WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Försäkring för varor som försvinner på posten (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7483)

Ejerhed 2005-04-19 00:43

Att brev, paket med mera försvinner på posten är ingen nyhet.

Är det någon här som känner till eller har en försäkring som täcker förluster som uppstår genom postens slarv?

hedberg 2005-04-19 06:52

Rekommenderat brev heter det.

Det står i Postens villkor att de inte tar något ansvar, inte ens för brevpostförskott som lämnas in och ut på postkontor/ombud (!) och som har inlämningskvitto (!).

Vill du vara säker på att få ersättning för något du skickar, skicka det som paket eller som rekommenderat brev. (Paket är alltid försäkrade då de faller under annan lagstiftning än brev).

Dock observera, vikten, vikten, vikten.. Man betalar inte ut faktiskt ersättning i många fall, utan man betalar ut en standardersättning per kilo. Det stora Arlandarånet häromåret där de kom över ca 44 miljoner kronor, där fick SAS betala ut ersättning för förlorat gods. Det var inte många kronor jämfört med värdet, skadeståndet var nämligen kilobaserat... Det stod om detta i Göteborgs-Postens lördagsbilaga för ett par dagar sedan... intressant... Har inte kvar den dock...

Dunc 2005-04-19 15:04

Posten har väldigt bra koll på flödena av brev och den bästa "försäkringen" är att anmäla försvunna försändelser till Posten och att själv minimera riskerna (värdera om marknadsföring på de egna kartongerna och liknande är värt mer än de förlorade paketen osv.).

Visst blir man arg när försändelser försvinner fast samtidigt är det, som sagts tidigare i forumet, väldigt mycket personal på Posten och bland dessa tiotusentalet anställda finns säkert en och annan brottsling. Jämfört med normalt svinn i butiker är
det mikroskopiska problem.

Vad gäller rekommenderade brev sorteras de i "värdeburar" på centralerna vilka speciell personal arbetar i och där är kontrollen ännu större än normalt. Om försändelser försvinner i första (inlämningsstället) eller sista ledet (utlämningsstället) visar det sig säkerligen väldigt snabbt om alla anmäler de saknade försändelserna och Posten vidtar säkert åtgärder mot ställen där mycket paket försvinner.

KaKaN 2005-04-19 16:56

men går det inte att ordna nån försäkring med ett försäkringsbolag mot att varor försvinner eller går sönder? Vad skulle det kosta och går det?

Fluffy 2005-04-19 20:22

Försäkringar av transporter går att ordna via försäkringsbolag.

Begär in offert från ditt eget och några konkurrenter.
Vet att länsförsäkringar tar minst 3 veckor på sig dock.

Löser själv transportförsäkringar just nu men inom import.
Borde gå att lösa inom landet med.

ZN 2005-04-19 22:22

Köp försäkring hos posten, det gick iaf när jag skickade till Norge, kostade 60:- per kolli.

KaKaN 2005-04-19 23:12

60 kr per kolli blir ganska mycket om man säljer produkter för 150-300 kr. Vore bra att ha nån färsäkring som kostar en sumam per år och så kan det försvinna hur mycket saker som helst. Vet ej dock om det fungerar så..

Ejerhed 2005-04-20 14:36

Precis vad jag är ute efter KaKaN, jag tycker det borde finns en sådant tillägg hos något försäkringsbolag.

Ännu bättre vore det om posten själva hade en årsförsäkring så man slapp betala så mycket för varje paket.

hedberg 2005-04-20 21:57

Alla typer av försäkringar kräver väl att man har ett inlämningskvitto?
Annars är det upplagt för fusk, då kan ju företag säga att de skickade iväg något och att det försvann.

Sen bör ni tänka på - det handlar inte bara om försvunna brev - det handlar lika mycket om förstörda brev! Vi hade ett vadderat brev som fastnade i en sorteringsmaskin och trasades sönder. Posten tar inget ansvar för det eller innehållet. De gör också bara en eftersökning och fann endast 1 av 5 identiska produkter i innehållet. De skickade ut den funna saken till mottagaren utan att meddela avsändaren som gjorde förlustanmälan och bad att få sakerna tillbaka om de återfanns. Posten vet inte hur många de sände tillbaka, kunden hävdar 1. Vi kan inte motbevisa...

Så... Rekommendera breven om det är viktigt...

KaKaN 2005-04-20 22:35

Men om man ska sälja nåt som kostar mellan 100 - 300 och får plats i ett vadderat brev, är det verkligen värt att lägga på de 60 kr varje gång? Hur många brev kan det röra sig om som försvinner? Kan väl inte vara många.. Är det billigare att skicka på nåt annat sätt? DHL eller nåt?

ztream 2005-04-21 00:06

jag har skickat tusentals 100-2000:- brev.

0/inget/nada har försvunnit. Posten rules :)

Ejerhed 2005-04-21 00:27

Ztrean, kul att höra!

Är väldigt ny inom branschen och jag har ännu inte själv haft ett enda problem med posten. Men blev lite orolig när jag hittade några gamla trådar här på WN där folk hade jätte problem med posten.

hedberg 2005-04-21 04:48

Vår butik har varit igång sen i januari förra året. Under den tiden har Posten endast förstört ett brev, där innehållet delvis återfanns.

KaKan, i ditt fall... Om du sänder t.ex 1000 brev oförsäkrat och ett försvinner.. Då är det marginellt och säkert något du kan överleva utan.

Problemet ligger i att folk vill ha billig (helst gratis) frakt när de handlar på internet, medans leverantören vill veta att köparen får pålitlig frakt. Intressekonflikt.

Vi har löst det i vår butik så att folk kan välja mellan oförsäkrad och försäkrad frakt. Väljer man oförsäkrad så blir det billigare å ena sidan, men då har kunden allt ansvar på sin sida enligt köpvillkor.

Intima 2005-04-21 09:30

Jag har jobbat med posten i flera år och jag har blivit av med en hel del paket. Men har också kommit fram till att det inte skulle löna sig att köpa försäkring för alla paket. Det blir billigare i längden att bita i det sura äpplet när något brev försvinner, men dock inte kul när postförskottet på det paketet kostar runt 500 kr.

En liten sak att tänkta på nedan:

Om du skickar ett brev med posten via postförskott, så betal du ett rörligt belopp för själva vikten och frakten sedan ett fast belopp på postförskotten.

De skickar iväg brevet och sedan efter en månad så ser man att brevet försvunnit någonstans hos postens återförsäljarställen.
Då har du ingen möjlighet att få ersättning på själva värdet av varan, men borde man inte lågist då få
tillbaka pengarna för själva portot och framför allt kostnaden för tjänsten Postförskott?
- Försvinner paketet så har jag ju inte enns använt tjänsten Postförskott som jag betalt för och därför anser jag att posten inte skall kunna ta betalt för detta heller ?

Eller är jag helt ute och cyklar i det blå?

ztream 2005-04-21 10:31

Citat:

Originally posted by hedberg@Apr 21 2005, 04:48
Vi har löst det i vår butik så att folk kan välja mellan oförsäkrad och försäkrad frakt. Väljer man oförsäkrad så blir det billigare å ena sidan, men då har kunden allt ansvar på sin sida enligt köpvillkor.
Har inte säljaren alltid ansvaret för varan tills den når köparen om det gäller konsumentköplagen?

hedberg 2005-04-22 05:39

Våra köpvillkor säger att all frakt är försäkrad, men att man som kund kan välja oförsäkrad frakt om man önskar få billigare frakt. Men att allt ansvar ligger hos kunden isåfall.

Vi har kunder som beställer varor ibland för ett värde av 13 kronor, inte sjutton vill de betala för rekade brev. Däremot finns det kunder som beställer varor för flera hundra kronor och uppåt, och de väljer ofta rekad frakt.


Man skall också särskilja lite hanteringen av rek, vanliga brev och pf.
Vanliga brev och pf går tillsammans. Rek går separat i värdepost.
Rek skall därför sorteras ut ur den vanliga brevmängden, vilket posten ibland glömmer. Det är väl också därför som Posten inte anser att brevpf inte kan vara värdepost. Det har i och för sig ett inlämningskvitto men hanteras som ett vanligt brev och kan därigenom ha större risk att försvinna.

Sen skall man ha lite i åtanke, har själv arbetat runt 1-1.5 månader på Poståkeriet för mågna år sedan. Körde Företagspaket. De enda paket man egentligen brydde sig om, var de som skulle ut innan vissa klockslag - dvs de klockslag folk betalar extra för. Vanliga företagspaket körde man ut om man hann. I annat fall körde man dem raka vägen till närmsta postkontor och skrev att man hade aviserat men att mottagaren ej var där. Ren lögn.. I vissa fall åkte man runt en hel dag med ett paket utan att få ut det, då fick det ligga kvar till nästa dag...
Hanteringen av paket? Tja, det kom stora "rullcontainers" fullastade med paket. Sen ställde sig ett gäng människor och röjde runt som galningar. Man tittade på postnummer, och slängde paketet runt i lokalen ner i andra rullcontainers (för rätt postnummer). Sen när den sorteringen var klar, så sorterade varje människa sin egna rullcontainer, och slängde in allt i bilen....

Intima 2005-04-22 08:38

Citat:

Originally posted by hedberg@Apr 22 2005, 04:39
Hanteringen av paket? Tja, det kom stora "rullcontainers" fullastade med paket. Sen ställde sig ett gäng människor och röjde runt som galningar. Man tittade på postnummer, och slängde paketet runt i lokalen ner i andra rullcontainers (för rätt postnummer). Sen när den sorteringen var klar, så sorterade varje människa sin egna rullcontainer, och slängde in allt i bilen....
Det är ju fasen inte så konstigt att paketen ser ut som de gör när kunden får dem eller när de kommer i retur. Om paketen som är försäkrade hanteras så, hur hanters då breven och brevpostförskotten som posten rent ut sakt skiter i?

Jonas 2005-04-23 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av Erotikboden
Citat:

Ursprungligen postat av hedberg
Hanteringen av paket? Tja, det kom stora "rullcontainers" fullastade med paket. Sen ställde sig ett gäng människor och röjde runt som galningar. Man tittade på postnummer, och slängde paketet runt i lokalen ner i andra rullcontainers (för rätt postnummer). Sen när den sorteringen var klar, så sorterade varje människa sin egna rullcontainer, och slängde in allt i bilen....

Det är ju fasen inte så konstigt att paketen ser ut som de gör när kunden får dem eller när de kommer i retur. Om paketen som är försäkrade hanteras så, hur hanters då breven och brevpostförskotten som posten rent ut sakt skiter i?

Har själv varit på posten för c:a ett år sedan.

Om jag ger beskrivningen att dom hanterar postsorteringen som om det var sortering på skroten som gällde så är vi rätt nära.

Folk leker krockbilar med dom.

Skitsamma om du markerar paketet med "ömtåligt" det behandlar inte som det. När dom sorterar datorer som skickas med posten så händer samma sak.

Roligt och se, man funderar 2 ggr extra när man skall skicka något med posten.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson