förlusterna på sitt "jordbruk" mot sina inkomster. Det är en annan populär lösning i Sverige har jag hört. |
Citat:
Som jag uppfattar det så behöver inte företags vinsten beskattas i sverige. All kaptial som du måste ha tillgängligt för att använda i sverige, privat eller för företaget, skall dock beskattas enligt de dubbelhandels avtal som vi har med de länder som är aktuella för offshore verksamhet. Men jag kan mycket väl ha uppfattat saken fel. |
Grejen är väl den att det är offshore företaget som äger kapitalet och ingen "ska" veta vem som äger företaget.
|
Det jag tycker är intressant är att veta hur skatteverket jobbar för att få reda på vilka som fuskar och inte. Så långt jag vet så har dom tillgång till vem som helts bankkonto. Hur är det om bankkontot ligger i Schweiz?
|
Du får ju ett annat problem också. Domäner etc kan inte vara registrerade på dig. RSV verkar ha fattat "galoppen" och det ju en smal sak att ta reda på vilka domäner en viss person har (kanske tom samköra med domänregistratorer för att hitta folk med många domäner) - kolla vilka affiliates/ad-nät personen är med i och sedan bara ringa och fråga hur mycket företaget i fråga har betalat ut till en viss affiliate.
Om du kollar andra trådar här så finns det folk som säger att RSV har kollat upp dem via amerikanska banker/affiliate-företag. |
Citat:
I mitt fall skulle jag väl tycka att det skulle kännas besvärligt då jag inte skulle ha ett offshore bolag som en extra inkomst utan vara beroende av det för försöjning. A glida runt i åratal med endast ett kort från en bank i bahamas och påstå att man lever av luft kan ju vara lite riskabelt. Men även större seriösa bolag öppnar ibland offshore filialer vad jag förstår och det är inte på något sätt olagligt om man följer de dubbelhandels avtal som finns. Så vad jag funderar på är om det skulle vara fördelaktigt om man säljer tjänster till klienter över hela världen att köra offshore men betala skatt på den vinst man plockar ut för att spendera i Svergie. Det verkar inte vara många som vet alltför väl hur det ligger till med skatte satser och regler. De regelverk jag läst gällande dubbelhandelsavtal är inte lättlästa för mig med den mycket begränsade kunskap om internationell företags juridik jag har. Även om skattesatsen skulle bli ungeför densamma skulle det kunna tänkas att det underlättar bokföringen om man har firman i ett land som ej kräver redovisning då man väl förstått vad det är som gäller. Men förmodligen måste man ha en svensk filial om man vill kunna sälja tjänster åt svenska klienter. Att försöka förklara för dem då de frågar om f-skatte sedel att "nja, det behövs inte, du betalar helt enkelt ut till mitt konto i Bahamas" verkar inte som en rolig situation och resulterar säkerligen i att man mister en del jobb. Men kanske tom ett offshore bolag med svensk filial är lättare att hantera och fördelaktigt skattemässigt då man väl har fått det att rulla och vet hur turerna går. Det är väl bara att ringa något av de företag som säljer offshore bolag och fråga och se om de kan ha svar istället för att spekulera i blindo. |
Orka ta reda på saker ;D
Roligare att sitta och spekulera. |
Citat:
Problemet är att det kostar pengar att bygga upp en laglig struktur med bolag i massa olika länder för att på ett effektivt sätt kunna sprida sina inkomster till företag över hela världen. Det handlar om en juridisk gråzon. Vill man ha en billigare lösning så blir det ofta olagligt också. |
Citat:
|
Om man ska ha Svarta pengar så ska man ha det i Schweiz eller liknande och kopplad kort dit. Så spelar det ingen roll om du får 10 miljoner att betala i skatt då dom ändå inte har några pengar dom kan ta ifrån. Så länge du inte får fängelse så är det skit samma. Att ha massa pengar i Sverige är det sämsta man kan göra
|
Vad hade hänt om killen hade spelat upp pengarna på samma pokersajt som han troligtvis fått utbetalat pengarna till och vunnit +-0 kr, man behöver juh inte betala skatt på dessa pokerpengar?
|
Då skulle han klarat sig, eller beror på om dom kan bevisa att pengarna han spelade för inte var "skattade" för. Får han böter så får han ju betala för pengarna han är från vinsten. Men är bra sätt tvätta pengar
|
Citat:
"Är det varaktigt och bla bla bla så är det näringsverksamhet och då måste man starta företag" var vad hon sa ungefär. Men då blir det ju skillnad på hur mycket en "hobbyperson" och en "seriös person" betalar till staten. För "hobbypersonen" blir det bara 30% medan för den "seriösa personen" så blir det 50%. Särskilt eftersom det i artikeln Filip hänvisade till stod att det var skillnad om affiliateföretaget var svenskt eller utländskt tycker jag det är konstigt. Någon som kan reda ut detta? Frågan är vem man ska vända sig till när inte ens skatteverket kan svara tillfredsställande på skattefrågor. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson